در این مطلب نگاهی به موتورهای دیزلی و بنزینی خواهیم انداخت و حقایقی را در رابطه با این خودروها با شما در میان خواهیم گذاشت.
یک دیدگاه قدیمی وجود دارد که بیان میدارد موتورهای دیزل پر سروصدا تر، کندتر و آلودهتر از همتایان بنزینی خود هستند. البته این دیدگاه دیگر چندان درست نیست.”پمپ سیاه” دیگر منفور نیست و موتورهای دیزل دیگر کند و خشن نیستند. آیا ما وارد عصر فرمانروایی خودروهای دیزلی میشویم؟!
مزایای موتورهای دیزل
در قدیم گفته میشد که موتورهای دیزلی بسیار پر سروصدا و کند بودند و همچنین بیشتر از همتایان بنزینی خود به محیطزیست آسیب میرساندند. امروزه این چنین نظراتی دیگر مورد قبول نیست. موتور دیزل Efficient Dynamics BMW این موضوع را ثابت میکند.
نسل جدید موتورهای توربوی ساخته شده توسط کارخانههای معتبر خودروسازی تواناییهای موتورهای دیزل را در برابر موتورهای بنزینی اثبات میکند جایی که موتورهای دیزل در عملکرد و نرمی و کمصدایی چیزی از بنزینیها کم ندارند.
موتورهای دیزل قادر به تولید گشتاور بالا در سرعتهای پایین هستند بنابراین برای مواردی مثل سبقت گرفتن و یا بکسل کردن گزینههای مناسبی میباشند.
عموماً، موتورهای دیزل به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از موتورهای بنزینی مصرف سوخت دارند، همچنین مقدار CO2 تولیدی این موتورها نیز کمتر است.
چرا موتورهای دیزلی در ابتدا پر سروصدا بودند؟ این مشکل چگونه برطرف شد؟
توسعهی سیستمهای قبل از احتراق یکی از راههای حل این مشکل بود که به وسیلهی این سیستمها مقادیر کمی از سوخت به داخل محفظه تزریق میشد و سوخت قبل از اینکه احتراق اولیه رخ دهد مشتعل میشد که این موارد باعث به حداقل رسیدن کارکرد خشن موتور و صدای ضربه مانندی میشد که قبل از آن همواره در موتورهای دیزل وجود داشت.
مزایای موتورهای بنزینی
متأسفانه زمان ارزانتر بودن موتورهای دیزل گذشته است. البته دولتها و کمپانیهای نفتی در حال معرفی هر چه بیشتر مزیت موتورهای دیزلی هستند.
در مورد موتورهای بنزینی باید گفت که این خودروها با استفاده از موتورهای هیبرید آسیب خیلی کمتری را به محیطزیست وارد میکنند. معرفی بنزین بدون سولفور در آیندهی نزدیک نیز به هر چه کمتر کردن این آسیب زیستمحیطی کمک خواهد کرد.
کمپانیهای سازندهی خودروهای اسپرت، خودروهای بنزینی را به موتورهای دیزلی ترجیح خواهند داد. اما چرا؟! چون موتورهای بنزینی وزن کمتری از موتورهای دیزلی دارند، موضوعی که در بحث کارایی و عملکرد خودروها بسیار مهم است.
ماهیت “دور آزاد” این خودروها همچنین آنها را برای رانندگی بیشتر جذاب نشان میدهد.
طبق گفتههای کاسترول، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت نیز غرش پرطنین موتورهای بنزینی را به موتورهای تقریباً بیصدای دیزلی ترجیح میدهند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به زودی غرش یک فراری دیزلی را در خیابان بشنوید!
چندین سال قبل،Amedeo Felisa یکی از مدیران اجرایی فراری خاطرنشان ساخته بود: “دیزل مسیری نیست که ما میخواهیم به طرف آن حرکت کنیم.”
تفاوتها بین نحوه ی کارکرد موتورهای دیزل و بنزینی در چیست؟
طبق گفتههای BMW، موتور دیزلی انرژی شیمیایی موجود را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. در حالی که موتورهای بنزینی مخلوطی از هوا و سوخت را فشرده کرده و به وسیلهی شمعها احتراق صورت میگیرد. موتورهای دیزل ابتدا هوای خالص را فشرده میکنند که منجر به بالا رفتن دمای آن میشود. سپس سوخت بهطور مستقیم به داخل محفظهی احتراق تزریق میشود و خودش را مشتعل میسازد. تزریق مستقیم با تکنولوژی ریل مشترک کنترل دقیق فرایند احتراق را ممکن میسازد(چیزی که در موتورهای دیزل قدیمی وجود نداشت) و حتی با افزایش فشار باعث سوختن ذرات باقی مانده میشود. تمامی این موارد باعث کاهش سر و صدا، نرمی سواری خودرو و کاهش آلودگی میشود.
طبق نامگذاری BMW، حرف کوچک “d” در مدلهای مختلف تولیدی نشاندهندهی “تفاوتی با نتایج بزرگ” است. همهی موتورهای دیزل BMW قدرت خالص و راندمان سوخت عالی را به شما هدیه میدهد.
جهان واقعی چه میخواهد؟
BMW 530i بنزینی و BMW 530d تقریباً قیمت یکسانی دارند.530i قدرت بیشتری دارد (۲۵۸ اسب بخار در برابر ۲۱۸ اسب بخار مدل 530d) اما گونهی دیزلی یک مزیت بزرگ دارد و آن گشتاور خوب این مدل است. (۳۶۹ lb ft در برابر ۲۲۱ lb ft مدل بنزینی)
در شرایط رانندگی واقعی، این مدل 530d است که سریعتر و جذابتر است. علاوه بر این، در مدل 530d میتوانید با هر گالن سوخت،۴۰.۹ مایل مسافت را طی کنید که حدود ۸.۸ مایل بیشتر از 530i است. به نظر میرسد که در این مورد، نه تنها سری ۵ دیزلی لذتبخش تر است بلکه رانندگی با آن هزینهی کمتری نیز دارد.
سریعترین خودروی دیزلی در جهان
آلپینا، تیونر خوشنام محصولات BMW،نمونهی تیون شدهی BMW سری ۳ را با نام D3 Bi-Turbo معرفی کرده است. شتاب صفر تا صد این مدل ۴.۶ ثانیه است و دارای حداکثر سرعت جالبتوجه ۲۷۸ km/h است. آلپینا ادعا میکند که سریعترین خودروی دیزل جهان را ساخته است.
برخی مفسران پیشنهاد کردهاند که ما در حال ورود به عصر خودروهای دیزلی هستیم و برخی از تکنولوژیهایی که در موتورهای مدرن توربودیزل استفاده میشوند در خودروهای بنزینی هم به کار گرفته میشوند. برای مثال، گروه فولکسواگن موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم را توسعه داده است که مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند.خودروهای دیزلی جای خود را باز کردهاند. حتی در ایالاتمتحده که مخالفتهای سرسختانهای با خودروهای دیزلی وجود دارد پیشبینی شده که ۱۰ درصد خودروهای فروخته شده تا سال ۲۰۱۸ از نوع دیزلی باشند.
بحث بر سر جایگزینی خودروهای دیزلی بهجای همتایان بنزینی نیست بلکه مسئله یک انتخاب درست و خوب است.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ما شاهد یک رنسانس در موتورهای دیزلی هستیم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
mohammadreza
۲۳ مهر ۱۳۹۶باسلام خدمت دوستان واقعامقاله جالبی هس ی مقاله پرمحتوا البته بیشتردرموردمزایای گازوئیل صحبت شده اگ یخوردم درموردمزایای بنزین توضیح بدین عالیترمیشه
باتشکر