ممکن است در هنگام خرید خودرو اصطلاحاتی چون تمام چرخها محرک (AWD) یا دو دیفرانسیل (4WD) زیاد به گوش شما خورده باشد. تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت چیست؟ کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟ در این مقاله سعی داریم تا تفاوت عمده میان این دو نوع سیستم انتقال قدرت را آشکار کنیم.
4WD :
این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را ۴×۴ هم مینامند. در اینگونه خودروها توان به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل میشود. وظیفه اصلی است جعبه انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است. در داخل این جعبه انتقال مجموعهای از چرخ دنده مانند گیربکس وجود دارد. هنگامی که توان توسط این جعبه تقسیم میشود، به شما ضمانت میکند که هر چرخی با سرعت برابر در حال گردش است. این برابر بودن سرعت های دورانی چرخها مشکل بزرگی هنگام دور زدن خودرو ایجاد میکند. همان طور که میدانید در هنگام پیچیدن در یک پیچ، تایر داخلی سرعت کمتری نسبت به تایر بیرونی دارد. قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث میشود دور زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقیناً خطرآفرین میباشد.
در سیستمهای جدید 4WD شما میتوانید خودتان سیستم را به صورت الکترونیکی فعال و غیرفعال کنید. البته در مدل های کمی قدیمی تر شما میبایست این کار را به وسیله دنده اضافی کنار دنده اصلی انجام میدادید. در سیستمهای الکتریکی معمولاً حالت Low وجود دارد که به معنای قفل شدن دیفرانسیل و تقسیم نیروی مساوی بین دو چرخ طرفین است. همچنین حالت High نیز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نیز گفته میشود. در این حالت مشکل قفل شدن دیفرانسیل وجود ندارد. در این حالت خودرو میتواند تا سرعت ۶۰ مایل بر ساعت حرکت کند.مزیت های 4WD :
- نیروی جلو برنده عالی در خارج ازجاده Off-road
- میتواند غیرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفهجویی کند
- تکنولوژی قوی و اثباتشده
معایب 4WD :
- اضافه کردن وزن و پیچیدگی به خودرو
- نمیتوان از این سیستم در تمامی شرایط استفاده کرد
- هزینه بسیار زیاد نسبت به خودرو تک دیفرانسیل
AWD :
تکنولوژی AWD بهروزتر از 4WD میباشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به 4WD دارد. تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است. در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکترونیکی. در مدل مکانیکی این سیستم انتقال قدرت در حقیقت از سه دیفرانسیل استفاده میکنند. در سیستم تمام چرخ محرک، توان انتقالیافته تنها به چرخی تعلق میگیرد که بیشترین نیروی Traction را داشته باشد. این کار با تقسیم توان در بین اکسل های عقب و جلو انجام میشود. این کار به وسیله دیفرانسیل مرکزی صورت گرفته و در بین هر دو چرخ در جلو و عقب به وسیله دو دیفرانسیل جداگانه انجام میشود.
مزیت عمده این روش در سطوح لغزنده بیشتر آشکار میشود چون تقسیم توان بر روی هر چرخ انجام میشود. کنترل لغزش در هر چرخی باعث ایجاد نیروی Traction بیشتر میشود. بهترین مثال AWD مرسدس بنز AMG E63 است. البته سیستم AWD به اندازه 4WD قوی و تنومند نیست. این سیستم نمیتواند در شرایط بسیار کم اصطکاک جاده نیروی جلو برنده کافی نسبت به سیستم 4WD را ایجاد کند. امروزه رایانه در کنترل سیستم AWD نقش مهمی بر عهده دارد.سنسورهایی که بر روی هر چرخی وجود دارد تا نیروی Traction را لحظه به لحظه پایش کنند. در خودرو واحد کنترل الکترونیک خودرو یعنی ECU تصمیمگیری میکند تا اینکه چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود.
مزیت های AWD :
- افزایش چسبندگی خودرو به جاده و کنترل بهتر آن تحت شرایط مختلف
- فرمان پذیری و هندلینگ مناسب برای انواع نیرو های traction
- در تمامی اوقات فعال است
معایب AWD :
- مصرف سوخت بیشتر
- افزایش وزن خودرو و پیچیده شدن مکانیزم عملکردی
- برای شرایط کاملاً Off-road مناسب نیست
کدام سیستم مناسب تر است:
اگر قصد دارید در اکثر موارد در جادههای Off-road سیر کنید، یقیناً 4WD بهترین انتخاب است. در آب و هوای زمستانی که اکثر رانندگان آن را تجربه میکنند، بسیار زیباتر است که سیستم انتقال قدرت خودش وضعیت بحرانی را تشخیص دهد و بدون دخالت راننده (منظور جا زدن دنده کمک یا فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل با دکمه) تصمیمگیری مورد نیاز را انجام دهد. پس AWD برای اینگونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خیلی کوهستانی برف خیز زندگی نمیکنید نیازی نیست که یک خودروی 4WD تهیه نمایید، بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.
حاجی
۱ دی ۱۳۹۴ترجمه:
http://www.digitaltrends.com/cars/whats-the-difference-between-four-wheel-drive-and-all-wheel-drive/
معین
۲۸ بهمن ۱۳۹۴“بلکه خودرویی که دارای سیستم انتقال قدرت AWD است مانند یکی از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.”
منم همینطور فکر می کنم !
محمد
۲ تیر ۱۳۹۵سلام ؛ درباره ی ماشین های سه دیفرانسیل اکه توضیحاتی بدید ممنون میشم
MO
۳۰ خرداد ۱۳۹۷با سلام
ایا در مدل های 4wd که با دنده اضافی کار میکنند احتمال قفل شدن دیفرانسیل ها وجود دارد؟
بهنام
۹ اسفند ۱۳۹۷ارزان ترین خودرویی که adw روش نصبه موسو هست و سییتم موتور و گیریبکسش بنزه. ولی در ایران خیلی خودرو شناخته شده ای نیست
محمد خجسته
۱۶ اسفند ۱۳۹۷سلام.ماشین من توسان ۲۰۰۹ هست فورویله برقیه موقع که دنده عقب فرمان تخت می پیچی قفل میکنه فرمان راست کنی خوب میشه الان فورویل کامل قطع کردم درست شده .مشکل چیه