آموزشچشم اندازمقالاتهفته نامه

بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران؛ از جنسیس کوپه تا سری 3 و GT86

دریفت یکی از تکنیک‌های رانندگی پرطرفدار است و می‌خواهیم در این نوشتار بهترین ماشین ها برای این کار در ایران را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

یکی از رشته‌های پرطرفدار موتور اسپرت در دنیا دریفت است که هیجان زیادی دارد. اگرچه این کار بیشتر به‌صورت تفریحی دنبال می‌شود اما رانندگان حرفه‌ای در رشته مخصوص دریفت با خودرو شرکت می‌کنند و مسابقات خودروهای دریفت در تقویم زمانی خاصی برگزار می‌شود. در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی به تکنیک دریفت و بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران داشته باشیم.

دریفت زدن چیست؟

دریفت زدن یک تکنیک رانندگی است که خودرو تلاش می‌کند خودرو بیش فرمانی داشته باشد و این کار را با کاهش کشش خودرو و درعین‌حال حفظ کنترل آن و رانندگی در پیچ انجام دهد. این تکنیک رانندگی باعث لغزش بخش پشتی خودرو می‌شود و زاویه حرکتی خودرو به گونه‌ای تغییر می‌یابد که معمولاً چرخ های جلو در جهتی مخالف با جهت پیچ قرار می‌گیرند. برای مثال در زمانی که پیچ از نوع چپ‌گرد باشد چرخ ها در جهت راست قرار خواهند داشت و بالعکس. دریفت زدن معمولاً با درگیر کردن کلاچ صورت می‌گیرد به گونه‌ای که کلاچ سریعاً درگیر و غیر درگیر شده و هدف راننده تغییر وضعیت چسبندگی چرخ های عقب است. پس از این حالت بیش فرمان و تغییر جهت چرخ های جلو انجام می‌شود. البته نباید این تکنیک رانندگی را با دریفت چهار چرخ که در خودروهای مسابقه ای و موتور اسپرت دیده می‌شود اشتباه گرفت.

اولین بار در دهه ۷۰ میلادی و در کشور ژاپن بود که دریفت زدن محبوبیت زیادی یافت و سپس مسابقات مربوط به این رشته راه‌اندازی شد به گونه‌ای که رقبا از سراسر جهان در آن شرکت می‌کردند. نتیجه مسابقات نیز بر اساس سرعت، زاویه حرکت، جذابیت‌های بصری و… اعلام می‌شد. اگرچه باور عموم بر این است که ریشه دریفت زدن به ژاپن بازمی‌گردد اما این تکنیک رانندگی اولین بار در اروپا و قبل از سال ۱۹۵۰ بکار رفت. انزو فراری به عنوان یکی از شخصیت‌های مشهور دنیای خودرو از تازیو نوولاری راننده ایتالیایی به عنوان مخترع دریفت چهار چرخ نام برده است. بعدها سر استرلینگ موس راننده مشهور بریتانیایی تکنیک نوولاری را بهبود بخشید و با استفاده از پدال گاز و فرمان به استاد عبور از پیچ های فرمول یک تبدیل شد.

ویژگی‌های مهم خودروهای دریفت

خودروهای دریفت معمولاً وزن کمی داشته و از نوع کوپه‌ها و سدان های دیفرانسیل عقب هستند. این خودرو همچنین قدرت بالایی دارند بنابراین دریفت زدن با خودروهای دیفرانسیل جلو و کم‌توان اگر نگوییم غیرممکن، قطعا کار بسیار سختی خواهد بود. البته خودروهای چهار چرخ محرکی نیز هستند که به نمونه‌های دیفرانسیل عقب تبدیل شده‌اند تا در دریفت حضور پیدا کنند. از جمله این خودروها می‌توان به سوبارو WRX، تویوتا آونسیس، سایون tC و… اشاره کرد. قبلاً خودروهای چهار چرخ محرک نیز مجوز حضور در مسابقات دریفت را داشتند اما امروزه حضور آن‌ها در اکثر مسابقات ممنوع شده است.

خودروهای مخصوص دریفت بهبودهای فراوانی را در بخش‌های کلیدی از جمله قوای محرکه، دیفرانسیل لغزش محدود، گیربکس، کلاچ، ترمزها، سیستم تعلیق، فرمان، لاستیک‌ها و… تجربه می‌کنند تا بتوانند در مقابل فشارهای شدیدی که راننده به این بخش‌ها وارد می‌کند دوام بیاورند. البته واضح است که دریفت زدن با خودروهای استاندارد آسیب‌هایی را نیز در پی خواهد داشت. از آنجایی که بخش‌هایی همچون پیشرانه، چرخ ها و گیربکس تحت‌فشار شدیدی قرار می‌گیرند بنابراین طبیعی است که این بخش‌ها مشکلاتی همچون داغ کردن، استهلاک بالا و خرابی را داشته باشند.

بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران

پس از مقدمه‌ای نسبتاً مفصل درباره دریفت و جنبه‌های گوناگون آن به بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران می‌پردازیم. قبل از آنکه لیست خودروها را مرور نمایید باید گفت دریفت زدن در کل ورزشی هزینه‌بر و تخصصی بوده و واضح است که باید با آمادگی کامل در این رشته حضور یافت. همچنین از آنجایی که تقریباً تمامی خودروهای تولید داخل، محصولاتی رده خارج، کم‌توان و دیفرانسیل جلو هستند بنابراین امکان حضور آن‌ها در لیست ما وجود نخواهد داشت. برای دریفت می‌بایست خودرو از نوع دیفرانسیل عقب بوده و قدرت تولیدی پیشرانه نیز بالا باشد. به همین خاطر تمامی خودروهای حاضر در لیست را خودروهای خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهند.

تویوتا ۸۶

یکی از خاص‌ترین خودروهای اسپرت کشورمان همین تویوتا ۸۶ یا GT86 است که به تعداد محدود در بازار حضور یافت و به لطف وجود نام تویوتا بر پیشانی آن سریعاً در دل خریداران جای گرفت. اگرچه از تویوتا ۸۶ به عنوان کوپه‌ای اسپرت نام برده می‌شود اما اصلی‌ترین انتقاد وارده به آن در بازارهای جهانی پیشرانه کم‌توان بوده است. البته سواری اسپرت و طراحی متفاوت جزو نقاط قوت این خودروی ژاپنی به شمار می‌روند. برای دریفت زدن با تویوتا ۸۶ نیازمند تغییرات فنی نسبتاً مفصلی در آن خواهید بود تا بتوانید یک هیولای جذاب را راهی پیچ‌ها بکنید. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب می‌فرستد.

هیوندای جنسیس کوپه

یکی از متفاوت‌ترین خودروهای معاصر هیوندای را می‌توان جنسیس کوپه دانست. این خودروی کره‌ای در غیاب خودروهای اسپرت و مطرح دنیا توانست خریداران زیادی را در کشورمان جذب کند. پیشرانه پرقدرت ۳.۸ لیتری، انتقال قدرت به چرخ های عقب، طراحی اسپرت و… باعث شده‌اند جنسیس کوپه گزینه‌ای مناسب برای دریفت زدن در کشورمان باشد. نیروگاه ۶ سیلندر تنفس طبیعی این خودرو ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز نیروی تولیدی را راهی چرخ های عقب می‌کند.

بی ام و سری ۳ نسل E30 و E36

سری ۳ جزو مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصولات تاریخ بی ام و محسوب می‌شود برخی نسل‌های آن در کشورمان حضور دارند. خودروهای بی ام و به خاطر لذت رانندگی و سواری اسپرت شناخته می‌شوند و سری ۳ نیز از این قضیه مستثنا نیست. البته واضح است که برای دریفت زدن با این خودرو می‌بایست تغییرات فنی متنوعی در آن اعمال شود. شایان ذکر است نسل‌های جدیدتر سری ۳ نیز به‌صورت محدود در کشورمان حضور دارند هرچند فکر نمی‌کنیم کسی حاضر باشد با این خودروهای چند میلیاردی دریفت بزند!

بی ام و سری ۱ کوپه

این خودرو جزو ناشناخته‌ترین محصولات بی ام و در کشور ماست چراکه به‌صورت محدود در بازار حضور داشت. البته این خودرو به لطف انتقال نیرو به چرخ های عقب، هندلینگ خوب، سواری اسپرت و پیشرانه ۳ لیتری با ۲۱۸ اسب بخار قدرت می‌تواند یکی از گزینه‌های نسبتاً گران‌قیمت برای دریفت زدن در کشورمان باشد.

نیسان آلتیما

آلتیما دهه ۹۰ میلادی که با نام سفیرو نیز شناخته می‌شود یکی از گزینه‌های ایده آل برای تیونینگ و دریفت زدن در کشورمان بوده و بارها و بارها در مسابقات حضور یافته است. این خودروی ژاپنی با دو پیشرانه ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه شد و به خاطر انتقال نیرو به چرخ های عقب، قدرت خوب پیشرانه در نسخه ۶ سیلندر و قیمت خرید نسبتاً معقول جزو محبوب‌ترین‌ها برای دریفت بوده است.

مرسدس بنز C کلاس

C کلاس نیز به عنوان رقیب سنتی سری ۳ می‌تواند در این لیست حضور داشته باشد هرچند قیمت بالاتری داشته و احتمال دریفت زدن با آن کمتر خواهد بود. برخی نسخه‌های C کلاس همچون C350 به لطف ساختار دیفرانسیل عقب، پیشرانه ۶ سیلندر با حدود ۲۷۰ اسب بخار قدرت و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک می‌توانند گزینه خوبی برای دریفت زدن باشند.

بهترین ماشین‌های ژاپنی برای دریفت

از آنجایی که ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مسابقات دریفت بوده و این رشته محبوبیت زیادی در سرزمین آفتاب تابان دارد بنابراین طبیعی خواهد بود که خودروهای ژاپنی زیادی برای دریفت زدن آماده باشند. از جمله خودروهای ژاپنی شاخص در زمینه دریفت می‌توان به نیسان سیلویا، تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، نیسان Z و GT-R و… اشاره کرد.

ماشین های دریفت در ایران

همان‌طور که گفته شد خودروهای داخلی در زمینه دریفت گزینه مناسبی نیستند چراکه نه نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل می‌کنند و نه پیشرانه‌ای قدرتمند دارند؛ اما در بین خودروهای وارداتی می‌توان به خودروهایی همچون هیوندای جنسیس، تویوتا ۸۶، بی ام و سری ۳ و… اشاره کرد که گزینه‌های خوبی برای دریفت خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. آرش...

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    من اولین دریفت تمو با رنو ۵ زدم یادش بخیر الان هم یک پژو ۲۰۶ دارم بعضی وقت ها به یاد قدیما با دوستام دریفت می زنیم

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا