آموزش

نقاط قوت و ضعف کروز کنترل‌های معمولی و تطبیقی

در سال‌های نه چندان دور کروز کنترل تطبیقی تنها در ساخته‌های لوکس خودروسازانی چون مرسدس بنز و ب‌ام‌و دیده می‌شد.

Adaptive cruise control radar illlustration
Adaptive cruise control radar illlustration
اما این تکنولوژی که از حسگرها و در برخی موارد از دوربین‌ها برای تنظیم سرعت خودرو بر پایه‌ی سرعت خودروی جلویی استفاده می‌کند در خودروهای ارزان‌قیمت‌تر نیز بکار رفته است. به نظر می‌رسد این سیستم نیز روندی مشابه کمربندهای ایمنی و CD پلیرها را طی می‌کند و در آینده در اکثر خودروها دیده خواهد شد. حتی این سیستم در تویوتا C-HR مدل ۲۰۱۸ که بهای آغازین ۲۲۵۰۰ دلاری دارد به‌صورت استاندارد نصب شده است.

Autoweb-2015-July-Guide-Adaptive-Cruise-Control-006
البته باید گفت این سیستم‌ها بدون خطا و نقص نیستند. درحالی‌که سیستم‌های معمولی تنها کنترل پدال گاز را در اختیار دارند، سیستم‌های تطبیقی از حسگرها و دوربین‌ها برای کنترل ترکیبی از گاز و ترمز استفاده می‌کنند. یکی از نشانه‌های رانندگی، کنترل خودرو است. چشم‌پوشی از این کنترل و یا بخشی از آن می‌تواند مرعوب‌کننده باشد. وقتی که خودرو سرعت خود را کم می‌کند قطعاً احساس غیرطبیعی به وجود می‌آید، مخصوصاً وقتی این کاهش سرعت ناگهانی باشد.

Adaptive-Cruise-Control-RR
استفاده از سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی می‌تواند عجیب‌وغریب نیز باشد. برای شروع باید گفت این سیستم‌ها استانداردسازی نشده‌اند به این معنی که هر خودروساز تصمیم می‌گیرد تا میزان نزدیک شدن خودرو به خودروی جلویی را تعیین کند. البته در اکثر مواقع این سیستم اجازه‌ی نزدیک شدن زیاد خودرو به وسیله جلویی را نمی‌دهد. جدای از این موضوع، سناریوی یاد شده می‌تواند برای خودروهای دیگر حاضر در مسیر نیز مشکل‌ساز باشد.

cruise-control-toyota
این حقیقت که سیستم‌های تطبیقی بر مبنای حسگرها کار می‌کنند باعث می‌شود که در شرایط بد جوی از کارایی حسگرها کاسته شود. هر آلودگی نظیر گل و لای یا یخ باعث می‌شود حسگرهای سیستم تطبیقی کار خود را انجام ندهد؛ اما مشکل بزرگ‌تر اینکه تا زمانی که حسگرها تمیز نشوند، اکثر خودروهای مجهز به این سیستم نخواهند توانست از کروز کنترل استفاده کنند.

2014-bmw-f15-x5-cruise-control-buttons
راه‌حل، پیدا کردن سیستمی است که کار نسخه‌های مرسوم و تطبیقی را انجام دهد. چنین سیستمی که توانایی به‌کارگیری هم به عنوان کروز کنترل معمولی و هم کروز کنترل تطبیقی دارد را می‌توان در جیپ گرند چروکی ۲۰۱۷ یافت. سیستم عادی به‌صورت استاندارد در تمامی مدل‌های چروکی وجود دارد و البته کروز کنترل تطبیقی نیز در دسترس است؛ اما بجای آنکه سیستم تطبیقی جایگزین نسخه‌ی معمولی شود، در واقع به آن ملحق می‌شود و کنترل‌های جداگانه‌ای برای تمایز هر دو سیستم وجود دارد. راننده‌هایی که با استفاده از کروز کنترل تطبیقی راحت نیستند مجبور به استفاده از آن نبوده و البته کثیف بودن خودرو آن‌ها را مجبور نخواهد کرد که حسگرها را تمیز کرده یا اینکه کلاً استفاده از کروز کنترل را کنار بگذارند.

adaptive cruise control
اگرچه در سال‌های آینده سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی در خودروهای بیشتری به‌صورت استاندارد وجود خواهند داشت اما همان‌گونه که گفته شد این سیستم‌ها عالی نبوده و همین باعث می‌شود به فکر استفاده‌ی ترکیبی از کروز کنترل‌های مرسوم و تطبیقی بیفتیم. این راه‌حل می‌تواند در اکثر خودروها، از نمونه‌های ارزان‌قیمت گرفته تا خودروهای لوکس بکار گرفته شود.

cruise-control
منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Reza.sh

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خدایا اینجا c-hr رو به عنوان یه ماشین تقریبا ارزون مثال زده بعد تو ایران حدس میزنن 190 پولش باشه
    شکرت

    1. ASTON MARTIN

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      کروز کنترل جزو واجباته حسرت همون سادشو میخورم.. پای آدم خشک میشه رو گاز تو جاده

  2. ساسان.م

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    من یادمه که هر 15 km/h باید یک ماشین با ماشین جلویی فاصله داشته باشیم اگه بارندگی بود 2 برابر میشد اگه برف بود 3 برابر میشد فک کنم
    دیگه این چه صیغه ایه که هر خودروساز فاصله ایمن رو طبق استاندارد خودش تعریف میکنه؟ یه استانداردی تعریف میشه همه هم پایبند هستن به اون
    برای مشکل تفاوت بین خشک و بارون و برف هم یعنی واقعاً نمیتونن یه سنسور بسازن که شرایط آب و هوا رو بسنجه؟ تازه اگر قبلاً اختراع نشده باشه
    30 سال پیش 206 فرانسه سنسور باران داشته که تشخیص میداده داره بارون میاد الان که دیگه هیچی

    تکنولوژیش هست خوبم هست ولی خودروسازها ( چه داخلی چه خارجی )مثل همه شرکتای دیگه دنبال حداکثر سود هستن و تا وقتی مجبور نشن از این تکنولوژی استفاده نمیکنن

    چند سال دیگه که NHTSA استاندارداشو تغییر داد خودروساز ها هم از روی اجبار و نه اختیار این کارو انجام میدن

  3. Amin

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (213 ديدگاه)

    این سیستم خوشبختانه از سال 2010 در همه مدلهای لکسوس و از سال 2013 در اکثر مدلهای بنز و بی ام نصب شده .ولی در ایران کاراییش کمتره .وقتی باسرعت 120 تا داری میری یه دفعه ای یه پرایدی یا پژویی از چپ وراست سبقت میگیرن و وقتی سبقت گرفتن سریع میان لاینی که شما دارین حرکت میکنین اونوقته که ماشین شما یه دفعه ای ترمز میگیره و دل و روده سرنشینهارو به هم میریزه . فقط مرض دارن از شما که با acc داری حرکت میکنی بزنن جلو و سریع هم بیان لاین شما . و در ایران که مردم بین خطوط حرکت نمیکنن فقط به درد اتوبانهای خیلی خلوت میخوره .البته رادار لکسوس واقعا بی نقصه و مثل بی ام و نیست که تو سرازیری یه دفعه سرعت از 120 بپره رو 125 . تا دوباره برگردونه به 120 پلیس جلوتو میگیره.

    1. ahmad

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      حرف شما در مورد معضل حرکت نکردن بین خطوط درسته
      ولی دلیل گلایه شما در مورد سبقت رو نمیفهمم!
      خب وقتی یه ماشین از ماشین جلوییش در لاین سرعت (و یا در لاین جهت محالف در دوطرفه) سبقت میگیره، باید دوباره برگرده توی لاین خودش
      انتظار داری نیاد توی لاین خودش؟
      این یک امر طبیعی است و توی همه دنیا هست…

      1. ASTON MARTIN

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        وقتی با سرعت مجاز داری میری دیگه سبقت گرفتن بی معنیه
        بعدم دوستمون منظورش این بود که بلافاصله میپیچن جلو ماشینت و فاصله مناسب رو رعایت نمیکنن
        بین خطوط رانندگی نکردن هم مزید برعلت

    2. علی

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      خب شما کروزشو رو ۱۱۸ ست کن ک پلیسم نگیرتت

  4. حسین

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    تو گرنجور من امتحان کردم .
    چند تا مشکل بزرگ تو ایرا ن داره

    پیچ های تند و شیب های تند که باعث میشه سیستم خوب عمل نکنه
    نمونش اتوبان زنجان _ تبریز

    رعایت نکردن بقیه رانندگان
    مثلا یک دفعه ای میگیرن جلوت و ماشین ترمز شدید میزنه و امکان تصادف از پشت هم هست که فاصله رو رعایت نمیکنن رانندگان دیگه

    خط کشی اتوبان ها هم افتضاحه و رادار سردرگرمه ،میبینی صاف میری یهو بهت هشدار میده

    به نظرم اسپید لیمیتد و کروز کنترل معمولی بهتره با وجود شرایط موجود

  5. hamidreza

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ای کاش همه مردم میتونستند لکسس وبنز و بی ام و سوار شن . تا یاد بگیرن تو آزادراهها وقتی ماشینی با کروز کنترل تطبیقی حرکت میکنه یه دفعه نیان جلوی رادار.ببم جان وقتی سبقت میگری گازشو بگیر برو خوب.
    برای چی سرعتو کم میکنی.اون هم جلوی ماشینی که با کروز تطبیقی داره حرکت میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا