دریفت یکی از تکنیکهای رانندگی پرطرفدار است و میخواهیم در این نوشتار بهترین ماشین ها برای این کار در ایران را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
یکی از رشتههای پرطرفدار موتور اسپرت در دنیا دریفت است که هیجان زیادی دارد. اگرچه این کار بیشتر بهصورت تفریحی دنبال میشود اما رانندگان حرفهای در رشته مخصوص دریفت با خودرو شرکت میکنند و مسابقات خودروهای دریفت در تقویم زمانی خاصی برگزار میشود. در این نوشتار میخواهیم نگاهی به تکنیک دریفت و بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران داشته باشیم.
دریفت زدن چیست؟
دریفت زدن یک تکنیک رانندگی است که خودرو تلاش میکند خودرو بیش فرمانی داشته باشد و این کار را با کاهش کشش خودرو و درعینحال حفظ کنترل آن و رانندگی در پیچ انجام دهد. این تکنیک رانندگی باعث لغزش بخش پشتی خودرو میشود و زاویه حرکتی خودرو به گونهای تغییر مییابد که معمولاً چرخ های جلو در جهتی مخالف با جهت پیچ قرار میگیرند. برای مثال در زمانی که پیچ از نوع چپگرد باشد چرخ ها در جهت راست قرار خواهند داشت و بالعکس. دریفت زدن معمولاً با درگیر کردن کلاچ صورت میگیرد به گونهای که کلاچ سریعاً درگیر و غیر درگیر شده و هدف راننده تغییر وضعیت چسبندگی چرخ های عقب است. پس از این حالت بیش فرمان و تغییر جهت چرخ های جلو انجام میشود. البته نباید این تکنیک رانندگی را با دریفت چهار چرخ که در خودروهای مسابقه ای و موتور اسپرت دیده میشود اشتباه گرفت.
اولین بار در دهه ۷۰ میلادی و در کشور ژاپن بود که دریفت زدن محبوبیت زیادی یافت و سپس مسابقات مربوط به این رشته راهاندازی شد به گونهای که رقبا از سراسر جهان در آن شرکت میکردند. نتیجه مسابقات نیز بر اساس سرعت، زاویه حرکت، جذابیتهای بصری و… اعلام میشد. اگرچه باور عموم بر این است که ریشه دریفت زدن به ژاپن بازمیگردد اما این تکنیک رانندگی اولین بار در اروپا و قبل از سال ۱۹۵۰ بکار رفت. انزو فراری به عنوان یکی از شخصیتهای مشهور دنیای خودرو از تازیو نوولاری راننده ایتالیایی به عنوان مخترع دریفت چهار چرخ نام برده است. بعدها سر استرلینگ موس راننده مشهور بریتانیایی تکنیک نوولاری را بهبود بخشید و با استفاده از پدال گاز و فرمان به استاد عبور از پیچ های فرمول یک تبدیل شد.
ویژگیهای مهم خودروهای دریفت
خودروهای دریفت معمولاً وزن کمی داشته و از نوع کوپهها و سدان های دیفرانسیل عقب هستند. این خودرو همچنین قدرت بالایی دارند بنابراین دریفت زدن با خودروهای دیفرانسیل جلو و کمتوان اگر نگوییم غیرممکن، قطعا کار بسیار سختی خواهد بود. البته خودروهای چهار چرخ محرکی نیز هستند که به نمونههای دیفرانسیل عقب تبدیل شدهاند تا در دریفت حضور پیدا کنند. از جمله این خودروها میتوان به سوبارو WRX، تویوتا آونسیس، سایون tC و… اشاره کرد. قبلاً خودروهای چهار چرخ محرک نیز مجوز حضور در مسابقات دریفت را داشتند اما امروزه حضور آنها در اکثر مسابقات ممنوع شده است.
خودروهای مخصوص دریفت بهبودهای فراوانی را در بخشهای کلیدی از جمله قوای محرکه، دیفرانسیل لغزش محدود، گیربکس، کلاچ، ترمزها، سیستم تعلیق، فرمان، لاستیکها و… تجربه میکنند تا بتوانند در مقابل فشارهای شدیدی که راننده به این بخشها وارد میکند دوام بیاورند. البته واضح است که دریفت زدن با خودروهای استاندارد آسیبهایی را نیز در پی خواهد داشت. از آنجایی که بخشهایی همچون پیشرانه، چرخ ها و گیربکس تحتفشار شدیدی قرار میگیرند بنابراین طبیعی است که این بخشها مشکلاتی همچون داغ کردن، استهلاک بالا و خرابی را داشته باشند.
بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران
پس از مقدمهای نسبتاً مفصل درباره دریفت و جنبههای گوناگون آن به بهترین ماشین ها برای دریفت در ایران میپردازیم. قبل از آنکه لیست خودروها را مرور نمایید باید گفت دریفت زدن در کل ورزشی هزینهبر و تخصصی بوده و واضح است که باید با آمادگی کامل در این رشته حضور یافت. همچنین از آنجایی که تقریباً تمامی خودروهای تولید داخل، محصولاتی رده خارج، کمتوان و دیفرانسیل جلو هستند بنابراین امکان حضور آنها در لیست ما وجود نخواهد داشت. برای دریفت میبایست خودرو از نوع دیفرانسیل عقب بوده و قدرت تولیدی پیشرانه نیز بالا باشد. به همین خاطر تمامی خودروهای حاضر در لیست را خودروهای خارجی و وارداتی تشکیل میدهند.
تویوتا ۸۶
یکی از خاصترین خودروهای اسپرت کشورمان همین تویوتا ۸۶ یا GT86 است که به تعداد محدود در بازار حضور یافت و به لطف وجود نام تویوتا بر پیشانی آن سریعاً در دل خریداران جای گرفت. اگرچه از تویوتا ۸۶ به عنوان کوپهای اسپرت نام برده میشود اما اصلیترین انتقاد وارده به آن در بازارهای جهانی پیشرانه کمتوان بوده است. البته سواری اسپرت و طراحی متفاوت جزو نقاط قوت این خودروی ژاپنی به شمار میروند. برای دریفت زدن با تویوتا ۸۶ نیازمند تغییرات فنی نسبتاً مفصلی در آن خواهید بود تا بتوانید یک هیولای جذاب را راهی پیچها بکنید. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب میفرستد.
هیوندای جنسیس کوپه
یکی از متفاوتترین خودروهای معاصر هیوندای را میتوان جنسیس کوپه دانست. این خودروی کرهای در غیاب خودروهای اسپرت و مطرح دنیا توانست خریداران زیادی را در کشورمان جذب کند. پیشرانه پرقدرت ۳.۸ لیتری، انتقال قدرت به چرخ های عقب، طراحی اسپرت و… باعث شدهاند جنسیس کوپه گزینهای مناسب برای دریفت زدن در کشورمان باشد. نیروگاه ۶ سیلندر تنفس طبیعی این خودرو ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز نیروی تولیدی را راهی چرخ های عقب میکند.
بی ام و سری ۳ نسل E30 و E36
سری ۳ جزو مهمترین و محبوبترین محصولات تاریخ بی ام و محسوب میشود برخی نسلهای آن در کشورمان حضور دارند. خودروهای بی ام و به خاطر لذت رانندگی و سواری اسپرت شناخته میشوند و سری ۳ نیز از این قضیه مستثنا نیست. البته واضح است که برای دریفت زدن با این خودرو میبایست تغییرات فنی متنوعی در آن اعمال شود. شایان ذکر است نسلهای جدیدتر سری ۳ نیز بهصورت محدود در کشورمان حضور دارند هرچند فکر نمیکنیم کسی حاضر باشد با این خودروهای چند میلیاردی دریفت بزند!
بی ام و سری ۱ کوپه
این خودرو جزو ناشناختهترین محصولات بی ام و در کشور ماست چراکه بهصورت محدود در بازار حضور داشت. البته این خودرو به لطف انتقال نیرو به چرخ های عقب، هندلینگ خوب، سواری اسپرت و پیشرانه ۳ لیتری با ۲۱۸ اسب بخار قدرت میتواند یکی از گزینههای نسبتاً گرانقیمت برای دریفت زدن در کشورمان باشد.
نیسان آلتیما
آلتیما دهه ۹۰ میلادی که با نام سفیرو نیز شناخته میشود یکی از گزینههای ایده آل برای تیونینگ و دریفت زدن در کشورمان بوده و بارها و بارها در مسابقات حضور یافته است. این خودروی ژاپنی با دو پیشرانه ۲ و ۲.۴ لیتری عرضه شد و به خاطر انتقال نیرو به چرخ های عقب، قدرت خوب پیشرانه در نسخه ۶ سیلندر و قیمت خرید نسبتاً معقول جزو محبوبترینها برای دریفت بوده است.
مرسدس بنز C کلاس
C کلاس نیز به عنوان رقیب سنتی سری ۳ میتواند در این لیست حضور داشته باشد هرچند قیمت بالاتری داشته و احتمال دریفت زدن با آن کمتر خواهد بود. برخی نسخههای C کلاس همچون C350 به لطف ساختار دیفرانسیل عقب، پیشرانه ۶ سیلندر با حدود ۲۷۰ اسب بخار قدرت و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک میتوانند گزینه خوبی برای دریفت زدن باشند.
بهترین ماشینهای ژاپنی برای دریفت
از آنجایی که ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مسابقات دریفت بوده و این رشته محبوبیت زیادی در سرزمین آفتاب تابان دارد بنابراین طبیعی خواهد بود که خودروهای ژاپنی زیادی برای دریفت زدن آماده باشند. از جمله خودروهای ژاپنی شاخص در زمینه دریفت میتوان به نیسان سیلویا، تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، نیسان Z و GT-R و… اشاره کرد.
ماشین های دریفت در ایران
همانطور که گفته شد خودروهای داخلی در زمینه دریفت گزینه مناسبی نیستند چراکه نه نیروی تولیدی را به چرخ های عقب منتقل میکنند و نه پیشرانهای قدرتمند دارند؛ اما در بین خودروهای وارداتی میتوان به خودروهایی همچون هیوندای جنسیس، تویوتا ۸۶، بی ام و سری ۳ و… اشاره کرد که گزینههای خوبی برای دریفت خواهند بود.
AMANTE
۱۰ خرداد ۱۴۰۲من اولین و آخرین دریفت عمر ام رو با پژو RD در زمین خیس انجام دادم که اونم آخر اش چون زیادی جو گیر شدم و احساس کن بلاک داشتم ماشین پوکید و رفت اوراقی.
mahdi-es17
۱۰ خرداد ۱۴۰۲من اولین دیریفتم با مزدا 2000 بود عقبش هم بار کیسه سر راه 3.4 تا دیریفت زدم رسیدم خونهی دیدم نصف کیسه ها نیستش همه ریخته بود توی خیابون تکت جمع کردمشون 😂🗿
کرگدن باواریا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲مو آردی سوار مُرُم تانی بیا دریفت بزنیم
مِدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲آخ گفتی اون قدیما با روآ بابام دریفت میزدم خیلی جون نداشت ولی در حد یه دوربرگردان یا میدون کوچیک رو جواب میداد حس سوپرا بهم دست میداد
Behnood
۱۰ خرداد ۱۴۰۲مام با ۲۰۵ حال میکردیم🤤
فرهام نامداری
۱۱ خرداد ۱۴۰۲میدونم که عجیبه اما من اولین دریفتم رو با سوزوکی گرند ویتارای پدرم زدم! خیلی عجیب و غریب بود و نزدیک بود چپ کنم ولی خب روی ماسه زدم این حرکتو
Vr6
۱۲ خرداد ۱۴۰۲با جنسیس کوپه هم دریفت نزنید من زدم قدیم خرج افتاد رو دستم اگه خواستید ریپلایم کنید بگم چی شد .
فرید
۱۲ خرداد ۱۴۰۲چی شد؟
Vr6
۱۵ خرداد ۱۴۰۲جنسیس کوپه 3.8 داشتم و چون توربوش کرده بودم اتفاقات خیلی بدی برای موتور افتاد مکانیکم گفت خوش بحالت موتور نترکید ، مشکلاتی از جمله خرابی دف و اینجور چیزاهم داشتم که یادم نمیاد ادامش رو ، چون بعدش ماشینو فروختم و این قضیه بر میگرده به کلی سال پیش .
دنیل
۱۰ آذر ۱۴۰۲چی شد
viper2
۱۰ خرداد ۱۴۰۲تویوتا کریسیدا . نیسان التیما . جی تی ۸۶ و بی ام و e36 و بی ام و e46 . موتورم تا حد امکان فقط 2jz
شاهرخ
۱۰ خرداد ۱۴۰۲توی مسابقات دریفت به ندرت 2jz استفاده میشه چون هم خیلی گرونه هم تیونینگش پر هزینه اس
viper2
۱۰ خرداد ۱۴۰۲پس چه موتوری استفاده میشه؟ مثلا s54 یا ls یا rb??
JaMsHiD
۹ تیر ۱۴۰۲بیشتر تنفس طبیعی استفاده میشه یا سوپر شارژر که خرج کمتری داره و به ندرت آر بی و جی زد استفاده میشه . مثلا ۳uz یا LS1
یه آگهی تو سایت دیدم تویوتا کریسیدا با موتور ال اس و تیونینگ دریفت
یه کلیپ هم بود از آلتیما هشت سیلندر سوپر شارژر
و خب منم بودم برای خرج کمتر همچین کاری میکردم
JDM سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲واسه دریفت یه دیفرانسیل LSD لازمه که سرعت بین دوتا پلوس رو یکسان نگه داره در این دفرانسیال ها پیچیدن سخته چون تغییر سرعت تو دف اعمال نمیشه.
تو ایران که کمبود بودجه هست هرزگردی های دیفرانسیل رو به شفت جوش میدن تا سرعت یکسان بین دوتا چرخ دف اعمال بشه تا در پیچ ها دریفت تمیز از آب دربیاد
موتور هم هرچی سبکتر باشه بهتر معمولاً 5.3 LM7. ال اس وان و 2jz gte استفاده میکنن چون دور پایین نیازمند گشتاور هست و وزن موتور هم باید کم باشه ال اس با بلوک آلمینیومی و گشتاور بخاطر حجم موتورش خوب جواب داده. ۲jz هم موتور خیلی خوبیه واسه اینکار هر سه این موتور ها تیون خور بالایی دارن
ARMAN سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲من اگه بودم یه GT86 می گرفتم انجین سری LS یا 2jz یا 1jz روش سوار می کردم و تا 1000 اسب هم تیونش می کردم و بعدش عشق می کردم.
راستی دوستان تو ایران یه کریسیدا هستش که روش موتور 1jz سوار کردن واقعا گاد شده بود
ARMAN سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲و کلا برای دریفت نمونه های ژاپنی رو بیشتر ترجیح میدم بالاخره ژاپن ابداع کننده دریفت بوده
کرگدن باواریا
۱۰ خرداد ۱۴۰۲شوخی میکنی دیگه؟؟🤐
جیپان کجا دریفت رو ابدا کرد ؟ شاید منظورت دریفت توکیو هست :)))
به هر حال رکورد گینس دریفت تو دست m5 g06 هست
خود دریفت هم مستقیما به همین برند مرتبطه
بیمر میخرن که دریفت بزنن ؛ هر مدلی که میخواد باشه حتی کراس اوور هاش! ( به جز سری ۷)
viper2
۱۰ خرداد ۱۴۰۲درسته ماشین های بی ام و به خاطر هندلینگ خوب برای دریفت زیاد استفاده میشن و انتخاب اول خیلی از دریفتر هاست اما کلا زیربندی و اکسل و قطعات افترمارکت و موتور ژاپنی هست کلا
ARMAN سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲من رکوردو چیکار دارم؟؟
اشتب زدی داش
تعصبی نکن بحثو
آقای همساده
۱۲ خرداد ۱۴۰۲عرض درود و خوش آمد گویی به سهام دار بخش اعظم BMW برلیانس
به پدال خوش اومدی
شما کجا اینجا کجا
R@min
۱۰ خرداد ۱۴۰۲جنسیس کوپه راه صافشو بره هنر کرده، دو تا ردلاین بچسبونه رفته به دیار باقی مگر اینکه موتورشو عوض کنن.
mahdi-es17
۱۰ خرداد ۱۴۰۲این سوال به وجود میاید که ایا دریفت زدن در ایران منطقی هستش؟
JDM سابق
۱۰ خرداد ۱۴۰۲عکس کاور آدمو به وجد میاره 👌
Kamy
۱۰ خرداد ۱۴۰۲هیچ لذتی نمیتونه جای دریفت زدن با یه ماشین ۶ یا ۸ سیلندرو بگیره ولی اینا این لذتو از ما گرفتن
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۲بهترین دریفت هارو پورشه ۷۱۸ اس ها می زنن تو کشور و روی دست ندارن اسم بی ام و M6 رو نیوردم چون مثل باکستر انبوه وارد نشدن توی مناطق آزاد هم حرف اول دریفت رو ماستانگ و کامارو ها می زنن
مهدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۲تو مناطق آزاد حرف اول دریفت رو کامارو و موستانگ میزنن؟ یادم نمیاد کسی با این ماشین ها غیر دونات کاری کرده باشه و ماشین های جالبی هم واسه دریفت نیستن
علی جردن
۱۱ خرداد ۱۴۰۲مرسی. دقیقا منظور من از ماستانگ و کامارو دونات بود
مهیار
۴ تیر ۱۴۰۲سلام داداش بوگاتی شما چی چه رنگیه واسه دریفت خوبه ؟
phonix
۱۱ خرداد ۱۴۰۲سبحان الله
من
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ممنون بابت کارکردن این مقاله
لطفا به مرور لیست رو کاملتر کنید، مثل خودروهای قدیمیتر با قابلت تیون و یا خودروهای مناطق آزاد
ممنون
blackwing
۱۰ خرداد ۱۴۰۲فکر کنم سری ۳ ، جیتی۸۶ و آلتیما بهترین توی ایران باشن
Hadi
۱۰ خرداد ۱۴۰۲روآ هم خوبه تو خاکی یادش بخیر با یه سر گاز و یخورده فرمون عقبش در میرفت…
ولی اگه دف تویوتایی بندازی قوی تره
Genius
۱۰ خرداد ۱۴۰۲تو ایران وقتی کارگر و کارمند و کلا حقوق ثابت جماعت نمی تونه لاستیک پراید و پژوش رو سال به سال تعویض کنه دریفت و عشق و حال سهم نورچشمیا و ۴درصدی هاس!
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۲اوضاع کشور به کجا رسیده🤦🤦🤦اونوقت پلیس دبی یه لامبورگینی آونتادور با شتاب صفر تا صد ۲.۹ ثانیه ای خریده واسه تعقیب و گریزای با سرعت بالا که توجه رسانه ها رو هم به خودش جلب کرده
فرشاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۲دریفت رو دستGT86و بیمر نی
AMD
۱۱ خرداد ۱۴۰۲چند سال پیش یه بار تو خیابون دیدم یه پیکان با سرعت سر پیچ یه دریفت تمیزی زد و رفت 🙂
reza
۱۱ خرداد ۱۴۰۲من دوساله معدن کار میکنم همیشه سر چنتا پیچ (جاده خاکی) وقتی تنها یا با دوستام بودم با مزدا دوکابین شرکت دریفت میزدم تا این که 6 ماه پیش فرمونو دیر برگردوندم و ماشین از دستم در رفت خوردم تو نوار نقاله 🤣 کیسه هوا ها باز شد و .. ، 14 تومن خرج گرفت پول یه ماه کارکردنم رفت 😂😂😂
Moh.86
۱۱ خرداد ۱۴۰۲به نظرتون خرید بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۰۵ با ۲۰۰ تا کارکرد منطقیه؟
آقای همساده
۱۲ خرداد ۱۴۰۲منطق رو قیمت تعیین میکنه
Speed-Hunter-007
۱۱ خرداد ۱۴۰۲اکثر jdm ها اوستای این کارن
دکتر
۱۱ خرداد ۱۴۰۲یه وانت هایلوکس تک کابین ۲/۷ داریم😂 با اون چند باری دریفت زدم ولی اخرش ازدستت در میره
BMW
۱۱ خرداد ۱۴۰۲وای بی ام و ها چی میگه قیافه فشون منو به وجد میاره چقدر جذاب و زیبا و آخ قلبم
❤BMW❤
۱۲ خرداد ۱۴۰۲یکی از گزینه های خوب دریفت توی ایران ، مزدا ۳۲۳ هستش بنظرم
Pourya
۱۲ خرداد ۱۴۰۲کسی که این ماشین ها رو داشته باشه اصلا تو رویا هاش هم به دریفت زدن با ماشینش رو مجسم نمی کنه با این قیمت نجومی ماشین
آقای همساده
۱۲ خرداد ۱۴۰۲آریون رو هم خوب میشد تهشو پیچیدند مخصوصا اسپورتاشو
۱۳ خرداد ۱۴۰۲به نظر من تو این گزینه هایی که هست بی ام و نسل ۳ e36 بهتره ول اگر واقعا میخوای ماشین برا دریفت بخری دوج و شورلت ها بهترن البته تو ایران نه منطقه آزاد ها
Saeed
۱۸ خرداد ۱۴۰۲واسه دریفت عربی ماشین ماشین کنید دوستان ♥️
مهیار
۴ تیر ۱۴۰۲پس پیکه چی با بیستا سر پیچ ۶۰ درجه پرواز میکنه واست
JaMsHiD
۹ تیر ۱۴۰۲ماشین دریفت میخوای تو ایران که قطعاتش باشه ، کریسیدا .
چون یه مدت تو ناوگان پلیس بوده صد در صد قطعات زیادی سفارش دادن و الان تو دست قطعه فروش ها هست . آلتیما و کریسیدا ارزون ترین خودرو ها برای خرید و تیونینگ هستش
البته E36 هم نگم نامردیه واقعا از سلاطین دریفت تو ایرانه
mild31
۱۳ آبان ۱۴۰۲کس کارش زندگیش ماشین مکانیکی شغلش برای اموزش دریفت باید با پژو اردی دف تویتا گیربکس دست چین شروع کنید اصولش یاد بگیرید و بدونید هیچ ماشین ایرانی تو دریفت ۲ تا فقط هیچ ماشین به گرد پای هیولا امریکای بیوک ۸ سیلندر با کاربرات وبر نمیرسه هیچ ماشین نمیتونه نزدیک نیسان التیما تیونگ شده برسه تمام
مصیب
۲۸ خرداد ۱۴۰۳موافقم حتما که نباید دود راه بندازی همینم که عقبش شروع کنه به سر خوردن آدرنالینت فعال میشه
آرش...
۱۴ تیر ۱۴۰۳من اولین دریفت تمو با رنو ۵ زدم یادش بخیر الان هم یک پژو ۲۰۶ دارم بعضی وقت ها به یاد قدیما با دوستام دریفت می زنیم