با بررسی مزایا و معایب سیستمهای انتقال نیروی محرک جلو و چهارچرخ محرک، مشخص خواهیم کرد که کدام گزینه برای چه نیازهایی بهتر خواهد بود.
برای دههها، اکثر خودروهای سواری که برای رانندگیهای روزمره ساخته میشدند، دیفرانسیل جلو بودند ولی با افزایش قدرت و پرفورمنس خودروها، در بسیاری از مدلهای جدیدتر خصوصاً خودروهای اسپرت شاهد استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک هستیم. بهعنوانمثال، فورد فوکوس RS که همیشه دیفرانسیل جلو بود، در نسل سوم چهارچرخ محرک شد و درحالیکه گلف GTI هنوز محرک جلو است ولی نسخهٔ قویتر گلف R با سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید میشود. برای اینکه ببینیم کدامیک از این شیوههای انتقال نیرو بهتر است، در ادامه محرک جلو را با چهارچرخ محرک مقایسه و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بیان میکنیم.
تفاوتهای اساسی بین محرک جلو و چهارچرخ محرک
برای انتقال نیروی موتور خودرو به چرخها، سه شیوه وجود دارد. اولی دیفرانسیل جلو است که یعنی فقط چرخهای جلو نیرو میگیرند و خودرو را به سمت جلو میکشند. دیگری دیفرانسیل عقب است که یعنی فقط چرخهای عقب نیرو میگیرند و خودرو را به سمت جلو هل میدهند. آخری هم چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل است که نیروی موتور را به هر چهارچرخ تحویل میدهد؛ بنابراین، خودروهای چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری دارند و به همین دلیل، از این سیستم بیشتر در خودروهای اسپرت و همینطور آفرودی استفاده میشود. بهعنوانمثال، اکثر کراساوورهای امروزی بهصورت دیفرانسیل جلو ساخته میشوند زیرا برای رانندگیهای معمول روزمره نیازی به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست ولی مدلهایی که برای استفادههای خارج جادهای در نظر گرفته شدهاند مثل تویوتا رافور TRD، بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. بااینحال، این بدان معنا نیست که خودروهای چهارچرخ محرک از همه لحاظ بهتر از نمونههای محرک جلو هستند زیرا خودروهای دیفرانسیل جلو در برخی زمینهها برتری دارند.
مزایا و معایب چهارچرخ محرک
ازآنجاییکه سامانهٔ چهارچرخ محرک چسبندگی بیشتری فراهم میکند و در شرایط سخت، داشتن چهار چرخی که نیرو میگیرند بسیار بهتر از دو چرخ خواهد بود، اکثر خودروهای آفرودی بهصورت دو دیفرانسیل ساخته میشوند. علاوه بر این، بسیاری از خودروهای اسپرت و پرفورمنس امروزی هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند زیرا توزیع نیروی زیاد موتور به هر چهارچرخ، خودرو را قابلکنترلتر میکند درحالیکه ارسال تمام نیرو فقط به چرخهای جلو یا عقب میتواند خیلیها را در کنترل خودرو به دردسر بیندازد. بااینحال، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مشکلات خود را دارد. ارسال نیرو به هر چهارچرخ فرایند پیچیدهتری خواهد بود و بنابراین، خودروهای دو دیفرانسیل ممکن است زودتر به تعمیرات و سرویس نیاز پیدا کنند.
علاوه بر این، قطعاتی که سامانهٔ چهارچرخ محرک به خودرو اضافه میکند مثل دیفرانسیل دوم و میلگاردان باعث افزایش وزن و افزایش مصرف سوخت میشود. همچنین خودروهایی که هم بهصورت محرک جلو و هم چهارچرخ محرک تولید میشوند، در نسخهٔ دو دیفرانسیل همیشه گرانتر هستند. بهعنوانمثال، در کشورمان فونیکس تیگو ۷ پرو مکس چهارچرخ محرک بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از نسخهٔ محرک جلو گرانتر است. یکی دیگر از مشکلات خودروهای چهارچرخ محرک نیز وجود تونل میلگاردان است که باعث کاهش فضای پای سرنشین وسط در صندلیهای عقب میشود.
مزایا
- بهبود چسبندگی در شرایط نامساعد
- شتاب گیری سریعتر از دیفرانسیل جلو
معایب
- تعمیر و نگهداری پرهزینهتر
- قیمت گرانتر
- افزایش وزن و مصرف سوخت
مزایا و معایب محرک جلو
اکثر خودروهای سواری امروزی دیفرانسیل جلو هستند زیرا این شیوهٔ انتقال قدرت کمترین هزینهٔ تولید و جانمایی آسانی دارد. در یک خودروی دیفرانسیل جلو، تمام قطعات فنی در جلو جای میگیرند درحالیکه یک خودروی چهارچرخ محرک به میلگاردان و دیفرانسیل اضافی نیاز دارد که این قطعات فضای کابین و صندوق بار را کاهش میدهند زیرا دیفرانسیل عقبی درست زیر کف صندوق قرار میگیرد. یکی دیگر از مزیتهای خودروهای محرک جلو، هزینههای نگهداری و مصرف سوخت کمتر است. بهعنوانمثال، مرسدس CLA250 که در هردو نسخهٔ محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است، در نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۸ لیتر بنزین مصرف میکند درحالیکه این رقم برای نسخهٔ چهارچرخ محرک ۸.۱ لیتر است.
بااینحال، در خودروهای اسپرت، انتقال قدرت به چهارچرخ بهتر از دیفرانسیل جلو خواهد بود. برای دههها، هاچبکهای داغ بهصورت محرک جلو ساخته میشدند اما افزایش قدرت این خودروها و تأثیر گشتاور موتور روی فرمان که به آن Torque Steer گفته میشود، باعث شد بسیاری از خودروسازان مثل فورد در فوکوس RS و فولکسواگن در گلف R سراغ سامانهٔ چهارچرخ محرک بروند. «تورک استیر» به حالتی گفته میشود که گشتاور پیشرانه روی فرمان خودرو تأثیر میگذارد. این یعنی وقتی راننده بهسرعت شتاب میگیرد، چرخهای جلو که هم نیروی محرک دریافت میکنند و هم وظیفهٔ فرمان دادن به خودرو را بر عهده دارند، به یک سمت کشیده یا منحرف میشوند. در این صورت، خودرو به سمتی حرکت میکند که موردنظر راننده نیست.
مزایا
- قیمت ارزانتر
- تعمیر و نگهداری سادهتر و ارزانتر
- فضای داخلی بیشتر
معایب
- تأثیر گشتاور روی فرمان
- چسبندگی کمتر در شرایط لغزنده
مقایسهٔ پرفورمنس خودروهای محرک جلو و چهارچرخ محرک
در اکثر موارد، پرفورمنس خودروهای چهارچرخ محرک از محرک جلو بهتر است زیرا شروع حرکت سریع با خودرویی که قدرت زیادی فقط به دو چرخ جلوی آن منتقل میشود میتواند دشوار باشد. انتقال نیرو به هر چهارچرخ اما چسبندگی را افزایش میدهد و خودرو خیلی بهتر راه میافتد. به همین دلیل، خودروهای که در هردو نسخه تولید میشوند، در نسخهٔ چهارچرخ محرک شتاب صفرتاصد بهتری نسبت به نسخهٔ محرک جلو دارند. بهعنوانمثال، تویوتا رافور در نسخهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ محرک جلوی این خودرو برای انجام همین کار به ۸.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.
Nismo
۹ دی ۱۴۰۳هیچکدوم
فقط دف عقب
Galant.VR4(JDM)
۹ دی ۱۴۰۳دف عقب جز دوتا حرکت نمایشی هیچ نکته مثبتی نداره عشق فقط چهارچرخ
Pami
۱۱ دی ۱۴۰۳عشق فقط چهارچرخ. اما این به اون معنی نیست که دف عقب ، فقط برای حرکت نمایشی هست، در واقع چهار چرخ در تکامل دف عقب هست.
و در آخر عشق به گالانت ، عشق به JDM.
Taha Ayoobi
۹ دی ۱۴۰۳💨💨💨🛞
Bentley
۱۰ دی ۱۴۰۳خوبه خود نیسمو ها اکثرا دو دف هستن داداش
JaMsHiD-B
۹ دی ۱۴۰۳قطعا AWD
یه چیز دیگس
ممد ژانگولر
۹ دی ۱۴۰۳ماشین برقی که بگیری تمام این مسخره بازیها جمع میشه .
بهزاد
۹ دی ۱۴۰۳یعنی ماشین برقی محور پحور نداره😄
حتما ماشین برقی رو هوا معلقه و خودش بدون محور خاصی حرکت میکنه؟!
ممد ژانگولر
۹ دی ۱۴۰۳نه مشتی فرق فوکوله . کافیه شوما دولا بشی بری زیر هر دو ماشینو ببینی و ی دوره کلاسهای آموزشی سواد آموزی بری
بعدشم دوتا کاسه معجون و شیر هویج پسته بزنی چشمات باز بشه خودت متوجه میشی چقدر در اشتباهی . داداشهای فنی پدال زحمت بکشن دادشمونو شیر فهم کنن خیلی رفته تو جاده خاکی
یه نفر
۹ دی ۱۴۰۳اگه ایشون تو جاده خاکی هستن
شما کجایی؟
تو درّه؟
Titanium
۹ دی ۱۴۰۳نمیشه خودت بگی
amir
۹ دی ۱۴۰۳این ادبیات زپرتی که باهاش حرف میزنی حتی تو کوچه هم استفاده نمیشه
Titanium
۹ دی ۱۴۰۳اره داداش روی هوا معلقه
Titanium
۱۱ دی ۱۴۰۳داداش بهزاد تو ماشین برقی هر چرخی یه موتور داره
امین
۱۰ دی ۱۴۰۳ژانگولر
ساختار انتقال قدرت برقی ها و نحوه کارکرد شون گوگل کن
Amuse R1
۹ دی ۱۴۰۳که به آن under steer و over steer کم فرمانی و بیش فرمانی گویند
nima.jdm
۹ دی ۱۴۰۳راستی برام سوال بوده که فرق 4WD با AWD چیه
علیرضا
۹ دی ۱۴۰۳Awd همیشه ۴ چرخ درگیره و خود ماشین باتوجه به شرایط جاده تصمیم میگیره چقدر قدرت بین محور عقب و جلو تقسیم کنه مثلا ۳۰ درصد به ۷۰ درصد
ولی توی 4wd شما دنده کمک داری و میتونی حالت تک دف و دو دفرانسیل رو انتخاب کنی حتی ممکنه قابلیت انتخاب کمک سبک 4L و سنگین 4H داشته باشی
در کل Awd برای خودروهایی که برای داخل شهر هستن استفاده میشه ولی 4wd تخصصی برای آفروده
nissan skyline
۹ دی ۱۴۰۳توی awd به صورت دائمی سیستم چهار چرخ محرکه ولی 4wd به صورت عادی دف عقبه و توی مواقعی که دنده های کمکی رو درگیر کنی سیستم 4 چرخ محرک میشه
نمیدونم حالا درست گفتم یا نه
Taha Ayoobi
۹ دی ۱۴۰۳نیما فکر کنم خلاصه اش میشه اینکه AWD سیستم تمام وقته، 4wd پاره وقت.
JaMsHiD-B
۹ دی ۱۴۰۳4wd بین محور محرک عقب و تمام چرخ میشه انتخاب کرد
البته فقط باید موقع آفرود درگیرش کرد
ولی به ماشین مثل لنسر و ایمپرزا همیشه چهار چرخشون میچرخه
فرقش اینه که AWD دیفرانسیل مرکزی داره و 4WD ترنسفر کیس
Galant.VR4(JDM)
۹ دی ۱۴۰۳لذت رانندگی با چهارچرخ از بقیه خیلی بیشتره
هرچند محرک های جلو و عقب هم نکات مثبت زیادی دارن اما قابل مقایسه نیست جوانب ایمنی هم در نظر بگیری چهارچرخ لغزش خیلی کمی داره
JaMsHiD-B
۹ دی ۱۴۰۳لذت دریفت با AWD یه چیز دیگس
میگن دف عقب ولی AWD از همشون بهتره
Galant.VR4(JDM)
۱۰ دی ۱۴۰۳دقیقا چهارچرخ محرک جز دریفت
یه قاتل تمامعیاره در پیچ و خم مسابقه و کوهستان و…
در ورود به پیچ بیشترین سرعت و درخروج از پیچ هم به همین صورت هست بیشترین سرعت رو حفظ میکنه
اما محرک عقب باید برای ثبت بهترین تایم و سرعت در اول پیچ باید بیشترین سرعت مناسبشو همراه با ترمز حفظ کنه و در خروج ماشینو جمع کنه
و دف جلو موقع ورود پیچ باید بهترین ترمزگیری رو داشته باشه و خروج ازپیچ بیشترین واکنش رو راننده برای فشار دادن پدال گاز و سرعت گرفتن داشته باشه
این ها روند آندر استیر و اوور استیر هست که چهارچرخ تو این مورد یه قاتل برای دف جلو و عقب هست
این موضوع رو ماشینبازای ژاپنی در مسابقات خیابونی روی کوههای ژاپن فهمیدن و بدو ورود سوبارو و لنسر به راننده و گروه این ماشینا لقب ارازل چهارچرخ رو دادن
مثلا به گروه میتسو بازا میگفتن ارازل میتسوبیشی 😂🎌
حتی نکته جالبش اینجاست که این کوهها در سریعوخشن توکیو دریفت اشاره به همین موضوع داشت و میتسوبیشی هم یجورایی نماد این مسابقات بود
جدا از اون در انیمه اینیشیال دی که خیلی تخصصی هم بود خطرناک ترین ماشین رو میتسوبیشی و سوبارو میدونستن
Nismo
۱۰ دی ۱۴۰۳واکنش کامارو zl1 و موستانگ gt500 و وایپر و فورد gt و کوروت که هندلینگشون خداست
Galant.VR4(JDM)
۱۱ دی ۱۴۰۳همه اینایی که نام بردی هندلینگ قابل توجهای ندارن
vahid
۱۰ دی ۱۴۰۳دف عقب بخصوص در تولیدات داخلی فاجعه بود فاجعه ماشین رو زمین لغزنده فقط سر میخورد
تو شهری به نظرم دف جولو بهتره تا چهار چرخ
Nismo
۱۰ دی ۱۴۰۳پیکان💀💀💀💀
제네시스
۱۰ دی ۱۴۰۳هم AWD عالی هم دف عقب
Akbar top
۱۰ دی ۱۴۰۳فقط AWD با موتورTDI
GENERAL CORVETTE
۱۰ دی ۱۴۰۳AWD و 4WD
سلیقه منه
هم برای مینی تراک[کیا بونگو K2700]
هم وانت[تویوتا هایلوکس و کیا تاسمان و میتسوبیشی L200]
هم SUV[جیپ رنگلر و فورد برانکو]
هم کراس اوور[هوندا CRV و نیسان XTRAIL]
هم سدان[تویوتا CROWN و سوبارو WRX و
نیسان آلتیما و بیمر M4 و جنسیس G60]
هم کوپه اسپرت[آکورا NSX و بیمر i8 و پورش 911 کاررا 4 GTS]
هم هات هاچ[تویوتا GR YARIS و GR COROLLA و فولکس واگن GOLF R و بنز AMG A43 4MATIC+]
هم مینی کراس\هاچبک کراس[جیپ اونجر 4XE و سوزوکی ایگنیس[
هم سوپر اسپرت[بیمر M8 و کوروت ERAY]
هم سوپر اسپرت کراس[فراری پروسانگو]
هم هایپرکار[کونیگزگ گمرا و لامبورگینی روئلتو]