سیستم کنترل کشش چیست؟ خب پیش از پرداختن به این کار بیایید درباره خود کشش صحبت کنیم.
کشش مهم است. کشش تفاوت بین حرکت به سمت جلو و ماندن است. بدون وجود اصطکاک بین لاستیکهای خودرو و سطح جاده شما هرگز نخواهید توانست به سر کار بروید چه برسد به اینکه بخواهید به سرگرمیهای خود در آخر هفته برسید.
واضح است که شرایط آب و هوایی گوناگون نقش مهمی در رانندگی ایفا میکند. باران، برف و یخ باعث کاهش اصطکاک بین لاستیکها و جادهها میشوند. خوشبختانه روشهایی برای غلبه بر مادر طبیعت در بزرگراه وجود دارد. حداقل یک تکنولوژی برای کمک به رانندگان در به دست آوردن چسبندگی لازم وجود دارد که میخواهیم به آن بپردازیم.
کریس هاریسون مدیر توسعه خودرو و تست سیستمهای ترمز الکترونیکی در شرکت کانتیننتال میگوید: “در کل کنترل کشش به این معنی است که تواناییهای تحرکی خودرو در حرکت به جلو یا عقب به حداکثر برسد.”
کانتیننتال یک تأمینکننده بزرگ است که قطعات و تکنولوژی خودرویی را به خودروسازان جهانی ارائه میکند. این شرکت احتمالاً به خاطر لاستیکهای خود شناخته شده اما سبد محصولات متنوعی از شاسی و سیستمهای ایمنی گرفته تا حسگرهای پیشرانه و توربوشارژرها را عرضه میکند.
اما هاریسون درباره کنترل کشش میگوید: “ما به هر شرکتی سرویس میدهیم. تمرکز ما در آمریکا روی سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور است.” تکنولوژی کانتیننتال را میتوان در فورد فیوژن، اکسپلورر و اِج دید. همچنین کادیلاک ATS و XTS و طیف گستردهای از محصولات کرایسلر از جمله چلنجر، چارجر و ۳۰۰ نیز از تکنولوژیهای این تأمینکننده مشهور استفاده میکنند.
اما کنترل کشش چگونه کار میکند؟ مکانیسم عمل آن چگونه است؟ خب چندین راه برای عملکرد آن وجود دارد. راه اول از طریق مدیریت پیشرانه است. زمانی که لغزندگی تشخیص داده شود، کامپیوتر کنترل خودرو میتواند انتقال قدرت به چرخ های لغزنده را متوقف کرده و هرزگردی آن را کاهش داده و کشش خودرو بهبود یابد.
روش دیگر عملکرد این سیستمها از طریق ترمز است. هاریسون میگوید: “کنترل کشش ترمز خیلی شبیه دیفرانسیل قفل شونده عمل میکند اما ما از ترمز برای آن استفاده میکنیم.”
با بکار گیری سیستم ترمز ضد قفل ABS، کنترل کشش میتواند ترمز را روی چرخی که هرزگردی دارد اعمال کند. یک دیفرانسیل استاندارد و باز سپس قدرت را به چرخ مخالف منتقل خواهد کرد و اینگونه چسبندگی بیشتری خواهیم داشت.
بههرحال هدف یکی است و آن نیز یافتن کشش و تلاش برای راضی کردن مشتری در بالاترین حد ممکن است. هیچکسی نمیخواهد خودرواش با درگیر شدن سیستم یاد شده صداهای ناهنجاری تولید کند. نرمی و آسایش کابین جزو موارد الزامی هستند.
تمامی این موارد با طراحیهای تک دیفرانسیل همخوانی دارند اما سیستم چهار چرخ محرک نیز مهم است. هاریسون خاطرنشان میسازد: “در سیستم چهار چرخ محرک ما میتوانیم گشتاور را به جلو یا عقب خودرو منتقل کنیم.” این امر از نظر کشش مزیت زیادی خواهد داشت. این سیستمها برای مدیریت هرزگردی چرخ ها میتوانند از مدیریت پیشرانه، سیستم ترمز یا قطعه ویژهای با نام دیفرانسیل مرکزی استفاده کنند.
نوع خودرو یا قوای محرکه اهمیتی ندارد زیرا هدف این تکنولوژی یکی است و آن نیز یافتن اصطکاک میباشد. البته برخی رانندگان هنوز اعتقادی به این سیستم ندارند. مدیر کانتیننتال میگوید: “برخی سو تفاهمهای مشهور درباره کنترل کشش وجود دارد.”
برخی افراد اگر در شرایط لغزندهای گیر بیفتند این سیستم را خاموش میکنند تا هرزگردی چرخ باعث ایجاد چسبندگی شود! اما این موضوع ضرورتاً مفید نیست.
هاریسون میگوید: “اگر خودرو گیر بیفتد سیستمهای کنترل کشش زیادی هستند که آن را تشخیص دهند.” این سیستمها در واقع باعث میشوند چرخ کمی هرزگردی داشته باشد تا کشش را بیابد. نمونه بارز این کار را میتوان در لاستیکهایی یافت که در برف میچرخند تا به سطح آسفالت یا گل برسند. البته او هنوز هم میگوید که به این سیستم باید اعتماد کرد.
هاریسون اظهار میدارد: “من میتوانم به شما قول دهم که مردم زیادی به مدت طولانی روی بهینهسازی این سیستم کار میکنند تا در شرایط زمستانی بهترین شرایط ممکن ایجاد شود.”
اما سؤالی که پیش میآید این است: چرا شما میخواهید کنترل کشش را خاموش کنید؟
نمونههایی وجود دارد که شما خواهان خاموش کردن کنترل کشش خواهید بود اما این نمونهها و موارد بسیار محدود بوده و میتواند با ریسکهایی همراه باشد.
بیشک تنها زمانی که شما خواهان خاموش کردن کنترل کشش خواهید بود گیر کردن در گل، برف یا یخ خواهد بود. معمولاً روش کار این سیستمها میتواند توانایی شما در بیرون آمدن از چنین جاهایی را محدود کند. خاموش کردن این سیستم میتواند کمی لغزش را برای خروج ایمن از گل، برف یا یخ ایجاد کند. ما توصیه میکنیم زمانی که خودرو از این حالت خارج شد دوباره سیستم را روشن کنید.
تمامی خودروها با خاموش و روشن کردن پیشرانه دوباره این سیستم را فعال خواهند کرد. کنترل کشش همچنین میتواند هنگام رانندگی در پیست خاموش شود اما این امر ریسک بسیار زیادی خواهد داشت زیرا سرعت و پرفورمنس خودرو با هیچ محدودیتی روبرو نمیشود.
[دانلود ویدئو]
mehdi
۱۸ اسفند ۱۳۹۸عالی بود دمت گرم پدال
datsun
۱۸ اسفند ۱۳۹۸سیستمی ضروری برای هر خودرو که متاسفانه خودرسازهای وطنی اعتقادی بهش ندارن حتی مونتاژی های که این سیستم رو داشتن حذف کردن
MehdiTurbo
۱۸ اسفند ۱۳۹۸مشکل اعتقادش نیست مشکل اینه که چیزی به اسم خودروی وطنی وجود نداره مثل اینه که بگی کدونا ایرانی درسته ایران بیشترین صادرات کرونا به کشورای دیگه داشته ولی اصلش از چین بوده الان خیلی از محصول داخلیا طرح تعویض خورده بهشون دنا ثبت نام کرده میگه بیا پارس ببر چرا چون همه اینا مال چین منتهی برای اینکه جیب مردم خالی کنند اسم وطنی میزارند روش.
Sajjad
۱۸ اسفند ۱۳۹۸ماشینای ایرانی به زور 100 اسب بخار اونم روی چرخای جلو دارن
کنترل کشش برای ماشینی کار آمده که دیفرانسیل عقب باشه و قدرتش کافی باشه تا وقتی پاتو گذاشتی رو گاز عقبش در بره یا هرزگردی کنه
ماشینای ایرانی موقع حرکت خاموش نشن باید خدارو شکر کرد
قدرتی ندارن که بخواد کنترل بشه
s.h
۱۸ اسفند ۱۳۹۸از بهترین نظراتی که خوندم همین بود واقعا جونی ندارند
اما دوست عزیز یه نوعی از این سیستم بود که کاری با گشتاور و نیرو و تصمیم برای انتقال اون به کجا نداشت ؛ فقط ترمز رو در گیر میکرد که شاید به در بخوره !!!
یه جایی از تهران هست یه جاده خاکی یر بالایی داره یه وقتایی افراد میرند اونجا یه صحنه دیدم اونم این بود یه پراید داشت بکس باد میکرد بره بالا و بعد پشت سرش یه لیفان ایکس60 بود اونم بکس باد میکرد در حالی که جلو ماشین یه جورایی میپرید بالا پایین واقعا قدرتی نیست که بخواد کنترل شه
علیx76
۱۸ اسفند ۱۳۹۸درسته که رو ماشین های قوی نیازش بیشتر حس میشه
اما دلیل نمیشه که رو ماشین های ضعیف نیازش حس نشه
با پراید داخل شهر با سرعت ۵۰ میرفتم ، یه ماشین جلوم ترمز کرد و سرعتم اومد پایین
وقتی رفت کنار گاز دادم ، زمین خیس بود
ماشین به سمت چپ کشیده شد
اگه سرعتم بالاتر بود نمیتونستم کنترل کنم
یا خیلی وقتا تو جاده های کوهستانی ، شن یا خاک درشت رو اسفالته
توی پیچ دقیقا حس میکنی زیر ماشین میلغزن و کنترل سخت میکنن
datsun
۱۸ اسفند ۱۳۹۸ربطی به اسب بخار نداره دوست عزیز ماشین های خارجی زیر صد اسب و ضعیف تر هم این سیستم رو به صورت استاندارد دارن. تو متن به صراحت نوشته(( نوع خودرو یا قوای محرکه اهمیتی ندارد زیرا هدف این تکنولوژی یکی است و آن نیز یافتن اصطکاک میباشد.))
حسین
۱۸ اسفند ۱۳۹۸بسترن b50f داره این سیستم رو ؛ سرپیچ ها خیلی کمک میکنه! فقط در سربالایی شدید که یخ زده باشه باید خاموشش کرد.
اگر این سیستم در کنار سیستم ضدواڗگونی و ترمز خودکار اگر روی همه خودروها باشه ، تصادفات بشدت کم میشه!
Hadi
۱۸ اسفند ۱۳۹۸تنها ماشین ایرانی که تا چند سال پیش تولید میشد، و دیفرانسیل عقب روا بود?
لامصب اینقدر قدرت داشت که سر پیش کنترلش از دستم در میرفت و دریفت میزد?
آخه هشتاد اسب بخارم خیلی حرفه?
و زوزه دل نشین اون موتور و گیربکسش حس ماشین فرمول وان بهم میداد?
واقعا کنترل کشش و دیفرانسیل محدود کننده لغزش روش لازم حس میشد
چون به صورت کارخونه ای همیشه رو حالت دریفت بود ?