با انجام اقدامات سادهای که در اینجا خواهیم گفت، میتوانید مصرف سوخت خودروی خود را به میزان قابلتوجهی کاهش دهید.
خودروهای ایرانی که بخش بزرگی از بازار خودروی کشورمان را در اختیار دارند، همگی از پیشرانههای قدیمی استفاده میکنند که در قیاس با نمونههای مدرن جهانی بازدهی پایین و مصرف سوخت بالایی دارند. بااینحال، با توجه به نکات سادهای، میتوان مصرف سوخت همین خودروها را هم کاهش داد؛ بنابراین، آگر میخواهید هزینه بنزین کمتری پرداخت کنید، این پنج عادت غلط را کنار بگذارید.
عدم انجام سرویسهای دورهای
یکی از مهمترین عوامل که در مصرف سوخت خودرو تأثیر بزرگی دارد همین مورد است. با انجام سرویسهای دورهای و تعمیر و نگهداری درست، میتوانید مصرف سوخت را کاهش دهید. حتی تنظیم باد تایرها میتواند مصرف بنزین را تا سه درصد کمتر کند. همچنین کم یا زیاد بودن باد تایرها عمر لاستیکها را هم کاهش میدهد. مورد بعدی عدم تعویض بهموقع روغن است که باعث افزایش اصطکاک موتور و درنتیجه افزایش مصرف بنزین میشود. کثیفی و گرفتگی فیلتر روغن هم همین مشکل را به دنبال خواهد داشت. شمعهای فرسوده نیز میتوانند مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهند که باعث میشود سالانه صدها هزار تومان بیشتر از چیزی که باید هزینه سوخت بپردازید؛ بنابراین، حتماً به برنامه تعمیر و نگهداری و سرویسهای دورهای خودروی خود که در دفترچه راهنما ذکر میشود توجه کنید.
حمل اشیاء اضافی
طبق مطالعات، به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن اضافی، حدود یک تا دو درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه میشود و تأثیر این موضوع روی خودروهای کوچکتر معمولاً بیشتر از خودروهای بزرگتر خواهد بود. شاید این افزایش خیلی زیاد به نظر نرسد اما وزن اضافی خیلی آسان میتواند به خودرو افزوده شود. بهعنوانمثال، ۲۵ کیلوگرم برای ابزارهای غیرضروری که در صندوقعقب میگذارید، ۲۰ کیلوگرم برای قطعات خراب تعویضی که در صندوقعقب انداختهاید، ۵ کیلوگرم برای بطریهای آب بیاستفاده و… همه این چیزها بهمرور جمع میشوند و نهایتاً ممکن است از وزن اضافی غیرضروری که در خودرو حمل میکنید شگفتزده شوید. این یعنی اساساً هر بار که با خودرو رانندگی میکنید، در حال حمل یک سرنشین نامرئی هستید. یک دنا پلاس با پیشرانه EF7 تنفس طبیعی با میانگین پیمایش سالانه ۲۰ هزار کیلومتر، در هرسال حدود ۴ میلیون تومان هزینه بنزین خواهد داشت و اگر فقط صد کیلوگرم بار اضافه غیرضروری با خودرو حمل کنید، این رقم میتواند تا ۵۰۰ هزار تومان بیشتر شود. هرچند شاید این رقم چندان زیاد به نظر نرسد ولی در نظر گرفتن همین موضوع میتواند در طول عمر یک خودرو میلیونها تومان در هزینه سوخت صرفهجویی کند.
اشتباه گرفتن چراغ راهنمایی با پیست درگ
رانندگی تهاجمی بهطورکلی مصرف سوخت را افزایش میدهد اما تیکآف کردن بهمحض سبز شدن چراغ راهنمایی یکی از موارد مهم ازایندست محسوب میشود. با تخته کردن پدال گاز هنگام سبز شدن چراغ نهتنها مصرف سوخت را بسیار افزایش خواهید داد بلکه به پیشرانه، گیربکس و لاستیکها فشار اضافی وارد خواهید کرد. ما میدانیم که خودروی شما در کمتر از ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، نیازی نیست پس از توقف پشت هر چراغ این موضوع را اثبات کنید. شتاب گیری سریع، ترمز گیری سریع و حرکت با سرعتهای زیاد میتواند مصرف سوخت را در بزرگراهها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد که این رقم در ترافیک شهری میتواند به ۴۰ درصد هم برسد؛ بنابراین، سرعت خود را بهتدریج افزایش و بهتدریج کاهش دهید و همیشه با سرعت مجاز رانندگی کنید زیرا اکثر خودروها در سرعتهای زیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت کمترین مصرف سوخت را دارند.
گرم نکردن خودرو
هنگامیکه اول صبح استارت میزنید میگذارید خودرو تا پنج دقیقه در حالت درجا کار کند؟ این کار کاملاً اشتباه است ولی کوبیدن پا روی پدال گاز در همان لحظهای که خودرو را روشن میکنید هم درست نیست. توصیه میشود پس از روشن کردن موتور، تا زمانی که کمربند ایمنی را میبندید بگذارید موتور در حالت درجا کار کند. این کار باعث میشود روغن بهطور کامل در موتور به چرخش درآید و بنابراین، حرکت را بدون اصطکاک اضافی آغاز خواهید کرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ خودرو برای اینکه بهترین مصرف سوخت را داشته باشد، باید به دمای مشخصی برسد که در حالت ایدهآل بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد است. بهترین راه برای رساندن تدریجی این موتور به دمای مذکور، به حرکت درآوردن خودرو است و پس از پنج دقیقه رانندگی معمولی، از هر لیتر بنزین بیشترین بهره را خواهید برد. به همین دلیل، ترددهای کوتاه باعث افزایش مصرف سوخت میشود. بهعنوانمثال، پیمودن ۸۰ کیلومتر بهطور مداوم در یک ساعت، سوخت بسیار کمتری نسبت به پیمودن همین مسافت به شکل ۴۰ مرتبهٔ دو کیلومتری مصرف میکند؛ بنابراین، بهتر است برای مسافتهای کوتاه از خودرو استفاده نکنید تا موتور بتواند همیشه در دمای ایدهآل کار کند.
برهم زدن آیرودینامیک خودرو
خودروهای امروزی در تونلهای باد طراحی میشوند و فرم بدنهٔ آنها بهگونهای شکل میگیرد که کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد و از این طریق مصرف سوخت کمتر شود. حال اگر مالک تغییراتی در بدنه خودروی خود ایجاد کند، شرایط آیرودینامیکی خودرو را برهم خواهد زد که این میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. مهمترین مورد در این رابطه استفاده از باربند است که میتواند در سرعتهای بالا مصرف را تا ۲۰ درصد افزایش دهد؛ بنابراین، اگر از باربند استفاده نمیکنید حتماً آن را از روی خودرو باز کنید. همچنین ایجاد تغییرات غیراصولی در خودرو مثل استفاده از رینگ و لاستیک بیشازحد پهن، کاهش یا افزایش بیشازحد ارتفاع خودرو و تغییرات غیراصولی در طراحی سپرها میتواند خودرو را از شرایط استاندارد آیرودینامیکی خارج کرده و باعث افزایش مصرف سوخت شود.
SMS
۶ شهریور ۱۴۰۳برای موضوع آیرودینامیک اگر از اسپویلر استفاده کنیم در مصرف سوخت چه تاثیری دارد؟
علیرضا
۶ شهریور ۱۴۰۳باعث افزایش مصرف سوخت میشود
چون نیروی رو به پایین برای روی زمین بند شدن ماشین به قیمت افزایش ضریب درگ ایجاد میشه
🇰🇷
۶ شهریور ۱۴۰۳دو عامل بنظرم بیشترین تاثیر بر مصرف سوخت دارند . اولی نحوه رانندگی . رانندگی به دور از هیجان و با دور پایین تاثیر چشمگیری رو مصرف سوخت داره . همچنین تنظیم باد لاستیکها ، فرهنگ درست رانندگی مثل بالابودن شیشهها در هنگام کولر زدن و … هم تاثیر خوبی داره و فشار کمتری به ماشین میاد
مسئله دوم ، سلامت خودروئه . انجام سرویس های دوره ای ، تعویض مصرفیا ، اطمینان از سلامت موتور و اجزای مهمی چون انژکتور ، فیلتر ها ، شمع ها و … هم که کاملا تاثیرش واضحه
یه نکته هم هست . خودرهای داخلی کلا به علت عقب موندگی صنعت ما ، از طراحی بهینه و مهندسی شده برخوردار نیستند . پس تعجب نکنید که مثلا نیروگاه اتمی سمند و ۴۰۵ رو هر کاریش کنی زیر ۱۰ – ۱۲ مصرف نمیکنه . در کل رعایت همین نکات تاثیر کافی رو مصرف سوخت میزاره
فیات مولتیپلا
۱۰ شهریور ۱۴۰۳نیروگاه اتمی رو خوشم اومد
amirkhanzadeh
۷ شهریور ۱۴۰۳باعث افزایش مصرف میشه
همچنین بنظرم نصب کردن این چیزا به خودروی ایرانی نمی یاد با این چیزا قشنگ نمیشه
حسن
۶ شهریور ۱۴۰۳بیشترین مصرف سوخت ایران به خاطر رانندگی با دور موتور بالاست
معمولا تو ایران به خاطر شرایط اقتصادی فروش خودرو با دور موتور رانندگی میکنن و فک میکنن تا دور موتور به خط قرمز نرسه مشکلی نداره
بهترین نوع رانندگی با کیلومتره نه دور موتور
برای افراد عادی و ارام نه شوماخرهای وطنی
با دنده یک تا 20 با دنده 2 تا 40 و با دنده 3 تا 60 تا برید و 4 تا 90 تا 110 و 5 هم از 90 تا بالا
یه مدت اینجوری برید و دور موتور را در هر دنده تو ذهن بسپارید بعد خواستید لجن به کیلومتر بزنید
من تضمین میکنم نه تنها مصرف نصف میشه خرابی به یک سوم کاهش پیدا میکنه واشر زدن تقریبا کمیاب و تعمیر موتور ده سال به بالا
SMS
۶ شهریور ۱۴۰۳البته روی تعویض دنده با دور موتور ۳۰۰۰ هم میشه حساب کرد
حسن
۶ شهریور ۱۴۰۳چراغ راهنمایی جدای از بحث مصرف یه حرکت خرکی و بی فرهنگی تمامه که در تمام این کشور مشاهده میکنیم
بدبختی بزرگ اینه که نمیذارن چراغ سبز بشه نگاه میکنن به چراغ مقابل وقتی دیدن نارنجی شد اسفالتا پاره میکنن
و در موقع تصادف با تاسف فراوان که کم هم اتفاق نمیافته مقصر محسوب میشن
حسن
۶ شهریور ۱۴۰۳امیر دهقان تمام شیرهایی از هر نوع که خوردی حلالت اب معدنی هم برات حلاله
فقط و فقط یه چلنجر مه گرفته میتونه منظور را کامل برسونه
shetab-car
۶ شهریور ۱۴۰۳یکی از چیزهای مسخره به نظرم باربند هست هم شتاب رو کند می کنه هم مصرف رو می بره بالا شما به اندازه نیازت بار بزن مگه می خوای چیکار کنی بعضی ها ماشین رو برا سفر تا بیخ پر می کنن کلی وسیله می برن که اصلا هم استفاده نمیشه
Taha Ayoobi
۷ شهریور ۱۴۰۳جالبه بدونید تو آمریکا تا یه زمانی قابلیت نشون دادن باد لاستیک ها تو ماشینا به صورت آپشن ارائه میشد فقط، بعد از اینکه دولت دید که سالانه به خاطر تنظیم نبودن باد لاستیک ماشین ها میلیون ها لیتر بنزین هدر میره این آپشن رو تو همه ماشین ها اجباری کرد تا از هدر رفتن الکی بنزین جلوگیری بشه.
Taha Ayoobi
۷ شهریور ۱۴۰۳آقای دهقان واقعا بهترین نوع تصویر و تیتر رو انتخاب کردید،
یعنی فقط با عکس چلنجر در حال برن اوت میشه منظور رو رسوند.
واقعا عجیبه، این چراغ راهنمایی و رانندگی که سبز میشه واقعا انگار درگ شروع شده.
اوناییه قبل از سبز شدن چراغ، چشمکزن نارنجی دارن خیلی بهتر حس درگ رو القا میکنن.
کیفام
۷ شهریور ۱۴۰۳در تابستان به دلیل گرمای زیاد، لازمه که کولر روشن و شیشه ها دودی و بالا باشن. در مصرف سوخت خیلی کمک کرده و در جاده ها که سرعت بالاتر هست اگر شیشه ها پایین باشن مصرف سوخت بالا میره.
در کشورهای گرمسیری و رطوبتی، دودی بودن شیشه ها و استفاده از کولر، به جهت بهینه کردن مصرف سوخت توصیه میشه.
مانی
۸ شهریور ۱۴۰۳تعویض روغنی میگفت جدیداً کیفیت روغن های داخلی خیلی پایین اومده.برای همین بعد چهار هزار کیلومتر بهتره روغن موتور رو عوض کنید.برای شما هم همچین موردی پیش اومده؟