در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین روشهای افزایش توان خودرو را مورد بررسی قرار دادهایم.
شاید در نگاه اول افزایش توان خودرو امری سخت به نظر برسد اما گاهی اوقات اینگونه نخواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید برای بهبود کارایی خودروی خود همیشه به مکانیک مراجعه کنید. فرقی نمیکند که با خودروی خود در خیابانهای شلوغ تردد میکنید یا اینکه در پیست حضور مییابید چراکه توان و پرفورمنس بیشتر باعث خواهد شد سواری بهتری را تجربه کنید؛ اما قبل از آنکه به فکر افزایش توان خودرو باشید بهتر است آن را خوب بشناسید. زیر کاپوت خودروی شما پیشرانهای قرار دارد که با مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن قدرت تولید میکند.
حتما ببینید: قیمت روز انواع خودرو
هرچقدر مخلوط سوخت و هوا بهصورت بهینه سوزانده شوند قدرت و گشتاور بیشتری به دست خواهد آمد. گاهی اوقات برای کسب قدرت بیشتر باید تغییراتی بنیادین در پیشرانه اعمال شود اما گاهی اوقات نیز با اندکی تغییرات کمهزینه میتوان عملکرد قلب تپنده وسیله نقلیه را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله مربوط به تیونینگ خودرو را نیز مطالعه بفرمایید. در ادامه بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
بهترین راهکارهای افزایش توان خودرو
- استفاده از روان کارها و افزودنیهای سنتتیک
روغن موتور در انواع و کیفیتهای گوناگون تولید و عرضه میشود. برای اینکه پیشرانه شما طول عمر و دوام بالاتری داشته باشد باید روغنهای سنتتیک را انتخاب کنید. روان کارهای سنتتیک دارای ساختار شیمیایی هستند که باعث عملکرد بهتر در پیشرانه میشود. روغنهای سنتی درصورتیکه دمای پیشرانه بالا برود شکسته خواهند شد اما روغنهای سنتتیک اینگونه نیستند و در دماهای بالا نیز کارایی بهینهای نشان میدهند. برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد پیشرانه میتوانید از افزودنیهای مجاز به روغن استفاده کنید چراکه این مواد میتوانند باعث کاهش اصطکاک قطعات و گرما شوند.
- بررسی وضعیت احتراق پیشرانه
مهم نیست که چه میزان از مخلوط سوخت و هوا در دسترس پیشرانه قرار میگیرد زیرا اگر سیلندرها جرقه موردنیاز را در اختیار نداشته باشند پیشرانه عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت. شما باید سیستم جرقهزنی کارایی داشته باشید تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. زمانبندی نادرست احتراق باعث مشکلات زیادی میشود و شاید شما را راهی مکانیک کند. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم عیبیابی هستند که با اختلال در فرایند احتراق پیام هشدار را به اطلاع راننده میرساند اما مشکلات کوچک میتوانند از نظرها پنهان بمانند. اگر مخلوط سوخت و هوای شما نسبت هوای بالایی داشته باشد نیازمند ولتاژ بیشتر برای شروع جرقهزنی شمعها خواهید بود و به همین خاطر نصب یک تقویتکننده میتواند کارایی خودرو را بهبود بخشد.
- نصب دریچه گاز و انژکتورهای بهتر
دریچه گاز هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین میکند و انژکتور نیز سوخت را به داخل سیلندرها تزریق میکنند. قطعاً خرابی این قطعهها میتواند فرایند تولید قدرت پیشرانه را مختل کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید میتوانید از سیستمهای تأمین هوای کاراتر برای قلب آهنین خودرو کمک بگیرید. همچنین باید انژکتورهای سوخت تمیز باقی بمانند و به همین منظور حتماً باید از سوخت باکیفیت استفاده کنید. برای کارایی بهتر انژکتورها میتوانید از مواد انژکتور شوی استفاده نمایید و یا اینکه قطعه موردبحث را به کلی تعویض کنید. همچنین برای بهبود کارایی خودرو میتوانید از لولههای سوخت بزرگتری نیز استفاده کنید تا سوخت بیشتری به پیشرانه برسد. مورد بعدی دریچه گاز است که جریان هوای ورودی را کنترل میکند. در صورت استفاده از دریچه گاز بزرگتر میتوان قدرت بیشتری را استخراج کرد. البته ابعاد و مشخصات مناسب دریچه گاز برای خودروی شما ضروری خواهد بود چراکه در صورت استفاده از قطعه بزرگتر قدرت خودرو کاهش مییابد. قطعاً برای نصب چنین قطعاتی باید با یک مکانیک باتجربه مشورت کرد و البته از عدم ابطال گارانتی سازنده نیز مطمئن شد.
- اطمینان از نسبت تراکم مناسب
هرچه کارکرد خودرو بیشتر شود استهلاک قطعات نیز بیشتر خواهد شد و در این میان شما با کاهش فشار کمپرس نیز مواجه میشوید که منجر به افت توان خودرو میشود. البته بدون تغییرات کلی در پیشران و با تعویض یا تعمیر برخی قطعات میتوان نسبت تراکم پیشرانه را بهبود بخشید. از جمله نشانههایی که حاکی از به هم خوردن نسبت تراکم پیشرانه و افت توان آن هستند میتوان به افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن موتور، انتشار دود آبی رنگ از اگزوز و سر و صدای غیرعادی پیشرانه اشاره کرد.
- استفاده از ورودی هوای سرد
اصل کلی این است که با کاهش دما تراکم هوا افزایش خواهد یافت. هوای متراکمتر میتواند سوخت را بهتر بسوزاند و در نهایت قدرت پیشرانه بیشتر شود. زمانی که شما سیستم جذب هوای سرد را انتخاب کنید فیلتر هوای جدیدی نیز روی خودرو نصب خواهد شد که شاید ظاهر عجیبی داشته باشد زیرا بسیار بزرگتر از فیلتر هوای استاندارد خودروست. این سیستمها همچنین مسیر ورود هوا به پیشرانه را تقویت میکنند و انحناهای موجود در آنها باعث بهبود حرکت هوا میشوند. در حقیقت با طراحی بهتر میتوان هوا را سریعتر به پیشرانه رساند.
- تعویض منیفولد اگزوز با هدرز
یکی از تکههای اصلی پازل قدرت پیشرانه خروج دودهای اگزوز است. منیفولدها لولههایی مرتبط به یکدیگر هستند که خروجیهای اگزوز هر سیلندر را به یک خروجی کلی تبدیل میکنند؛ اما مشکل این قطعه به طراحی آن مربوط میشود چراکه فشار برگشتی گازهای خروجی داغ میتواند قدرت را کاهش دهد. ولی درصورتیکه بجای منیفولد استاندارد از هدرز اگزوز استفاده کنید این مشکل رفع خواهد شد. هدرز گازها را بهصورت مجزا از هر سیلندر خارج میکند و زمانی که لولهها از پیشرانه فاصله مناسبی پیدا کردند به یک لوله میپیوندند. اکثر خودروسازان به خاطر هزینههای تولید پایین از منیفولدها استفاده میکنند اما چنین چیزی باعث کاهش حداکثر توان تولیدی پیشرانه میشود.
- استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر
سیستمهای پرخوران مشهور که توربوشارژر و سوپرشارژر نام دارند باعث افزایش توان خودرو میشوند. طراحی سوپرشارژر به این صورت است که با تسمه و پولی به میللنگ وصل میشود و با چرخش میللنگ سوپرشارژر نیز میچرخد اما نکته این است که سرعت چرخش سوپرشارژر بسیار سریعتر از پیشرانه است و باعث میشود هوا بهصورت بهینه وارد پیشرانه شود. با استفاده از سوپرشارژر قدرت پیشرانه بسته به ابعاد و حجم آن بین ۵۰ تا ۲۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت و این رقم برای گشتاور به ۵۰ درصد نیز میرسد. یکی دیگر از سیستمهای پرخوران محبوب توربوشارژر است که عملکرد متفاوتی نسبت به سوپرشارژر دارد. این قطعه از گازهای خروجی اگزوز برای عملکرد خود استفاده میکند و بنابراین گزینه کاراتری برای پیشرانه محسوب میشود. البته تا زمانی که پیشرانه به دور مناسب نرسد توربو وارد مدار نخواهد شد و این فرایند با نام لگ توربو یا تأخیر توربو شناخته میشود. ولی سوپرشارژر با فشار پدال گاز وارد مدار میشود و عملکرد فوریتری دارد. در مقابل باید گفت فشار بوست توربوشارژر معمولاً بیشتر از سوپرشارژر است.
- دقت در حفظ و نگهداری خودرو
اولین قدم در افزایش توان خودرو نگهداری مناسب از آن به ویژه بخش پیشرانه خواهد بود. درصورتیکه مواردی همچون روغن موتور را سر وقت تعویض نکنید و به استهلاک قطعات اهمیتی ندهید تلاشها برای افزایش توان خودرو ناکام خواهد ماند. اگر از بنزین یا روغن موتور بیکیفیت استفاده کنید حتی بهترین اقدامات در این زمینه نیز باعث بهبود کارایی خودرو نخواهند شد. شما همچنین باید فیلترهای مختلف از جمله فیلتر هوا و روغن را نیز بهصورت منظم تعویض کنید.
- بهروزرسانی ECU
مغز خودرو یا همان ECU تمامی سیستمها را تحت نظر دارد و عملکرد کلی، آلایندگی، قدرت و مصرف سوخت را بالانس میکند. خودروهای جدیدترین دارای ECU هایی هستند که قابلیت بهروزرسانی دارند و بنابراین درصورتیکه مشکلی از بابت گارانتی وجود نداشته باشد میتوان نزد یک مکانیک معتبر مراجعه کرد تا با انجام این کار قدرت پیشرانه بهبود یابد.
- کاهش وزن خودرو
به این فکر کنید که با حمل اشیای سنگین چقدر خسته میشوید. همین موضوع درباره خودرو و وزن بالای آن نیز صدق میکند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید میتوانید این کار را با خالی کردن صندوقعقب و کابین شروع کنید. برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه به دنبال سبکتر کردن آن باشید. هرچقدر وزن بیشتری را حمل کنید پیشرانه تحتفشار قرار خواهد گرفت اما با حذف موارد غیرضروری میتوان بهبود عملکرد را شاهد بود. در واقع نسبت به قدرت به وزن نقشی کلیدی در راندمان وسیله نقلیه ایفا میکند. حتی در حالتهای پیشرفته و مخصوصاً مسابقات میتوان بجای شیشههای استاندارد خودرو از نمونههای آکریلیک یا پلاستیکی استفاده کرد. در برخی خودروها نیز امکان خارج کردن صندلیها از کابین برای افزایش فضا وجود دارد.
جهانگير
۱۶ تیر ۱۳۹۳ما که یه 90 L داریم سربالایی خوبه ولی فقط پاتو از رو گاز برنداری چون اگه برداری دیگه روت نمیشه به ماشین های دیگه نگاه کنی
علی
۲۴ آبان ۱۳۹۶L90چند چیز لازم داره
اولیش شمع چهار یلت سوزنی njk (میگن ایبیاس خراب میکنه از من که نکرد ) از،۱۰۰تومن تا ،۴۰۰تومن
دوم تغییر هواکش
فیلتر هوا رو باید بزرگتر بزارین از جای فیلتر ی لوله میکشن جلوتر فیلتر پژویی میزارن ۱۵۰میشه
سوم تغییر اگزوز
هدرز میخاد به نوعی که دوتا اگروز بشه یک و چهار جدا دو و سه جدا
و سر راه هرکدوم دوتا منبع وسط(به اصطلاح) بغیر از منبعها ۸۰۰میشه
حذف کاتالیست که صدرد همه انجام دادن
Remap ecu(که کار هرکسی نیست ) برنامه ریزی کل ecu رو تغییر میده و به حالت super sport تبدیل میکنه ۴۰۰میشه
و در اخر بیرون انداختن l90چون تعادل نداره هرکار کنی به ریلکسی بقیه ماشینا نیست خشک و……….
به کسی برنخوره ولی من دام راضی نیستم ولی خیلی خرج کردم دلم نمیاد بفروشم
سوار بیوک میشم راحتترم
momo
۱۶ تیر ۱۳۹۳میشه توربوشارژر رو ماشینای معمولی مثل 206 استفاده کرد؟؟
sorena scirocco
۱۶ تیر ۱۳۹۳بله و استفاده هم می شه…(روی 206 رو اطلاع دارم)
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز توی مجله یه 206 رو آزمایش کرده بودن که تیون شده بود و دارای توربوشارژ و اینترکولر و خیلی چیزای دیگه بود که حدود 20 میلیون تومن تموم شده بود.شتابش هم اگه اشتباه نکنم بین 5 تا 6 ثانیه بود.
sorena scirocco
۱۶ تیر ۱۳۹۳از موتور206 rc هم استفاده میشه،قیمتش حدود 9 میلیون با تجهیزات کامل هم استفاده میشه که یه غولیه واسه خودش،کلا روی تیونینگ علمی و تخصصی 206 جدیدا چندتا از دوستان شروع به کار کردن،و نتیجه های وحشتناکی هم گرفتن،
یکی از دوستان(آقا محسن) با آر سی خودشون حتی مرسدس c350 رو تو درگ شکست دادن،لینک فیلمشم خواستین می فرستم
saeid.majd
۲۴ آذر ۱۳۹۳توربو برا 206 چقدر خرج میگیره
سپهر
۱۸ تیر ۱۳۹۳روی تمام ماشین ها میشه توربو و توربوشارزر استفاده کرد ولی به تدریج باعث اصیب دیدن موتور خودرو میشه
pouya.shirazband
۴ مهر ۱۳۹۳رو همه ماشین ها میشه نصب کرد
هانا
۲۷ مهر ۱۳۹۳هانا:
رو پیکان و پراید که دیگه نمیشه داداش
پس نگو همه ی ماشینا
بگو بیشترماشینا
Ehsan
۱۶ تیر ۱۳۹۳سر بالایی جائیست که باید از دور های بالای موتور استفاده کرد
ولی نمیدونم چرا بعضی ها نمیخوان دور موتور ماشینشون از 4000 بالاتر بره
مورد داشتیم در سربالایی طرف ماشین رو گذاشته دنده 4 و پاش هم تا آخر روی گاز سرعت 20 کیلومتر در ساعت
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳احسان جان، من هم از موردای این شکلی زیاد دیدم
طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد، و اینقد با ماشین دنده مرده میره که صفحه کلاچ و پیستون و سرسیلندر و…، همه رو به کام مرگ میکشونه
این موردا توی کامیونها خیلی نمود پیدا میکنه، مخصوصا کامیون های قدیمیِ بنز
Ehsan
۱۶ تیر ۱۳۹۳دقیق زدی به هدف صادق جان ، ” طرف با خودش میگه بذار کمتر به ماشین زور بیاد ” نمیدونه که از حداکثر توان ماشین استفاده نمیکنه و بیشتر داره به ماشین فشار میاد
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۳دور موتور ماشینای معمولی نباید خیلی بالا بره! نمونش خود من که با سمند دور موتور رو به قرمز می رسوندم که آخرش تسمه تایم به فنا رفت!
Ehsan
۱۶ تیر ۱۳۹۳شاهین جان نه در اون حد که برسونی به نقطه قرمز
تسمه تایم به فنا رفت یعنی اینکه سوپاپ و پیستون هم همراهش رفتند نه ؟
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳شاهین، حرفی هم که تو زدی، برا خودش داستانایی داره
کنار یارو نشسته بودم، حالا مثلا میخواست با سرعت و شتاب بیشتری با ماشین برونه، یعنی اینقد به این ماشین گاز میداد که اگه موتور دست و پا داشت، طرفو میگرفت به باد کتک!
بهش گفتم آخه قدرت موتور هم نسبت به دور موتور یه رنجی داره، اینجوری نیست که که پاتو بذاری رو گاز تا اشک موتورو دربیاری
کلاَ اگه افراط و تفریط رو از ایرانی بگیری، ایران نابود میشه!!!
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۳داداش صادق زیاد از فنی سر در نمی یارم ولی فکر نکنم اون زمان پیستون اینا به فنا رفته باشن.اینو تقریبا از رفتار پدر فهمیدم البته!
والا من نمیذارم دور موتور به قرمز برسه! حدود 500 دور به قرمز مونده دنده رو عوض میکنم! :)
ولی هیچ کدوم مثل تندر نمیشه! کلا ردلاین نداره! :D
مصطفی
۳۱ مرداد ۱۳۹۶سلام اون یه احمقه
وقتی میل سوپاپ شکست و میل لنگ برید میگه ماشین دیگه عمرش رو کرده
نمیگه بلد نبودم رانندگی کنم
PEUGEOT
۱۶ تیر ۱۳۹۳آقای طهوری از مطلب آموزندتون خیلی ممنون
فردا برم ببینن میتونم چندتاشو روی ماشینم انجام بدم
خیلی حال میده وقتی ماشین آسفالتو می خوره
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳یه مورد دیگه هم به این موارد میتونید اضافه کنید، البته تاثیر خیلی زیادی نمیزاره، ولی بی تاثیر هم نیس
استفاده از بنزین های سوپر به جای معمولی و در کل بنزین های با اکتان بالا
sorena scirocco
۱۶ تیر ۱۳۹۳نظرتون در مورد فیلترهوای مناسب(مثلا k&n)یا فیلتر هواهای مخروطی چیه صادق جان؟
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳سورنا جان، به فیلتر اشاره کردی، یادم افتاد
تقریبا همه معتقدن که هر چی دِبی هوای ورودی موتور بیشتر باشه، باعث بیشتر شدن قدرت موتور میشه (که کاملا هم درسته) ولی به چه قیمتی؟؟
بعضیا حتی فیلترای هوا رو هم درمیارن که هوا بدون هیچ کم و کاستی وارد موتور بشه، این کار محض غلطه.
رو همین حساب یه سری فیلتر ها هستن مثل همون K&N که خودت اشاره کردی، در حین اینکه بالاترین میزان ممکن هوا رو در اختیار موتور میزارن، بیشترین پالایش آلایندگی رو هم انجام میدن، که این کار هم مسلما تاثیر خودشو رو راندمان ماشین میزاره
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳البته سورنا جان، این رو هم مد نظر قرار بده، تاثیرات فیلتر هوا روی فدرت موتور فقط تحت یه شرایط خاص ایجاد میشه و فیلتر، به خودی خود، توی اکثر موارد (یا شایدم همه) میشه گفت فقط روی صدای موتور تاثیر گذاره
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۳صادق جون این بنزین با اکتان بالا همیشه خوب نیست به خاطر ضریب کمپرس ماشینا.الان دقیق یادم نیست چرا ولی یه سرچ بزنی دلیلشو میاره.
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳درسته شاهین جان، این مورد مخصوصا در مورد ماشینای پیکان، پراید و پژو و امثالهم بیشتر نمود پیدا میکنه
البته برای ماشینایی که نسبت تراکم بالایی دارن، باید هم اکتان بالا باشه، وگرنه موتور ماشین دچار کوبش میشه (knock)
شهاب
۱۷ تیر ۱۳۹۳توضیح نسبتا ساده نسبت تراکم!
نسبت تراکم برابر با: حجم کل جابجایی سیلندر تقسیم بر حجم محفظه احتراق
حجم کل = بالاترین نقطه سیلندر TDC + پایین ترین نقطه سیلندر BDC + محفظه احتراق.
مال پیکان ک 7 به 1 و پنزین اکتان بالا روش تاثیری نداره
اگه بخواد تاثیری بزاره رو اینا میزاره:
206 10 ب 1 و 405 9.3 ب 1 و پراید 9.5 ب 1
در کل نسبت تراکم 9 به بالا باید از بنزین با اکتان 92 به بالا استفاده شود…
صادق
۱۶ تیر ۱۳۹۳پدال جان، نمیدونم چرا نظرم برای تایید رفت توی نوبت!
داداش، رسیدگی کن که سریع تایید شه
Mohammad XX
۱۶ تیر ۱۳۹۳شاهین جون فکر نکنم ضرری داشته باشه ها.
میگن ماشینایی که ضریب کمپرس بالاتری دارن به بنزین با عدد اکتان بالاتری احتیاج دارن تا موقع تراکم احتراق نا به جا اتفاق نیوفته. چون گاز هر چی بیشتر متراکم بشه گرم تر میشه و ممکنه بر اثر این گرما قبل از جرقه زنی احتراق رخ بده، به خاطر همین در اونا باید از بنزین با عدد اکتان بالا استفاده بشه
شاهین
۱۶ تیر ۱۳۹۳سلام محمد جان،من بد نوشتم.منظورم از بد بودن در واقع اون نبود! میخواستم بنویسم که توی بعضی ماشینا که ضریب کمپرس پایین(شایدم بالا-چون اینو خیلی وقت پیش تو مجله خونده بودم دقیقا یادم نیست.) دارن به دلایلی که نوشته بود و من یادم نیست،بنزین با اکتان بالا تاثیر چندانی نداره و در واقع اتلاف پول هستش.
مک میسل
۱۷ تیر ۱۳۹۳ماشین ما همینجوریش اسفالتو میخواد بخوره..اخه کاربراتشو پارسال بابام عوض کرد و یه کاربرات توربو شارژ رفت فرانسه و از اون جا اورد .ماشینمون الان تو سربالایی ها یک صدای با حالی میده
hamid3x
۱۶ تیر ۱۳۹۳مطلب خیلی خوبی بود.
دریک مجله خودرویی نوشته بود که با استفاده از آب در داخل سیلندر قدرت موتور خودرو رو میشه افزایش داد.البته این کار فقط در خودرو های مسابقه ای انجام میشه.
تعویض شمع با نمونه های قویتر (از لحاظ قدرت جرقه زنی)هم باعث احتراق بهتر و افزایش توان موتور خواهد شد.
احسان1
۱۶ تیر ۱۳۹۳پراید هم وقتی میخواد حرکت کنه لاستیکاش همینطوری میشه یعنی خود پراید داره حقه ی تایر رو برا ما سوار میکنه دمش گرم
hamid3x
۱۶ تیر ۱۳۹۳دور موتور بالا کمتر به موتور اسیب میزنه تا دور کم(دنده مرده)
البته به نوع خودرو هم بستگی داره .یکی از دوستام که سمند داره در اتوبان دور موتور ماشینو خیلی بالا برد سر سیلندراش سوخت ، نزدیک 1تومن تو خرج افتاد.از طرفی هم پسر عمه ام با پراید141 تو دندنه 2 نزدیک 70(دور موتور بالای 5500)تا میرفت ماشین آخ نمیگفت . اگه سیستم روغن رسانی ، رادیات و کیفیت قطعات موتور خوب باشه دور بالا به موتور اسیبی نمیزنه
مجتبی(ساروی )
۱۶ تیر ۱۳۹۳مرده دنده دادن پدر ماشینو در میاره .یه دوستی داشتم با سرعت 70تا دور موتور روی 2میداد 5ماشین یه قرقری میکرد که دلم میخواست واسش زارزار بگریم .ولی اینو هم باید گفت رانندگی با دور موتور بالا معمولا از 4000به بالا در طولانی مدت باعث مستهلک شدن زود هنگام موتور خواهد شد .طبق تجربه ی شخصی خودم و تحقیقاتی که خودم اینور و انور از تعمیرکارای مجرب پرسیدم معمولا بهترین دو موتور برای تعویض دنده بین 3000تا 3500میباشد البته این قضیه برای سر بالایی که که جهت حفظ شتاب ماشین به دو موتور بالاتری نیاز داریم فرق میکند.درضمن این مساله تو مارکای مختلف ماشینا یه کوچولو فرق میکنه
امیر
۲۸ دی ۱۳۹۵موتور پراید در ابتذا برای مسابقات خیابانی طراحی شده برای همون برخلاف اسمش موتور بسیار خوبی داره میتونید یه سرچ بزنید درموردش
کافر مقدس
۱۶ تیر ۱۳۹۳آخ ــــ آخ آکوردــــه 96رو نیگاه (عکس اول ) چقد دنبالش گشتیم پیدا نکردیم . . .
البته همه ی این موارد تو ایران معنی نداره . . .
Saeed
۱۶ تیر ۱۳۹۳بابا ال نود ماشین عالی یه گاز خورش هم خوبه تنها ماشین مونتاژ داخلی هست که دور موتورش محدودیت و خط قرمز نداره خودم کامل تا رو7آوردمش ولی استوپر نخورد فقط کیلومتر برید
hero
۱۶ تیر ۱۳۹۳فکر کنم تو 6300 باید کات آف بشه ! حتما اشکالی داشته
hero
۱۶ تیر ۱۳۹۳انصافا ال 90 موتور قلدری داره
ولی اگه بخواین با ظرفیت کامل تو جاده کوهستانی باهاش برونید حتما تاثیر منفی داره
mahdi
۱۶ تیر ۱۳۹۳مهمترینش تنفس وهوای ورودی هست که نویسنده اول مطلب اشاره کرد سیستم جرقه زنی هم خیلی تاثیر داره که من تجربشو دارم (شمع های ایریدیوم)همینطور صفحه کلاج هر چی نو تر باشه تو شتاب و قدرت تاثیر داره درضمن دور موتور را هم نسبت به دنده ای که میخوای عوض کنی باید بالا ببری که در سربالاییهادور موتور را بیش از حد معمول باید بالا برد وخیلی چیزای دیگه که دوستان اشاره کردن
واروژ
۱۶ تیر ۱۳۹۳سال 85 یه آردی صفر خریدم برای کارای شرکت…بگذریم ک چه دماری از ما درآورد تا قابلیت رانندگی پیدا کرد و چه مشکلاتی تو 1000کیلومتر اول داشت!
محض خنده پیشنهاد دادم تیونش کنیم که همه قبول کردن و از فیلتر هوای اسپرت و وایر شمع و شمع قویتر و دست آخر یه سایکلون و برداشتن مثلن کاتالیزورش و رینگ و لاستیک 206…
خلاصه مصرف کلی پایین اومد و کولر روشن با ذکر اشهد 140 تا میرفت!
علیرضا
۲ مرداد ۱۳۹۳تازه الان خودم یدونشو دارم مدل 84 یشمی.
خدایی اگه بخوای دور موتورش رو مدام رو 4 یا بلاتر نگه داری سریع تسمه دینام+ تسمه هیدرولیک از بین میره!
اما من اومدم شمعهای NGK ژاپنی + دیسک و صفحه مستحکم با مارک !!! + دف تویوتا کرونا اندختم+ فیلر گیری، زمین تا آسمون ماشین تغییر پیدا کرد که الان (تیر ماه 93) 1نزدیک به 1 میلیون دراومد.
1- صدای ماشین فوق العاده کم شد
2- شتاب+سرعت بهبود پیدا کرد، بخصوص شتاب.
3- با دور موتور پایین تر همون سرعتهای قبل رو میرم
4- مصرف سوختم امده پایین.
بعد رفتم گاز کولرم رو آلمانی زدم، نزدیک به 100 تومن شد اما واقعا نه 405 دادشم نه پارس پدرم به این خنکیه! اینو تمام اعضای خونواده گفتن، چون گاز کولر خودروهای داخلی تماما چینیه!
موفق باشید همگی.
amir
۲۶ مرداد ۱۳۹۴خو عاقا میخواستی انقد خرج کنی میرفتی ماشین بهتر میگرفتی این فقط آفتابه خرج لهیمه
امید
۱۶ تیر ۱۳۹۳جالب بود یادم باشه وقتی ماشین خریدم از قدرت موتورش راضی نبودم این کارارو انجام بدم
MPS
۱۷ تیر ۱۳۹۳پرشیا دارم 6200 رو تا دنده 4 پر میکنه دنده 5 میره رو کفی..با مزدا3 نیو 7500 رو پر میکنم..کات آف که نداره ولی کامپیوتر یه فحشهایی رو صفحه مینویسه بعد دنده عوض میکنه!!
abbasjj
۱۷ تیر ۱۳۹۳خیلی مطلب جالبی بود ولی به درد ما ایرانیا نمیخوره
ای کاش مطلبی تحت عنوان بهترین ماشین های ارزان قیمت میذاشتید هرچند اونا هم واسه ما گرونن (گرونش میکنن) ماشین 1000 دلاری 2000 دلاری تو همین مایه ها :|
bardia
۱۷ تیر ۱۳۹۳مطلب زیاد جالب نبود
اولن با برنامه ریزی ECU روی 206 1600 سی سی حتی تا 15 اسب بخار هم میشه قدرت گرفت نه نیم اسب
یک راه خیلی خوبی که پیشنهاد میکنم استفاده از هدرز ه که روی 206 تیپ 5 تا 7 الی 10 اسب قدرت زیاد میکنه
ورودی هوای بهتر و شمع قویتر
همچنین اگه خیلی میخواین ماشینی مثل 206 رو به فانتوم تبدیل کنید میتونین از من بپرسین
206 قابلیت اینو داره که بدون نصب توربو صفر تا صدش تا 8 ثانیه کم شه با تقریبا” خرجی حدود 4 تا 5 میلیون تومان
momo
۱۷ تیر ۱۳۹۳میشه بگی چه چیزایی لازمه؟؟ و آیا این تجهیزات تو ایران پیدا میشه؟؟
bardia
۱۸ تیر ۱۳۹۳عزیز برای اینکه 206 تیپ 5 رو بکنی مثل فشنگ:
1.نصب هدرز و منبع اسپورت اگزوز
2.نصب شمع درست حسابی و فیلتر هوای اسپرت
3.اگه ای سی یو ماشینت 7.4.5 باشه عوضش کنی با مدل 7.4.4
4.بعد اینکه ECU 7.4.4 شد میری سراغ چیپ سوپر تیونینگ که روی ECU نصب میشه(البته این کارو روی 7.4.5 هم میشه کرد ولی کمتر جواب میگیری)
5.اگه همه ی این کارای بالا رو کردی,زانتیا و مزدا 3 و این دسته ماشینارو میزنی,ولی اگه بازم سیر نشدی و میخوای ماکسیما اتومات و ازرا و اینارو هم بگیری:
باید بری میل سوپاپ فکر کنم 65 درجه بزاری(بپرسی از مکانیک ها بلدن) این حرکت یه 20 اسب بخار اضافه میکنه بازم
باز هم هست کارایی که روی شتا تاثیر داشته باشه که سخت میشه مثل فلایویل الومینیومی که برای 206 امادشو دارن و نصب کویک شیفتر
ولی یک نکته ی خیلی مهم اینه که همه ی کارای بالا رو بکنی ولی سایز رینگ و لاستیکت از استاندارد کارخونه بزرگ تر باشه نتیجه ی خاصی و قابل توجهی نمیگیری
momo
۱۹ تیر ۱۳۹۳ممنون از راهنماییت. اما فک کنم این هزینه هارو بزارم رو پول ماشین میتونم همون ماکسیما اتوماتو بخرم :|
Linkoln 6FT
۱۷ تیر ۱۳۹۳با ریفلش کردن همون نیم اسب بخار زیاد میشه
نویسنده که نگفت با برنامه ریزى مجدد اکو میشه نیم اسب اضافه کرد
به نظرمن برنامه ریزى مجدد اکو کار درستى نیست چون مصرف
سوخت رو بالا میبره همین کار رو کارخونه هم میتونست انجام بده
Just 323
۱۷ تیر ۱۳۹۳اینا همه واسه فیلماست … ما که تا دو تا بخواییم گاز بدیم توربو بذاریم رو سره ما خراب میشن بگیرید با خدایی نخواستیم ..
فرید
۱۷ تیر ۱۳۹۳وقتی با دنده 3 دور موتور بالاتر از 3 هزار میرم تو سربالایی اخرش دیگه موتور گاز نمیخوره؟انگار هوا به موتور نمیرسه حتی ماشینو بیاری رو دنده 2 هم کم و کان مشکل پا برجا هستش
علی
۱۷ تیر ۱۳۹۳سلام.رویه رونیز چه کار میشه کرد که سرعتش بیشتر بشه.قدرتش که حرف نداره.فقط تو سربالایی نمیدونم چه مشکلی پیدا کرده که گاز نمیخوره لطفاکمکم کنید.
000
۱۷ تیر ۱۳۹۳سلام
کسی میدونه بهترین شمع برای ال۹۰ چیه؟؟
f1
۱۹ تیر ۱۳۹۳سلام خدمت پدالی های عزیز.
بهترین دور موتور برای خودروهای سواری که زیربارهستن(سربالایی ووزن زیادی روماشین باشه)،بین 3500تا4500 چون اگر بیشتر بشه فرست تنفس موتور کاهش پیدا میکنه و هم نیروی اینرسی پیستون نسبت به احتراق بیشتر میشه وباافت گشتاور مواجه میشه موتور.
حمیدرضا
۲۹ تیر ۱۳۹۳به نظر من باید خوب گوش بدیم ببینیم ماشینمون چه صدایی داره ازش بیرون میاد !
آره وقتی صدای ناجوری میده باید دور موتور رت در فواصل طولانی زیاد بالا نبریم. ضمنن بهتره در فواصل طولانی یه تنفسی به ماشین و خودمون بدیم که هر دو سالم به مقصد برسیم.
hassan
۲۴ مرداد ۱۳۹۳سلام به دوستان سایت ” pedal.ir ”
ماشین من 206 تیپ 2 مدل 84 هستش
دور موتور ماشین بالاست ولی سرعت پایین
از وقتی هم که ماشین تعمیر موتور شده این مشکل 2 چندان شده
مثلا توی دنده 4 دور موتور روی 4 و سرعت روی 85 هستش و فشار رو روی موتور میشه حس کرد
با دیاک و تعویض دیسک و صفحه مشکل برطرف نشد
مشکل از کجاست
ممنون میشم مدیران سایت و دوستانی که تخصص یا با چنین مشکلی مواجه شدن راهنمایی کنن
با سپاس
امین
۱۴ شهریور ۱۳۹۳سلام، از نظر من با خرید یه هدرز به قیمت 900 هزار تومان و فیلتر اسپرت قیمت 50،60 هزارتومان و شمع، وایر شمع اسپرت 100 تا 150 قدرت و سرعت ماشین با افزایش چشم گیری نصیبتان میشه البته قیمتا میان گیر هست شاید جمعا 100 بالا یا پین بزنه
محمد
۳۱ شهریور ۱۳۹۳سلام برای تقویت شتاب نیسان پیکاپ باید چکار کنیم؟اسنور کل چطوره خوبه برا شتاب یانه؟
مهدی
۱۱ مهر ۱۳۹۳سلام من ی پی کی مدل 83 انژکتور دارم میخام شتابشو افزایش بدم.شمع و وایر از چه مارکی استفاده کنم.چقد تاثیر داره؟
الان 0تا100 15 ثانیه پر میکنم.
استپر هم تاثیر داره؟چه مارکی بگیرم؟
ممنون
مهدی
۱۱ مهر ۱۳۹۳کاتالیزور چیه؟
قیمتش حدودا چنده؟
هدرز چیه؟
malek
۵ آذر ۱۳۹۳سلام
من یه 405 1800cc دارم.به نظرتون میشه سرسیلندرشو با یه سرسیلندر 16 سوپاپ عوض کنم.