آموزش

AWD یا 4WD، مسئله کدام است؟

ممکن است در هنگام خرید خودرو اصطلاحاتی چون تمام چرخ‌ها محرک (AWD) یا دو دیفرانسیل (4WD) زیاد به گوش شما خورده باشد. تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت چیست؟ کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟ در این مقاله سعی داریم تا تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت را آشکار کنیم.

land-rover defender
land-rover defender

4WD :

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را ۴×۴ هم می‌نامند. در این‌گونه خودروها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل می‌شود. وظیفه اصلی است جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است. در داخل این جعبه انتقال مجموعه‌ای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان  توسط این جعبه تقسیم می‌شود، به شما ضمانت می‌کند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت های دورانی چرخ‌ها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد می‌کند. همان طور که می‌دانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد. قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث می‌شود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین می‌باشد.

Full-time-locking
Full time locking
در سیستم‌های جدید 4WD شما می‌توانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدل های کمی قدیمی تر شما می‌بایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام می‌دادید. در سیستم‌های الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته می‌شود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو می‌تواند تا سرعت ۶۰ مایل بر ساعت حرکت کند.

مزیت های 4WD :

  • نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده‌ Off-road
  • می‌تواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند
  • تکنولوژی قوی و اثبات‌شده

معایب 4WD :

  • اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو
  • نمی‌توان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد
  • هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل

AWD :

تکنولوژی AWD به‌روزتر از 4WD می‌باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به 4WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده می‌کنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقال‌یافته تنها به چرخی تعلق می‌گیرد که بیش‌ترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام می‌شود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و  در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام می‌شود.

Dynamax System for All new Sportage
Dynamax System for All new Sportage
مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار می‌شود چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام می‌شود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر می‌شود. بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E63 است. البته سیستم AWD به اندازه 4WD قوی و تنومند نیست. این سیستم نمی‌تواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم 4WD را ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.
سنسورهایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیم‌گیری می‌کند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.

AWD

مزیت های AWD :

  • افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف
  • فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction
  • در تمامی اوقات فعال است

معایب  AWD :

  • مصرف سوخت بیشتر
  • افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی
  • برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست

کدام سیستم مناسب تر است:

اگر قصد دارید در اکثر موارد در جاده‌های Off-road سیر کنید، یقیناً 4WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه می‌کنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیم‌گیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای این‌گونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمی‌کنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. parsa

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    مرسی مطلب جالبی بود

    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

      ۱۶ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود.

      ممنون اقای طهوری.

      خیلی عالی بود.در ضمن باز هم از بنز تعریف و تبلیغ کن.

      ((( ایران و المان )))

  2. میثم

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ممنون از زحمتی که کشیدی،خیلی عالی بود

  3. توفیقی

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    دستت درد نکنه آقای طهوری.من اول مطلب رو خوندم نه نام نویسندشو بعد از خوندن مطلب مطمئن شدم که این مطلب نوشته آقای طهوری هست.واقعا به دردم خورد.
    اومدم بالا دیدم آره نویسندش همون آقای طهوریه.
    من AWD رو بیشتر ترجیح میدم.
    AWD لایک
    4WD دیسلایک

  4. sahand

    ۱۴ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    مگه قرار نبود مقالات آموزشی رو تو سایت car.ir بذارین؟
    الان کاربرد اون یکی سایتتون دقیقان چیه؟

  5. juve

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    یه سوالی داشتم ! ؟

    این لنت های ترمزی که روش کارتونش نوشته >>> asbestos free
    یعنی چی؟!! یعنی ازبست داره ! یا اینکه نداره ! یا اینکه مقدار کمی آزبست وجود داره!!! ؟؟؟

    این لنت ها ، همون لنت هایی هستن که میگن بدونه آزبسته !؟؟؟؟

    یعنی دیگه ضرر نداره ؟!

    آخه روش هم به انگلیش اخطار داده که تنفس نکنید و از این چیزا ! !!!

    1. محمود

      ۱۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      asbestos free یعنی بدون آزبست(یا به زبان خودمون عاری از آزبست)
      نه ضرر نداره از نظر آزبست
      به خاطر بقیه مواد شیمیایی موجود در لنت گفته شده که از استنشاق و تماس با اون جلوگیری بشه

      موفق و پیروز باشید

  6. sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (745 ديدگاه)

    ولی من rwd های داج و فورد و چوی رو ترجیح میدم…
    بعدش هم4wd
    Rwd لایک
    4wd دیسلایک

    1. زیگما

      ۱۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      مقایسه هات منو کشته!
      یکی به من بگه دیف عقب چه ربطی به 4wd داره؟

      1. حمزه

        ۱۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (136 ديدگاه)

        دف عقب ( یا همون دیفرانسیل عقب )، یعنی اینکه نیروی موتور، به چرخهای عقب وارد میشه. مثل اکثر مدلهای مرسدس بنز یا بی ام دابلیو یا پورشه. یا اصلا همون پیکان خودمون. این از این. ولی من متوجه ارتباط سوالت نشدم. یعنی چی که چه ربطی داره؟ :)

        1. زیگما

          ۱۵ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          من داشتم از سورنا میپرسیدم که این دو تا چه ربطی داره که تو مقایسشون میکنی!
          در ضمن لازم نکرده به من یاد بدی دیف عقب چیه!

      2. sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی

        ۱۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (745 ديدگاه)

        فقط مقایسه کردم،
        درسته به نیازتون بستگی داره ولی کلا میخوام بدونم مخاطبین پدال کدوم رو بیشتر ترجیح میدن،میخوام بدونم اهل آفرودن یا دریفت رو ترجیح میدن،
        همین…

      3. عبدالله ب

        ۱۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بی ام دبلیو غلط اندر غلط است . همان که از 60 سال قبل در این کشور می گفتند یعنی بی ام و درست است زیرا حرف W در انگلیسی دبلیو و در زبان آلمانی و خوانده می شود بنابراین چون بی ام و آلمانی است درست و منطقی اش اینست که با همان گویش و زبان خوانده شود .

        1. sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی

          ۱۵ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (745 ديدگاه)

          اتفاقا تلفظ شما کاملا غلطه،
          اگه با گویش انگلیسی بخواین تلفظ کنید میشه بی ام دبلیو
          ولی اگه بخواین آلمانی تلفظ کنید میشه ب ام و
          در آلمانی ب تلفظ میکنیم نه بی
          پس اتفاقا تلفظ شما غلط اندر غلطه

  7. حمزه

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    ممنون. استفاده کردم :)

  8. javid

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    من توی افرود کامل با 4wd پرادو پدرم رانندگی کردم واقعا که سیستم خوبی هست

  9. محسن.د

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    PTV : Porsche Torque Vectoring

    1. mehran911

      ۱۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      محسن جان ptv رو خوب اومدی دمت گرم

      1. محسن.د

        ۱۵ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (1447 ديدگاه)

        مهران جان خیلی خوشحال شدم دوباره اسمت رو تو سایت دیدم.

  10. علی

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    بابا این خارجیا که بلد نیستن ماشین درست کنن هی سیستمای تکراری میبندن رو ماشیناشون
    ما تو کشورمون یه ماشین داریم به اسم سایپا 151 یا همون وانت کارا که با این که وانته واسه مصرف کمتر دیفرانسیل جلو ساختنش
    عمرا خارجیا عقلشون برسه همچین چیزی بسازن

  11. ali

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با تشکر ، خیلی خوب بود ، امیدورام باز هم از این مقالات بگذارید .

  12. Arash66

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (87 ديدگاه)

    ” مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است. ”

    تبلیغ به این تابلویی ندیده بودم.

  13. سینا

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    همچین نوشته اگه اینجوری اینو بخرید اگه اونجوری اونو بخرید
    پول ما که به بالاتر از پراید نمیرسه
    نکنه قراره پرایدawd و پراید 4wd هم تولید بشه؟!!!

  14. saied

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    قشنگ بود .

  15. Hamed

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تشکر از مطالب کاربردی و خوبتان.موفق باشید

  16. hatef

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اسمش تو بنز 4matic هست

  17. محمدرضا

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    سلام ممنونم مطلب خوبی بود
    اگر امکان داره سوزوکی ویتارا رو نیز مقایسه کنید تمام مدلهایش را و دیفرانسیل های مختلفشو و همچنینی با سانتافه

  18. علی

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگم بچه ها حالا دیفرانسیل جلو
    بهتره یا عقب?

  19. ح.ض

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نمونه شاخص AWDسوزوکی ویتاراست که هندلینگ بسیار خوبی هم در جاده و هم در خیابان دارد .

    1. Mehrbod

      ۳۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (320 ديدگاه)

      ویتارا 4WD موقت است نه AWD !!!

  20. M

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت تمامی عزیزان بازدید کننده یک سوال فنی داشتم در مورد نیسان مورانو مدل 2008 se یک مشکلی داره که سرعتش ار 110 کیلومتر بیشتر نمیشه ولی گاز می خوره و دور موتور زیاد میشه ولی سرعت ماشین زیاد نمیشه و حالت خلاصی می گیره دوستان کسی هست بتونه راهنمایی کنه؟؟

  21. 4MATIC

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    به نظرم 4WDبرای شرایط سخت افرود خیلی بهتره

  22. بهزاد محمدخاني

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ممنون از مقاله خوب حنابعالی.اما در ارتباط با h باید اضافه کرد که سیستم چهار چرخ سبک که در جاده های برفی و یخی و گلی خیلی خوب هست و تا سرعت ۸۰کیلومتر هم میشه رفت.اما lowبرای زمانهاو موارد گیر کردن و سربالایی و سرپایینی ها خشن استفاده میشه که نباید بیش از ۳۰کیلومتر مسافت استفاده کرد چرا که بیشترین گشتاور به چرخها وارد میشودو استفاده زیاد صدمات جبران ناپذیری به موتور و گیربکس وارد میکند.اما راجع به سیستم AWDهم گفت از آنجا که ماشین های کراس اور امروزی تماما دیفرانسیل جلو هستن در حالت قفل نمودن باکلید که برقی هم هست دیفرانسیل عقب هم درگیر شده و چون چرخها درارای سنسور بوده بصورت اتومات هر کدام از چرخها وارد عمل میشود.اما ماشین های تخصصی SUVمثل لندکروزر و اف جی کروزر و…در حالت عادی دیفرانسیل عقب بوده و در حالت 4WDدیفرانسیل جلو هم درگیر شده و وارد عمل میشود.البته لندکروزر در حالت عادی هم فکر کنم 4WDسبک هست اما FJنه!

  23. حميد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    برا إطلاعات فنی عمومی خوب بود.

  24. جعفر صادق

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقای طهوری البته سیستم 4wd دو نوع دائم وموقت دارد و فرق بین awd با 4wd دائم در کنترل الکترونیکی هر تایر است .

  25. american and japan

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    سلام.این ماشینای کلاس suv جدید مثل سانتافه یا اوتلندر سیستمشون awd هست یا 4wd? چون من توی اوتلندر پایین دنده دیدم نوشته 4wd.این 4wd مثل جیپ قدرت رو هم افزایش میده یا فقط تقسیم میکنه نیرو رو؟منظورم اینه کمک سنگین سبک هم دارن یا نه؟کلا حالت 4wd اینا میره توی کمک سبک؟ممنون

  26. سیاوش

    ۱۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    عالی بود فقط یه سوال این دیفرانسیل هایی که بهشون میگه 4WDموقت چیه قضیش ؟

  27. قاسم

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون اما فلسفه دکمه دفلاک در ماشین awdچیه وقتی خود ecu داره کنترل و تقسیم نیرو میکنه ؟

    1. بهزاد محمدخاني

      ۳ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      دیفلاک همان سیستمی هست که گشتاور انتقالی از گیربکس به دیفرانسیل عقب را قطع مینماید!!!خودرو فقط با دیفرانسیل جلو حرکت میکند؛این سیستم در تویوتا اف جی کروزر، پرادو ،فورچونر ،فوررانر و….موجود هست و خیلی در آفرود و موارد خاص که درگیری دیفرانسیل عقب موجب سر خوردن عقب خودرو میگردد بکار میرود….

  28. هادی زمانی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دیفلاک قفل دیفرانسیل است یعنی این ک اگر چرخی اصطکاک با زمین را کم کرد این چرخ قفل میشود و چرخ مقابل نیرو را ب عهده میگیرد و خودرو را بیرون میکشد.

  29. هادی زمانی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان اگر سررشته ای از دیفلاکی ک ب پاترول بخوره را دارن ب اشتراک بگذارند با تشکرچون جدیدا یک نوع دیفلاک را بچها روی پاترول سوار کردن

  30. هادی زمانی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام اقا طهوری فکر کنم هم شهری هستیم خوانسار تجره خواهشآ معلوماتی از دیفلاکها اگر میدانید در اختار ما هم بگذارید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا