آموزش

محرک جلو یا چهارچرخ محرک، برای خودروهای سواری کدام بهتر است؟

با بررسی مزایا و معایب سیستم‌های انتقال نیروی محرک جلو و چهارچرخ محرک، مشخص خواهیم کرد که کدام گزینه برای چه نیازهایی بهتر خواهد بود.

برای دهه‌ها، اکثر خودروهای سواری که برای رانندگی‌های روزمره ساخته می‌شدند، دیفرانسیل جلو بودند ولی با افزایش قدرت و پرفورمنس خودروها، در بسیاری از مدل‌های جدیدتر خصوصاً خودروهای اسپرت شاهد استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک هستیم. به‌عنوان‌مثال، فورد فوکوس RS که همیشه دیفرانسیل جلو بود، در نسل سوم چهارچرخ محرک شد و درحالی‌که گلف GTI هنوز محرک جلو است ولی نسخهٔ قوی‌تر گلف R با سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید می‌شود. برای اینکه ببینیم کدام‌یک از این شیوه‌های انتقال نیرو بهتر است، در ادامه محرک جلو را با چهارچرخ محرک مقایسه و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بیان می‌کنیم.

تفاوت‌های اساسی بین محرک جلو و چهارچرخ محرک

برای انتقال نیروی موتور خودرو به چرخ‌ها، سه شیوه وجود دارد. اولی دیفرانسیل جلو است که یعنی فقط چرخ‌های جلو نیرو می‌گیرند و خودرو را به سمت جلو می‌کشند. دیگری دیفرانسیل عقب است که یعنی فقط چرخ‌های عقب نیرو می‌گیرند و خودرو را به سمت جلو هل می‌دهند. آخری هم چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل است که نیروی موتور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد؛ بنابراین، خودروهای چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری دارند و به همین دلیل، از این سیستم بیشتر در خودروهای اسپرت و همین‌طور آفرودی استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اکثر کراس‌اوورهای امروزی به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شوند زیرا برای رانندگی‌های معمول روزمره نیازی به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست ولی مدل‌هایی که برای استفاده‌های خارج جاده‌ای در نظر گرفته شده‌اند مثل تویوتا رافور TRD، به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که خودروهای چهارچرخ محرک از همه لحاظ بهتر از نمونه‌های محرک جلو هستند زیرا خودروهای دیفرانسیل جلو در برخی زمینه‌ها برتری دارند.

مزایا و معایب چهارچرخ محرک

ازآنجایی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری فراهم می‌کند و در شرایط سخت، داشتن چهار چرخی که نیرو می‌گیرند بسیار بهتر از دو چرخ خواهد بود، اکثر خودروهای آفرودی به‌صورت دو دیفرانسیل ساخته می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از خودروهای اسپرت و پرفورمنس امروزی هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند زیرا توزیع نیروی زیاد موتور به هر چهارچرخ، خودرو را قابل‌کنترل‌تر می‌کند درحالی‌که ارسال تمام نیرو فقط به چرخ‌های جلو یا عقب می‌تواند خیلی‌ها را در کنترل خودرو به دردسر بیندازد. بااین‌حال، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مشکلات خود را دارد. ارسال نیرو به هر چهارچرخ فرایند پیچیده‌تری خواهد بود و بنابراین، خودروهای دو دیفرانسیل ممکن است زودتر به تعمیرات و سرویس نیاز پیدا کنند.

علاوه بر این، قطعاتی که سامانهٔ چهارچرخ محرک به خودرو اضافه می‌کند مثل دیفرانسیل دوم و میل‌گاردان باعث افزایش وزن و افزایش مصرف سوخت می‌شود. همچنین خودروهایی که هم به‌صورت محرک جلو و هم چهارچرخ محرک تولید می‌شوند، در نسخهٔ دو دیفرانسیل همیشه گران‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال، در کشورمان فونیکس تیگو ۷ پرو مکس چهارچرخ محرک بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از نسخهٔ محرک جلو گران‌تر است. یکی دیگر از مشکلات خودروهای چهارچرخ محرک نیز وجود تونل میل‌گاردان است که باعث کاهش فضای پای سرنشین وسط در صندلی‌های عقب می‌شود.

به تونل گاردان در گلف R دقت کنید

مزایا

  • بهبود چسبندگی در شرایط نامساعد
  • شتاب گیری سریع‌تر از دیفرانسیل جلو

معایب

  • تعمیر و نگهداری پرهزینه‌تر
  • قیمت گران‌تر
  • افزایش وزن و مصرف سوخت

مزایا و معایب محرک جلو

اکثر خودروهای سواری امروزی دیفرانسیل جلو هستند زیرا این شیوهٔ انتقال قدرت کمترین هزینهٔ تولید و جانمایی آسانی دارد. در یک خودروی دیفرانسیل جلو، تمام قطعات فنی در جلو جای می‌گیرند درحالی‌که یک خودروی چهارچرخ محرک به میل‌گاردان و دیفرانسیل اضافی نیاز دارد که این قطعات فضای کابین و صندوق بار را کاهش می‌دهند زیرا دیفرانسیل عقبی درست زیر کف صندوق قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مزیت‌های خودروهای محرک جلو، هزینه‌های نگهداری و مصرف سوخت کمتر است. به‌عنوان‌مثال، مرسدس CLA250 که در هردو نسخهٔ محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است، در نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ چهارچرخ محرک ۸.۱ لیتر است.

بااین‌حال، در خودروهای اسپرت، انتقال قدرت به چهارچرخ بهتر از دیفرانسیل جلو خواهد بود. برای دهه‌ها، هاچ‌بک‌های داغ به‌صورت محرک جلو ساخته می‌شدند اما افزایش قدرت این خودروها و تأثیر گشتاور موتور روی فرمان که به آن Torque Steer گفته می‌شود، باعث شد بسیاری از خودروسازان مثل فورد در فوکوس RS و فولکس‌واگن در گلف R سراغ سامانهٔ چهارچرخ محرک بروند. «تورک استیر» به حالتی گفته می‌شود که گشتاور پیشرانه روی فرمان خودرو تأثیر می‌گذارد. این یعنی وقتی راننده به‌سرعت شتاب می‌گیرد، چرخ‌های جلو که هم نیروی محرک دریافت می‌کنند و هم وظیفهٔ فرمان دادن به خودرو را بر عهده دارند، به یک سمت کشیده یا منحرف می‌شوند. در این صورت، خودرو به سمتی حرکت می‌کند که موردنظر راننده نیست.

مزایا

  • قیمت ارزان‌تر
  • تعمیر و نگهداری ساده‌تر و ارزان‌تر
  • فضای داخلی بیشتر

معایب

  • تأثیر گشتاور روی فرمان
  • چسبندگی کمتر در شرایط لغزنده

مقایسهٔ پرفورمنس خودروهای محرک جلو و چهارچرخ محرک

در اکثر موارد، پرفورمنس خودروهای چهارچرخ محرک از محرک جلو بهتر است زیرا شروع حرکت سریع با خودرویی که قدرت زیادی فقط به دو چرخ جلوی آن منتقل می‌شود می‌تواند دشوار باشد. انتقال نیرو به هر چهارچرخ اما چسبندگی را افزایش می‌دهد و خودرو خیلی بهتر راه می‌افتد. به همین دلیل، خودروهای که در هردو نسخه تولید می‌شوند، در نسخهٔ چهارچرخ محرک شتاب صفرتاصد بهتری نسبت به نسخهٔ محرک جلو دارند. به‌عنوان‌مثال، تویوتا رافور در نسخهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ محرک جلوی این خودرو برای انجام همین کار به ۸.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    هیچکدوم
    فقط دف عقب

    موافقم 21
    مخالفم 37
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1342 ديدگاه)

      دف عقب جز دوتا حرکت نمایشی هیچ نکته مثبتی نداره عشق فقط چهار‌چرخ

      موافقم 28
      مخالفم 10
      1. Pami

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        عشق فقط چهارچرخ. اما این به اون معنی نیست که دف عقب ، فقط برای حرکت نمایشی هست، در واقع چهار چرخ در تکامل دف عقب هست.
        و در آخر عشق به گالانت ، عشق به JDM.

    2. Taha Ayoobi

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4818 ديدگاه)

      💨💨💨🛞

      موافقم 7
      مخالفم 5
    3. Bentley

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (574 ديدگاه)

      خوبه خود نیسمو ها اکثرا دو دف هستن داداش

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. JaMsHiD-B

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3074 ديدگاه)

    قطعا AWD
    یه چیز دیگس

    موافقم 30
    مخالفم 3
  3. ممد ژانگولر

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4215 ديدگاه)

    ماشین برقی که بگیری تمام این مسخره بازیها جمع میشه .

    موافقم 12
    مخالفم 51
    1. بهزاد

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2567 ديدگاه)

      یعنی ماشین برقی محور پحور نداره😄
      حتما ماشین برقی رو هوا معلقه و خودش بدون محور خاصی حرکت میکنه؟!

      موافقم 42
      مخالفم 4
      1. ممد ژانگولر

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (4215 ديدگاه)

        نه مشتی فرق فوکوله . کافیه شوما دولا بشی بری زیر هر دو ماشینو ببینی و ی دوره کلاسهای آموزشی سواد آموزی بری
        بعدشم دوتا کاسه معجون و شیر هویج پسته بزنی چشمات باز بشه خودت متوجه میشی چقدر در اشتباهی . داداشهای فنی پدال زحمت بکشن دادشمونو شیر فهم کنن خیلی رفته تو جاده خاکی

        موافقم 8
        مخالفم 40
        1. یه نفر

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (39 ديدگاه)

          اگه ایشون تو جاده خاکی هستن
          شما کجایی؟
          تو درّه؟

          موافقم 30
          مخالفم 4
        2. Titanium

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (68 ديدگاه)

          نمیشه خودت بگی

          موافقم 10
          مخالفم 2
        3. amir

          ۹ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3720 ديدگاه)

          این ادبیات زپرتی که باهاش حرف میزنی حتی تو کوچه هم استفاده نمیشه

          موافقم 29
          مخالفم 3
      2. Titanium

        ۹ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (68 ديدگاه)

        اره داداش روی هوا معلقه

        موافقم 2
        مخالفم 9
      3. Titanium

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (68 ديدگاه)

        داداش بهزاد تو ماشین برقی هر چرخی یه موتور داره

    2. امین

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (688 ديدگاه)

      ژانگولر

      ساختار انتقال قدرت برقی ها و نحوه کارکرد شون گوگل کن

  4. Amuse R1

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    که به آن under steer و over steer کم فرمانی و بیش فرمانی گویند

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. nima.jdm

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    راستی برام سوال بوده که فرق 4WD با AWD چیه

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (240 ديدگاه)

      Awd همیشه ۴ چرخ درگیره و خود ماشین باتوجه به شرایط جاده تصمیم میگیره چقدر قدرت بین محور عقب و جلو تقسیم کنه مثلا ۳۰ درصد به ۷۰ درصد
      ولی توی 4wd شما دنده کمک داری و میتونی حالت تک دف و دو دفرانسیل رو انتخاب کنی حتی ممکنه قابلیت انتخاب کمک سبک 4L و سنگین 4H داشته باشی
      در کل Awd برای خودروهایی که برای داخل شهر هستن استفاده میشه ولی 4wd تخصصی برای آفروده

      موافقم 18
      مخالفم 1
    2. nissan skyline

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      توی awd به صورت دائمی سیستم چهار چرخ محرکه ولی 4wd به صورت عادی دف عقبه و توی مواقعی که دنده های کمکی رو درگیر کنی سیستم 4 چرخ محرک میشه
      نمیدونم حالا درست گفتم یا نه

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4818 ديدگاه)

      نیما فکر کنم خلاصه اش میشه اینکه AWD سیستم تمام وقته، 4wd پاره وقت.

    4. JaMsHiD-B

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3074 ديدگاه)

      4wd بین محور محرک عقب و تمام چرخ میشه انتخاب کرد
      البته فقط باید موقع آفرود درگیرش کرد
      ولی به ماشین مثل لنسر و ایمپرزا همیشه چهار چرخشون می‌چرخه
      فرقش اینه که AWD دیفرانسیل مرکزی داره و 4WD ترنسفر کیس

  6. Galant.VR4(JDM)

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    لذت رانندگی با چهارچرخ از بقیه خیلی بیشتره
    هرچند محرک های جلو و عقب هم نکات مثبت زیادی دارن اما قابل مقایسه نیست جوانب ایمنی هم در نظر بگیری چهارچرخ لغزش خیلی کمی داره

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. JaMsHiD-B

      ۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3074 ديدگاه)

      لذت دریفت با AWD یه چیز دیگس
      میگن دف عقب ولی AWD از همشون بهتره

      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۰ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1342 ديدگاه)

        دقیقا چهارچرخ محرک جز دریفت
        یه قاتل تمام‌عیاره در پیچ و خم مسابقه و کوهستان و…
        در ورود به پیچ بیشترین سرعت و درخروج از پیچ هم به همین صورت هست بیشترین سرعت رو حفظ میکنه
        اما محرک عقب باید برای ثبت بهترین تایم و سرعت در اول پیچ باید بیشترین سرعت مناسبشو همراه با ترمز حفظ کنه و در خروج ماشینو جمع کنه
        و دف جلو موقع ورود پیچ باید بهترین ترمز‌گیری رو داشته باشه و خروج ازپیچ بیشترین واکنش رو راننده برای فشار دادن پدال گاز و سرعت گرفتن داشته باشه
        این ها روند آندر استیر و اوور استیر هست که چهار‌چرخ تو این مورد یه قاتل برای دف جلو و عقب هست
        این موضوع رو ماشین‌بازای ژاپنی در مسابقات خیابونی روی کوه‌های ژاپن فهمیدن و بدو ورود سوبارو و لنسر به راننده و گروه این ماشینا لقب ارازل چهار‌چرخ رو دادن
        مثلا به گروه میتسو بازا میگفتن ارازل میتسوبیشی 😂🎌
        حتی نکته جالبش اینجاست که این کوه‌ها در سریع‌وخشن توکیو دریفت اشاره به همین موضوع داشت و میتسوبیشی هم یجورایی نماد این مسابقات بود
        جدا از اون در انیمه اینیشیال دی که خیلی تخصصی هم بود خطرناک ترین ماشین رو میتسوبیشی و سوبارو میدونستن

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Nismo

          ۱۰ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1590 ديدگاه)

          واکنش کامارو zl1 و موستانگ gt500 و وایپر و فورد gt و کوروت که هندلینگشون خداست

          موافقم 1
          مخالفم 3
        2. Galant.VR4(JDM)

          ۱۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1342 ديدگاه)

          همه اینایی که نام بردی هندلینگ قابل توجه‌ای ندارن

  7. vahid

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دف عقب بخصوص در تولیدات داخلی فاجعه بود فاجعه ماشین رو زمین لغزنده فقط سر میخورد
    تو شهری به نظرم دف جولو بهتره تا چهار چرخ

    1. Nismo

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1590 ديدگاه)

      پیکان💀💀💀💀

  8. 제네시스

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    هم AWD عالی هم دف عقب

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. Akbar top

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    فقط AWD با موتورTDI

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. GENERAL CORVETTE

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    AWD و 4WD
    سلیقه منه
    هم برای مینی تراک[کیا بونگو K2700]
    هم وانت[تویوتا هایلوکس و کیا تاسمان و میتسوبیشی L200]
    هم SUV[جیپ رنگلر و فورد برانکو]
    هم کراس اوور[هوندا CRV و نیسان XTRAIL]
    هم سدان[تویوتا CROWN و سوبارو WRX و
    نیسان آلتیما و بیمر M4 و جنسیس G60]
    هم کوپه اسپرت[آکورا NSX و بیمر i8 و پورش 911 کاررا 4 GTS]
    هم هات هاچ[تویوتا GR YARIS و GR COROLLA و فولکس واگن GOLF R و بنز AMG A43 4MATIC+]
    هم مینی کراس\هاچبک کراس[جیپ اونجر 4XE و سوزوکی ایگنیس[
    هم سوپر اسپرت[بیمر M8 و کوروت ERAY]
    هم سوپر اسپرت کراس[فراری پروسانگو]
    هم هایپرکار[کونیگزگ گمرا و لامبورگینی روئلتو]

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا