با نگاهی به پیشرانه آئودی S5 خواهید فهمید که داغ کردن آن چه آسیبهایی را به خودرو وارد میکند.
اگر در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالاً میدانید که مایع خنککننده پیشرانه و روغن هرگز نباید با یکدیگر مخلوط شوند. مایع خنککننده میتواند خاصیت روان کاری روغن را از بین ببرد و این امر روی عملکرد پیشرانه تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت. این همان اتفاقی است که برای پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی آئودی افتاده است. نکته جالب اینکه پیشرانه یاد شده به آئودی S5 مدل ۲۰۲۲ تعلق دارد و خودرویی نسبتاً نو به شمار میرود. با باز کردن پیشرانه میتوانیم شاهد مخلوط روغن و مایع خنککننده باشیم که ظاهری شبیه میلک شیک شکلاتی را ایجاد کردهاند.
همچنین بخوانید: دلایل اصلی داغ کردن پیشرانه
نکته جالب اینکه آسیب وارد شده به این پیشرانه نسبتاً نو خیلی زیاد نیست. کارکرد دقیق خودرو مشخص نیست اما آنگونه که در ویدئو دیده میشود، قطعات مختلف خودرو به راحتی از یکدیگر جدا میشوند. همچنین استهلاک بسیار کمی بین قطعات گوناگون پیشرانه وجود دارد. بلبرینگها، میلسوپاپ و حتی دیواره سیلندرها در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند و با توجه به اینکه پیشرانه با روغن و مایع خنککننده مخلوط شده کار کرده بنابراین چنین وضعیتی جای تعجب دارد.
اما چرا پیشرانه موردبحث به چنین وضعی افتاده است؟ بر اساس گفتهها، لوله مایع خنککننده در یک نقطه خراب شده و دمای پیشرانه به شدت بالا رفته و به سایر بخشها آسیب زده است. این امر در نهایت مخلوط شدن مایع خنککننده و روغنموتور را به همراه داشته است. وضعیت قطعات نشان میدهد احتمالاً پیشرانه قفل نشده هرچند سر سیلندر وضعیت اصلاً خوبی ندارد. همچنین امکان آسیب دیدن بخش بالایی بلوک سیلندر نیز وجود دارد. البته باید گفت این آسیب قابل تعمیر بوده هرچند برای این آئودی S5 کل پیشرانه تعویض شده است. نکته مهم اینکه تعویض پیشرانه با گارانتی انجام نشده چراکه مجری ویدئو میگوید آئودی ادعای مالک را رد کرده چراکه دمای پیشرانه به خاطر مشکلات یاد شده به شدت بالا رفته و فاکتوری ۳۰ هزار دلاری را روی دست مالک گذاشته است؛ بنابراین همیشه باید حواستان به دمای آب پیشرانه باشد و خودرو را به ویژه در فصول گرم سال تحتفشار قرار ندهید. جلوگیری از داغ کردن پیشرانه میتواند با تعمیر و تعویض یک قطعه کوچک انجام شود تا به این ترتیب مانع خرابی قطعات و صرف هزینههای سنگین تعمیر شوید.
(Ali(chevynova
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین آلمانیها از قدیم معروف بودن به یاتاقان زدن و واشر زدن اینم از جدیدهاش
البته مهم اینکه مهندسی سازن
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳علی شوینوا
داغ کردن کلاً مخصوص اروپاییهاست وقتی عمری ازشون میگذره بخصوص فرانسه!!!
آلمانیها به سبب حداکثر قدرتی که از توانایی موتور بیرون میکشند و جریان و فشار روغن بالاست به روغن پس دادن معروفند بخصوص BMW که دیگه این روزها شاهکاره!!!
اما یاتاقان بحثش جداست و اونم تنها برای کره و لگنسازانشون هست و تمام!!!
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳نه اتفاقا پادشاه بیرقیب استقامت و دوام رکورد داران اروپایی و آمریکایی هستن که در هر چیز بهترین و اول هستن 👑🥇جی کلاس اصل کار همون رکورد داران پادشاه بیرقیب استقامت و بادوام ترین ماشین جهان که گفتم پادشاه بی رقیب استقامت و دوام بالا مرسدس بنز و فورد و شورلت و دوج و کلا اروپایی ها و آمریکایی هایی هستن از خودشون🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇪🇺 که پادشاهان اصلی و واقعی و رکورد داران استقامت و دوام بالا و کارکرد بالا و قابلیت اطمینان و اعتماد بالا و استحکام و کیفیت و کلا در هر چیز بهترین و اول هستن با رکورد کارکرد بیش از ۲ و ۵ و ۱۰ و ۱۱ میلیون کیلومتر کلا خدای اعلی حضرت اروپا و آمریکا که پادشاه بیرقیب استقامت و رکورد داران دوام بالا و کارکرد بالا و قابلیت اطمینان و اعتماد بالا و استحکام و کیفیت وکلا در هر چیز بهترین و اول هستن👑🥇
پس رو کم استهلاکی هم رودست اروپایی ها و آمریکایی ها کلا نیست چون رکورد دارا و اول هرچیز خودشونن👑🥇
رکورد کارکرد بدون روغن آب اونم در حرارت بالا و داغ و سایر مخلفات هم دست همین امریکا هست🥇👑
چون کلا داغ هستن داغی که دیگران توش میسوزند اما اینان واسشون بهشته👋
هرکی هم غیر این بگه بیسوا ی بیشنی😝
سوالی دیگه خواستید در خدمتید😘
هرچی خواستید بگید تا درستشو بهتون بگم😜
S
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳خلاصه حواستون به رادیاتور باشه مخصوصاً بعد از تصادف
مازیار
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳طرز کار سیستم های روانکاری و خنک کنندگی در موتور بخاطر سرعت دوران بالا بسیار ظریف و حساسه بخصوص تو دور درجا یا سرعت کم که جریان هوا ضعیف میشه
گاهی کمپرسی هایی که از رودخونه برداشت میکنن برای رد شدن از آب تسمه پروانه رو شل میکنن که پاشش شدید آب توی کاپوت ایجاد نشه و با اینکه رد شدن از رودخونه زیر یک دقیقه طول میکشه تو همون زمان کم آمپر آب بالا میره با وجود اینکه واترپمپ هم کار میکنه و آب گردش داره اما فقط نبودن باد فن فورا اثرش رو نشون میده حالا فکر کنید تو ساعتها رانندگی چه هماهنگی فوق العاده ای بین اجزای مختلف موتور باید باشه