آموزشمقالات

سیستم دید در شب خودرو چیست + کاربرد آن

یکی از ویژگی‌های ایمنی بکار رفته در خودرو های لوکس سیستم دید در شب یا نایت ویژن Night Vision است که در جدیدترین سری مقالات آموزشی پدال می‌خواهیم به آن بپردازیم پس همراه ما باشید.

با فشرده شدن رقابت بین خودروسازان معتبر جهانی و همچنین فشار دولت‌ها و قانون‌گذاران بر برندهای مختلف درباره بهبود ایمنی خودروهایشان شاهد ارائه تکنولوژی‌های مدرن و ایمن روی محصولات گوناگون هستیم. چنین تکنولوژی‌های ایمنی علاوه بر اینکه باعث حفظ جان میلیون‌ها انسان می‌شوند بر اعتبار خودروسازان پیشتاز جهانی نیز می‌افزایند. یکی از سیستم‌هایی که چند سال اخیر در خودروها نصب شده و در برخی مدل‌های وارداتی نیز دیده می‌شود سیستم دید در شب خودرو یا همان نایت ویژن است که می‌خواهیم بدانیم چه کاربردی دارد.

سیستم دید در شب خودرو چیست + کاربرد آن

سیستم دید در شب از دوربین حرارتی برای بهبود میدان دید راننده در شب و شرایط آب و هوایی نامساعد استفاده می‌کند. چنین سیستم‌هایی معمولاً به‌صورت سفارشی یا استاندارد روی برخی خودروهای لوکس نصب شده‌اند. اولین بار در سال ۲۰۰۰ بود که شاهد استفاده از سیستم دید در شب در کادیلاک دویل بودیم. تکنولوژی موردبحث بر اساس دستگاه‌های دید در شب توسعه یافته است. سیستم دید در شب خودرو ترکیبی از دستگاه‌های نایت ویژن همچون دوربین‌های مادون‌قرمز، جی‌پی‌اس، لیدار و رادار هستند تا بتوانند اشیا و موانع را تشخیص دهند. دو نوع از سیستم‌های دید در شب خودرو وجود دارد که با نام های فعال و غیرفعال شناخته می‌شوند. هر دو سیستم در مقایسه با یکدیگر مزیت‌ها و معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هدف اصلی از نصب این سیستم روی خودروها ارائه دیدی بهتر از مسیرهای تاریک جاده است. راننده با استفاده از تکنولوژی موردبحث می‌تواند اشیا و موانع را در چندین متر جلوتر تشخیص دهد. تصاویری که توسط سیستم دید در شب تهیه می‌شوند روی نمایشگر خودرو پخش خواهند شد تا راننده بتواند با استفاده از آن رانندگی ایمن‌تری داشته باشد. البته باید به این نکته اشاره داشت که تصاویر تهیه شده توسط نایت ویژن کیفیت خیلی بالایی ندارند هرچند ایمنی لازم را ایجاد خواهند کرد.

سیستم دید در شب فعال

سیستم‌های فعال در منبع نوری مادون‌قرمز برای نمایش مسیر پیش رو استفاده می‌کنند و نور آن‌ها برای انسان نامرئی است. از جمله نقاط قوت سیستم‌های نایت ویژن فعال می‌توان به تصویر باکیفیت‌تر، تشخیص بهتر اشیا و موانع، عملکرد بهتر در شرایط آب و هوایی گرم‌تر، حسگر کوچک‌تر قابل‌نصب در آینه وسط و… اشاره داشت. البته این سیستم‌ها نقاط ضعفی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال عملکرد در مه و باران، کنتراست کمتر برای حیوانات، شعاع دید کمتر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر اشاره نمود.

یکی از پیشتازان استفاده از چنین سیستمی مرسدس بنز است که در سال ۲۰۰۳ نمونه پیش‌تولیدی آن را روی کانسپت F500 نصب کرد. البته در سال ۲۰۰۵ و روی S کلاس W221 بود که شاهد تولید انبوه نایت ویژن فعال بودیم. این سیستم برای اولین بار اطلاعات و تصاویر را روی LCD بین پشت آمپرها نشان می‌داد. نایت ویژن مرسدس بنز رفته‌رفته تکامل یافت و در سال ۲۰۱۳ نسخه جدیدی از آن با نام دستیار دید شب پلاس با تشخیص حیوانات روی S کلاس W222 نصب شد. تویوتا نیز جزو برندهای معتبری بود که از چنین سیستمی استفاده کرد. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار سیستم دید در شب خودرو فعال را به‌صورت سری روی خودروی لندکروزر و لکسوس LX470 معرفی کردند. در سال ۲۰۰۸ تویوتا کراون هیبرید نیز از سیستمی بهتر با قابلیت تشخیص عابران پیاده سود برد. چندین سال بعد نیز محصولات سطح بالای لکسوس به نایت ویژن فعال مجهز شدند.

سیستم دید در شب غیرفعال

سیستم‌های دید در شب غیرفعال بجای استفاده از منبع نوری مادون‌قرمز به تابش حرارتی مجهز هستند و به همین منظور از دوربین حرارتی استفاده می‌کنند. از جمله نقاط قوت چنین سیستم‌هایی می‌توان به میدان دید وسیع‌تر حدود ۳۰۰ متر، کنتراست بالاتر برای موجودات زنده و… اشاره داشت. نقاط ضعف نایت ویژن غیرفعال نیز شامل مواردی همچون تصویر با کیفیت پایین، عملکرد ضعیف در شرایط آب و هوایی نامساعد و حسگر بزرگ‌تر خواهد بود. از جمله خودروسازانی که چنین سیستمی را در محصولات خود بکار برده‌اند می‌توان به بی ام و، آئودی، کادیلاک و هوندا اشاره کرد.

دستیار نایت ویژن آئودی در سال ۲۰۱۰ روی پرچم‌دار این برند یعنی A8 معرفی شد. این سیستم از دوربین حرارتی در پشت جلوپنجره استفاده می‌کرد و ۳۰۰ متر جلوتر را می‌دید. دید در شب خودرو بی ام و نیز سال ۲۰۰۵ روی سری ۷ کد E65 نصب شد و تأکید زیادی روی عابران پیاده و حیوانات داشت و تا شعاع ۳۰۰ متی را پوشش می‌داد. کادیلاک نیز به عنوان اولین برندی که نایت ویژن خودرویی را به‌صورت انبوه روی دویل در سال ۲۰۰۰ نصب کرد شناخته می‌شود. البته عرضه این سیستم در سال ۲۰۰۴ متوقف شد. سیستم نصب شده روی دویل ساخت شرکت ریتون بود و با دوربین حسگر مادون‌قرمز غیرفعال پشت جلوپنجره کار می‌کرد. تابش مادون‌قرمز توسط حسگر گرفته شده و توسط کامپیوتر پردازش می‌شد و سپس با استفاده از هدآپ دیسپلی به نمایش درمی‌آمد. اطلاعات لازم نیز به‌صورت تصویری سیاه‌وسفید جلوی چشم راننده قرار داشتند و اشیای گرم‌تر با رنگ سفید و اشیای سردتر با رنگ مشکی متمایز می‌شدند.

قیمت دوربین دید در شب خودرو

همان‌طور که اشاره شد دوربین دید در شب یا نایت ویژن به عنوان یک آپشن فابریک کارخانه روی برخی خودروهای لوکس عرضه می‌شود. البته برخی نمونه‌های متفرقه نیز در بازار وجود دارند که بسته به امکانات و توانایی‌های خود قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت هرچند نباید آن‌ها را با تکنولوژی معرفی شده در این مقاله اشتباه گرفت. چنین دوربین‌هایی بیشتر همان نمونه‌های معمولی ضبط وقایع خودرو هستند که به‌وفور در بازار وجود دارند.درهرصورت اگر قصد خرید دوربین ضبط وقایع خودرو را داشته باشید می‌بایست حداقل هزینه ۱ تا ۲ میلیون تومانی را در نظر بگیرید.

دوربین حرارتی خودرو

دوربین حرارتی خودرو در واقع همان سیستم دید در شب غیرفعال است که بجای منبع نوری مادون‌قرمز از تابش حرارتی برای تشخیص موانع، اشیا و موجودات زنده استفاده می‌کند. این دوربین مزایایی همچون میدان دید وسیع‌تر خواهد داشت هرچند کیفیت تصویر آن نمی‌تواند به‌پای سیستم‌های فعال برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    خوب بود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  2. حامد

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    تیترهایی که برای سئو انتخاب می کنید نباید مقالتون رو اینجوری دچار آسیب کنه، دو تا تیتر آخر کاملا زائده. زشته برای سایتی مثل پدال!

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام دو تیتر آخر پاسخ به سوالاتی هستش که کاربران تو شبکه های اجتماعی و اینترنت پرسیدن و ما هم سعی کردیم بهشون جواب بدیم. متوجه زائد بودنشون نشدم من.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  3. net

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3399 ديدگاه)

    در روزهای بارانی و شبها دید خوبی نداریم هنگام رانندگی و سیستم فابریک کارخانه ای دید در شب خوبه برای ماشین های لوکس خارجی.امریکا خیلی پیشرفته هست که سیستم دید در شب اختراع کرده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. حمید

    ۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا