آموزشمقالات

قفل سیستم چهار چرخ محرک چیست و چه موقع باید فعال شود؟

یکی از ویژگی‌های خودروهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک قفل این سیستم است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.


فرایند راندن خودرو (به ویژه خودروهای مجهز به گیربکس دستی) می‌تواند شامل مراحل گوناگونی باشد اما در نهایت اکثر ما پشت فرمان خودرو نشسته و عضلات زیادی را درگیر آن می‌کنیم. یاد گرفتن عملکرد همه دکمه‌ها، کلیدها، چراغ‌های هشدار و… برای برخی افراد چالش‌برانگیز است مخصوصاً که خودروهای مدرن دارای تجهیزات زیادی هستند. در این مقاله می‌خواهیم روی قفل سیستم چهار چرخ محرک AWD Lock تمرکز کنیم که بسته به نوع خودرو و شرکت سازنده در نسخه‌های متنوعی تولید شده و دکمه مربوط به آن در بخش‌های مختلف کابین قرار دارد. یکی از محل‌های نصب قفل سیستم چهار چرخ محرک روی فرمان و یا داشبورد است.

اکثر شما عزیزان با سیستم چهار چرخ محرک آشنا هستید. این سیستم گشتاور تولیدی را بین همه چرخ‌های خودرو توزیع می‌کند و مأموریت اصلی آن را می‌توان به بهبود کشش وسیله نقلیه به ویژه در شرایط نامساعد جاده همچون بارندگی و عبور از مسیرهای خشن دانست. این سیستم برای بسیاری از افراد با نام سیستم دو دیفرانسیل شناخته می‌شود و در واقع باید گفت سیستم چهار چرخ محرک یکی از انواع سیستم دو دیفرانسیل است. البته دقت داشته باشید که تفاوت‌های زیادی بین هر دو سیستم وجود دارد. سیستم دو دیفرانسیل میزان یکسانی از قدرت و گشتاور را در یک زمان مشخص بین هر چهار چرخ توزیع می‌کند اما سیستم‌های چهار چرخ محرک گشتاور در صورت نیاز و به‌صورت خودکار بین چرخ‌ها توزیع خواهند کرد. البته این روزها، سیستم‌های دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک از نظر واژه‌شناسی و نوع تجهیزات بکار رفته در خودروها به جای یکدیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما قفل سیستم چهار چرخ محرک به نوعی یک پل بین دو عملکرد مشابه است. درحالی‌که سیستم چهار چرخ محرک استاندارد گشتاور را بین همه چرخ‌ها توزیع می‌کند، قفل سیستم چهار چرخ محرک با فعال شدن باعث توزیع مساوی گشتاور بین اکسل‌های جلو و عقب خواهد شد. البته باید دانست این سیستم به اندازه سیستم دو دیفرانسیل تمام‌عیار، مؤثر و قدرتمند نیست هرچند همچنان در برخی شرایط کمک‌حال رانندگان خواهد بود. شاید این سؤال برای شما پیش آید که چه زمانی باید از قفل سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرد؟

این سیستم برای استفاده در مسیرهای خشک و با سرعت‌های بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است. استفاده از سیستم موردبحث در شرایط نامناسب می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا و لرزش‌های غیرعادی در خودرو شود و قابلیت‌های گردش آن را تحت تأثیر قرار داده و حتی به خود سیستم چهار چرخ محرک آسیب برساند. البته در خودروهایی که هر دو سیستم چهار چرخ محرک و قفل آن وجود دارد، معمولاً سیستم‌های ایمنی تعبیه شده تا در صورت رسیدن به سرعت مشخص و یا استفاده از ترمز به‌صورت خودکار قفل سیستم چهار چرخ محرک را غیرفعال سازد. بهترین زمان برای فعال کردن قفل سیستم چهار چرخ محرک زمانی است که جاده شرایط بدی دارد و نیازمند کشش بیشتر برای حفظ کنترل خودرو هستید. این سیستم در مسیرهای گلی و شنی، برفی و… کاربردی خواهد بود. البته همان‌طور که گفته شد نباید از قفل سیستم چهار چرخ محرک انتظار کارایی یک سیستم دو دیفرانسیل تمام‌عیار را داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ali_x76

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (435 ديدگاه)

    توضیح ساده:
    دیفرانسیل» قدرت برابر – سرعت نابرابر
    دفلاک (حذف دیفرانسیل) » سرعت برابر – قدرت نابرابر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا