اگر میخواهید بدانید بالانس چرخ چیست و چرا انجام آن ضروری است این مقاله را از دست ندهید.
خرید لاستیک جدید موضوعی مهم است اما نصب صحیح آنها روی خودرو مهمتر خواهد بود. بالانس چرخ هنگام نصب لاستیکهای نو روی خودرو اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این باعث افزایش طول عمر لاستیک میشود بلکه روی راحتی سواری، هندلینگ و ایمنی و کنترل وسیله نقلیه نیز تأثیرگذار است. زمانی که از لاستیک فروش یا مکانیک میشنوید که لاستیکهای شما نیاز به بالانس دارند، به این معنی است که باید رینگ و لاستیک از توپی خارج شده و روی دستگاه مخصوصی قرار گیرند. این دستگاه باعث چرخش لاستیک میشود و تکنسین مربوطه با استفاده از وزنههای کوچک مخصوصی که در بخش داخلی یا خارجی رینگ نصب میشوند توازن دقیق یا همان بالانس چرخها را ایجاد میکند. اگر می خواهید علت به هم خوردن بالانس چرخ را بدانید مقاله مربوط به آن را مطالعه بفرمایید.
همچنین بخوانید:
- بهترین لاستیک های ایرانی ۱۴۰۳: راهنمای جامع انتخاب و خرید
- بهترین لاستیک خارجی؛ از میشلن و گودیر تا کانتیننتال و یوکوهاما
اما چرا حتی لاستیکهایی که به تازگی تولید شدهاند و نو هستند باید پس از نصب روی رینگ بالانس شوند؟ دلیل نیاز لاستیکهای نو به بالانس این است که هیچچیزی ایده آل و عالی نیست. در این مورد، لاستیکها شاید بسیار خوب به نظر برسند اما سطح بیعیب و نقصی ندارند. در واقع روی هر رینگ و لاستیک نقاط سبک و سنگین وجود دارند و این ناهمواریهای نامحسوس در صورت عدم رفع باعث ایجاد لرزش، استهلاک نابرابر سطح لاستیکها، مشکلات فرمان پذیری خودرو، افزایش مصرف سوخت و همچنین آسیب دیدن قطعات سیستم تعلیق همچون بلبرینگها و جذبکنندههای شوک خواهند شد.
در واقع میشود اینطور گفت که بالانس چرخ همانند رفع عیوب ناهمواریهای روی سطح لاستیک است. به همین خاطر است که لاستیکهای جدید دارای نقاط رنگی قرمز و زرد روی دیواره هستند. نقطه زرد رنگ سبکترین نقطه لاستیک بوده و باید با والف لاستیک در یک راستا باشد چراکه سنگینترین نقطه چرخ است. همچنین نقطه قرمز رنگ هم کم ارتفاعترین نقطه لاستیک را نشان داده و باید با مرتفعترین نقطه چرخ هماهنگ شود. نقطه قرمز همچنین به عنوان راهنمای تکنسین مربوطه در زمان بالانس چرخ عمل میکند. اگر قبلاً بالانس چرخ را انجام داده باشید احتمالاً میدانید که هزینه این کار خیلی زیاد نیست هرچند ابعاد رینگ و لاستیک و مدل خودرو روی هزینه نهایی تأثیر دارند.
شاید برخی مالکان سؤال کنند آیا لاستیکهای خودرو نیازمند بالانس هستند؟ اگر اخیراً لاستیکهای نو خریداری کرده باشید و یا اینکه یکی از لاستیکهای خودرو پنچر شده و آن را برای تعمیر باز کرده باشید احتمالاً نیازمند بالانس خواهید بود. همچنین اگر مشکلاتی همچون لرزش خودرو در زمان رانندگی، استهلاک نابرابر لاستیکها و… وجود داشته باشد این کار میبایست انجام شود. معمولاً هزینه بالانس هر چرخ خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است و بنابراین بالانس تمامی چرخها میتواند حداکثر هزینه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی داشته باشد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی لاستیک فروشها این کار را هنگام فروش لاستیکهای نو بهصورت رایگان و یا با هزینه بسیار کمتر انجام میدهند. نهایتاً باید دانست برخی فروشگاهها اقدام به فروش دستگاههای بالانس چرخ پرتابل میکنند که اگرچه گزینهای کاربردی است اما مراجعه به یک لاستیک فروش جهت بالانس لاستیکها بهتر خواهد بود. همچنین بسیاری از تکنسینها اقدام به بررسی متعلقات سیستم تعلیق کرده و مشکلات احتمالی را گوشزد میکنند.