آموزش

موتورهای دو زمانه چگونه کار می‌کنند؟

اگر بخواهیم دو نوع موتور خودروهای سواری و سنگین را کنار بگذاریم، نوع سومی وجود دارد که موتورهای دو زمانه نام دارد. اگرچه امروزه، موتور خودروهای سواری و سنگین تماماً چهار زمانه هستند، ولی در نوع سوخت مصرفی با هم تمایز دارند. موتورهای دو زمانه به واسطه قدرت کمتر آن در مقایسه با موتورهای یادشده، مخصوصاً وسایل نقلیه، ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر، کوچک‌تر و چابک‌تر می‌باشد.

برشی از یک موتور دوزمانه
برشی از یک موتور دوزمانه

مفاهیم پایه:

از جمله کاربردهای موتورهای دو زمانه در اره‌های برقی و جت اسکی‌ها است که دارای سه مزیت مهم است که تمایز عمده‌ای با موتورهای چهار زمانه‌ایجاد کرده است:

  • موتورهای دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی‌کنند که موجب ساده‌تر شدن ساختار این‌گونه از موتورها و کمتر شدن وزنشان می‌شود.
  • در موتورهای دو زمانه در هر بار چرخش میل‌لنگ، یک مرحله احتراق صورت می‌پذیرد. درحالی‌که در موتورهای چهار زمانه با هر دو بار چرخش میل‌لنگ، یک مرحله احتراق صورت می‌گیرد. این پدیده خود باعث افزایش توان به شکل چشم‌گیری می‌شود.
  • موتورهای دو زمانه می‌توانند در هر جهتی کار کنند که برای وسایلی نظیر اره‌برقی بسیار کارآمد خواهد بود. موتورهای چهار زمانه استاندارد ممکن است به واسطه جریان روغن که در آن‌ها قرار دارد، تا زمانی که در جهت مناسب قرار نگیرند، به‌درستی کار نکنند.

این مزایای اشاره شده موجب می‌شود موتورهای دو زمانه سبک‌تر، ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر شوند. موتورهای دو زمانه به واسطه داشتن مرحله احتراق در هر دور، توانی دو برابر موتورهای چهار زمانه با حجم برابر تولید می‌کنند. ترکیب وزن پایین و قدرت دو برابری موتورهای دو زمانه باعث شده که نسبت توان به وزن در این‌گونه موتورها نسبت به اغلب موتورهای چهار زمانه بیشترین مقدار باشد.
معمولاً موتورهای دو زمانه را نمی‌توانید در خودروها جستجو کنید. چون موتورهای دو زمانه دو عیب اساسی مهم دارند که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

سیکل موتورهای دوزمانه
سیکل موتورهای دوزمانه

سیکل موتورهای دو زمانه:

انیمیشن زیر نحوه کار موتور دو زمانه را نشان می‌دهد. تفاوت عمده این موتور با موتورهای چهار زمانه‌این است که مرحله جرقه که منجر به احتراق می‌شود در هر بار چرخش اتفاق می‌افتد.


همچنین در شکل مقطع برشی موتور دو زمانه‌ای را مشاهده می‌کنید که جریان سیال در آن نشان داده شده است. همان‌طور که می‌بینید موتورهای دو زمانه کمی غیرهوشمندانه طراحی شده است چون مراحل سیکل دارای همپوشانی هستند.

مرحله جرقه:

خب از مرحله زدن اشتعال شروع می‌کنیم. سوخت و هوا در سیلندر با هم متراکم می‌شوند و هنگامی که جرقه زده می‌شود مخلوط پیش رو مشتعل می‌شود. نتیجه حاصل انفجاری است که پیستون را به پایین حرکت می‌دهد. به یاد داشته باشید که در خلال اینکه پیستون پایین می‌رود مخلوط سوخت-هوا به سمت محفظه میل‌لنگ (یا پوسته موتور) مکیده می‌شود. به‌محض اینکه پیستون به پایین‌ترین نقطه مرگ خود برسد، راه گاه تخلیه باز می‌شود. فشار موجود در سیلندر موجب می‌شود تا اکثر گازهای حاصل از احتراق به سمت بیرون از سیلندر روانه شوند.

چرخه موتورهای دوزمانه
چرخه موتورهای دوزمانه

مرحله مکش (ورود سوخت-هوا):

هنگامی که پیستون از پایین‌ترین نقطه سیلندر شروع به حرکت به سمت بالا می‌کند، راه گاه ورودی باز می‌شود. حرکت پیستون موجب فشرده کردن مخلوط در محفظه میل‌لنگ می‌شود بنابراین درون سیلندر ذرات به هم نزدیک‌تر می‌شوند. همان‌طور که در شکل مشاهده می‌کنید در این مرحله گازهای خروجی (گازهای حاصل از احتراق) از سیلندر خارج می‌شوند در عین حال مخلوط تازه سوخت-هوا وارد می‌شوند. به یاد داشته باشید که در طراحی مسیر جریان سیال موتورهای دو زمانه، پیستون به گونه شکل‌گیری (طراحی) شده است که مخلوط سوخت-هوا به‌راحتی در قسمت بالای پیستون در محفظه خروجی جریان پیدا نمی‌کند.

ورود و مکش سوخت
ورود و مکش سوخت

مرحله تراکم:

اکنون به علت مومنتوم موجود در میل‌لنگ، پیستون به سر جای اول خود (جایی که برای مرحله جرقه‌زنی آماده شود) برمی‌گردد که مرحله تراکم شکل گیرد. هنگامی مخلوط هوا-سوخت در پیستون متراکم شدند، مکش (ایجاد خلأ) در محفظه میل‌لنگ به وجود می‌آید. این مکش Reed Valve را باز می‌کند و موجب مکیده شدن هوا-سوخت-روغن از کاربراتور می‌شود. Reed Valve شیرى متشکل از ورقه فولادى نازکى که جریان یک‌طرفه سیال را سبب می‌شود.
هنگامی که پیستون به مرحله مرگ بالا می‌رسد، مرحله جرقه انجام می‌شود و چرخه مکرراً تکرار می‌شود. در موتورهای چهار زمانه مراحل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه به‌طور مجزا صورت می‌پذیرد.

اجزای یک موتور دو زمانه
اجزای یک موتور دو زمانه

شما می‌توانید ببینید که پیستون سه عملیات متفاوت در موتورهای دو زمانه انجام می‌دهد:

  • یک طرف پیستون محفظه احتراق وجود دارد که مخلوط سوخت-هوا را متراکم می‌کند و به واسطه انفجار مخلوط موجود، انرژی رها می‌شود.
  • از طرف دیگر پیستون در محفظه میل‌لنگ قرار دارد که در آن پیستون مخلوط را از کاربراتور می‌مکد و از Reed valve از مخلوط می‌گذرد و به دلیل فشار موجود در سیلندر مخلوط به سمت داخل محفظه احتراق روانه می‌شود (در واقع به دلیل اختلاف فشار است)
  • در همین حین قسمتی از پیستون به مانند سوپاپ عمل می‌کند، راه گاه‌های خروجی و ورودی را باز و بسته می‌کند.
خروج دود
خروج دود

همان‌طور که مشاهده فرمودید پیستون در موتور دو زمانه خیلی کارها انجام می‌دهد که موجب می‌شود این دسته از موتورهای ساده و سبک‌وزن باشند.
اگر تا به حال از موتورهای دو زمانه در وسایل خود استفاده کرده باشید، حتماً می‌دانید که روغن موتورهای دو زمانه را باید همراه با سوخت بنزین با هم در باک بریزید. در موتورهای چهار زمانه محفظه میل‌لنگ (کارتر) کاملاً از محفظه احتراق جدا می‌باشد. بنابراین شما می‌توانید محفظه میل‌لنگ را با روغن غلیظ پر کنید تا یاتاقان‌های میل‌لنگ روانکاری شوند. یاتاقان‌ها پیستون را به میله Rod وصل می‌کنند و روغن موجود دیواره سیلندر را هم روانکاری می‌کند. در موتورهای دو زمانه محفظه میل‌لنگ خود تحت فشار قرار دارد تا مخلوط هوا-سوخت به سمت سیلندر وارد شوند بنابراین روغن غلظت زیادی نمی‌تواند داشته باشد. در عوض شما روغن را به همراه بنزین وارد باک می‌کنید تا میل‌لنگ دیواره سیلندر و میله متصل کننده (Rod) روانکاری شوند. اگر شما فراموش کنید روغن را وارد نمایید، موتور دو زمانه شما یقیناً عمر بسیار طولانی نخواهد داشت.

معایب موتورهای دو زمانه

موتورهای دو زمانه دو عیب بسیار بزرگ نسبت به موتورهای چهار زمانه دارند. موتورهای دو زمانه همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد ساده‌تر و سبک هستند در ضمن توان دو برابری نسبت به موتورهای چهار زمانه با حجم برابر تولید می‌کنند، پس سؤال اصلی اینجاست که چرا در خودروهای سنگین و سواری از موتورهای دو زمانه استفاده نمی‌کنند؟
جواب سؤال فوق در چهار نکته زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • موتورهای دو زمانه عمری کوتاه‌تر از موتورهای چهار زمانه دارد. نبود وجود سیستم روانکار مستقل بدان معنی است که سایش در موتورهای دو زمانه بیشتر است.
  • روغن‌های موتورهای دو زمانه گران‌قیمت هستند و نزدیک به ۴ انس برای هر گالن بنزین نیاز است. در صورتی که از موتورهای دو زمانه برای خودرو استفاده کنید، برای هر ۱۶۰۰ کیلومتر نیازمند یک گالن روغن هستید.
  • موتورهای دو زمانه از سوخت به صورت کارآمد استفاده نمی‌کنند. بنابراین مصرف سوخت شما در هر صد کیلومتر بالاتر خواهد بود.
  • موتورهای دو زمانه آلایندگی بالایی دارند. این آلایندگی ناشی از دو علت است. اولین مورد، احتراق روغن است. روغن موجود در باک باعث می‌شود، موتورهای دو زمانه بسیار دودزا باشند. همچنین سایش بسیار زیاد موتورهای دو زمانه می‌تواند ابر بزرگی از دود روغنی شکل ساتع کند. دلیل دوم خیلی تأثیرگذار نیست. همچنین جدا نبودن سیکل تخلیه از ورود سوخت، باعث می‌شود مقداری از سوخت همراه با دود خروجی به صورت استفاده نشده و خام خارج گردد.
  • هر زمان که تغییری در مخلوط سوخت-هوا داخل محفظه احتراق ایجاد شود، قسمتی از آن از راه گاه تخلیه بیرون درز می‌کند. این دلیلی است بر اینکه در اطراف اکثر موتورهای دو زمانه موجود در قایق همواره روغنی شکل است. این نشت روغن از سوخت می‌تواند محیط اطراف را کثیف کند.

معایب فوق بدان معناست که موتورهای دو زمانه در مواردی مانند دستگاه‌های چمن‌زن خانگی و موتورهای برق پرتابل کاربرد دارد که خیلی مورد استفاده روزانه نیستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    من نفهمیدم ینی2زمانه از4زمانه پیشرفته تره؟؟؟؟

    1. جی تی ار

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (459 ديدگاه)

      قطعا موتور چهارزمانی پیشرفته تر است.همانطور که می توان فهمید و غیر مستقیم نیز به آن اشاره شد,هنگامی که احتراق صورت گرفته و پیستون پایین می آید,گاز به طور کامل خارج نمی شود ووقتی پیستون دوباره بالا می رود,گاز به طور کامل خارج می شود وچون در این هنگام مخلوط سوخت وهوا وارد محفظه شده,مقداری از سوخت به همراه دود از محفظه خارج می شود…

      1. مصطفی

        ۵ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (450 ديدگاه)

        مشخصا موتور چهارزمانه پیشرفته تره!

    2. احسان آرسنالی

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      نُچ :-D

    3. امیرشیخ

      ۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      نه داداش خیله هم ساده تره.سبک تره،قدرتش یکم بیشتره،ومصرف سوخت و آلودگیش هم بیشتره.

  2. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    یه سوال امکان نصب توربو تو موتور 2 زمانه هست؟؟؟؟
    اخه سوپاپ نداره

    1. جی تی ار

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (459 ديدگاه)

      4matic میشه ولی با توجه به نکته ای که بالا گفتم,چون توربو هوا و سوخت را با فشارزیاد تری به محفظه وارد می کنه,سوخت بیشتری بدون احتراق خارج وحروم میشه. البته شاید معایب بیشتری هم داشته باشه…

    2. امیرشیخ

      ۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      فقط اگه اگزوزو برداری کافیه.من یه سمپاش دوزمانه دارم میخوام دورش بالا بره اگزوزش رو باز میکنم.یکم بیشتر میسوزونه ولی می ارزه.

  3. مصطفی

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    معایبش که از خوبی هاش بیشتره!

  4. مصطفی

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    آقای طهوری ممنون از مطلب خوبتون!

  5. benz and porsche

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جی تی ار علی اقا سلام خوبی چه خبر

    1. جی تی ار

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (459 ديدگاه)

      سلام داداش.شما که مارو می شناسی,میشه خودت رو معرفی کنی?…

      1. جی تی ار

        ۵ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (459 ديدگاه)

        ببینم,نکنه شما آقای م.ن. باشید?…

  6. هادی

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    دوستان سوال دارم جریان این موتور 1800 پژو پارس با گیربکس اتوماتیک چیه ؟؟ تو پدال هم قیمت 46 اگه وجود داره بخریم

    1. a-x1

      ۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      منظورت 1900cc هست؟

      1. هادی

        ۵ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (458 ديدگاه)

        حالا 1800 یا 1900 میدونم جفتشون xu7 هستن ولی این عجیبه که اتوماتیکه ؟ مگه گیربکس اتوماتیک هم تولید میشه ؟

        1. امیر محمد

          ۶ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (279 ديدگاه)

          شاید مال معلولین باشه

        2. عمر

          ۸ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (3 ديدگاه)

          اره تولید میشه ولی یبار مصرفه خخخخخخخخ

  7. hero

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    فقط وسپا!!!!

  8. پوری پوریا!

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    موتور های دوزمانه توی ماشین های قدیمی استفاده میشدن و بازده و قدرت خیلی کمی داشتند. موتور های 4 زمانه پیشرفته تر هستند و الان هم ماشین ها از این نوع موتور ها استفاده میکنن.
    موتور های 2 زمانه دیگه ور افتادن!
    ممنون از آقای طهوری بابات مطالب فنی و آموزنده !!

    1. پوری پوریا!

      ۶ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      اقا اون اشتباه تایپی بود :D بابت رو نوشتم بابات!!

  9. سپهر

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    به نظر من هم موتور4زمانه یه چیز دیگست به قول آقا پوریا موتورهای 2زمانه دیگه ورافتادن.

  10. benz and porsche

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام علی اقا

    1. علی آقا

      ۶ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (584 ديدگاه)

      سلام.

  11. نوید (6*6)

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    ممنون آقای طهوری بابت مطلب خوبی که گذاشتید

  12. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    بازده موتور4 زمانه بیشتره

    1. P.G

      ۶ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      4MATICجان شما احیانا همون دراگون بورن سابق نیستی؟
      آخه متاسفانه به سبک همون خدابیامرز کامنت میذاری،ینی هفت هشت ده تا کامنت چهار کلمه ای بی محتوا تو هر مطلب که تقریبا همشون به درد نخور هستن!!!
      نمیدونم چرا وقتی کامنت هاتو میخونم یاد اون میوفتم:)
      در هر حال نکن عزیز من،اگه چیز به درد بخوری برای گفتن نداری ساکت باش و از نظرات دیگران استفاده کن،کاری که خود من تو خیلی از پست ها انجام میدم!
      ارادت

  13. نوید (6*6)

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    خب این که مشخصه که بازده موتور چهار زمانه بیشتره

    ولی استثنا هم داره

    مثلا موتور دو زمانه ای که بنز بزنه خیلی بازدهش از موتور چهار زمانه ای که ایران خودرو بزنه بیشتره

  14. علی آقا

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (584 ديدگاه)

    شاید تعجب کنید اگر بدانید موتور اصلی لوکوموتیوها هم ۲زمانه هست. و با توجه به اینکه دیزل هم هست دوتا از عیوب موتور دوزمانه بنزینی که خارج شدن سوخت به همراه دود و آلودگی بیشتر هست را ندارد زیرا در موتور دیزل در حالت مکش تنها هوا وارد موتور میشود و نه مخلوط سوخت و هوا.

  15. 4MATIC

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    اقا نوید شما داری بنز رو با ایران خودرو مقایسه می کنی
    گاوی رو که بنز پرورش بده بازدهی اش از موتر1800ایران خودرو بیشتره

    1. نوید (6*6)

      ۱۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      من مقایسه نمیکنم
      مثال زدم

  16. حسین

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما یک کاوازاکی 100 دوزمانه مدل62 داریم،تو شتاب دنده 1 و 2 از هوندا 125 4زمانه کم نمیاره ولی تو دنده 3و4و5 افت داره.ولی در مجموع صدای خوبی داره و برای فراغت حرف نداره.البته این رو هم بگم موتور های دوزمانه با حجم بالا مثل یاماها 400 و کاوازاکی 450 قابل قیاس با موتور های هم حجم 4زمانه نیستند اونا یک چیز دیگه اند…

  17. محمد

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    موتور های دو زمانه دور موتور بیشتری دارند حداکثر گشتاور و قدرت تورک در دور های پایین هم احراض می شود.
    تقریبا چند تا موتور دو زمانه داشتم که قدرت وحشت ناکی داشتند. سوزوکی x7 250 ، یا ماها ببری 400، سوزوکی مینی 80 ( باک سبز) ولی هیچ وقت یاماها DT 125 یادم نمیره !

    یاماها DT برای من بیشتر از یک موتور بود، با هام حرف می زدم اونم جوابمو می داد، بچه ها بهش می گفتن فرشته مرگ!

    1. عمر

      ۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اره گل گفتی منم کی تی ام ۲۵۰کراس دارم وقتی بهش گاز میدم میخاد منفجر بشه پرواز میکنه

  18. hasan

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صرفا جهت اطلاعتون موتور های دو زمانه ور نیفتاده و شاید 90 درصد موتور های سنگین پیستی دود زا هستند…

  19. مهبد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    لطفا سریعا پاسخ دهید
    چرا از موتور های دو زمانه یا در وسایل کم قدرت استفاده می شود مانند موتور سیکلت ویا در وسایل بسیار پر قدرت مانند کشتی ها ?

  20. امیرشیخ

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط به خاطر قدرت حجمی بیشتر.تو موتور سیکلت ما یک موتور کوچک میخوایم تا شتاب موتور بیشتر شه.وقیمت پایین میاد.یاتوی اره موتوردنبال سبکی هستیم.ولی وقتی قراره یه موتور دوزمانه منفذ دار بسازیم که حجمش بالای2000ccباشه آلودگی. زیادی تولید میکنه.ولی وقتی صحبت از کشتی میشه که موتور غولی داره برای اینکه آلایندگی رو پایین بیارن توسرسیلند سوپاپ تعبیه میکنن که قیمتش بالا میره ولی در عوض به اون قدرت حجمی بالای مورد نیازشان میرسن.

  21. سجاد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . بنده یک سوال برام پیش آمده چرا موتور سواران مسابقه ای علیرغم خم شدن در مسابقات همچنان به حر کت خود ادامه می دهند و نمی افتند

  22. سروش

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سوار موتور ایژ نشدید که سر بالایش شیب 80 درصدو با تک چرخ بره با لا.
    اون وقت میفهمید موتور دو زمانه چیه.

  23. Mohamad

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    درسته موتور دو زمانه از روغن تو سوختش برای اینکه از زیر میلنگ و یاتاقان ها رد میشه برای چرب شدن استفاده میکنه ولی داخل موتور دو زمانه هم ایل پمپ هست واگه تو باک یا دری بقل یاماها یا کازوکی ۱۰۰ روغن نریزیم فقط دود نمیکنه.

  24. amir

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باعرض سلام ودرودبسیارخدمت شمادوستان عزیز من علاقه ی بسیارزیادی به موتورهای دوزمانه دارم وبسیارمشتاقم که مطالعات بیشتری روی موتور های دوزمانه انجام بدم.از به نظرشما باید ازکجاشروع کنم وچه منابعی برای مطالعه مفیدن.مرررررررررررررررسی ازلطفدون سایت بی نظیری دارید

  25. عمر

    ۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی جالب بود استفاده بردیم واقعا سایتتون تخصصیه ممنونم از مطالبتون

  26. hossein

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    آیا راهی است که باعث جلوگیری دود موتور سیکلت های دوزمانه رو بگیره یا خیلی کمترش کنه

  27. raouf

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    مطلب کاملا غیر تخصصی و بدون اطلاع از علم روز موتور میباشد ، الان تو همهی کشتی های دنیا از موتور دو زمانه استفاده میشه و روغن کاری مجزا و کارتریج جدا هم داره ، اقای امیر برای اطلاع بیشتر در اینترنت موتور های دیزلی دریایی رو سرچ کنید ، من خودم مهندس موتور کشتی هستم و همه کشتی های مدرن از دو زمانه استفاده میکنند

  28. مهندسی مکانیک خودرو

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تعجب میکنم از بعضی دوستان ک سواد این کارو دارن اما توضیحی در مورد موتور های 2 زمانه نمیدن.من ب شخصه عاشق موتورهای 2 زمانه هستم.باید بدونین برعکس تصورات شما اولین موتور رو ” اتو “4 زمانه ساخت ک4 اصل مکش تراکم احتراق و تخلیه رو داشت.موتور 2 زمانه بعد از موتور4 زمانه تولید شد.”جوزف دی” حدود15 سال بعد موتور 2 زمانه رو تولید کرد چون اعتقاد داشت موتور 4 زمانه زمان زیادی رو از دست میده تا یک کار مفید انجام بده و این ب معنای بازده ی پایینه.طراح موتور 2 زمانه سعی در تلفیق 4 زمان اصلی موتور به دو زمان بود تا در هر 2 کورس حرکت پیستون(رفت و برگشت) یک کار انجام شود.در اینصورت میتوان ب نسبت وزن موتور نیروی بیشتری تولید کرد.سادگی اجزای موتور2 زمانه ب علت نظر طراح مبنی بر کم کردن استهلاک و کم کردن وزن موتور و در نتیجه بالابردن هرچه بیشتر بازده بود.در نتیجه بازده موتور2 زمانه50 درصد بیشتر از موتور4 زمانه بوده ونسبت ب وزن موتور 50درصد نیروی بیشتری تولید کرده و دارای قطعات و متعلقات کمتر و در نتیجه استهلاک و هزینه ی کمتر است.این ب این معناست ک اگه شما ی موتور کراس2 زمانه250 سی سی سوار شین شتاب و سرعتی معادل موتور450 4 زمانه در اختیار خواهید داشت.

  29. مهندسی مکانیک خودرو

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگر میبینید دیگه این نوع موتور استقبال نمیشه بخاطر اینه که آلایندگی فوق العاده بالایی داره و25 درصد سوخت در عملیات تمیزکاری و کم بودن فرصت (به علت تلفیق4 زمان در 2 زمان) نسوخته از اگزوز خارج میشه.یعنی از هر 100 لیتر بنزین 25 لیتر.داغ کردن قطعات ب علت کم بودن زمان استراحت (کم بودن زمان انتقال گرما) و زیاد بودن تعداد مرحله ی کار(ب خاطر همین ی موتور تریل250 دو زمانه آب خنکه اما 250 چهار زمانه هوا خنک)
    در هر صورت کسی ک با 2 زمانه کار کنه هرگز سمت4 زمانه نمیره.

  30. مهندسی مکانیک خودرو

    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته واضحه توضیحات من در مورد موتور های دو زمانه ای هست ک حدود 20 سال پیش مورد استفاده قرار میگرفت ک با این حال توان مقایسه با موتور های 4 زمانه ی امروزی رو داره(ن اینکه صرفا بهتر باشه.این فقط نظر منه.هرکسی طبق دانسته ها و درخواستش از یک نوع سیستم خوشش میاد)واضحه ک سیستم های جدیدتر دو زمانه بجای تزریق کامل روغن در محفظه ی احتراق ب عنوان روانساز اومدن کارتر گذاشتن(این فقط برای موتور های 2 زمانه ی بزرگ قابل اجراست)یا اینکه در سیستم دیزل که قوانین احتراقش فرق میکنه(بدون شمع است و در واقع طبق قوانین فیزیک هرچه گاز فشرده تر بشه داغ تر میشه.تا جایی که ب حدی فشرده و داغ میشه که با انژکتور سوخت رو میپاشن تو محفظه و سوخت مشتعل میشه.) نیازی به وارد کردن سوخت از منیفولد نیست و فرصت برای احتراق مساعد تره از موتور های دو زمانه استفاده میکنن.در کل مقایسه ی سیستم دیزل با بنزین یا سیستم درون سوز و بیرون سوز یامقایسه ی وانکل با توربینی یا دو زمانه با 4 زمانه همیشه ی چیز نسبی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا