همواره میشنویم که شرکتی چون بامو مالک مینی است یا فولکسواگن مالک آئودی و لامبورگینی. گاهی اوقات این اطلاعات کمی گیجکننده میشود و حتی ما را متعجب میسازد اگر شما هم بیشتر مواقع برایتان سؤال پیش میآید که سیستم مالکیت شرکتها چگونه است، باید بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی به دنبال اطلاعات دقیق از این سیستم هستند.
حال در این مقاله به بررسی جامع و موشکافانه این مبحث میپردازیم. برای دادن نظم و ترتیب به مقاله، همقدم با خورشید از شرق آسیا یعنی سرزمین خورشید تابان شروع میکنیم.۱. تویوتا
تویوتا به عنوان بزرگترین سازنده تولید انبوه خودرو در آسیا و جهان شناخته میشود و علاوه بر خودرو در مسائلی چون بازرگانی، بیمه و … نیز فعالیت دارد.
این شرکت مالکیت شرکتهای لکسس (واحد ساخت اتومبیلهای لوکس)، دنسو (سازنده قطعات خودرو، کامیون و ماشینآلات سنگین) و همچنین هینو (سازنده موتورهای دیزلی، کامیون و اتوبوس) را در اختیار دارد. همچنین تویوتا با داشتن ۵۱.۲% سهام دایهاتسو (قدیمیترین خودروساز ژاپن و تولیدکننده خودروهای سایز کوچک و بیابانگرد)، بزرگترین سهامدار و مالک آن محسوب میشود.
همچنین تویوتا مالک شرکتهای زیر را نیز بر عهده دارد:
شرکت تویوتا بوشوکا (تولیدکننده عمده محصولات نساجی، قطعات داخلی و تزئینات خودرو)
تویوتا ۳۹.۳۶% و دنسو ۵.۴۳% سهام این کمپانی را در اختیار دارند.
شرکت تویوتا سوشو (ششمین شرکت بزرگ تجاری جهان)
سهامداران این شرکت عبارتاند از:
شرکت خودروسازی تویوتا (۲۱.۸%)
شرکت صنایع تویوتا (۱۱.۲%)
گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی (۲.۳%)
شرکت مالی میتسوبی سومیتومو (۱.۲%)
شرکت خدمات بیمه نیپون لایف (۱.۱%)
بانک سومیتو میتسوبی (۱.۲%)
شرکت آیسین سیکو (تولیدکننده قطعات خودرو و سیستمهای ترمز)
شرکت صنایع تویوتا (تولیدکننده تجهیزات حملونقل، قطعات الکتریکی و بزرگترین تولیدکننده لیفتراک و یکی از بزرگترین تولیدکنندههای انواع کمپرسور)
سهامداران:
تویوتا (۲۳.۵۱%)
دنسو (۹.۱%)
شرکت خدمات مالی تویوتا (شرکت بیمه و وام خودرو)
شرکت TRD یا Toyota Racing Development
کار این شرکت توسعه ماشینهای تویوتا و آماده کردن آنها برای مسابقات اتومبیلرانی است. مثل نصب توربو، دیسکهای ترمز، چرخ و…
۲. هوندا
حال به سراغ یکی دیگر از خودروسازان بزرگ ژاپن و بزرگترین سازنده موتورسیکلت دنیا و همچنین موتورهای درونسوز یعنی هوندا میرویم.
این کمپانی برخلاف هموطن خود فعالیتش را تنها محدود به موتورسیکلت و ماشین میکند و تنها زمینه فعالیت خارج از خودروی آن، ساخت جتهای شخصی و همچنین اسکوتر، قایق کوچک شخصی و جت اسکی و چند مورد دیگر تحت برند هوندا است.
این شرکت تنها دارای دو شرکت زیرمجموعه معروف است:
یکی آکورا (آکیورا) که مسئول ساختن خودروهای لوکس و اسپرت این شرکت محسوب میگردد (و بعدها تویوتا و نیسان به تقلید از آن لکسس و اینفینیتی را تأسیس کردند)
و دیگری شرکت هونداجت که یک شرکت هوافضا مستقر در آمریکا است و در زمینه ساخت و مونتاژ انواع هواگرد و جتهای تجاری فعالیت میکند.
۳. نیسان
کمپانی نیسان یکی از دو وجه اتحاد رنو و نیسان (Renault-Nissan Alliance) است که در ۱۹۹۹ تأسیس و در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی کرده به نحوی که طبق برآوردهای امروزی از هر ۱۰ خودرو در جهان یکی به رنو-نیسان اختصاص دارد. بعداً به طور مفصل در مورد رنو-نیسان بحث خواهد شد.
در حال حاضر ۴۴% سهام نیسان در دست کمپانی رنو است. همچنین نیسان نیز ۱۵% از سهام کمپانی رنو فرانسه را در اختیار دارد.
شرکت اینفینیتی (بخش ساخت اتومبیلهای لوکس)، داتسون (شرکت مادر صنعت خودروسازی ژاپن – تولیدکننده خودرو، کامیونت و وانت) و همچنین نیسمو (Nissan Motorsport – Nismo) شرکتهای زیرمجموعه نیسان محسوب میشود.
e36
۱ آبان ۱۳۹۳یه نوع امپراتوری بین کمپانی های بزرگه ، کوچیکترا باید زیر مجموعه یه بزرگتر باشن
ali asadi
۱ آبان ۱۳۹۳مثل شرکت تویوتا
mory
۱ آبان ۱۳۹۳آقای رضا حصیری عزیز لطفا در مورد سیستمش همونطور که فرمودید و علت خرید را بفرمایید
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲ آبان ۱۳۹۳mory جان واضحه مثلا تویوتا میاد خودرو میسازه بعد میاد شرکت قطعه سازی هم میزنه که هزینه هاش کم بشه بعد موسسه مالی یزنه که به خریدارا وام بده تا راحتتر خودرو رو بخرن یه شرکت هم میزنه که ماشینا رو تقویت کنه…
این هم که میگی خریدن خیلی درست نیست…اگه دقت کنی شرکتای ژاپنی زیر مجموعه هاشونو نمیخرن بلکه خودشون تاسیس میکنن(حداقل چن دهه اخیر اینطور بوده)برعکس شرکتای اروپایی…ژاپنی ها تو مسائل غیر خودرویی زیاد سرک میکشن ولی اروپایی ها و آمریکایی ها ترجیح میدن در زمینه خودرو سر و تهشو بیرون بکشن مثالش هم فولکس واگن…میخواستم اینا رو بعدا بیارم ولی خ الان اومد
ببخشید طولانی شد!!!
DRAGONBORN
۲ آبان ۱۳۹۳هوندا هواپیمایی هستیا خودرو سازی
هههه هههههه ههههههههه
DRAGONBORN
۱ آبان ۱۳۹۳مطلب کامل وخوبی بود ممنون پدال
ایمان
۱ آبان ۱۳۹۳نمیشه این عکستو عوض کنی؟
DRAGONBORN
۱ آبان ۱۳۹۳میشه ایمان
مک میسل
۱ آبان ۱۳۹۳دراگون چرا عکس سوسمار خور جماعت رو گذاشتی اواتارت؟
احمد
۱ آبان ۱۳۹۳اتفاقا یکی از دلایی که تویوتا به اینجا رسیده به خاطر کیفی بودن محصولاتشه
خاوری
۱ آبان ۱۳۹۳کار تویوتا از هر شرکتی بر نمیاد..یه مجموعه فوق العاده عظیم با انبوهی از مدلها و تجهیزات..این از یه زنجیره تامین بزرگ و سیستم لجستیکی فوق پیشرفته ناشی میشه
تو یه کتاببسیار معتبر از یه اقتصاددان برجسته خوندم که: “جهان صنعتی به تویوتا مدیونه”
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱ آبان ۱۳۹۳درود خاوری جان…
این حرفتو باید نگه میداشتی واسه قسمت بعدی :D
DRAGONBORN
۱ آبان ۱۳۹۳تو چرا عکس لافراری رو گذاشتی مکی؟؟؟
فرهاد
۱ آبان ۱۳۹۳تویوتا از اون چیزی که فکر میکردم گنده تره
مک میسل
۱ آبان ۱۳۹۳تویوتا خوبه!
ولی کیفیت ساختش کمه.
DRAGONBORN
۱ آبان ۱۳۹۳تویوتا عجب زیرمجموعه ای داره
hemi cuda
۱ آبان ۱۳۹۳آقا رضا دستت درد نکنه . خیلی مطلب خوبی بود . راستی آقا رضا کمپانی نیسان در سال در سال 1933 تاسیس شده .
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱ آبان ۱۳۹۳ممنون از شما
1999 سال تاسیس Renault-Nissan Alliance هست نه خود نیسان!!!
hemi cuda
۱ آبان ۱۳۹۳آقا رضا ممنون از شما . یه پیشنهاد میخواستم بهت بدم . لطفا در مطالب جداگانه و جامعی تاریخچه trd و nismo و مهمترین خودروهای تفویت شده این تیونرها را معرفی کن . دستت درد نکنه . داشت یادم میرفت سوالی ازت بپرسم . آیا در دهه 80 میلادی و زمانی که پورش 959 معرفی شد کمپانی نیسان مدل r32 gtr nismo را رقیب این خودرو معرفی کرده بود ؟؟
datsun
۲ آبان ۱۳۹۳بله این دو خودرو در آن
زمان رقیب هم بودن
R32 درخشش زیادی داشت
لقب گودزیلا رو تو این مدل
از اسکای لاین به کار بردن
که تا الان هم باقی مونده
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲ آبان ۱۳۹۳سوال دومتو که داتسون جان بسیار عالی جواب داد…
مسمونه سوال اول
راستش تو فکرم بود که در مورد تاریخچه مسابقات مطلب بفرستم پدال …
بعد از این که این سری کامل شد روش کار میکنم!!!
hemi cuda
۳ آبان ۱۳۹۳آقا رضا درباره تاریخچه نیسمو و تی آر دی هم مطلب توی پدال بزار . درباره تاریخچه مسابقات هم باید بگم یه مطلب واسه پدال بفرستی خیلی عالی میشه چون همانطور که خودت بهتر از من میدونی اکثر نوآوریها و تکنولوژیهایی که توی ماشینایی که به روش تولید انبوه ساخته میشن هستش از ماشینهای مسابقه ای به این ماشینها رسیده .
datsun
۱ آبان ۱۳۹۳درسته نیسان در سال 1933 تاسیس شد البته از سال
1914 فعالیتش در ضمینه خودرو سازی شروع کرد بود
1999 بخشی از سهامش رو رنو خریداری کرد
hemi cuda
۲ آبان ۱۳۹۳آقای داتسون بابت اطلاعاتی که دادی دستت درد نکنه . البته من هم از علاقه مندان 2 آتیشه ماشینای ژاپنیم . تا جایی من میدونم یه نشریه استرالیایی به nissan skyline gtr لقب گودزیلای ژاپنی رو داده .
احمد
۱ آبان ۱۳۹۳سوبارو هم ۱۶ درصذ از سهامش مال تویوتاست
مصطفی
۱ آبان ۱۳۹۳آخه نیما جان این چیه گذاشتی واسه آواتارت؟
مهران۱
۱ آبان ۱۳۹۳بابت مطلب از اقا رضا تشکر می کنم کلی یاد گرفتم.
رضا جان در مورد دانگفنگ موتورز وکیفیت ماشیناش اندک اطتلاعاتی به ما بدی ممنون میشم.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱ آبان ۱۳۹۳ممنون از شما مهران جان
راستش دانگفنگ موتورز (ملقب به دنگ و فنگ موتورز!!!) رقابت شدیدی رو با شرکت سایک بر سر اول شدن در چین داره و دائم هم جاشون عوض میشه(الان سایک اوله)…در مورد ماشیناش هم باید گفت که کیفیت ماشیناش یک سر و گردن از چری و لیفان بالاتره مخصوصا در سال های اخیر (به دلیل همکاری با نیسان)و میشه اونو تا حدودی با شرکتی مثل جیلی هم قیاس کرد…
hrf
۱ آبان ۱۳۹۳جالبه چون تویوتا با توجه ب شرکتهای زیر مجموعش کلا از شرکت های دیگه جانبی بی نیاز هست. حتی میتونه پارچه و چرم مورد نیازش رو از شرکتهای زیر مجموعش بگیره بعدم خودش بهتون وام میده برین ماشیناشو بخرین :D زنده باد تویوتا. دست گرداورنده هم واقعا درد نکنه. خیلی مطلب جالبی بود
YaShaR
۱ آبان ۱۳۹۳شرکتهای بزرگ استراتژی های متفاوتی رو اجرا می کنند ولی اغلب اونها از استراتژی یکپارچگی افقی استفاده می کنند…
مثلا شرکتهای رقیب رو می خرند تا هم بازار اونها رو در اختیار بگیرند و هم رقیب رو حذف کنند.
مانند سایپا که شرکتهای پارس خودرو زامیاد و بهمن و… رو در اختیار گرفته
ولی استراتژی ایران خودرو مشارکت یا joint venture هستش (شریک شدن با شرکتهای دیگه خارجی) که یه نوع استراتژی تدافعی محسوب میشه…
کلا یه سازمان بسته به نوع نیازش می تونه از 16 نوع استراتژی که( 13 تاش اصلی و3 تاش ژنریک یا عمومی هست) یا از ترکیبات مختلف آنها استفاده کنه
مصطفی ...
۱ آبان ۱۳۹۳ممنون مطلب خوب و جالبی بود…
منتظر قسمت های بعدش میمونم
بهزاد
۱ آبان ۱۳۹۳بزرگترین مزیت تویوتا در تولید همین کنترل تامین کنندگان قطعات هست.
این شکل از تولید به تویوتا اجازه میده که درگیر چانه زنی یا تصاحب قطعه ساز توسط رقبا نشه.
از اونور تویوتا محدودیت یا انحصاری هم برای قطعه سازهاش در نظر نمیگیره و تمامی قطعات با تیراژ بالا تولید و به دست سایر شرکتها هم میرسه و این مزیت رو میده که تولید ارزانتر تمام بشه.
Behnam
۱ آبان ۱۳۹۳مطلب خوب و جالبی بود .
البته همین مطلب هم میتونه برای خیلیا گیج کننده باشه هنوز :)
Behnam
۱ آبان ۱۳۹۳البته فکر کنم میشه به صورت غیر مستقیم تویوتا رو سهامدار بخشی از شرکت سوبارو هم دونست.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱ آبان ۱۳۹۳توی بخش سوبارو در قسمت های بعدی توضیح داده شده در موردش…
یه پسر
۱ آبان ۱۳۹۳خیلی ممنون از آقای مهندس حصیری واسه مطلب به این باحالی
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۱ آبان ۱۳۹۳ممنون از شما بابت لطفی که داری…
عباس
۱ آبان ۱۳۹۳اونا شرکت ها رو یکی یکی زیر مجموعه خودشون میکنن،اینطور ماشین ها خوب و متناسب با نیاز مشتری میسازن!ولی تو ایران بخاطر اینکه پول بیشتری به جیب بزنن مردم بیچاره رو استثمار کنن تمام شرکت ها رو دارن زیر مجموعه خودشون میکنن
HaMiDrEzA
۱ آبان ۱۳۹۳تویوتا یعنی یک الگوی تمام عیار برای هر شرکتی که میخواد دنیارو فتح کنه.
4MATIC
۱ آبان ۱۳۹۳اقای رضاحصیری واقعادمت گرم خیلی عالی بود
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲ آبان ۱۳۹۳ممنون 4MATIC جان لطف داری
ReZa
۲ آبان ۱۳۹۳پس هر شرکتی چه خودروسازی باشه یا هر چی باشه یک زیر مجموعه ای و مالکیتی داره.راستی آقای دراگون جان مثل اون آواتاری مثل ماشینه قدیمیه هست تو کارتون ماشین ها هر سری با طرح های جور واجور میاد.تو هم هر سری با آواتار مختلف سری میزنی به پدال!
MjM
۲ آبان ۱۳۹۳سلطان همشون فولکس واگن…با زیر مجموعه هایی مثل پورشه…لامبو…آئودی…سئات…بوگاتی…بنتلی…اشکودا…دوکاتی…مان….اسکانیا و…
hemi cuda
۲ آبان ۱۳۹۳آقای mjm هیچ کمپانی از نظر تعداد زیاد زیرمجموعه ها به گرد پای کمپانی جی ام gm نمیرسه . چون جنرال موتورز الان هم 10 زیرمجموعه داره . http://www.gm.com/
DRAGONBORN
۲ آبان ۱۳۹۳زیر مجموعه فولوکس رو هم بزارین
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲ آبان ۱۳۹۳صبر…………….
به جاهای خوبش هم می رسیم!!!
.
.
.
Hemi cuda جان و ReZa جان صبر کنید قسمت دوم بیاد بعد اگه شد دوباره این حرفا رو بزنین!!! عکس العمل بقیه جالب میشه!!!
خخخخخخخخخ :D
حفیظ
۴ آبان ۱۳۹۳با سلام.
آیا هینو(HINO) زیر مجموعه نیسان نیست؟؟؟
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۵ آبان ۱۳۹۳خیر
هینو تحت مالکیت تویوتاست…
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۵ آبان ۱۳۹۳این هم لینکش ( از خود سایت هینو موتورز ):
http://www.hino.com/hino/story_590.php?PHPSESSID=0df977d1fb463b69cd05758e89a4d7e4
mm.y@rlou
۲۸ فروردین ۱۴۰۰چه درآمدی دارن باهاش میشه اقتصاد کشور رو به جلو هل داد