آموزش

آیا واقعاً خودروی‌های الکتریکی بدون آلایندگی هستند؟

در این عصر و دوره خودروهای برقی مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرند. آن‌ها به سرعت در حال توسعه و نفوذ به بازار هستند. این کار به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان به‌ویژه CO2 در حال انجام شدن است. بنابراین محققین به این نتیجه رسیده‌اند که خودروهای برقی ازنظر CO2/km از خودروهای بنزینی برتر هستند.

در حقیقت این خودروها از نیروی موتور الکتریکی استفاده می‌کنند که با نیروی مغناطیسی کار می‌کند. هیچ سوختی را نمی‌سوزاند. اما فاکتور مهم این است که آیا واقعاً خودروی‌های برقی بدون آلایندگی هستند؟

تا جایی که به خودروهای برقی مربوط می‌شود پاسخ دادن به این سؤال پیچیده است زیرا باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. در تحقیقات انجام شده توسط تویوتا به این سؤال پاسخ منفی می‌دهد. اما بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که خودروهای برقی مفید هستند و آن‌ها شروع کرده‌اند تا کاملاً الکتریکی بشوند.

در ابتدا بسیار مهم است که پیشرانه الکتریکی را خوب بشناسید. اساساً در خودرو دو بخش مهم وجود دارد موتور و منبع انرژی. در خودروهای الکتریکی یک موتور با RMF (میدان مغناطیسی دوار) وجود دارد.

در واحد پایه مقداری سیم وجود دارد که با الکتریسیته تبدیل به مغناطیس می‌شوند. زمانی که آهنربا شدند دو قطب S و N ایجاد می‌شوند این سیم‌ها به‌طور پیوسته همدیگر را دفع می‌کنند که باعث ایجاد دورانی می‌شوند که قبلاً به‌عنوان RMF معرفی شد. این دوران به چرخ‌ها منتقل می‌شود. دومین قطعه منبع انرژی است. برای تأمین انرژی یک بسته باتری متشکل از انواع مختلف سلول، وجود دارد. این باتری‌ها شارژ می‌شوند همان‌طوری که در خودروی بنزینی با پر کردن باک سوخت انجام می‌شود. هنگامی‌که باتری‌ها به‌طور کامل شارژ می‌شوند به مبدل AC/DC انتقال می‌یابند. در حقیقت قدرت باتری از نوع DC است که باید تبدیل به جریان AC بشود. این توضیح ساده از پیشرانه الکتریکی بود که هیچ سوختی را نمی‌سوزاند.

آلایندگی تولید شده توسط فرایند توسعه باتری و موتور الکتریکی بیشتر از توسعه موتور IC (احتراق درون‌سوز). این امر به‌طور مستقیم نشان نمی‌دهد که پروسه ساخت موتور احتراق درون‌سوز از الکتریکی آسان‌تر است. بلکه پیچیده‌تر و دربرگیرنده انواع گسترده‌ای از جنبه‌هاست. در صنعت انواع مختلفی از باتری‌ها وجود دارد، امّا سه نوع مختلف در صنعت خودرو استفاده می‌شود. باتری سرب اسیدی، NiMH یا (Nickle Metal Hydride) و Li-ion (لیتیوم-یونی).

باتری سرب اسیدی باتری نیکل متال هیدرید شارژ باتری لیتیوم یون

باتری سرب اسید

این باتری زودتر از باتری‌های دیگر اختراع شد. همان‌طور که نامش نشان می‌دهد بخش اصلی این باتری سرب (Pb) است. باتری سرب اسید متشکل از صفحات سرب متصل به پایانه منفی و سرب دی اکسید (PbO2) متصل به پایانه مثبت است. این صفحات در آب و سولفوریک اسید (H2SO4) الکترولیت غوطه‌ور می‌شوند.

باتری NiMH

نیکل متال هایدرید بعد از باتری سرب اسید اختراع شده است. و به خودروهای الکتریکی و هیبرید در سال ۲۰۰۱ معرفی شد توسط خودروهایی همچون تویوتا پریوس و هوندا اینسایت.

الکترود مثبت شامل نیکل اکسی هیدروکسید و NiOOH و الکترود منفی ماده‌ای است که هیدروژنی با نام هیدرید فلز ذخیره می‌کند. هیدرید فلزی یک ساختار فلزی است که می‌تواند اتم‌های هیدروژن تشکیل دهنده M+xH(MH) جذب کند. الکترولیت محلول آبی هیدروکسیدهای فلزی مثل KOH, LiOH, و NaOH است. در طول شارژ الکترون‌های اضافی داخل آلیاژ متال هایدرید فشرده می‌شود. عدم تعادل بار، اتم‌های هیدروژن را از الکترولیت داخل متال هایدرید جذب می‌کند تا تشکیل MH بدهد. سپس الکترولیت، هیدروژن خود را از Ni(OH)2 به دست می‌آورد تا Ni(OH)2 را تبدیل به Niooh بکند.

Battery Specific power Specific energy Power density Energy density
NiMH ۱۳۰۰ W/kg ۴۶ W-hr/kg ۲۲۰۰ W/L ۸۰ W-hr/L

دو واکنش بالا مربوط به شارژ باتری است

دو واکنش بالا مربوط به تخلیه باتری است.

باتری لیتیوم یونی

بیشترین باتری که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد باتری لیتیومی است. این باتری دارای برتری نسبت به دو باتری دیگر است به دلیل عملکرد عالی و رنج حرکتی خوب است. خانواده یون لیتیوم یک گروه وسیعی از آند و کاتد را نشان می‌دهد. که در آن بین دو الکترود جابجا می‌شود. طرح شیمی کبالت اکسید توسط Dr.Goodenough اختراع و ثبت شد.

تا آنجا که به باتری‌ها مربوط می‌شود، مواد مورد استفاده برای انجام واکنش‌ها بسیار پیچیده است. تمام فرآیند تولید باتری آلایندگی بیشتری نسبت به توسعه پیشرانه‌های سوختی دارد به دلیل این امر که موتورهای درون‌سوز نیاز به سیستم ذخیره انرژی پیچیده ندارد بلکه نیاز به باک سوخت ساده دارند. حتی برخی مواد استفاده شده در خود موتور الکتریکی بدون-آلایندگی نیستند. آن‌ها باید مقاوم در برابر گرما و الکتریسیته باشند. علاوه بر آلایندگی انرژی مصرف شده در فرآیند ساخت پیشرانه‌های الکتریکی نیز از موتورهای درون‌سوز بیشتراست. با این حال پیشرانه سوختی در برابر الکتریکی پیچیده‌تر است.

به‌علاوه مبدل AC/DC برای تغییر جریان DC به جریان AC استفاده می‌شود. خودروهایی که ما در برخی شرایط استفاده می‌کنیم قدیمی، آلوده و در شرایط خوبی نیستند. که حذف این خودروها یا تغییر در ساختار افزون‌تر به محیط زیست کمک می‌کند تا انجام شدن این مرحله در جهان نیاز به خرید یک خودروی الکتریکی جدید نیست. قیمت یک پک بزرگ باتری زیاد است. برای مثال یک خودروی برقی ساده در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار پوند هزینه دارد درحالی‌که اتومبیل‌های بنزینی ارزان‌تر در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار پوند قیمت دارند. این تصور غلط باید ریشه‌کن شود زیرا خودروهای برقی کربن خنثی نیستند و فقط مردم را فریب می‌دهند. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده در پیشرانه بنزینی نسبت به کل فرآیند الکتریکی‌سازی کمتر است. دلیل دیگری که باید ذکر شود این است که خودروهای برقی نیاز به الکتریسیته دارد که از نیروگاه‌های سوخت فسیلی تأمین می‌شود. در ماشین‌های بنزینی با یک باز سوخت‌گیری باک حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر می‌توان شعاع حرکتی داشت. اما خودروهای برقی دارای رنج حرکتی کوتاهی هستند به زبان دیگر یعنی نیاز بیشتر به شارژ کردن خودرو و درنهایت نیاز بیشتر به الکتریسیته.

تنها یک راه حل وجود دارد که خودروهای برقی کاملاً خنثی نامیده بشوند و آن این است الکتریسیته مورد نیاز از منابع تجدید پذیر تولید شود مواد باتری‌ها ساده‌تر شوند. همه این‌ها زیرساخت‌های عظیمی می‌طلبند. همچنین ما می‌توانیم پیشرانه‌ها را هم SI وهم CI را تبدیل به آلایندگی کمتر کنیم. روش دیگر بحث سوخت است. سوخت‌های الکلی، دارای کربن کمتر و سوخت‌های سبز… بعضی از کمپانی‌ها در حال پژوهش در مورد این نوع سوخت‌های هستند مثل پورشه و کونیگزگ که سوختی به نام ولکانو را برای هیولای خود جمرا منتشر کرده است. هیدروژن یک راه حل اصلی به شمار می‌آید که تویوتا در حال توسعه آن است. تویوتا یاریس جدید یک موتور سه سیلندر دارد که از سوخت هیدروژن مایع استفاده می‌کند.

تبدیل کردن گاز هیدروژن حلال اصلی این مشکل می‌تواند باشد. در این حالت لذت پیشرانه‌های بنزینی که صدای آن‌ها هست حفظ خواهد شد.

در مجموع خودروهای برقی کربن خنثی نیستند و صراحتاً هیچ یک از شرکت‌ها نمی‌توانند از محدودیت‌ها عبور کنند و کاملاً بدون آلایندگی شوند.

نویسنده: محمد مختاری آذر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    از آن جایی که آلودگیشون متمرکز بر یک منطقه هست پس بله ، آلایندگی دارند ، خوبش هم دارند ( برای تولید برق باید انرژی مصرف بشه مگر اینکه بادی یا خورشیدی باشه که جوابگو نیست ) !

    موافقم 30
    مخالفم 9
    1. heshmat021

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (406 ديدگاه)

      جوابگو هست، سرمایه گذاری و وقت میطلبه

      الان نیروگاه های خورشیدی و بادی که دارن اخداث میشن ظرفیت بالایی دارن، ولی هنوز به بهره برداری ایشون مونده

      موافقم 14
      مخالفم 17
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        بله
        یه مستند دیدم از نیروگاه‌های خورشیدی در دوبی که بزرگترینِ در جهان اما میگفت بخشی از انرژی را تامین میکنه و جواب‌گوی نیست !

        البته با گذشت زمان هرچه جلوتر میرویم ، محصولات کم‌مصرف‌تر با بازده‌ی بیشتر میشوند و تناسبات رعایت میشود !

        موافقم 16
        مخالفم 4
    2. فرید

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (135 ديدگاه)

      ژاپنی ها گفته بودند اگه دشت لوت رو در اختیارشون بزارن، کل برق ایران رو تامین میکنند!
      تنها راه نجات بشریت استفاده از انرژی های تجدید پذیر است.

      موافقم 19
      مخالفم 5
  2. محمد

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (804 ديدگاه)

    هر هفته یه تیتر مشابه با جواب های مختلف😅

    موافقم 10
    مخالفم 7
  3. ارین صاحب جمعی

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    لامصب فولکس تو تصویر چه برقی می‌زنه ولی کلا بعید میدونم به اون صورت آلایندگی داشته باشن مگر قضیه باتری و سرب و یون ها و کاتیون و انیون ها

    موافقم 13
    مخالفم 5
  4. Nima

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    آیا توى این مقاله.
    مسئله تولید گیربکس خودرو بنزینى، تولید روغن موتور هایى که به مرور استفاده میکنه، تولید خیلى از سیالات دیگه و … که از نفت میاد رو هم در نظر گرفته؟
    ماشین من سالى ۳-۴ بار تعویض روغن میره.
    اینا رو حساب کرده؟
    فرایند هاى تولید گیربکس اتوماتیک، اگزوز، تسمه هت و خیلى چیزاى دیگه رو در نظر نمیگیرن که توى تولید خودرو درون سوز هست ولى برقى نیست.
    درون سوز بیش از ۱ قرنه که به طور جدى داره هر روز توسعه پیدا میکنه.
    خودرو برقى کمتر از ۲۰ ساله داره به طور “جدى” توسعه پیدا میکنه توسط شرکت هاى مختلف. با این حال خیلى مزایا نسبت به درون سوز داره.
    اولیش هم استهلاک پایینتر این ماشیناس و سکوتشون.
    وقتى سرویس دوره اى یک خودرو برقى هر ۴-۶ ساله یعنى مشترى خیلى خیالش راحت تره و کمتر به نمایندگى سر میزنه. و خیلى موارد دیگه.

    موافقم 33
    مخالفم 7
    1. heshmat021

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (406 ديدگاه)

      آفرین

      وقتی صحبت از برقیا میشه، میرن آلودگی معدن کاویه لیتیوم و ایاب و ذهاب کارکر معدن حساب میکنن

      ولی درباره درون سوز ها فقط خود ماشین حساب میکنن

      موافقم 20
      مخالفم 5
    2. امین

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      جوابت بسیار عالی بود. غیر سرویس دوره ای که بر اساس هر شرکت تولید کننده ممکنه متفاوت باشه و هنوز زوده که بگیم هر 4 تا 6 سال.

      موافقم 13
      مخالفم 1
  5. Taha Malek

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    اگر بدون آلایندگی هم باشند دلیلی واسه ممنوع کردن درون سوز ها نیست تا وقتی کارخانه ها و خیلی چیز های دیگ مثل هواپیما ها چنان آلودگی تولید میکنن که خودرو درون سوز پیش اونا هیچه و تاثیر آنچنانی نداره اگه میخواید زمین رو نجات بدید اول سراغ دلیل های اصلی برید نه ماشینا

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. TML BN

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      دقیقا خود پالایشگاه ها و خیلی چیز های دیگه مثل کشتی های غول پیکر
      من نمیدونم مثلا یک خودرو گلف درون سوز مگه چقدر هوا رو آلوده میکنه در طول عمرش

      موافقم 12
      مخالفم 8
    2. من⁦^_^⁩

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      اگه ممنوع میکنن چون نمیخوان به نفت خاورمیانه و اوپک وابسته باشن وگرنه کشوری مثل آمریکا که زیر بار تعهد پاریس نرفت چطوری میخواد با ممنوع کردن ماشین درونسوز به جنگلای آمازون و یختی قطبی کمک کنه؟

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. heshmat021

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (406 ديدگاه)

        امریکا رو ذخایر نفت به اون عضمت نشسته، وابستگی اش کجا بود

        برا امریکا خریدش فقط بصرفه تره، تا اینکه خودش بره استخراج و پلایش کنه

        موافقم 11
        مخالفم 8
    3. Erfan

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      دوستان کسی می دونه چرا با توجه به اینکه موتور های برقی گشتاور آنی دارن از انرژی برقی و موتور های برقی در هواپیما ها استفاده نمیشه؟

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ممد

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5 ديدگاه)

        یکی از علتاش پیماش کم باطری و نیاز به سوختگیری یا شارژ در فواصل کوتاه(هزینه نشت و برخواست هواپیما برای شارژ مجدد مقرون به صرفه نیست)و هنوز ساخت باطری هایی با تکنولوژی نگهداری مقادیر بالا و طولانی مدت انرژی الکتریکی بسیار گرون هست
        از طرفی اون طور که میگن این تکنولوژی پاک نیست،ممکنه دی اکسید کربن کمتری به هوا بده، ولی الودگی خاک و اب بعد از اتمام عمر باطری علی الخصوص در کشورهای توسعه نیافته به دلیل نداشتن تکنولوژی بازیافت بسیار بسیار بیشتره

      2. Elmiraj

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3187 ديدگاه)

        چون چگالی باتری های کنونی کمتر از حد مورد نیاز هست .
        برای نیرو دهی به موتور الکتریکی هواپیما به حداقل چگالی ۴۰۰ وات بر هر کیلوگرم نیازه ، در حالی که چگالی بهترین باتری های کنونی از ۲۶۰ وات بر کیلوگرم تجاوز نمی‌کنه .
        حتی سلول های ۴۶۸۰ جدید تسلا هم چگالی ۳۸۰ وات بر کیلوگرم دارن و به گفته ایلان ماسک سال ۲۰۲۴ به چگالی ۴۰۰ وات بر کیلوگرم خواهند رسید .

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Erfan

          ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (536 ديدگاه)

          پس فکر کنم سال ۲۰۲۴شاهد تحولی بزرگ در صنعت هواپیما سازی خواهیم بود.

          موافقم 2
          مخالفم 6
  6. محمد

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    تصور کن کل ایران بشه خودروی الکتریکی و همه نیروگاه‌ها مازوت بسوزونم واسه تامین انرژی
    علی برکت ا…

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. مجتبی

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      ایران همین حالا که هیچ ماشینی َشارژ نمیشه تابستونا کمبود برق داره اگه ماشینا برقی بشه خونه ها باید باهیزم گرم وباشمع روشن بشه

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. Erfan

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (536 ديدگاه)

        دوست عزیز در طول شب تا صبح معمولا مصرف برق بسیار پایین میاد و به همین سبب ضرر بزرگی به نیروگاه های برق وارد میشه.اون در طول روزه که معمولا مصرف از تولید بالاتر می‌ره و برق قطع میشه.
        ماشین های برقی به علت اینکه معمولا در طول شب شارژ میشن نه تنها ضرری برای زندگی روزمره مردم نداره بلکه برای خود کشور سود آوری چون در طول شب هم دیگه از ظرفیت نیروگاه ها استفاده میشه.

        موافقم 8
        مخالفم 2
  7. meysam

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    چیزی که من از این مقاله و مقالات مشابه دستگیرم شده اینه که:
    1. ماشینهای درونسوز دیگه نمیتونن با این شرایط تولید بشن و برای حفظ محیط زیست باید براشون جایگزین پاک تری معرفی بشه
    2. ماشینهای الکتریکی باتری دار، نمیتونن جایگزین درونسوزها بشن چون نه اون بازده لازم رو دارن و نه میتونن برخلاف چیزی که در ظاهر نشون میدن از پس چالشهای زیست محیطی بربیان
    در نتیجه بنظر من الکتریکیها بطور موقت در بازار حضور خواهند داشت و به نوعی ما رو از انجینهای درونسوز به تکنولوژی خیلی بهتری پیوند خواهند زد. تکتولوژی که هم بازدهی درونسوزها رو داشته باشه، هم پاک باشه و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشه و از نظر زیرساختی بتونه براحتی در تمام جهان فراگیر بشه.
    خیلی ها اون جایگزین رو هیدروژن میدونن، خیلی ها هم میگن جا برای تکامل الکتریکیها خیلی وجود داره
    در هر صورت، هر تکنولوژی که اون مشخصات رو داشته باشه و زودتر معرفی بشه، احتمالا در بازار پذیرفته بشه و ماندگار میشه

    موافقم 10
    مخالفم 5
  8. Ali-mg

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    برای ما این موضوعات صرفا یک خبر و تا وقتی ویران خودرو ماشین تولید می‌کنه اهمیتی نداره به امید روزی که این کارگاه های تولید ماشین کشتار روزی تعطیل بشن

    موافقم 4
    مخالفم 3
  9. Amir

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اگر باتری های خودروهای الکتریکی لیتیوم باشه خوب لیتیوم هم که یه روزی تموم میشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. JDM lover

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    نه الکتریکی ها کربن صفر هستن و نه بنزینی ها
    بنظرم هیدروژن راه حل این مشکل باشه
    البته متخصصان باید بررسی کنن و من فقط نظر میدم

    موافقم 4
    مخالفم 3
  11. Hl>i

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    همانطور که در متن هم به آن اشاره شد، فرایند توسعه و تولید باتری برای خودروهای برقی آلایندگی بیشتری نسبت به توسعه و تولید پیشرانه برای خودروهای احتراق داخلی ایجاد میکنه
    که یکی از دلایل اصلی ان استخراج لیتیوم است
    لیتیوم عنصریست که نسبتاً به وفور در پوسته زمین یافت می شود اما استخراج یا تولید آن به تنها چند نقطه در دنیا محدود می شود
    تولید لیتیم هم دشوار است و هم زیانبار، که اغلب از طریق پمپاژ آب نمک از زمین استخراج می شود، فرایندی که برای محیط زیست بسیار ناسازگار و زمان بر است
    مثلا ساخت یک پروژ آب نمک لیتیوم می تواند تا ۱۰ سال وقت گیر باشد، زمانیکه با یک پنجم آن میتوان برای تسلا یک “گیگافکتوری” عظیمی ساخت

    مطلب خودم را با جمله ای از “کنی‌چیرو یوشیدا” مدیر سونی به پایان می برم که گفته بود
    همانطور که در دهه گذشته دنیا تحت تاثیر تلفن های هوشمند قرار گرفت، در دهه پیش رو این خودروهای برقی هستن که ما را شگفت زده خواهند کرد .

    ‏+|<i

    موافقم 3
    مخالفم 3
  12. Elmiraj

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3187 ديدگاه)

    جالب اینجاست که این روزا مجلات حامی خودروها درونسوز پر شده از این دست مقالات چیپ و بی ارزش که کل حرفش شده فرایند تولید باتری !

    از اون ور هیچ اشاره ای به فرایند های آلاینده استخراج نفت از کف دریا و زیر زمین نمیکنه..
    اشاره ای به پالایش گاه های آلاینده نفت نداره….
    اینو نمیگه که پالایش گاه های نفت خام به میلیون ها وات برق نیاز دارن…
    اشاره به انتقال بنزین از پالایشگاه ها به شهر ها ندارن…
    بازدهی ۳۰ درصدی خودروهای های درونسوز هم که نور علا نور هست….!!!!
    .
    .
    .
    .
    (( تنها پیچیدگی کمتر خودروهای الکتریکی نسبت به درون سوز ، کل متن رو زیر سوال می‌بره ))

    بازدهی سه برابری ، عدم آلودگی شهر ها و تولید برق صد در صد پاک کشور های اسکاندیناوی هم بماند…!!

    موافقم 10
    مخالفم 6
  13. میکائیل

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    با پیشرفت تکنولوژی باتریهای خیلی قویتر و ارزونتر و سبکتر اختراع و تولید میشن.
    و برقم میتونه از راههای خیلی راحتتر و کم هزینه تر مثل تجدید پذیرها و نیروگاههای اتمی و همجوشی تولید بشه.
    ولی ایا میشه بعد اتمام نفت.
    نفت جدید تولید کرد؟
    یا میلیونها سال بشینیم تا طبیعت دوباره برامون نفت بسازه؟
    چرا حرفای صد من یه غاز میزنین؟
    یعنی کل دانشمندای دنیا اندازه چهار تا سبک مغز که این مطلبو نوشته حالیشون نیس؟
    انرژی الکتریکی هم خیلی پاکتره،هم توسط انسان به سادگی تولید میشه و راهش ساده ترم میشه و باتریها هم به زودی دهها برابر قویتر میشن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. غلامرضا روحانی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    آیا این مقاله رو خودتون نوشتید یا ترجمه کردید؟ می شه لطفا مراجع شما رو بدونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا