در این مقاله آموزشی به مهمترین روشهای خنک نگه داشتن موتور خودرو در آبوهوای بسیار گرم اشاره میکنیم.
در گرمترین روزهای سال هستیم و هر روز رکوردهای جدیدی از دمای هوا در شهرهای کشورمان ثبت میشود. احتمالاً در سالهای پیش رو این وضعیت بدتر نیز خواهد شد چراکه گرمایش کره زمین به معضلی جدی تبدیل شده است. این تغییرات در آبوهوا تأثیرات بسیار بدی روی کره زمین دارد و درعینحال وسایل ساخت انسان همچون خودروها را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. گرمای شدید هوا جدای از مشکلات زیستمحیطی فشار زیادی را روی قطعات خودرو وارد کرده و میتواند باعث داغ کردن موتور خودرو شود. خودروهای امروزی با در نظر گرفتن چنین شرایطی تولید شده و در بدترین شرایط محیطی تست و بررسی میشوند. به همین خاطر اکثر خودروهای مدرن عملکرد مناسبی در هر شرایطی دارند و سیستم خنک کاری آنها از توانایی کافی برای خنک نگه داشتن موتور خودرو برخوردار است. با این وجود شاید در برخی مواقع شاهد بالا رفتن دمای آب موتور باشید که در نهایت داغ کردن آن را در پی خواهد داشت. به همین خاطر میخواهیم به شما روشهای خنک نگه داشتن موتور در هوای گرم تابستان را آموزش دهیم.
روشهای خنک نگه داشتن موتور خودرو در هوای گرم تابستان
بررسی منظم سطح مایع خنککننده
سرویس و نگهداری منظم خودرو امری حیاتی به منظور اطمینان از قابلیت اطمینان و دوام خودروست. هرچند رانندگان زیادی این موضوع را نادیده گرفته و خودروهای خود را یک یا شاید دو بار در سال راهی نمایندگیهای مجاز میکنند. باید دانست بررسی منظم سطح مایع خنککننده موتور اهمیت زیادی دارد. این مایع نقشی کلیدی در جلوگیری از داغ کردن موتور خودرو و عملکرد بهینه آن خواهد داشت. در بحث داغ کردن موتور، ضدیخ و روغن فاکتوری اساسی هستند. ضدیخ یا مایع خنککننده بهطور مستقیم روی راندمان سیستم خنککننده تأثیر دارد و به همین خاطر باید آن را همواره بررسی کرد. روغنموتور هم نقش مهمی در خنک نگه داشتن موتور دارد چراکه باعث روان کاری قطعات و کاهش اصطکاک میشود و درعینحال گرمای ناشی از کارکرد قطعات را دفع میکند. کمبود روغنموتور باعث افزایش گرما در برخی قطعات شده و درعینحال روغن بیکیفیت و کثیف نیز به خاطر ویسکوزیته کم و خواص روان کاری ضعیف برای خودرو مضر است. پس در کنار ضدیخ باید همواره سطح روغنموتور را نیز بررسی نمود.
بررسی سیستم خنککننده
از جمله مهمترین روشهای خنک نگه داشتن موتور خودرو می توان به بررسی منظم سیستم خنک کننده اشاره کرد. این سیستم نقش اصلی در حفظ دمای مطلوب موتور را بر عهده دارد. سیستم خنککننده با دفع گرما از موتور این کار را انجام میدهد. از جمله اجزای سیستم موردبحث میتوان به رادیاتور، مایع خنککننده، واترپمپ، ترموستات و… اشاره کرد که قبلاً در مقالات پدال به نقش هریک از آنها اشاره شده است. اگر هریک از این قطعات از کار بیفتند ظرفیت خنک کاری سیستم کاهش خواهد یافت و به همین خاطر بررسی مداوم آن امری ضروری است.
رانندگی نرمال و عدم فشار آوردن به موتور
به منظور جلوگیری از داغ کردن موتور در هوای گرم تابستان، باید با خودرو مدارا کرد. در این فصل از سال به کرات شاهد سفرهای تابستانی با حضور تمامی سرنشینان و صندوقعقب پر هستیم. از طرفی برخی رانندگان هم به خودرو فشار مضاعف وارد کرده و دور موتور را بالا میبرند. چنین سناریوهایی به راحتی میتواند سیستم خنک کاری خودرو را تضعیف کرده و منجر به داغ کردن موتور شوند. در این شرایط بهترین کار راندن خودرو با دور موتور مناسب است. نکته دیگر اینکه کارکرد درجای موتور نیز در هوای گرم میتواند باعث داغ کردن آن شود.
روشن کردن بخاری
اگر مشاهده کردید موتور خودرو داغ کرده میتوانید بخاری را روشن کنید تا دمای موتور کاهش یابد. این روش در خودروهایی که ترموستات گیر کرده و یا رادیاتور گرفته شده شاید تا حدی جواب دهد زیرا بخاری خود یک رادیاتور کوچکتر است که بر ظرفیت خنک کاری موتور میافزاید. البته روشن کردن بخاری در زمانی که واترپمپ از کار افتاده مؤثر نخواهد بود زیرا جریان مایع خنککننده محدود شده است.
پارک خودرو و خاموش کردن موتور
در برخی موارد رانندگی با سرعت پایینتر یا روشن کردن بخاری جواب نخواهد داد و دمای موتور همچنان افزایش خواهد یافت. این مورد اکثراً زمانی رخ میدهد که واترپمپ خراب شده یا میزان مایع خنککننده پایین است و یا مشکلاتی همچون گرفتگی رادیاتور، گیر کردن ترموستات و نشتی در سیستم خنککننده وجود دارد. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید بهترین کار توقف در محلی امن و خاموش کردن موتور است. البته پس از خاموش کردن موتور استارت را در وضعیت ON قرار دهید زیرا باعث میشود فن رادیاتور فعال مانده و رادیاتور و بلوک موتور را خنک کند. پس از چند دقیقه کاپوت را بالا بزنید تا هوای گرم سریعاً از موتور خارج شود. دقت داشته باشید که بررسی سیستم خنککننده در این زمان بسیار خطرناک است زیرا مایع خنککننده کاملاً تحتفشار است و دمای بالایی دارد. حتی به باز کردن در رادیاتور هم فکر نکنید چراکه احتمال خروج پرفشار آن از رادیاتور و سوختن سر و صورت شما وجود دارد. زمانی که موتور خودرو خنک شد رادیاتور را باز کرده و آب مقطر و مایع خنککننده را به آن اضافه کنید و استارت بزنید. اجازه دهید موتور کار کرده و به دمای مناسب برسد. اگر دمای موتور در محدوده نرمال باقی ماند با سرعت پایین شروع به حرکت کنید اما همواره دمای آب را در نظر داشته باشید.
استفاده از افزودنیهای مایع خنککننده
چنین موادی تأثیری روی سلامت سیستم خنککننده خودرو ندارند اما باعث افزایش ظرفیت خنک کاری آن شده و شاید در خودروهای پرفورمنس مفید باشند. این افزودنیها از موادی استفاده کردهاند که تنش سطحی مایع خنککننده را کاهش میدهند؛ بهعبارتدیگر، مواد موردبحث حبابهای بسیار کوچک مایع را از بین برده و به همین خاطر تماس با قطعات را بهبود میبخشند. نتیجه این کار پایین آوردن دمای قطعات کلیدی همچون سر سیلندر است. مزیتهای دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها میتوان به وجود مواد ضد خوردگی در افزودنیها اشاره کرد. این مواد میتوانند طول عمر قطعات فلزی همچون رادیاتور، واترپمپ و حتی بلوک موتور را افزایش دهند. البته به همراه این افزودنیها باید از آب مقطر استفاده کرد.
استفاده از رادیاتور بزرگتر
احتمالاً استفاده از رادیاتور بزرگتر در یک خودروی استاندارد ضروری نیست زیرا شرکت خودروساز همه شرایط را برای تولید خودرو و ظرفیت سیستم خنک کاری آن در نظر گرفته است؛ اما هرگونه تیونینگ موتور برای استخراج قدرت بیشتر میتواند باعث تولید گرمای بیشتری شود، چیزی که از ظرفیت سیستم خنککننده بالاتر خواهد بود. در این حالت نصب رادیاتور بزرگتر میتواند مفید باشد زیرا سطح بزرگتری برای دفع گرما دارد؛ بهعبارتدیگر رادیاتور بزرگتر دمای موتور را سریعتر کاهش میدهد. البته چنین قطعهای میتواند باعث افزایش وزن خودرو شده و تأثیر منفی روی هندلینگ و مصرف سوخت آن بگذارد. همچنین رادیاتور بزرگتر درگ خودرو را افزایش میدهد و روی آیرودینامیک خودرو تأثیر دارد. درهرصورت باید زمانی از چنین قطعهای استفاده کرد که ضروری باشد.
استفاده از خنککن روغن
خنککن روغن قطعه استاندارد اکثر خودروهای مدرن نیست هرچند در برخی مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک دیده شده است. البته از زمانی که خودروسازان شروع به استفاده از خودروهای کمحجم و توربو کرده اند خنککنهای روغن همهگیر شدهاند. همانطور که درباره رادیاتور بزرگتر گفته شد، خنککن روغن نیز میتواند قطعهای مفید برای خودروهای پرفورمنس و تیون شده باشد. این قطعه دمای روغن را پایین میآورد و راندمان آن در دفع گرما از قطعات مهمی همچون پیستون و رینگ پیستون را افزایش میدهد. خنککن روغن میتواند از داغ کردن موتور جلوگیری کرده و طول عمر قطعات را نیز بیشتر کند.
استفاده از واترپمپ بهتر
یکی دیگر از روشهای خنک نگه داشتن موتور در هوای گرم استفاده از واترپمپ قویتر است. این قطعه باعث به حرکت درآمدن مایع خنککننده در سیستم خنک کاری خودرو میشود. البته واترپمپ بزرگتر میتواند در خودروهای اسپرت و ارتقا یافته بکار برود. چنین قطعهای میتواند از تشکیل حباب جلوگیری کرده و راندمان سیستم خنک کاری را بالا ببرد. همچنین فشار بالای ناشی از نصب واترپمپ قویتر جریان بهینه مایع خنککننده را تضمین خواهد کرد.
استفاده از پوشش سرامیکی اگزوز
آخرین روش برای خنک نگه داشتن موتور خودرو در هوای گرم استفاده از پوشش سرامیکی یا دیگر پوششهای مخصوص برای اگزوز است. این پوششها مانع افزایش دمای موتور میشوند چراکه مانعی بین منیفولد اگزوز و سایر قطعات هستند. همانطور که میدانید منیفولد به خاطر خروج هوای داغ از محفظه احتراق دمای بسیار بالایی دارد. به همین خاطر پوششهای سرامیکی میتوانند به سیستم خنککننده کمک کنند. طبیعتاً این پوششها مفید هستند اما نباید انتظار معجزه داشته باشید. از طرفی استفاده از این پوششها باعث افزایش طول عمر لولهها و بست ها شده و درعینحال از خوردگی لولههای اگزوز و منیفولد نیز جلوگیری میکنند.
Taha Ayoobi
۱۹ مرداد ۱۴۰۳خیلی مقاله عالی بود واقعا، تشکر.
یه راه دیگه هم هست،
هر وقت موتور داغ شد یکی از سوکت های کوئل رو در بیارید، دو تا سیلندر از کار میوفته، دما جوری میاد پایین که واقعا معجزه حساب میشه، ولی خب ضرر داره برا موتور 😂
شاهین
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ارادتمندم 🙏🌺
Shahrokh
۱۹ مرداد ۱۴۰۳چون دوتا کوئل از راه میفته فکر کنم سوخت داخل موتور کماکان پاشیده بشه و شاید کشیدن سوکت برق انژکتور بجاش بهتر باشه. حداقل بنزین از لای رینگ وارد روغن موتور نمیشه
حالت خوبه
۲۰ مرداد ۱۴۰۳راننده ای که ندونه چرا آمپر آبش بالا رفته ویا راننده ای که آمپر آب را در حال رانندگی چک نکنه تا جوش بیاره ،نبایدپشت فرمون بشینه،یاقبلش باید کارت حسابش روحسابی شارژ کنه این روز هاهرکسی که گواهینامه میگیره به خودش میگه راننده
Taha Ayoobi
۱۹ مرداد ۱۴۰۳من سمند دارم، اصلا نمیتونستم کولر بزنم، 10 دقیقه که کولر میزدم دما میرفت بالا.
یه بار تو تونل جوش آورد، امداد خودروایه سه تا رله فن هارو عوض کرد.
از اون موقع 24 ساعته کولر میزنم، اصلا نمیره بالا دما.
mosafer
۱۹ مرداد ۱۴۰۳پوشش سرامیکی اگزوز رو کجا میشه پیدا و نصب کرد رو سمند دو گانه چون خیلی حرارت موتورش بالاست
Taha Ayoobi
۱۹ مرداد ۱۴۰۳فک کنم بهش نوار نسوز اگزوز هم میگن.
تو گوگل هست.
نویدی
۱۹ مرداد ۱۴۰۳تاثیر محسوسی نداره
هر ۲۰ هزار کیلومتر آب رادیاتور رو تخلیه کنید و آب رادیات و ضدیخ جدید بریزید،سر موقع تعویض روغن انجام بدید.
اگر ماشین مشکل فنی نداشته باشه انجین و فن و رله ها و واتر پمپ سالم باشن هیچوقت آمپر نمیکشه.
.
بعضی از موتورها هم مثل ef7 ذاتا دماشون بالاس و اکثر مواقع آمپر نزدیکای وسطه که طبیعیه و هیچ راهی هم نداره.
سعید محمدی
۲۲ مرداد ۱۴۰۳خیابان ملت
محمد
۱۹ مرداد ۱۴۰۳بهترین راه حل برای ماشین های ایرانی: موقع گرما اگه کار واجب ندارید تردد نکنید
ALI.A.NLANSR
۱۹ مرداد ۱۴۰۳فقط پارس lx خوبه جدا تو راه نمیزاره آدمو
من مدل ۹۵ داشبورد جدید دارم عالیه
Shahrokh
۱۹ مرداد ۱۴۰۳درود
در ماشین های کهنه و کار کرد و حتی بعضی ماشین های نو ایراد های ساده سیم کشی تابستان خودش را نشان میدهد مثل گشاد بودن فیش یا پایه رله ها، سولفاته بودن سر فیش ها، شل بودن سر باتری، فرسودگی سیم کشی اتصال مثبت و منفی بخصوص اگر
سیم کشی ماشین چند بار تعمیر و زخمی شده باشد برخی از مکانیک ها بدیهیات ترمیم یک سیم کشی را رعایت نمیکنند. کیفیت پایین رله ها ( ترجیحا از رله ها پایه مسی مثل برند های Omron یا Denso یا حتی chint چین بجای رله های بنجل استفاده کنید) ، دقت کنید فن دور کند میزند یا نمیزند. راننده هایی که شش دانگ نیستن خسارت می بینن. شلنگها یا جنت ها نشت دارد یا ندارد. شلنگها ترک خورده یا سالمه. تسمه ها فرسوده شده یا نشده بست شلنگها ، درب رادیاتور سالم است. در مناطق پر گرد و خاک باید رادیاتو با آب پر فشار به نحوی که پره ها یا فینهای آن کج نشود تمیز شود تا تبادل حرارتی کونکسیون بین پره و هوا بخوبی انجام بشود. سنسور دمای آب ( سنسور دو فیش) سالم است؟ دمای واقعی آب را به ECU میرساند؟ رادیاتور کیپ نشده؟ مقاومت فن سالم است؟ راننده سهل انگار باید پولدار باشد مگر نه دایما سر و کله اش به تعمیر گاه میفتد. اگر 300 روز در سال سوار ماشین هستیم باید 5 روز هم برای سرویس و بازدید ماشین وقت بگذاریم . اصلا دفترچه ای برای یاد داشت تاریخچه تعمیرات خودروتون دارید؟ توی اکسل هم میتونید بنویسید و آلارم بذارید مثلا تعویض آب یا کولانت هر دوسال یکبار یا مثلا 30 هزار کیلومتر ( هر خودرویی متفاوته)
به این نکته توجه داشته باشید که چسب لنت یا همان چسب برق در معرض گرمای موتور بعد از مدتی خشک می شود و چسبندگی خود را از دست میدهد. استفاده از وارنیش مناسب دمای موتور و لحیم کردن قسمت اتصال دو سیم و استفاده از موف می تواند مقاومت محل اتصال دو سیم را پایین بیاورد. من یک دوو ماتیز ( بقول دوستان جارو برقی دارم) بعنوان ماشین دوم، زمانی که در سالهای 92 الی 94 فراخوان شده بود نه به ماشین صفر، خریدم. انقدر اوایلی که خریدمش اذیتم کرد ( که همش بدلیل رفتار سهل انگارانه مالک و مکانیک های قبلی بود). با رعایت همین نکاتی که گفتم خیلی از ایراد های ماشین حل شد و الان در گرم ترین روزهای تابستان هم آمپر با کولر روشن در ترافیک تکان نمیخورد. تجربیاتم را هم در اینستا به اسم daewoo_matiz_iran به اشتراک گذاشتم و میذارم. سیم کشی مادر تمام بیماریها و رفتار های عجیب غریب خودروها است
Shahrokh
۱۹ مرداد ۱۴۰۳راننده سهل انگار باید پولدار باشد چون دایما سر و کله اش به تعمیر گاه میفتد
Kasraa
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ممنون از سایت خوب پدال و توضیحات مفید شما دوست عزیز
ریشهی پاینده
۲۵ مرداد ۱۴۰۳درود بر شما استاد بزرگ و زنده باشی!
کاظم
۱۹ مرداد ۱۴۰۳اگر راننده باشید، اکثر مشکلات حل و عیب نخواهد کرد ماشینتان، والله باید تاوان سادگی و سهل انگاری خودتان را بدهید در کل؟ دنده کشی، گاز دادن ماشین، کلاچ، ترمز، همه به نحوی تاثیر مستقیم دارد در داغ کردن ماشین و سالم ماندن ماشین؟ حتی روش رانندگی و فرمان در جاده ؟ پس تجربه کسب کنید در روش رانندگی و ماشین داری ؟یک ماشین حالتهای مختلفی خواهد داشت با دو راننده ؟یکی سوارشود،داغ میکند،دیگری نه ؟یکی به ندرت ماشین دستش خراب میشه،یکی به ندرت خراب نمیشه دستش؟ پس تجربه و راننده باشید و تعمیرکار خودتان. اگر ماشینتان داغ کرد،خاموش نکنید هیچ وقت، روشن سردش کنید، حتی آمپر در حرکت معمولی بود ،بدانید در تابستان خاموش کنید میره بالا، اگر فن خراب باشد، موتور ماشین شما زودتر به تعمیر اساسی نیازپیدا خواهد کرد، لذا سعی کنید بعد پنج دقیقه خاموشی، دومرتبه روشنش نماییدوپنج دقیقه کار کند و مجددخاموش نمایید.دوستانی که گواهینامه پایه یک دارند میدانم همه مشکلات و فنون رانندگی و ماشین را. منبع ذخیره آب رادیاتور چک کنید که اگر بیش از حد استاندارد آب داشته باشد،ماشین داغ خواهد کرد؟شلنگ داخل منبع باید فابریک و اندازه آن استاندارد باشد و الله داغ میکند ماشین، هم اندازه اب،هم اندازه شلنگ تأثیر مستقیم دارد در داغ کردن ماشین؟ باید منبع جای خالی داشته باشد وقتی ماشین گاز میخورد و دمای آب بالا میاد ،اب به منبع برود، برعکس وقتی ماشین گاز نخورد و دما و سطح آب پایین بیاد، آب برگشت کند داخل رادیات؟ چنانچه این رفت و برگشت آب به خوبی انجام نشود باعث داغ کردن ماشین خواهد شد، چندین مورد داغی دیدم، مخزن پر آب بود، کمی خالی کردم ، ماشین داغ نمیکرد و فن مدام خاموش بود، در حالیکه وقتی مخزن ذخیره آب رادیاتور پر بود، مدام فن کار میکرد، پس حواستان باشد به منبع ذخیره اب، بعضی ها پر میکنند، چون اطلاعی ندارند و ماشینشان داغ میکند و فن یکسره روشن. یا علی، موفق و راننده باشید
سعید
۲۶ مرداد ۱۴۰۳شرمنده ولی یک جوری میگویید که اگر راننده باشید که انگار فکر کنم شما تازه چند ساله که گواهینامه گرفتید وگرنه اگر سابقه طولانی در رانندگی داشتید اینگونه نمیگفتند آخه برادر من توی رانندگی به هیچ عنوان نباید به راننده بودن اعتماد کرد چونکه هر ثانیه در رانندگی میتواند با یک تجربه خوش و یا خدای نکرده تلخ همراه باشد. بعدش هم انگار داخل این مملکت زندگی نمیکنید که یکسری افراد نامرد و بی وجدان وجود دارند که در هر شرایط روزگار دست به کارهای ناجوانمردانه و نامردی میزنند مثل روغن های تقلبی که داخل گالن ها را با کمی روغن سالم و مابقی روغن سوخته تصفیه شده و بعضی از پست فطرت آرین این افراد از چسب در روغن استفاده میکنند که میدانید چه بلایی سر موتور میآورد من به تازگی بر روی موتور یک لودر دیدم که چه کار کرده بود میدانید هزینه یک تعمیر موتور کامل لودر چقدر میشود … یا هفته پیش واتر پمپ شرکتی فروخته شده با برند خود شرکت و بعد از ۱ ماه پروانه های داخل واتر پمپ از بین رفته بود چونکه از جنس پلاستیک و با آبکاری شده که متوجه نشوید خب راننده بنده خدا هم پول بهتری بابت خرید داده است و هم دست مزد خوب هم به مکانیک داده است و از سر بدشانسی توی بدترین شرایط جنس آشغال نصب شده ایراد خودش را نشان میدهد که حالا باید راننده در نیمه شب وسط تا کجا آباد بیابانی و بدون هیچ خدماتی گرفتار شده اون راننده چه کار باید بکند که تازه احتمال خفت گیری هم در نظر بگیرید و بعدش ببینم باز هم این قدر مطمئن میگویید که اگر راننده باشید با عذر خواهی از شما و همه دوستان و به امید روزهای بهتر انشاالله
مجید
۱۹ مرداد ۱۴۰۳استفاده از دنده سنگین تر و فشار کمتر به موتور از راه های دیگر خنک کردن موتور است، همچنین در صورت درست کار نکردن اتومات یا فشنگی آب می توان با استفاده از کولر (به سبب روشن شدن فن در دور بالا) به خنک شدن موتور کمک کرد، بررسی ترموستات نیز از موارد مهم علت گرم کردن موتور است.
Kasraa
۲۰ مرداد ۱۴۰۳حرکت با دنده سنگین به موتور بیشتر فشار میاره
مهران
۲۲ مرداد ۱۴۰۳باید بگم که عملکرد موتور بنزینی و دیزلی کمی باهم فرق داره موتور دیزلی یه دنده سنگین تر مدتی راه بری یا درجا کارکنه معمولا خنک میشه ولی موتور بنزینی برعکس عمل میکنه
ماشین بنزینی با کمی کاستن از گاز و رانندگی یکنواخت بر اثر بادی که به رادیاتور میخوره خنک میشه اگر توقف کنید بیشتر داغ میکنه و جهت خنک شدن باید کاپوت بزنید بالا هوای گرم سریعتر دفع شود
محمد
۱۹ مرداد ۱۴۰۳مقاله خوب و مفیدی بود .
تشکر از تیم زحمت کش پدال.
genius
۲۰ مرداد ۱۴۰۳گرما باگ بزرگ تکنولوژی است. از گجت ها و دیوایس های الکترونیکی گرفته تا جمبوجت های بین قاره ای همشون تو تنش حرارتی مشکل دار میشن. برای همینه که این روزها بحث داغ علم مکانیک سیالات سوئیچ کرده به نانوسیالها و مواد PCM برای افزایش راندمان انتقال حرارت
محمد
۲۰ مرداد ۱۴۰۳سلام در تابستان به دلیل گرمای هوای گاهی تا 15 دقیقه هم صبر کردم ولی فن خاموش نشده
ماشینم کوییک مدل1401 هستش
خواستم بپرسم حتما باید فن خاموش بشه؟
چون درجا کار کردن ماشین هم خوب نیست
لطفا راهنمایی کنید
علیرضا نیکبخت
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ترموستاتت خرابه کلا قطعات کوئیک کارخونه ایش افتضاح هست
مهران
۲۲ مرداد ۱۴۰۳طبیعیه هستش اگر میخوای زودتر فنت خاموش شه باید چند دقیقه ای که فنت روشنه کاپوتو بدی بالا که زودتر خنک بشه حتما وقتی فنت خاموش شد موتورم خاموش کنی چون در جا کار کنه بادی به رادیاتور نمیخوره دوباره موتور داغ میشه و فن میزنه
وقتی ماشین باسرعت در حرکته بادی که از جلو میخوره نقش فنو داره و دیربدیر فن روشن میشه ولی تو سرعتهای کم و توقف زود بزود داغ میکنه موتور
مجتبی احمدی
۲۲ مرداد ۱۴۰۳رادیاتور ماشینتون نگاه کن ببین پره های باد نکرده باشه ویا گرفته یا باد کرده گرفته باشه سیم بزن باد کرده باشه عوضش کن .فشنگی رو عوض کن ترموستات ماشینت هم از ۸۲ به ۷۱عوض کن داداش
آرش
۲۰ مرداد ۱۴۰۳تو مسیر های سربالایی بهتره دنده سنگین باشه(باید زود تر بزنی بیرون تا دیرت نشه😂)
ولی بازم با ماشین های که ما داریم، اصلا نباید تو سربالایی رفت. هم زورش نمیرسه و هم جوش میاره.