حتی مأمور بارکشی فروشگاه هم قبول دارد که دور زدن یک پیچ تند وقتی هر چهار چرخ میتوانند بپیچند راحتتر است. اما اجرا کردن این ایده در واقعیت روی خودرو چندان ساده نیست. برای مدتهای طولانی خودروسازان به دنبال طراحی سیستمی بودند که چرخها عقب را مانند چرخهای جلو فرمان دهد. می توان گفت که این ایده در همهی حالتهای رانندگی تأثیر مثبت دارد. هنگام رانندگی در کوچههای باریک دور زدن با شعاع بسیار کمتری را امکان پذیر میسازد. در جادههای پر پیچ و خم قدرت فرمان پذیری خودرو (هندلینگ) را افزایش میدهد. در سرعتهای بسیار بالا باعث افزایش پایداری خودرو میشود.
اما تا به حال اجرای عملی این سیستم بر روی یک خودروی سواری امکان پذیر نبوده است. اضافه کردن یک سیستم فرمان به چرخهای عقب؟ سیستمی که مانند چرخهای جلو به طور مکانیکی کنترل میشود؟خیر. این سیستم به علت هزینهی زیاد و کمبود فضا در محور عقب عملی نیست.
در نتیجه سیستم AKC شرکت ZF با بازوی کنترلی خودش یک سیستم فرمان عادی (مانند چرخهای جلو) به حساب نمیآید. این سیستم تنها زمانی وارد عمل میشود که ECS (یا ECU مخفف Electronic control system) دستور مناسب را با توجه به شرایط خودرو بدهد. تحت کنترل هوشمند ECS تغییر در زاویهی چرخهای عقب میتواند طوری اعمال شود که با شرایط خودرو تطابق کامل داشته باشد و باعث عملکرد بهتر شود. در سرعتهای پایین AKC چرخهای عقب را مخالف با جهت چرخهای جلو زاویه میدهد که باعث کوچک و کوتاهتر شدن شعاع پیچیدن خودرو میگردد و قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو را افزایش میدهد. در سرعتهای بالاتر AKC چرخهای عقب را هم جهت با چرخهای جلو زاویه میدهد که باعث پایدارتر و ایمنتر شدن خودرو میگردد.
به علت تأثیر فوق العاده ی این سیستم بر قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) در همهی سرعتها، خودروسازان علاقهی خودشان را به داشتن این سیستم در خودروهای خود اعلام کردهاند. در آیندهی نزدیک این سیستم به سمت تولید انبوه با دو بازوی کنترلی در خودروهای اسپرت و یک بازوی کنترلی (که در وسط محور (اکسل) عقب نصب میگردد) در خودروهای معمولی پیش میرود.
این سیستم در حال حاضر روی آخرین نسل پورشه ۹۱۱ نصب شده است و بازخورد بسیار خوبی از آن گرفته شده است. [jwplayer mediaid=”۵۹۵۵۶″]
(در باره فیلم):سیستمی که در این فیلم مشاهده نمودید ساختهی شرکت ZF نیست اما ایدهی آن کاملاً یکسان است با این تفاوت که هنگام ترمز کردن چرخهای عقب هر دو به سمت داخل خودرو زاویه میگیرند که مانند ترمز عمل میکند و به کاهش سرعت خودرو کمک میکند. [دانلود ویدئو]
نویسنده: سید محمد حسین سادات رسول
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲ای جانم 911 !!!
فرامرز
۱ بهمن ۱۳۹۲میخواستم یه خودرو با هندلینگ عالی بخرم. انتخابم پژو آر دی بود. حالا که این رو دیدم شاید تصمیمم عوض بشه پورشه ۹۱۱ بخرم البته هنوز مطمئن نیستم که به اندازه فرغون های خودمون خوب باشه!
والا به خدا
۱ بهمن ۱۳۹۲چرا یه عده میان میگن خودروهای ما تکنولوژی روز ندارن… از این تکنولوژی چندین سال قبل در پراید استفاده شده… میگی نه نگا کن:
http://imgdl1.topnop.ir/uploads/201210/tpn5973/large/6PJtrYDofn.jpg
carbonado aventador
۱ بهمن ۱۳۹۲من حرف شما رو کامل می کنم ، أی جانم بورشه!!!!!!!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲صد البته لامبو جان! ;-)
امین
۴ بهمن ۱۳۹۲ممنون فرامرز جان کلییییییی خندیدم !!!!!!!!!!!! :دی
shahab
۵ آبان ۱۳۹۴بی ام و سری 7 هم این سیستم رو داره
زیگما
۱ بهمن ۱۳۹۲برو بابا! ب ام و خیلی وقته این سیستم رو روی ماشیناش به صورت آپشن گذاشته! 911 چی چیه؟
Integral Active Steering اسمش هست.1750 دلار هم پولشه برای نصب روی سری 5!!
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲درسته سیستم خوبیه ولی زیگما راست میگه اینو قبل بی ام و رو ماشیناش گذاشته بود.
Zonda R
۱ بهمن ۱۳۹۲F.A
فرق نمی کنه کدوم کمپانی اینو ابداع کرده
مهم اینه که در خدمت مصرف کنندست برای لذت بیشتر رانندگی
mehran911
۱ بهمن ۱۳۹۲محض اطلاع دوستان این سیستم اختراع شرکت هونداست البته با یکی دوسال اختلاف میشه دایملر بنز روهم مخترع دونست
توضیحات خوبی داده بودم که سایت کامنتم قبلیم رو حذف کرد
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲اولا که چه ربطی داره! چون BMW رو بعضی مدلهاش به صورت آپشن قرار میده، دلیل نمیشه چیز عادی باشه و یا دقیقا همون کار سیستم 911 رو بکنه! اگه اینجوری باشه آکورا هم داره! پس یعنی واسه آکورا هم همون کار BMW رو انجام میده!
پس بگیم ABS بنز مهم نیست چون بعضی پرایدها هم ABS دارند!
درضمن محض اطلاع جنابعالی این سیستم در BMW تا 2.5 درجه چرخ عقب میتونه تغییر زاویه بده که در 911 توربو چرخ عقب تا 3 درجه میتونه تغییر زاویه بده! احتمالا باید بدونی تو سرعتهای بالا نیم درجه اونم واسه چرخ عقب! چقد فرق داره!
حرف آخر اینکه تو درحدی نیستی که به 911 بگی چی چیه!!!
Saied
۲ بهمن ۱۳۹۲زیگما تازگیا باحال شدی.
امیدبرتر
۱ بهمن ۱۳۹۲برای دریفت کردن هم خوبه!
Zonda R
۱ بهمن ۱۳۹۲F.A
ممنون پدال جان
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ بهمن ۱۳۹۲درود.
بابا ول کنید که این حرف هارو .
مهم چیه؟؟؟؟؟
دیگه نمیگم . خودتون میدونید.
ولی حالا هر کی ساخته.هر کی اولین بار گذاشته به کنار.
عجب سیستمی طراحی کرده.دمش گرم.
من شنیدم که زانتیا هم چرخ های عقبش تغییر زاویه میده.البته نه به این
شکل و سیستم ، فقط تو جای خودش ، اون هم تحت فشار و به مقدار خیلی کم.
کسی اطلاعی داره؟؟؟
ایا صحت داره؟؟؟
((( ایران و المان )))
PEUGEOT
۱ بهمن ۱۳۹۲میلاد جان شما آدرس ایمیلتو دادی نه جیمیل
منتظر آدرس جیمیلتم.
زیگما
۱ بهمن ۱۳۹۲مهم اونی نیست که شما میگی. میدونی که؟؟؟؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱ بهمن ۱۳۹۲شماها هنوز مصرف موتور های 8 سیلندرتون برابری میکنه با
12 سیلندر های ما.
بعدشم 1000 دیدگاهی شدنت مبارک.
پژو جان من جیمیلم رو دادم ولی پدال پاک کرد.
دوباره میذارم.
((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))
((( ایران و المان )))
((( آلمان : مهد خودروسازی در دنیا )))
زیگما
۲ بهمن ۱۳۹۲چـــی؟مگه من(ما؟؟) موتور هشت سیلندر دارم ؟؟؟ چی میگی؟
میلاد دوست من نمیتونی منو به کشور خاصی بچسبونی ….تلاشی در این زمینه نکن دوست من.
دوستِ من :)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲ بهمن ۱۳۹۲درود.
من رو حساب اواتار هایی که میذاری بهت گفتم.
((( ایران و المان )))
زیگما
۲ بهمن ۱۳۹۲والا سعی کردم همه جور آواتاری بذارم!
از عکس اسب و مارمولک چجوری فهمیدی؟ ;)
mory
۱ بهمن ۱۳۹۲هر چند اگر bmw هم این رو قبلا اختراع کرده بود من بازم بش احترام میزارم
مطمئنا یه فرقی میکنه اگه نه نمیومد تقلب کنه آخه مگه شرکت کره ایه پورشسا
mehran911
۲ بهمن ۱۳۹۲mory جان به هیچ وجه bmw این سیستم رو اختراع نکرده این سیستم توسط شرکت هوندا در حدود سالهای 1970 اختراع شده
Ali
۵ خرداد ۱۴۰۰هوندا هم نبوده چون تو همون سال ها مرسدس هم رو این سیستم کارکرد که اتفاقا سیستم مرسدس کارایی بالایی داشت و پیشرفته بود و از همه نظر بهتر بود ولی سیستم هوندا ابتدایی و در سطح پایین تری بود. چون زمانش هم در یک محدوده بوده نمیشه بگی به نام کی حساب میشه چون مهم اینه که اولین سیستم فرمان پذیری چرخ عقب با کارایی بالا و برتر رو کی ساخته که قطعا مرسدس اولین سیستم چهارچرخ فرمان پذیر برتر و با کارایی بالا رو ساخته تو آفرودر ها هم امریکا تو این سیستم برتر و اول بوده.
امیرحسین
۱ بهمن ۱۳۹۲کلا بعد از بنز خوبه . . .
km
۱ بهمن ۱۳۹۲خیلی خیلی خیلی این ماشین رو قبول دارم.
mehran911
۱ بهمن ۱۳۹۲سیستم پیشرفته وخوبی است و این اولین بار نیست که برای ساختنش تلاش میشه اولین شرکت هایی که این تفکر را عملی کردن هوندا باسیستم 4ws وشرکت دایملر بنز بودند. 4ws برای فرمان دهی به هر چهار چرخ طراحی وساخته شد که انقلابی در زمان خودش بود ومیشه گفت سیستمی که در بالا معرفی شده 4ws پیشرفته است دوستان خواهش می کنم اینو با PTV یا همون تقسیم گشتاور بین چهار چرخ در پورشه اشتباه نگیرید در ضمن شرکت bmw هم به تازگی از این سیستم استفاده میکنه و تا اونجایی که من میدونم پورشه جز اولین شرکت هایی است که از 4ws توسعه یافته بدست خودش استفاده میکنه.
فقط پورشه
فقط پورشه
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱ بهمن ۱۳۹۲LIKE ;-)
حمزه
۱ بهمن ۱۳۹۲عشق است آلمان. ولی من قبلا این سیستم رو رو بی ام دابلیو دیده بودم. حالا. بگذریم. مهم اینه که این سیستم راحتی و ایمنی رو به ارمغان میاره. دستشونم درد نکنه
SALAR
۱ بهمن ۱۳۹۲مثل اتوبوسهای 8 چرخ
yedoost
۱ بهمن ۱۳۹۲فقط میتونم بگم ماشالله … :|
Reza
۱ بهمن ۱۳۹۲دوستان لندکروز هم یک همچین سیستمی برای پیچیدن در پیچ و خم های کوه و دره ها داره البته به قول معروف با همون دنده سنگین و سرعت کم.
soroush
۲ بهمن ۱۳۹۲وقتی برای 10 سال تمام پیشرفته ترین شرکت اتوموبیل سازی جهان باشه بایدم اینجور چیزایی داشته باشه!!!
saied
۲ بهمن ۱۳۹۲:D
soroosh
۱۱ اسفند ۱۳۹۳خوبه باریکلا داره اما نمی دونم چزا انقدر 911 بیریخته اصلا گیر داده به اصالت پرستی باید یه فکر اساسی کنه برای طراحیش فدای بنزو استون برم
سیاوش
۳۰ بهمن ۱۳۹۵در بررسی رنو مگان 2017 که از سیستم چهار چرخ که در سر پیچها همه چرخ می چرخند می گفت اصلا ایده خوبی نیست ادم فکر میکنه پشت ماشین مثل ژله شده