اکثر شما عزیزان با عملکرد گیربکسهای دستی و اتوماتیک و تفاوت بین آنها آشنا هستید اما شاید از خود بپرسید گیربکسهای اتوماتیک هم کلاچ دارند یا خیر. ما در مقاله پیش رو پاسخ این پرسش را ارائه خواهیم کرد.
همانطور که دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک داریم، دو نوع راننده نیز وجود دارند که بخشی از آنها گیربکس دستی و درگیر شدن با امر رانندگی را ترجیح میدهند و دسته دوم هم با گیربکس اتوماتیک راحتتر هستند. همه میدانیم که در خودروهای گیربکس اتوماتیک خبری از پدال کلاچ نیست و خود خودرو فرایند تعویض دندهها را انجام میدهد تا به این ترتیب راننده تمرکز بیشتری روی مسیر پیش روی خود داشته باشد. البته درباره گیربکسهای اتوماتیک سو تفاهمهایی وجود دارد زیرا اکثر مردم فکر میکنند که این گیربکسها کلاً فاقد کلاچ هستند.
کلاچ مسئول درگیر و غیر درگیر کردن چرخها با پیشرانه هستند و بنابراین با این کار وسیله نقلیه میتواند توقف کرده و درعینحال پیشرانه همچنان کار کند. یک گیربکس اتوماتیک با مکانیسم مشابهی که مبدل گشتاور نام دارد کار میکند. این قطعه همان کار کلاچ را انجام میدهد و خودرو میتواند بدون خاموش شدن بهصورت کامل توقف کند. البته این به معنی عدم وجود کلاچ در گیربکس اتوماتیک نیست چراکه یک سری دیسکهای نازک در داخل گیربکس وجود دارند که بخشی از سیستم کلاچ چند صفحهای محسوب میشوند. در حال حاضر خودروسازان زیادی وجود دارند که بجای گیربکسهای سنتی از انواع دوکلاچه استفاده میکنند. گیربکسهای دوکلاچه عملکردی مشابه گیربکس اتوماتیک مرسوم دارند اما از دو کلاچ بهره میبرند و بهرهوری آنها بهتر از گیربکس دستی است.
با اینکه اکثر رانندگان حرفهای اعتقادی به رانندگی هیجانانگیز با گیربکسهای اتوماتیک ندارند اما خود این قطعه مهندسی احساسبرانگیزی دارد. زمانی که راننده حالت D گیربکس را انتخاب میکند اتفاقات زیادی زیر کاپوت رخ میدهد زیرا این تنها باری نیست که گیربکس دندهها را تعویض میکند. گیربکس دندههای بیشتری از حالتهای D، P، R و N دارد. حالت D به وسیله نقلیه اجازه دسترسی به تمامی نسبتهای دنده رو به جلو را میدهد. علاوه بر مبدل گشتاور، مجموعهای به نام دنده سیارهای نیز وجود دارد که از بخشهای مختلفی تشکیل شده و به خودرو اجازه میدهد دندههای مختلف را بهصورت خودکار تعویض کند.
بخشهای مختلف مجموعه دنده به عنوان دنده ورودی یا خروجی (تولید و دریافت قدرت) عمل خواهند کرد درحالیکه بخشهای دیگر همچون باندهای ترمز و کلاچها به کاهش سرعت و توقف خودرو کمک میکنند. باندهای ترمز بسته به وضعیت خودرو با دنده سیارهای همکاری میکنند تا سرعت را تنظیم کنند. کلاچها نیز یک سری دیسکهای اصطکاکی هستند که باعث میشوند یک بخش در دنده سیارهای از نوع دنده ورودی یا ثابت باشد. همه این کارها از طریق همکاری سیستمهای مکانیکی، هیدرولیکی و برقی انجام میشوند تا راننده در جاده احساس خوبی داشته باشد. معمولاً گیربکسهای اتوماتیک با چندین مجموعه دنده سیارهای ساخته میشوند تا نسبتهای دنده مختلف ایجاد گردد. قطعات متحرک این سیستم نسبتهای دنده لازم را در هر لحظه انتخاب خواهند کرد.
اما مزیتهای گیربکس اتوماتیک چیست؟ همواره بحثوجدلهای زیادی بین طرفداران گیربکسهای اتوماتیک و دستی وجود داشته اما نمیتوان چشم را روی مزیت مدلهای اتوماتیک بست. مبدل گشتاور این نوع گیربکسها باعث میشود خودرو شتاب گیری بهتری نسبت به مدلهای دستی داشته باشد. مبدل گشتاورهای جدیدتر حتی میتوانند گشتاور تولیدی پیشرانه را افزایش دهند. در برخی خودروهای مسابقهای از مبدل گشتاورهای کاراتری استفاده شده که قدرت پیشرانه را در دور بالاتری به چرخها میفرستند تا شتاب گیری خودرو بهبود یابد. البته این ویژگی مناسب افرادی که فقط به کارها روزمره خود میپردازند نخواهد بود. بزرگترین مزیت گیربکس اتوماتیک، تجربه سواری نرم آن است. رانندگان به سادگی روی رانندگی تمرکز میکنند و از بابت فشردن پدال کلاچ، تعویض دنده، رها کردن پدال کلاچ و فشردن پدال گاز نگرانی ندارند. شاید درگیر شدن در امر رانندگی برای برخی افراد جالب باشد اما برای فردی که میخواهد از یک نقطه به نقطه دیگر برود چنین امری در درازمدت خسته کننده خواهد بود.
nima.jdm
۸ دی ۱۴۰۳هیچوقت حاضر نیستم ماشین اتومات بگیرم
تجریح میدم تا روزی که بمیرم ماشین دنده ای سوار شم چون اصلا حس و حال دنده ای یه چیز دیگس
بنظر من ماشین اتومات فقط واسه مسافرت های طولانی خوبه
۸ دی ۱۴۰۳ماشین پروفت خودش اتوماته حاجی
پامی
۸ دی ۱۴۰۳جونم به عکس پروفایل ت.
منم نیسان فنم.
رضا
۸ دی ۱۴۰۳اتفاقا بر عکس واسه مسافرت های طولانی دنده ای بهتره اتومات بیشتر واسه داخل شهر و ترافیک ها بیشتر کارایی داره که هی ترمز و کلاچ نگیری مخصوصا اتوهلد دارها که دیگه معرکه ست
nima.jdm
۸ دی ۱۴۰۳اگه اینطوری بخوایم بهش نگاه کنیم که کلا اتومات چه واسه داخل شهر چه مسافرت خارج شهر ، بهتر و راحتتره شکی درش نیست
منظور من این بود دنده ای واسه ماشین بازی بهتره
90s culture
۸ دی ۱۴۰۳اگه یه ماشین با گیربکس اتومات خوب و عالی سوار بشی شاید نظرت عوض بشه….
-امیرعلی
۹ دی ۱۴۰۳وقتی میگن رانندگی با ماشین دنده ای یه چیز دیگس منظورشون پراید یا پژو ۴ سیلندر ۱۰۰ اسبی نیست!منظورشون یه فورد v8 دنده ایه که قشنگگگ با تعویض دنده احساس قدرت داشته باشی!
ممد
۸ دی ۱۴۰۳من عشق گیربکس دستی هستم ولی مشکل اینجاست که اتفاقا یرای مسافرت های طولانی دستی و اتومات فرقی نداره. میذاری توی دنده سبک ۵ یا ۶ یا… و صدها کیلومتر بدون تعویض دنده میری توی ترافیک داخل شهر ک نیمکلاچ توی سربالاییه که پدر آدم درمیاد تا برسه جایی که میخواد بره
Sina
۸ دی ۱۴۰۳یه سوال
با ماشین های اتومات چطوری در حین حرکت دور موتور رو میبرن بالا صدای موتور و اگزوز رو درمیارن
منظورمو متوجه بشین
توی دنده دستی ها مثلا دنده دو هستی میخوای صدای غرش موتور رو در بیاری کلاژو میگیری یه نیش گاز تا ته میدی صدا میره بالا
۸ دی ۱۴۰۳سلام سوال من هم هست فکر کنم درحال حرکت میزارن رو حالتN
90s culture
۸ دی ۱۴۰۳برای چی باید همچنین کاری رو انجام بدند!؟
یه دلیل که اکثر شرکت ها مطرح خودروسازی و برند، همه رو به گیربکس اتومات آوردن، بخاطر افزایش سرعت و دقت تعویض دنده ها در خودرو، برای افزایش شتاب بهتر و جلو گیری از هدر رفت نیرو موتور در حین عمل کلاچ گیری هست….
و تازه توی ماشین دندهایی، گرفتن کلاچ در حین حرکت و گاز دادن تا مرز کات آف، چه فایده ایی داره!؟ جز فشار آوردن به موتور….
Shahin
۱۰ دی ۱۴۰۳درسته دنده اتوماتیک این اتفاق نمیفته .. فکر کنم بخوای یهو گاز پرکنی به گیربکس فشار بیاد ..بخاطر همینه در ایران گیربکس اتوماتها اکثرا خرابه
یوسف
۸ دی ۱۴۰۳ماشین اتومات فقط به درد مصرف داخل شهر و ترافیک میخوره…..
90s culture
۸ دی ۱۴۰۳این جوری نیست!
گیربکس اتومات جدید خیلی خیلی باهوش تر از سه سرعته و چهار سرعته گذشته هستند و هم در جاده سینه کش و کوهستانی و هم سفر ها شهری عمل کرده خوبی دارند…
رضا
۸ دی ۱۴۰۳پول ندارم بخرم
به همین خاطر متنفرم از اتومات
عشق است دنده دستی
90s culture
۸ دی ۱۴۰۳🙁
Sh
۱۰ دی ۱۴۰۳پولم داشتی نخر چون تجربشو داشتم به کلی هنری بنام رانندگی یادت میره .. اصل رانندگی یعنی کلاج و دنده ماشین اتومات رانندگیش مال نابلد ها و تنبل هاست .. و همین هم باعث میشه گیربکس ماشینشون و داغون کنن هر روز تعمیرگاه باشن
بفرض ی راننده تریلی هجده چرخ ماک تو جاده های کوهستانی رانندست یا اونی که تو لوکوموتیو مترو نشسته فقط چشم دوخته به جلو لم داده ؟!!!