در سالهای نه چندان دور کروز کنترل تطبیقی تنها در ساختههای لوکس خودروسازانی چون مرسدس بنز و بامو دیده میشد.
اما این تکنولوژی که از حسگرها و در برخی موارد از دوربینها برای تنظیم سرعت خودرو بر پایهی سرعت خودروی جلویی استفاده میکند در خودروهای ارزانقیمتتر نیز بکار رفته است. به نظر میرسد این سیستم نیز روندی مشابه کمربندهای ایمنی و CD پلیرها را طی میکند و در آینده در اکثر خودروها دیده خواهد شد. حتی این سیستم در تویوتا C-HR مدل ۲۰۱۸ که بهای آغازین ۲۲۵۰۰ دلاری دارد بهصورت استاندارد نصب شده است.
البته باید گفت این سیستمها بدون خطا و نقص نیستند. درحالیکه سیستمهای معمولی تنها کنترل پدال گاز را در اختیار دارند، سیستمهای تطبیقی از حسگرها و دوربینها برای کنترل ترکیبی از گاز و ترمز استفاده میکنند. یکی از نشانههای رانندگی، کنترل خودرو است. چشمپوشی از این کنترل و یا بخشی از آن میتواند مرعوبکننده باشد. وقتی که خودرو سرعت خود را کم میکند قطعاً احساس غیرطبیعی به وجود میآید، مخصوصاً وقتی این کاهش سرعت ناگهانی باشد.
استفاده از سیستمهای کروز کنترل تطبیقی میتواند عجیبوغریب نیز باشد. برای شروع باید گفت این سیستمها استانداردسازی نشدهاند به این معنی که هر خودروساز تصمیم میگیرد تا میزان نزدیک شدن خودرو به خودروی جلویی را تعیین کند. البته در اکثر مواقع این سیستم اجازهی نزدیک شدن زیاد خودرو به وسیله جلویی را نمیدهد. جدای از این موضوع، سناریوی یاد شده میتواند برای خودروهای دیگر حاضر در مسیر نیز مشکلساز باشد.
این حقیقت که سیستمهای تطبیقی بر مبنای حسگرها کار میکنند باعث میشود که در شرایط بد جوی از کارایی حسگرها کاسته شود. هر آلودگی نظیر گل و لای یا یخ باعث میشود حسگرهای سیستم تطبیقی کار خود را انجام ندهد؛ اما مشکل بزرگتر اینکه تا زمانی که حسگرها تمیز نشوند، اکثر خودروهای مجهز به این سیستم نخواهند توانست از کروز کنترل استفاده کنند.
راهحل، پیدا کردن سیستمی است که کار نسخههای مرسوم و تطبیقی را انجام دهد. چنین سیستمی که توانایی بهکارگیری هم به عنوان کروز کنترل معمولی و هم کروز کنترل تطبیقی دارد را میتوان در جیپ گرند چروکی ۲۰۱۷ یافت. سیستم عادی بهصورت استاندارد در تمامی مدلهای چروکی وجود دارد و البته کروز کنترل تطبیقی نیز در دسترس است؛ اما بجای آنکه سیستم تطبیقی جایگزین نسخهی معمولی شود، در واقع به آن ملحق میشود و کنترلهای جداگانهای برای تمایز هر دو سیستم وجود دارد. رانندههایی که با استفاده از کروز کنترل تطبیقی راحت نیستند مجبور به استفاده از آن نبوده و البته کثیف بودن خودرو آنها را مجبور نخواهد کرد که حسگرها را تمیز کرده یا اینکه کلاً استفاده از کروز کنترل را کنار بگذارند.
اگرچه در سالهای آینده سیستمهای کروز کنترل تطبیقی در خودروهای بیشتری بهصورت استاندارد وجود خواهند داشت اما همانگونه که گفته شد این سیستمها عالی نبوده و همین باعث میشود به فکر استفادهی ترکیبی از کروز کنترلهای مرسوم و تطبیقی بیفتیم. این راهحل میتواند در اکثر خودروها، از نمونههای ارزانقیمت گرفته تا خودروهای لوکس بکار گرفته شود.
منبع: autoguide
Reza.sh
۱۱ فروردین ۱۳۹۶خدایا اینجا c-hr رو به عنوان یه ماشین تقریبا ارزون مثال زده بعد تو ایران حدس میزنن 190 پولش باشه
شکرت
ASTON MARTIN
۲۲ فروردین ۱۳۹۶کروز کنترل جزو واجباته حسرت همون سادشو میخورم.. پای آدم خشک میشه رو گاز تو جاده
ساسان.م
۱۱ فروردین ۱۳۹۶من یادمه که هر 15 km/h باید یک ماشین با ماشین جلویی فاصله داشته باشیم اگه بارندگی بود 2 برابر میشد اگه برف بود 3 برابر میشد فک کنم
دیگه این چه صیغه ایه که هر خودروساز فاصله ایمن رو طبق استاندارد خودش تعریف میکنه؟ یه استانداردی تعریف میشه همه هم پایبند هستن به اون
برای مشکل تفاوت بین خشک و بارون و برف هم یعنی واقعاً نمیتونن یه سنسور بسازن که شرایط آب و هوا رو بسنجه؟ تازه اگر قبلاً اختراع نشده باشه
30 سال پیش 206 فرانسه سنسور باران داشته که تشخیص میداده داره بارون میاد الان که دیگه هیچی
تکنولوژیش هست خوبم هست ولی خودروسازها ( چه داخلی چه خارجی )مثل همه شرکتای دیگه دنبال حداکثر سود هستن و تا وقتی مجبور نشن از این تکنولوژی استفاده نمیکنن
چند سال دیگه که NHTSA استاندارداشو تغییر داد خودروساز ها هم از روی اجبار و نه اختیار این کارو انجام میدن
Amin
۱۱ فروردین ۱۳۹۶این سیستم خوشبختانه از سال 2010 در همه مدلهای لکسوس و از سال 2013 در اکثر مدلهای بنز و بی ام نصب شده .ولی در ایران کاراییش کمتره .وقتی باسرعت 120 تا داری میری یه دفعه ای یه پرایدی یا پژویی از چپ وراست سبقت میگیرن و وقتی سبقت گرفتن سریع میان لاینی که شما دارین حرکت میکنین اونوقته که ماشین شما یه دفعه ای ترمز میگیره و دل و روده سرنشینهارو به هم میریزه . فقط مرض دارن از شما که با acc داری حرکت میکنی بزنن جلو و سریع هم بیان لاین شما . و در ایران که مردم بین خطوط حرکت نمیکنن فقط به درد اتوبانهای خیلی خلوت میخوره .البته رادار لکسوس واقعا بی نقصه و مثل بی ام و نیست که تو سرازیری یه دفعه سرعت از 120 بپره رو 125 . تا دوباره برگردونه به 120 پلیس جلوتو میگیره.
ahmad
۱۲ فروردین ۱۳۹۶حرف شما در مورد معضل حرکت نکردن بین خطوط درسته
ولی دلیل گلایه شما در مورد سبقت رو نمیفهمم!
خب وقتی یه ماشین از ماشین جلوییش در لاین سرعت (و یا در لاین جهت محالف در دوطرفه) سبقت میگیره، باید دوباره برگرده توی لاین خودش
انتظار داری نیاد توی لاین خودش؟
این یک امر طبیعی است و توی همه دنیا هست…
ASTON MARTIN
۲۲ فروردین ۱۳۹۶وقتی با سرعت مجاز داری میری دیگه سبقت گرفتن بی معنیه
بعدم دوستمون منظورش این بود که بلافاصله میپیچن جلو ماشینت و فاصله مناسب رو رعایت نمیکنن
بین خطوط رانندگی نکردن هم مزید برعلت
علی
۱۳ فروردین ۱۳۹۶خب شما کروزشو رو ۱۱۸ ست کن ک پلیسم نگیرتت
حسین
۱۱ فروردین ۱۳۹۶تو گرنجور من امتحان کردم .
چند تا مشکل بزرگ تو ایرا ن داره
پیچ های تند و شیب های تند که باعث میشه سیستم خوب عمل نکنه
نمونش اتوبان زنجان _ تبریز
رعایت نکردن بقیه رانندگان
مثلا یک دفعه ای میگیرن جلوت و ماشین ترمز شدید میزنه و امکان تصادف از پشت هم هست که فاصله رو رعایت نمیکنن رانندگان دیگه
خط کشی اتوبان ها هم افتضاحه و رادار سردرگرمه ،میبینی صاف میری یهو بهت هشدار میده
به نظرم اسپید لیمیتد و کروز کنترل معمولی بهتره با وجود شرایط موجود
hamidreza
۱۱ فروردین ۱۳۹۶ای کاش همه مردم میتونستند لکسس وبنز و بی ام و سوار شن . تا یاد بگیرن تو آزادراهها وقتی ماشینی با کروز کنترل تطبیقی حرکت میکنه یه دفعه نیان جلوی رادار.ببم جان وقتی سبقت میگری گازشو بگیر برو خوب.
برای چی سرعتو کم میکنی.اون هم جلوی ماشینی که با کروز تطبیقی داره حرکت میکنه.