شما که تجربه رانندگی خودرو با گیربکس معمولی را دارید، ممکن است بهمحض اینکه متوجه شوید که چیزی فراتر از یک کلاچ معمولی در این سیستم قرار دارد، متعجب شوید. درواقع در اکثر وسایلی که در روز با آن سروکار دارید کلاچ بهنوعی استفاده شده است: اکثر دریلها، ارههای برقی و حتی یویوها. در این مقاله سعی داریم تا شما را از لزوم استفاده از کلاچ مطلع سازیم و چگونگی کارکرد کلاچ در خودرو را بیان کنیم و همچنین مکانی که شما میتوانید کلاچ را در خودروی خود بیابید، نشان دهیم.
کلاچها یکی از ابزارهایی هستند که هنگامی که دو شفت در حال گردش هستند کاربرد می یابند. در اینگونه وسایل یکی از شفتها بهوسیله موتور رانده میشود و شفت دیگر به دستگاهی دیگر متصل است. در دریل، بهطور مثال، یکی از شفتها بهوسیله موتور چرخانده و دیگری به مته خروجی متصل است. کلاچ میتواند دو شفت در حال گردش را نسبت به هم قفل نماید؛ بهطوریکه سرعت دورانی آنها با هم یکسان شود. همچنین میتواند نسبتی آزادی ایجاد کند تا سرعت هرکدام از شفتها مقداری متفاوت باشد.
در خودرو، شما نیاز به کلاچ دارید چون موتور همواره در حال گردش است ولی چرخهای خودرو همواره در حال گردش نیستند. برای اینکه خودرو بدون خاموش شدن موتور متوقف شود، ارتباط چرخها باید با موتور قطع شود. کلاچ به ما این قدرت را میدهد تا بتوانیم شفت موتور چرخان را به شفت گیربکس غیر چرخان بهآرامی توسط کنترل لغزش میان آنها درگیر کنیم.
برای فهم بهتر نحوه کار کلاچ، باید ابتدا مفهوم اصطکاک تشریح شود. درواقع اصطکاک میزان سخت یا آسان بودن لغزش دو سطح روی همدیگر است. اصطکاک بهوسیله پستی بلندیهای موجود بر روی سطح ایجاد میشود؛ حتی صافترین سطوح دارای پستی و بلندیهایی در سایز میکروسکوپی است. هر چه این پستی بلندیها بزرگتر باشند، لغزش سطوح بر روی یکدیگر سختتر میشود. کلاچ به علت اصطکاک موجود بین فلایویل و صفحه کلاچ مورد استفاده قرار میگیرد.
در کلاچ خودرو، فلایول به موتور اتصال دارد و صفحه کلاچ به سیستم انتقال قدرت. در شکل زیر میتوان به نحوه قرارگیری این اجزاء کنار دقت نمود.
هنگامی که شما پدال کلاچ را لمس نکردهاید، فنرهای موجود، صفحه را به سمت صفحه کلاچ فشار میدهند که در ادامه به سمت فلایویل هم فشار میآورد. این عمل موتور را به شفت ورودی گیربکس قفل میکند و باعث میشود تا هر دو با سرعت یکسانی دوران نمایند.
میزان نیروی کلاچ میتواند به اصطکاک بین صفحه کلاچ و فلایویل و فنریت لازم برای چسباندن صفحات به یکدیگر، وابسته باشد. نیروی اصطکاک در کلاچ درست مانند نیروی اصطکاک موجود در ترمزها عمل میکند، جزء اینکه فنری صفحه کلاچ را فشار داده و درگیر می کند. این نیرو در سیستم ترمز میتواند با نیروی وزن خود، بلوک را به سمت پایین فشار دهد.
چگونه یک کلاچ درگیر و خلاص میشود
هنگامی که پدال کلاچ فشرده میشود، پیستون فشار هیدرولیک را به سمت دو شاخه وارد میکند که در نهایت باعث بیرون آمدن یاتاقانهای موجود (اعمال نیرو به یاتاقان و حرکت کردن آن) از فنر دیافراگمی میانی میشود. همانطور که فنر دیافراگمی میانی به سمت داخل فشرده میشود، یک سری از پینها که در بیرون فنر قرار گرفتهاند، باعث میشوند تا فنر به صفحه فشار وارد کند و صفحه کلاچ جابهجا شود. این عمل موجب رها شدن کلاچ از چرخش موتور میشود.
مشکلات معمول
در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ شما میتوانستید نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ هزار مایل با خودرو حرکت کنید بدون آنکه مشکلی برای کلاچ آن به وجود آید. اما امروزه کلاچها بهراحتی بیش از ۸۰ هزار مایل عمر می کنند، البته اگر بهدرستی از خودرو استفاده شود! اگر بهطور صحیح با خودرو رانندگی نشود کلاچ خودرو چیزی نزدیک به ۳۵ هزار مایل میتواند دوام بیاورد. خودروهای سنگینی که بهطور مداوم بار حمل میکنند، همواره مشکل عمر کوتاه کلاچ دارند.
از جمله مشکلات معمول کلاچها اصطکاک مواد بر روی صفحه کلاچ است که موجب سایش میشود. مواد اصطکاکی روی صفحه کلاچ بسیار مشابه موادی هستند که روی پد موجود در سیستم ترمز است. (کفشکهای موجود بر روی دیسک در سیستم ترمز) هنگامی که قسمتی یا تمام مواد اصطکاکی از بین برود، کلاچ شروع به لغزش میکند و توان را از موتور به سیستم انتقال قدرت منتقل نمیکند.
کلاچ زمانی که صفحه کلاچ و فلایویل دارای سرعتهای دورانی مختلفی باشند، ساییده میشود. هنگامی که نسبت به هم قفل شوند، مواد اصطکاکی موجود در بین فلایویل و صفحه کلاچ به یکدیگر به شدت فشرده میشوند و بهطور همگام با هر دو شفت میچرخند. در صورتی که از این قبیل رانندهها هستید که معمولاً با تیک آف کشیدن کلاچ را رها میکنید، باید بدانید که خوردگی سطح صفحه کلاچ در خودروی شما زودتر اتفاق میافتد.
در بعضی از موارد مشکل تنها لغزش نیست بلکه چسبندگی مناسب هم میتواند باشد. اگر کلاچ بهدرستی رها نشود، باعث میشود که سرعت شفت ورودی همچنان بیشتر از شفت طرف دیگر یعنی گیربکس باشد. این عمل باعث میشود که در آن دنده خاص خودرو نتواند توان حداکثر داشته باشد و موجب خوردگی بیشازحد میشود.
کلاچ سفت هم میتواند یک مشکل شایع در میان خودروها باشد. همه کلاچها به مقداری از نیرو نیاز دارند تا بهطور کامل فشرده شوند. اگر مقدار نیرویی که شما وارد میکنید بیشازحد معمول باشد یقیناً مشکلی دراینبین وجود دارد. بازدید از اتصالات پدال، کابلهای موجود و یاتاقانها میتواند عیب سیستم را مشخص کند. در بعضی از موارد نیز نشتی آببندها در سیستم هیدرولیک میتواند باعث به وجود آمدن این مشکل باشد.
انواع کلاچ:
خودروها با جعبهدنده خودکار دارای تعداد زیادی کلاچ هستند. درواقع این کلاچها تعداد زیادی از چرخدندههای سیارهای را درگیر و غیر درگیر میکنند. هر کلاچ بهواسطه فشار هیدرولیکی بهطور خودکار وارد عمل میشوند. هنگامی که فشار افت پیدا میکند، فنر موجود در کلاچ موجب رها شدن کلاچ میشود.
کمپرسور هوا در خودرو دارای کلاچ الکترومغناطیسی است. این کلاچ موجب میشود کمپرسور درحالیکه موتور در حال کار کردن است، متوقف شود. هنگامی که جریان بهواسطه زغال مغناطیسی روانه کلاچ میشود، کلاچ در این مرحله درگیر میشود. بهمحض اینکه جریان از مدار خارج شود، درست مانند زمانی که تهویه مطبوع خودرو را خاموش میکنید، کلاچ رها میشود.
اکثر خودروها دارای فن خنککننده متصل به موتور هستند که دارای کلاچ ویسکوز ترموستاتی است. دمای سیال در حقیقت موجب فعال شدن کلاچ میشود. این نوع کلاچ مانند کوپلینگ های ویسکوز عمل میکند که در خودروهای تمام چرخ محرک مورد استفاده قرار میگیرد. هنگامی که سیال گرم میشود قطر آن بیشتر میشود و باعث میشود فن با دور بیشتری نسبت به موتور بچرخد. هنگامی که خودرو، سرد کار میکند در اصطلاح، مایع درون کلاچ با دمای کمتر (سردتر) وجود دارد و در نهایت باعث میشود فن با دور پایینتر بچرخد.
اکثر خودروهای آفرود دارای دیفرانسیل با لغزش محدود هستند که باعث میشود نیروی ترکشن افزایش پیدا کند. هنگامی که خودرو در حال دور زدن است، یکی از چرخها (چرخ خارج پیچ) با سرعت بیشتری نسبت به چرخ دیگر میگردد که دیفرانسیلهای معمول برای جبران این سرعت دورانی ساخته شدهاند. اما زمانی که در یک مسیری یا جادهای (معمولاً جاده آفرود) قرار گرفتهاید که یکی از چرخها با سرعت بیشتری نسبت به دیگری میچرخد دیفرانسیل با لغزش محدود وارد عمل میشود و از چرخش بیهدف (بدون ایجاد نیروی ترکشن کافی) جلوگیری به عمل میآورد. در این مواقع کلاچ درگیر میشود و سرعت هر دو چرخ را با ورودی موتور به دیفرانسیل هماهنگ میکند و سرعت چرخی که بیجهت زیاد شده را کاهش میدهد.
ارههایی که با نیروی گاز (ارههای برقی در اصطلاح) کار میکنند دارای کلاچ سانتریفیوژی است. بنابراین خود اره میتواند متوقف شود بدون اینکه موتور ارهبرقی خاموش شود. این کلاچ بهطور خودکار عمل میکند و بهواسطه نیروی جانب مرکزی (سانتریفیوژی) کار میکند. ورودی این کلاچ به موتور و خروجی آن به شفت متصل به حلقههای اره متصل است. همانطور که دور افزایش مییابد بازو کنترلی حرکت میکند و کلاچ را درگیر میکند.
saeed.shariati
۱۰ آذر ۱۳۹۳بچه ها کلاچ ماشین من وقتی میگیریش یه صدای وییییییییش میده تا ولش نکنی هم قط نمیشه
بردم نمایندگی صفحه هم عوض کردم اما بازم صدا میده
نمایندگی هم میگه نمیدونم چشه
البته هیچ اختلالی تو کار کلاچ نیس فقط صدا میده
کسی هس که تاحالا به این مشکل برخورده باشه?
اقای طهوری دست شما درد نگنه بسیار اموزنده بود
ToRMoZ_DaSTi
۱۰ آذر ۱۳۹۳با عرض سلام
این ممکنه ماله بلبرینگ کلاچ باشه
یه رنو5 داریم همین مشکلا داشت اما جوری بود که تا کلاچا میگرفتی ملت برمیگشتن نگا میکردن.یعنی یه همچین صدایی داشت.
شاهین
۱۰ آذر ۱۳۹۳سلام دوستان
ابتدا از اقای طهوری تشکر میکنم.
در رابطه با این صدا باید بگم که بله از بلبرینگ هستش و ماشین منم همین صدارو میده.من که با صداش کنار اومدم!
saeed.shariati
۱۰ آذر ۱۳۹۳مرسی اقا شاهین
فعلا که وضعیت اقتصادی خوب نیس قطعات هم که گرونه
احتمالا منم باس باهاش کنار بیام
arman
۱۰ آذر ۱۳۹۳بسیار عالی .مقاله به این میگن ( تو پدال جدیدا کم شده اینجور مقاله ها )
و اینکه همون عکس متحرک به تنهایی کل مطلب رو میرسوند عالی بود
فقط بهتر بود درباره کلاچ سانتریفیوژی و لغزش محدود هم عکس متحرک میذاشتین .البته اولیشو خودم باز کردم دیدم داخلشو جدیدا تو بعضی موتور های سبک هم ازش استفاده شده و کلاچ گیری خودکاره
ehsan
۱۱ آذر ۱۳۹۳سلام
من 206 دارم همین صدا رو میداد
بردم تعمیرگاه گفت از بلبرینگ هست. یه صبح تا ظهر کار داشت (بیشتر باز کردن قطعات زمان بر بود) و برام درستش کرد.
Muhammad
۲۷ مرداد ۱۳۹۴خوش به حالت . به احتمال خیلی زیاد مکانیکه کارش درست بود ؛ چون اون وقت
راحت بهت می گفت که ماشین دو سه روز کار داره !!!
احسان 1
۱۱ آذر ۱۳۹۳جناب saeed.shariati منم همین صدا رو میداد روغن گیربکس یا همون واسکازین رو عوض کردم توتال ریختم پژو دو لیتر میخوره دوتا یه لیتری گرفتم 38 هزار الحمدالله صداش قط شد خوب شد شما هم امتحان کن خبرشو بده
MAMAD
۱۳ آذر ۱۳۹۳سلام
واسه بلبرینگ کلاچه
ali
۵ خرداد ۱۳۹۴سلام بله دوست عزیز برای من هم این اتفاق افتاده بلبرینگ کلاچ روعوص کنی حله
Ahmad..F12
۱۰ آذر ۱۳۹۳با تشکر از استاد طهوری عزیز
بسیار عالی و پربار
sirus
۱۰ آذر ۱۳۹۳مقاله اموزشی خوبی بود ولی ای کاش در مورد طراحی خودرو هم مقاله ای بنویسید ممنون
صادق
۱۰ آذر ۱۳۹۳مطلب بسیار آموزنده خوبی بود. ممنون آقای طهوری
اینی که توی متن هم گفته شده بود که سرعت چرخش موتور و چرخا اگه متفاوت باشه و صفحه به خوبی قفل نشه کم کم لنت صفحه خورده میشه کاملا درسته، یه نکته ای رو هم میخواستم اضافه کنم که اگه هنگامی دور موتور و سرعت محور محرک در یه رنج باشن میشه بدون گرفتن کلاچ دنده رو عوض کرد برای دفعات زیادی خودم این کارو کردم (بعد رانندگی های طولانی که دیگه از گرفتن کلاچ خسته میشم)
البته پیشنهاد میشه که این کارو انجام ندید جون در صورت درست انجام ندادن، فشار زیادی رو به برنجی ها و چرخ دنده های گیریبکس وارد میکنه)
توی رانندگی با کامیونا زیاد از این روش استفاده میشه.
ارادت
saeed.shariati
۱۰ آذر ۱۳۹۳سلام صادق جان
کامنت هات رسیده. به 1380
به 1388 که رسید سریع رد کن بهت گیر میدن برادرا
ما تو یه سایت نام کاربریمون گذاشتیم سعید 1388 چون تو اون سال یه اتفاق خوبی برام اوفتاده بود
سریع مارو حذف کردن گفتن اینجا جای بحث سیاسی نیس
حالا نصحیت کردن شما که کار ما نیس گفتم یه توصیه بهت بکنم شاید بدردت بخوره;-)
صادق
۱۱ آذر ۱۳۹۳قربون داش سعید
حتما حرفتو گوشی میدم، اصلا میگم سردبیر وقتی رسیدم به 1387 و یه کامنت گذاشتم، بکندش 1389 که دیگه به این عدد خاطره ها نرسم
راستی داش سعید، از این عدد هممون خاطره داریم، ولی خیلی حیف شد…!
ارادت
محمدMOHAMMAD
۱۰ آذر ۱۳۹۳با تشکر از استاد علی طهوری عزیز بسیار مطلب مهم و مفیدی برای همه دوستان بود
محمدMOHAMMAD
۱۰ آذر ۱۳۹۳استاد طهوری لطفا یک مطلب جامع از کلاج های اتوماتیک گیربکس های معمولی و کلاج خودروهای اتوماتیک در سایت بگذارید
محمدMOHAMMAD
۱۱ آذر ۱۳۹۳99 درصد خودرو های چینی دارای بی کیفیت ترین سیستم کلاج هستند و در سربالایی ها و سبقت ها و ترافیک های زیاد و همچنین پارک کردن در جاهای تنگ راننده را دچار مشکلات عدیده ای میکنند و بوی شدید صفحه کلاج از گیربکس آنها خارج میشود و ماشین اصلا دیگر کلاج نمی دهد
حامد
۱۱ آذر ۱۳۹۳من یه 6 ماهی تو شرکت تولید کننده گیربکس های ایران خودرو بودم(گیر 405وسمند،رواو206و..)اکثراٌ با دستگاه فرز های هیوندای و امکو اشتاد آلمانی تولید میشدند و تحت لیسانس پژو ولی خوب بدلایل غیر فنی و اقتصادی کیفیت تولید کاهش پیدا میکرد و بسته به نوع دستگاه ها و زمان تولید تعداد کمی از شفت ها و چرخ دنده های تولیدی دارای کیفیت خوب بودند(تاب کم شفت/براده برداری دقیق/جوش کامل/اندازه دقیق/مونتاژ مناسبو..)وبقیه هم کیفیت متوسط البته به استثنا گیربکس206 که قطعاتش از فرانسه میومد و فقط مونتاژ میشدو کیفیت خیلی بهتری از گیربکس های تولیدی داشت.ولی تحت لیسانس پژو(به استثنا باردو) تولید می شدند و اگه به استهلاک و تعمیرات دستگاه ها توجه کافی بشه کیفیت گیربکس های تولیدی ،استانداد های اروپا رو پاس میکنند و خیلی از این آشغال های چینی بی کیفیت بهتر هستند.من که از خرابی گیربکس این ام وی ام ها خیلی شنیدم و دیدم
محمدMOHAMMAD
۱۲ آذر ۱۳۹۳و صد البته بی نقص ترین گیریبکس خودروهای داخلی گیریبکس تندر90 است که ضرایب دنده ها به درستی و دقیق طراحی شده است و سیستم کلاج به بهترین نحو ممکن عمل میکند به گفته یکی از دوستان در ایران خودرو تا کنون هیچ شکایت مردمی در مورد گیریبکس تندر90 صورت نگرفته است و در صورت استفاده و نگهداری صحیح هیچ موقع نیاز به تعمیر پیدا نمیکند
Behnam
۱۲ آذر ۱۳۹۳عالی بود
پوریا
۱۲ آذر ۱۳۹۳عرض سلام خدمت دوستان عزیز
من ال۹۰ مدل ۸۶ دارم یه مشکلی داره زمانی که دور موتور از۲۵۰۰ تا نزدیکی های ۴۰۰۰بالا صدای عجیبی شبیه ووووو در میاره اوجش تو ۳۵۰۰ که صداش واقعا اذیت می کنه ۴۰۰۰که رد کردصداش عادی می شه یعنی صدای موتور رو میشنوی در ضمن روی دور موتور۱۷۰۰_۸۰۰ لرزش خیلی زیادی داره طوری که از اینه داخل اتاق که نگا می کنی همه چی خط خطی می شه و همزمان داخل اتاق صدای زرر میاد. ببخشید که خیلی طولانی شدخواستم کامل باشه.
میلاد
۱۳ آذر ۱۳۹۳داداش من مکانیک هستم.اون صدا یا از بربرینگ کلاجه یا شفت توی گیر بکس مشکل داره.چون اگر بربرینگ بود حتما نمایندگی میفهمید ضمنا دیسکو صفحه که عوض میکنن بربرینگ هم عوض میشه.شاید دروغ گفتن عوض کردیم.اگر ماشینت پژو یا سمند هستش و صدا از شفت باشه اشکالی نداره.بعضی ها اینجوری هستن
میلاد
۱۳ آذر ۱۳۹۳L90 شما.برو مکانیک واست چکش کنه واسه صدا احتمالا اگزوزت به اتاق میخوره.واسه لرزش توی سلو هم ببین شاید دور موتورت پایین تراز حد معقوله و استوپرموتور نیاز به سرویس داشته باشه
پوریا
۱۳ آذر ۱۳۹۳سلام خدمت آقا میلاد داداش برای اگزوز ش هم بردیم چکش کردن صدا نه اگزوز بود نه از دسته موتور. احتمالش هست که صدا از قسمت مانیفولدش باشه؟
کامی
۳ فروردین ۱۳۹۵سایت خوبی پیدا کردم اینجا . خیلی تشکر
اصغر سلیمی
۲۲ خرداد ۱۳۹۵سلام خودروی من کامیونه از وقتیکه که صفحه کلاج فابریکش عوض کردم زود به زودصفحه کلاج نو تموم میکنه.البته کلاجش بالا رها میکنه.هم پمپ کلاج هم صفحه ودیکسو هم عوض کردم اما همچنان مشکل پابرجاش دوستان کسی میدونه عیب چیه؟؟؟