هیچ گونه شکی وجود ندارد یکی از المانهای مهم یک خودروی مناسب انتخاب لاستیک صحیح برای آن است. نوع لاستیک ممکن است در اتوبانها و جادههای شهری متفاوت باشد. یقیناً دوست داران خودرو فرق بین لاستیک زمستانی و تابستانی را متوجه میشوند ولی احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمیآورند. در ادامه به بررسی علائم و نشانههای روی لاستیک میپردازیم.
اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.
در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295
نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک میکنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد چون صلبیت نسبتاً بالایی دارند و فرمان پذیری مناسبی در جادههای مختلف به خودرو میدهد. لاستیک های تیوب لس به ما میگوید که تایر ما نیازی به تیوب داخلی نمیباشد که این امکان باعث ایمنی بیشتر در سرعتهای زیاد و عملکرد مناسبتر هنگام شتاب گیری و ترمز گیری میشود.
بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته میشود. مانند kg1060max load، max inflation 330 kpa. آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ممکن است بر روی لاستیک خود DOT HWJM N5H8 ببینید که نشان دهنده سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شمارهها به شما میگوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است.
علاوه بر علامتها و شمارهها ممکن است نام کشوری که این لاستیک ساخته شده است مستقیماً بر روی آن حک شود. ممکن است یک سری هشداریهای ایمنی نظیر دمای کار را بر روی آن حک کرده باشد.
حالا برمی گردیم به ابعاد تایر، هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند پهنا، ارتفاع و سرعت دورانی میباشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شمارهها مانند ۲۹۵ بیانگر پهنای تایر بر حسب میلیمتر است. شماره دو رقمی بعدی مانند ۴۰ نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش میدهند، در اینجا یعنی ۴۰ درصد ۲۹۵ میلیمتر که برابر ۱۱۸ میلیمتر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده میشود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از ۱۴۹ مایل بر ساعت (۲۴۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ میباشد.
باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرفهای دیگر هم ببینید که بیانگر بیشترین سرعت مجاز است.
M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h
محسن
۲۵ اسفند ۱۳۹۵سلام. منظور از کلمهoptimoیاm+sچیه روی لاستیک؟؟لطفا هرکدوم جدا بگید
ماشین باز
۱۶ آبان ۱۳۹۶M مخفف Mud بمعنی گل و لای و S مخفف Snow بمعنی برف است .
M +S بمعنی قابلیت حرکت در گل و برف رو داره
پرهام
۲۰ خرداد ۱۳۹۶michelin و pirelli بهترین لاستیکهارو دارن !!!!!.
مهران
۱ مهر ۱۳۹۷سلام، یه سوال فنی؛ وقتی یک خودرو سایز رینگ فابریکش مثلا ۱۴-۱۸۵-۶۵ هست؛ اگه بخواییم رینگ اسپرت بندازیم که سایز رینگ ۱۶ هستش؛ برای این رینگ لاستیک با چه مشخصات سایز و پهنا و فاق بندازیم تا روی سیستم تعلیق، مصرف سوخت، ترمزها تاثیر منفی نذاره ؟ من فقط در همین حد اطلاعات دارم که هر چی سایز ینگ نسبت به اندازه فابریک خود ماشین بالاتر میره، به همون نسبت فاق لاستیک کم میشه، که متاسفانه هیچوقت کسی اون نسبت رو برای محاسبه نمیگه، لطفا اهنماییم کنید! با تشکر از سایت خوبتون، اگر امکانش هست جوابم رو به ایمیلم بفرستید تا راحتتر جوابمو دریافت کنم. ممنون میشم
مهیار
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸http://parssabalan.com/view/FA/50.aspx
مهدی
۳۰ آبان ۱۳۹۷با سلام و عرض ادب از محضر شما سوالی داشتم که خوشحال میشوم پاسخگو باشید .
آیا لاستیک را برای روی رینگ انداختن و استفاده کردن دارای خواب میباشد یا خیر ؟! یعنی آیا عاج لاستیکها باید به سمت خاصی باشد یا فرقی نمیکند که لاستیک سمت راننده جلو شیار لاستیکش به جلو یا عقب باشه و لاستیک شاگرد جلو عاجش مخالف دیگری باشد ؟!!!
امیرحافظ
۱۲ اسفند ۱۳۹۷آیا لاستیک های محور راست با چپ خودرو با هم فرق میکنند ؟؟؟
امیرحافظ
۱۲ اسفند ۱۳۹۷با سلام و عرض ادب از محضر شما سوالی داشتم که خوشحال میشوم پاسخگو باشید .
آیا لاستیک را برای روی رینگ انداختن و استفاده کردن دارای خواب میباشد یا خیر ؟! یعنی آیا عاج لاستیکها باید به سمت خاصی باشد یا فرقی نمیکند که لاستیک سمت راننده جلو شیار لاستیکش به جلو یا عقب باشه و لاستیک شاگرد جلو عاجش مخالف دیگری باشد ؟!!!
نادر
۲۳ خرداد ۱۳۹۹باسلام،
میخواستم ببینم علامتE4روی لاستیک گلدستون به چه معناست.
بهمن
۹ آبان ۱۴۰۱بمعنای درجه سختی لاستیکه . شماره های بالاتر برای آفرود لاستیک استفاده میشه
mm.y@rlou
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰لاستیک رو کی اختراع کرده دمش گرم
بهمن
۱۶ آبان ۱۴۰۲حرف E که بروی لاستیکهای ایرانی 0 و چینیها اکثرا 4 و لاستیکهای آفرودی 9 و 11 میباشد به نظرم نشانگر سختی و استقامت لاستیک در شرایط سخت میباشد اگه اشتباه میکنم یه عزیزی راهنمایی بفرماید