آموزشمقالات

بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین روش‌های افزایش توان خودرو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شاید در نگاه اول افزایش توان خودرو امری سخت به نظر برسد اما گاهی اوقات این‌گونه نخواهد بود. در واقع شما مجبور نیستید برای بهبود کارایی خودروی خود همیشه به مکانیک مراجعه کنید. فرقی نمی‌کند که با خودروی خود در خیابان‌های شلوغ تردد می‌کنید یا اینکه در پیست حضور می‌یابید چراکه توان و پرفورمنس بیشتر باعث خواهد شد سواری بهتری را تجربه کنید؛ اما قبل از آنکه به فکر افزایش توان خودرو باشید بهتر است آن را خوب بشناسید. زیر کاپوت خودروی شما پیشرانه‌ای قرار دارد که با مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن قدرت تولید می‌کند.

حتما ببینید: قیمت روز انواع خودرو

هرچقدر مخلوط سوخت و هوا به‌صورت بهینه سوزانده شوند قدرت و گشتاور بیشتری به دست خواهد آمد. گاهی اوقات برای کسب قدرت بیشتر باید تغییراتی بنیادین در پیشرانه اعمال شود اما گاهی اوقات نیز با اندکی تغییرات کم‌هزینه می‌توان عملکرد قلب تپنده وسیله نقلیه را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله مربوط به تیونینگ خودرو را نیز مطالعه بفرمایید. در ادامه بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم.

بهترین راهکارهای افزایش توان خودرو

  • استفاده از روان کارها و افزودنی‌های سنتتیک

روغن موتور در انواع و کیفیت‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شود. برای اینکه پیشرانه شما طول عمر و دوام بالاتری داشته باشد باید روغن‌های سنتتیک را انتخاب کنید. روان کارهای سنتتیک دارای ساختار شیمیایی هستند که باعث عملکرد بهتر در پیشرانه می‌شود. روغن‌های سنتی درصورتی‌که دمای پیشرانه بالا برود شکسته خواهند شد اما روغن‌های سنتتیک این‌گونه نیستند و در دماهای بالا نیز کارایی بهینه‌ای نشان می‌دهند. برای بهبود هرچه بیشتر عملکرد پیشرانه می‌توانید از افزودنی‌های مجاز به روغن استفاده کنید چراکه این مواد می‌توانند باعث کاهش اصطکاک قطعات و گرما شوند.

  • بررسی وضعیت احتراق پیشرانه

مهم نیست که چه میزان از مخلوط سوخت و هوا در دسترس پیشرانه قرار می‌گیرد زیرا اگر سیلندرها جرقه موردنیاز را در اختیار نداشته باشند پیشرانه عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت. شما باید سیستم جرقه‌زنی کارایی داشته باشید تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. زمان‌بندی نادرست احتراق باعث مشکلات زیادی می‌شود و شاید شما را راهی مکانیک کند. اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم عیب‌یابی هستند که با اختلال در فرایند احتراق پیام هشدار را به اطلاع راننده می‌رساند اما مشکلات کوچک می‌توانند از نظرها پنهان بمانند. اگر مخلوط سوخت و هوای شما نسبت هوای بالایی داشته باشد نیازمند ولتاژ بیشتر برای شروع جرقه‌زنی شمع‌ها خواهید بود و به همین خاطر نصب یک تقویت‌کننده می‌تواند کارایی خودرو را بهبود بخشد.

  • نصب دریچه گاز و انژکتورهای بهتر

دریچه گاز هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند و انژکتور نیز سوخت را به داخل سیلندرها تزریق می‌کنند. قطعاً خرابی این قطعه‌ها می‌تواند فرایند تولید قدرت پیشرانه را مختل کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید از سیستم‌های تأمین هوای کاراتر برای قلب آهنین خودرو کمک بگیرید. همچنین باید انژکتورهای سوخت تمیز باقی بمانند و به همین منظور حتماً باید از سوخت باکیفیت استفاده کنید. برای کارایی بهتر انژکتورها می‌توانید از مواد انژکتور شوی استفاده نمایید و یا اینکه قطعه موردبحث را به کلی تعویض کنید. همچنین برای بهبود کارایی خودرو می‌توانید از لوله‌های سوخت بزرگ‌تری نیز استفاده کنید تا سوخت بیشتری به پیشرانه برسد. مورد بعدی دریچه گاز است که جریان هوای ورودی را کنترل می‌کند. در صورت استفاده از دریچه گاز بزرگ‌تر می‌توان قدرت بیشتری را استخراج کرد. البته ابعاد و مشخصات مناسب دریچه گاز برای خودروی شما ضروری خواهد بود چراکه در صورت استفاده از قطعه بزرگ‌تر قدرت خودرو کاهش می‌یابد. قطعاً برای نصب چنین قطعاتی باید با یک مکانیک باتجربه مشورت کرد و البته از عدم ابطال گارانتی سازنده نیز مطمئن شد.

  • اطمینان از نسبت تراکم مناسب

هرچه کارکرد خودرو بیشتر شود استهلاک قطعات نیز بیشتر خواهد شد و در این میان شما با کاهش فشار کمپرس نیز مواجه می‌شوید که منجر به افت توان خودرو می‌شود. البته بدون تغییرات کلی در پیشران و با تعویض یا تعمیر برخی قطعات می‌توان نسبت تراکم پیشرانه را بهبود بخشید. از جمله نشانه‌هایی که حاکی از به هم خوردن نسبت تراکم پیشرانه و افت توان آن هستند می‌توان به افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف روغن موتور، انتشار دود آبی رنگ از اگزوز و سر و صدای غیرعادی پیشرانه اشاره کرد.

  • استفاده از ورودی هوای سرد

اصل کلی این است که با کاهش دما تراکم هوا افزایش خواهد یافت. هوای متراکم‌تر می‌تواند سوخت را بهتر بسوزاند و در نهایت قدرت پیشرانه بیشتر شود. زمانی که شما سیستم جذب هوای سرد را انتخاب کنید فیلتر هوای جدیدی نیز روی خودرو نصب خواهد شد که شاید ظاهر عجیبی داشته باشد زیرا بسیار بزرگ‌تر از فیلتر هوای استاندارد خودروست. این سیستم‌ها همچنین مسیر ورود هوا به پیشرانه را تقویت می‌کنند و انحناهای موجود در آن‌ها باعث بهبود حرکت هوا می‌شوند. در حقیقت با طراحی بهتر می‌توان هوا را سریع‌تر به پیشرانه رساند.

  • تعویض منیفولد اگزوز با هدرز

یکی از تکه‌های اصلی پازل قدرت پیشرانه خروج دودهای اگزوز است. منیفولدها لوله‌هایی مرتبط به یکدیگر هستند که خروجی‌های اگزوز هر سیلندر را به یک خروجی کلی تبدیل می‌کنند؛ اما مشکل این قطعه به طراحی آن مربوط می‌شود چراکه فشار برگشتی گازهای خروجی داغ می‌تواند قدرت را کاهش دهد. ولی درصورتی‌که بجای منیفولد استاندارد از هدرز اگزوز استفاده کنید این مشکل رفع خواهد شد. هدرز گازها را به‌صورت مجزا از هر سیلندر خارج می‌کند و زمانی که لوله‌ها از پیشرانه فاصله مناسبی پیدا کردند به یک لوله می‌پیوندند. اکثر خودروسازان به خاطر هزینه‌های تولید پایین از منیفولدها استفاده می‌کنند اما چنین چیزی باعث کاهش حداکثر توان تولیدی پیشرانه می‌شود.

  • استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر

سیستم‌های پرخوران مشهور که توربوشارژر و سوپرشارژر نام دارند باعث افزایش توان خودرو می‌شوند. طراحی سوپرشارژر به این صورت است که با تسمه و پولی به میل‌لنگ وصل می‌شود و با چرخش میل‌لنگ سوپرشارژر نیز می‌چرخد اما نکته این است که سرعت چرخش سوپرشارژر بسیار سریع‌تر از پیشرانه است و باعث می‌شود هوا به‌صورت بهینه وارد پیشرانه شود. با استفاده از سوپرشارژر قدرت پیشرانه بسته به ابعاد و حجم آن بین ۵۰ تا ۲۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت و این رقم برای گشتاور به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. یکی دیگر از سیستم‌های پرخوران محبوب توربوشارژر است که عملکرد متفاوتی نسبت به سوپرشارژر دارد. این قطعه از گازهای خروجی اگزوز برای عملکرد خود استفاده می‌کند و بنابراین گزینه کاراتری برای پیشرانه محسوب می‌شود. البته تا زمانی که پیشرانه به دور مناسب نرسد توربو وارد مدار نخواهد شد و این فرایند با نام لگ توربو یا تأخیر توربو شناخته می‌شود. ولی سوپرشارژر با فشار پدال گاز وارد مدار می‌شود و عملکرد فوری‌تری دارد. در مقابل باید گفت فشار بوست توربوشارژر معمولاً بیشتر از سوپرشارژر است.

  • دقت در حفظ و نگهداری خودرو

اولین قدم در افزایش توان خودرو نگهداری مناسب از آن به ویژه بخش پیشرانه خواهد بود. درصورتی‌که مواردی همچون روغن موتور را سر وقت تعویض نکنید و به استهلاک قطعات اهمیتی ندهید تلاش‌ها برای افزایش توان خودرو ناکام خواهد ماند. اگر از بنزین یا روغن موتور بی‌کیفیت استفاده کنید حتی بهترین اقدامات در این زمینه نیز باعث بهبود کارایی خودرو نخواهند شد. شما همچنین باید فیلترهای مختلف از جمله فیلتر هوا و روغن را نیز به‌صورت منظم تعویض کنید.

  • به‌روزرسانی ECU

مغز خودرو یا همان ECU تمامی سیستم‌ها را تحت نظر دارد و عملکرد کلی، آلایندگی، قدرت و مصرف سوخت را بالانس می‌کند. خودروهای جدیدترین دارای ECU هایی هستند که قابلیت به‌روزرسانی دارند و بنابراین درصورتی‌که مشکلی از بابت گارانتی وجود نداشته باشد می‌توان نزد یک مکانیک معتبر مراجعه کرد تا با انجام این کار قدرت پیشرانه بهبود یابد.

  • کاهش وزن خودرو

به این فکر کنید که با حمل اشیای سنگین چقدر خسته می‌شوید. همین موضوع درباره خودرو و وزن بالای آن نیز صدق می‌کند. اگر به دنبال افزایش توان خودرو هستید می‌توانید این کار را با خالی کردن صندوق‌عقب و کابین شروع کنید. برای بهبود عملکرد وسیله نقلیه به دنبال سبک‌تر کردن آن باشید. هرچقدر وزن بیشتری را حمل کنید پیشرانه تحت‌فشار قرار خواهد گرفت اما با حذف موارد غیرضروری می‌توان بهبود عملکرد را شاهد بود. در واقع نسبت به قدرت به وزن نقشی کلیدی در راندمان وسیله نقلیه ایفا می‌کند. حتی در حالت‌های پیشرفته و مخصوصاً مسابقات می‌توان بجای شیشه‌های استاندارد خودرو از نمونه‌های آکریلیک یا پلاستیکی استفاده کرد. در برخی خودروها نیز امکان خارج کردن صندلی‌ها از کابین برای افزایش فضا وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۵ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۴۵۰ دیدگاه‌ها

  1. Haami.N

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت اساتید . سوااااال؟؟؟

    خودروی من 206 تیپ 2 سال 89 هستش . دنده 1 و 2 ماشین خیلی کم جونه و کلا باید زیاد گاز بدم واسه شتاب گرفتنش .دیاگ میگه شمع و وایر ماشین سالمه ولی سنسور اکسیژنش میگن ضعیف شده . علتش میتونه این سنسور باشه ؟؟؟

    1. رضا حيدریان

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (19 ديدگاه)

      داداش کلا 206 ها این طوری هست من مدل 90 دارم اصلا نفس نداره و همون مشکلی که گفتی رو تو دنده 1 و2 داره ولی توی2 بدتره
      حالا یه چیز دیگه من رانا هم داشتم به نظر من موتوررانا از بقیه ماشین های هم رقیب خودش بهتره و مشکلی که 206 داره رو نداره.

      1. morteza

        ۴ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام.از شمع دو و یا سه پلاتین استفاده کن.بعد تفاوت رو حس میکنی

        1. ERFAN

          ۲۶ فروردین ۱۳۹۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          نه لزوم به این کتر نیست شمع 2یا3 پلاتینه با 1 هیچ فرقی نداره

      2. امیر

        ۲۸ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (7 ديدگاه)

        شما پشت پراید بشینید چی میگید

      3. رایکا

        ۲ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        شمع سوزنی تیز اصل استفاده کن اون خوبتره

    2. رضااااااااااا

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام منم مشکل همینو دارم به من میگن شمع سوزنی بنداز ماشین من سمند ال ایکس دوگانه سوزه به نظرت شمع سوزنی خوبه یا نه لطفا راهنماییم کنین

      1. امین

        ۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شمع 3 پر بوش بنداز تضمینیه دادا

    3. Amir_Samizadeh

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با سلام 206 تیپ 2(تی یو 3) کلا تنبل بوده و هستش و تو شتابگیری با پراید فرقی محسوسی نداره و فقط اسمش 206 هستش!!!!و اینکه سرعته 0 تا 100 رو در بهترین حالت(فابریک)حدود 14 ثانیه میزنن هر دوشون
      ولی 206 تیپ 5 (تی یو 5)دقیقا برعکسه البته(تا برجه 6 ساله 1390) واقعا راه میرن به اندازه زانتیا و ماکسیما اتومات و اوانته و…. در حالته فابریک 0 تا 100 رو حدود 9/5 ثانیه میزنه!!!!البته نه تیپه 5 هایه الان که گیربکس و کامپیوتر و سیم کشی محصوله مشترکه چین و ایران شده و 0 تا 100 رو حدود 12 میزنه و صدایه موتور به مراتب بیشتر و کیفیت پایین تر….و جالبه 206 مدله 90 به قبل که تیپه 5 هاش عالی بود الان که میگردی خیلی محدوده ولی الان که کییفیتش اومده پایین فراوونه
      <<<<>>>>(بنزینه سوپر)
      با کمترین هزینه اینکارارو میتونی انجام بدی که از این رو به اون رو میشه شتابش!!!!

      1. Amir_samizadeh

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ۱.شمع سوزنی پایه بلند ایریدیوم ان جی کا حدود قیمت صدوبیست هزار تومن۲.موقع تعویض دیسک و صفحه که رسید فقط والوو جعبه کاهی پژو سیتروین استفاده کنید حدود قیمت دویستو هشتاد هزار تومن….مورد یک و دو برایه دویستو شش تی یو فایو هستش ۳.برداشته کاتالیزور ۴.منبع اگزوز ۵.گیربکس ضریب دنده کوتاه ۶.پورت پولیش ۷.کیت مکش هوا ۸.توربو فن ۹.ریمپ ای سی یو ۱۰.سوپر چیت ۱۱.دورگیری سوپاپ ها ۱۲.هدرز که البته به غیر از پراید برای پژو اینا میره بالایه یک تومن

  2. ارمان

    ۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من یک سمندموتور عادی دارم خاستم بدونم موقع صحیح برای تعویض دنده چه دور موتوری هست

    1. علی

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقا بهترین دور عوض کردن دنده تو سمند 3500 دوره که اختصادی هم هست اما اگه ماشین تو سربالایی باشه و یا سنگین باشه این دور حتی می تونه به 5000 دور هم برسه.

    2. علی

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقا بهترین دور برای عوض کردن دنده های سمند 3500 که اگر ماشین سنگین باشه و یا تو سربالایی باشه این دور می تونه تا 5000 هم برسه.

    3. بیژن

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه ماشین سرد باشه باید۲۵۰۰دور دنده رو عوض کنی اگه ماشین گرم باشه:۱رو سطح معمولی زود عوض کردن واسه مصرف کمترخوبه و اشکالی نداره.۲۰۰۰دور خوبه.۲ولی تو سربالایی ۳۰۰۰خوبه.۳ولی اگه هم سربالایی باشه و هم ماشین سنگین باشه ۵۰۰۰دور هم جاداره.۳تو درگ هم ۷۰۰۰دور باسمند خوبه ولی بیشتر از به موتور ضرر داره.

  3. محمد

    ۲۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خسته نباشی مهندس من یه مکانیک خودروام که بیشترمشتریام برایه مصرف ماشینشون شاکی هستن برای پایین اوردن مصرف سوختشون باید چه اقداماتی کنم که مشتری راضی باشه ممنون اگه یه راهنمایی بکنید

    1. امین

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      معمولا کاهش مصرف سوخت از مقدار استاندارد تعیین شده درکارخانه سازنده برای خودرو ها به سختی انجام میشه اما اگر مصرف سوخت بالاتر از مقدار معمول بشه حتما نازل های پاشش انژکتور زیادی بنزین به موتور تزریق میکنن و تو حالت بدتر بوی بنزین توی ماشین بخصوص تو سربالایی ها میپیچه (نازلهای انژکتور باید تعویض شن)

    2. mojtaba

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      تعویض به موقع فیلتر بنزین و هوا
      نصب شمع های چند پلاتینه
      نصب گلویی هدرز
      استفاده از بنزین سوپر یا اکتان بالا
      تنظیم باد تایر
      ریست کردن ecu
      سرویس انژکتور ها
      و…

  4. محمد

    ۲۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درضمن مهندس برای بالابردن شتابشون باید چه کارایی بکنم که واقعاچشم گیر باشه
    ممنون اکه جوابمو بدین

  5. حشمت

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده دارای ماشین پیکان کاربراتور میباشم که گاز سوز است در حالی که دیسک صفحه را عوض کرده ام سرسیلندر را تعویض کرده ام وخود فراوان را چند میلیمتر تراش دادم، ماشینم موقع سربالایی کم میاورد حتی سربالایی های معمولی در این جهت مرا راهنمایی کنید

    1. amir

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کلا ماشین گاز سوز شد به فناس

    2. جواد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      حشمت جان بنده هم با پیکان همچین مشکلاتی داشتم
      مشکل صفحه کلاچ و فراویل نیست . روی دلکو و برق .و همچنین میل سوپاپ تمرکز کن اگر موتور ماشینت سلامته دفرانسیل هم میتونه تاثیر تو تنبلی ماشین داشته باشه اگر انژکتور هستش سوزن پاشش خودتو چک کن

  6. سروش

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من یه 206 دارم که توانش پایین اومده بود توش یه مکمل روغن امریکایی ریختم به نام RESTORE که سه تا فلز مس و سرب نقره داشت. بعد از 200الی300کیلوتر اصلاً ماشینم کلا عوض شده دیگه نه کم میاورد و نه جوش و مضرفش هم خیلی پایین اومد.

  7. علی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من تنظیم موتوردارم ومیخواستم یابت اینکه دوستان عرض کرده بودند ماشین شتاب نداردسوخت ان بالااست وغیره باید خدمت شماعرض کنم که حتما خودرورابه یکی ازتنظیم موتورهایی که قابل اعتماداست ببرید بگوییدکه خودروراسرویس کامل انجام دهدحتی دهانه شمعهارانیزتنظیم کند ودرضمن شماهم صافی بنزین خودرورانیزروغن تاروغن تعویض نمایید

  8. میلاد

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقیقا منظورتون از 5 راه ارزان قیمت چی بود؟؟؟ بستن اینترکولر توربوشارژ کیت خوردجی ودو رفرش ای سی یو تقریبا ده میلیون در هزینست؟؟ راه پر هزینتون چیه؟؟ حالا من راه کم هزینه رو بهتون میگم افزایش ولتاژ کویل دوبل. و تعقیر مسیر هوای ورودی از جای کم فشار به جای پر فشار و بزرگ کردن فیلتر هوا یا استفاده از فیلتر ریس بین 15 تا 25 اسب بخار بسته به خودرو شما به توانتون افزایش میده.

  9. محمد

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من پژو پارس مدل 85 دارم واشر سر سیلندروعوض کردم نمونه فرانسوی گذاشتم چون آب کم میکرد
    بعد از این کار ماشین از دور موتور 4.4 به بالا افت میکه سرعت ماشین تو دنده5 به 165 کیلومتر در ساعت محدود شده.دنده 4 آف نمیکنه.
    تایم و شیم هم استانداده.شمع 2 پلاتین و وایر جدید عوض کردم.کیلومتر ماشین 126000 تاس.یه برق کار گفته سنسور شتاب سنج ممکن ایراد داشته باشه
    چیکار باید بکنم ماشین از نظر فنی سامه ولی این مشکل ماشینو از چشم انداخته؟؟؟

    1. جواد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام نمیخوام عیبی رو مکانیک بزارم
      ولی همچین مشکلی پیدا کردم و بعد کلی خرج کردن فهمیدم سوزن انژتور ماشینمو تعویض کردن و بعد سرویس انژکتور مشکلم حل شد
      دیگه دور بالا یا دور خیلی پاین ماشین خف نمیکنه
      سوزن باید پودر بپاشه سوختو نه شکل مایع

    2. هادی

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه نگاه به کاتالیزرت بنداز احتمالا بر اثر ضربه یا چیز دیگری ریخته و جلوی نفس ماشین رو گرفته برا من این اتفاق افتاده بود

  10. مجید

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز بدلیل اینکه دریچه گاز 206 برقی است مکث در حرکت داردو شتاب اولیه پایین است بیخودی دست به موتور ماشین نزنید در خودروی رانا بدلیل سیمی بودن دریچه گاز ،فعال سازی سیستم رها گاز را می توان انجام داد وشتابش از 206 بیشتر است

    1. حمید

      ۲۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کاملا موافقم.من یه 206 مدل 90 دارم از شمع دو پلاتین تا شستشوی انژکتور ، تعویض تمام فیلترهای هوا روغن بنزین و حتی تعویض سنسور اصلی اکسیژن ntk شرکتی و عوض کردن روغن فیلر گیری و برداشتن کاتالیزور (که یکم بهتر میشه شتاب ولی مصرف میره بالا یکمم صدا اضافه میشه ولی خیلی کم شتاب خوب میشه اونم به خاطر ورود بیشتر اکسیژن به موتوره) و یه کمم با زدن بنزین سوپر ریپ زدن ماششینم بهتر شد و یکمم شتابش و صبح ها هم بهتر روشن میشه گاز میدم خفه نمیکنه.ولی در کل با تمام این هزینه ها که رو دستم موند اصلا ارزششو نداره چون 206 جماعت خصلتشه.ماشینتونو الکی ندین دست این تعمیر کارا چون هم پولتون میره هم میزنن جای دیگشم میترکونن.فقط در صورت خرابیه قطعه اونو عوض کنین و حواستون به بنزینی که میزنین و آب روغنش باشه که بیشتر عمر کنه ماشین.هر چی کمتر انگولک کنین بهتره تا مثل من متضرر نشین

      1. Amir_Sz

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3 ديدگاه)

        شما تیپ دو دارین اگه تیپ پنج داشتین دقیقا برعکس بود پس نگین کلا شتاب ۲۰۶ بده بگین شتاب تیپ ۲ کمه

  11. جمال

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام جناب مهندس.ممنون برای این راهنمایی های ارزنده تون.راستش من یک پارس مدل آخر 86 دارم.از اول دست خودم بوده .ماشین چندی پیش قدرتش کم شده بود.گفتن کاتالیستت پر شده و نفس نداره بوی بدی هم میداد.یک کاتالیست از نوع جدیدتر که حالت جمه وجورتر داره و استوانه ای هست انداختم.گفتن مال اس ال ایکسه جدیدتره و بهتر.الان ماشین یک کم در هم در جا وهم تو یک و دو ریپ داره.همه جاشم تست کردن میگن مثل ساعت کار میکنه.و غالبا هر یکی دو هفته خطای سنسور اکسیژن میده .سنسور اکسیژن رو هم دو بار عوض کردم همچنان خطا میده.آی سی مربوطه روی ایسیو را هم عوض کردم.باز توفیری نکرد.آیا ممکنه مربوط به کتالیست باشه که یک کم کوچکتره

  12. mamdaliks

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا شمع سوزنی بوش فیلتر هوا اسپرت بنزین سوپر بزنین بفهمید شتاب چیه

  13. علی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان خواستم بدونم بهترین موقعیت برای دنده عوض کردن پراید چند دور موتور باید باشد ممنون؟

    1. مهدی

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام برای پراید بهترین موقع تعویض دنده 2500rpmمناسب است بیشتر این مصرف ماشین 2 لیتر اضافه میشه

    2. نیما

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      3000تا3500 ،تقریبا تمام ماشینها

  14. عرفان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من پرشیای ای ال ایکس دارم چراغ شکش روشن و خاموش میشه .
    مشکلش چیه؟ چی کار باید بکنم؟

    1. سعید

      ۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      احتمالا به خاطر سنسور مربوط به اکسیژن یا میل بادامک هست

      نگران نباشید خود سنسور ایراد داره و موتور ماشینتون سالمه

      روزبخیر

  15. مهدی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . من یک پراید مدل آخر 92 دارم مصرفش خیلم زیاده حدود 9تا 10 لیتر در 100 کیلومتر چند جا هم بردمش میگن هیچ مشکلی نداره .تو پارکینگ هم که یکم کار میکنه سردرد میگیری از بوی بدش .لطفا راهنماییم کنید . با تشکر.

    1. abbas.sev

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز ماشین شما ای سی یو فلش کنید اوکی میشه

  16. علیرضا

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام جناب مهندس من یه سمند اس ای موتور1800مدل90دارم .سرویس ها هم به موقع انجام دادم دومشکل دارم یک اینکه بااینکه سیم کلاج راعوض کردم وروغن کاری وگریس کاری شده بازم سفته دوم اینکه یه مقدار مصرف زیاده وشتاب ماشین هم کم.دوگانه سوز هم نیست.لطفا اهنمایی کنید خیلی برام مهمه باتشکر

  17. ابوالفضل

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان گلم
    راجع به 206 عرض کنم که تیپ دو این خودرو حدود 75 اسب بخار قدرت داره که خیلی کمه
    نکته 1 شمع ها هر20000 کیلومتر تعویض بشه آنهم فقط شمع استاندارد و جنس اصل
    شمع های چند پلاتین باعث گرم شدن بیش از حد محفظه احتراق موتور میشه که برای ماشین مضره
    نکته 2 سنسور های اکسیژن موجود در بازار از نوع نامرغوب هست و اگر مشکل سنسور اکسیژن دارید حتما اصلی بخرید حدود 370 تومنه درحالیکه متفرقه از 65 الی 170 تومن موجوده
    نکته3 هواکشو کلا جمع کنید تا 10 درصد به توان موتور اضافه میکنه اما بالطبع در مصرفو بالا میبره
    اما اگر دنبال هزینه متوسط هستید منیفولد اسپرت بندازین و اگر مشکل بیشتر دارید و جیب قویتر توربوشارژر و اگر یکم جیبتان قویتره بفروشید تیپ 5 بخرید
    امارات اگر خیلی توان مالی خوبی دارید اصلا 206 سوار نشین

  18. نیما

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس من ماشین 405 مدل 85 دارم شتابش کم شده چیکار کنم راستی بعضی وقتا بوی بنزین هم میپیچه ،،،،،ممنون

    1. جواد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سوزن انژکتور ماشینتون داره بیش از اندازه سو7ت رسانی میکنه یا بد سوخت انتقال میده

  19. بهزاد قبادی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام…من ی پژو 2000کاربراتور دارم …سرعتش از 140بالاتر نمیره ..درضمن دوگانه گاز مایع هم هست …هم رو گاز هم رو بنزین همینجوره..کاربراتور هم تنظیم کردم ..ب نظر شما مشکلش چیه…ممنون میشم راهنمایی کنین…با تشکر فراوان

    1. جواد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      برق رسانی به موتور ماشینتونو چک کنید
      مگنت یا دلکو شمع یا وایر

  20. علیرضا . م

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشید .
    من یک پارس ای ال ایکس (1800 موتور زانتیا ) دارم . شتابش خوبه اما برای من راضی کننده نیست . منظور من اینه که احساس میکنم یکم داره بد کار میکنه . صدای موتور یک ذره شلوغه .
    البته چند وقت پیش سر باطری ها سولفات زده بود که من دیر متوجه شدم و ماشین در حالت روشن (به زور روشن می شد ) چراغ های سرویس و ایست را روشن می کرد . بعد حدود یک دقیقه با اون راه رفتم دیدم کلاً از نظر موتوری به هم ریخته انگار هوا خوب نرسید کلاً لش شده بود واکنش نشون نمیداد (شاید برای در مدار نبودن باطری بود )خلاصه به هم ریخته بود . بعد موتور دورش پایین میومد و خاموش می شد .
    من تازه متوجه شدم از سر باطری های بود . بعد اینکه درست وصلش کردم . روشن شد و نسبتاً بهتر شد اما احساس میکنم یک ذره به هم ریخته .
    1-میخواستم بدونم در صورت ریست کردن ای سی یو میتونم تو این موتور تاثیری بزارم ؟
    تکرار میکنم الان شرایط موتور خوبه اما نه به خوبی قبل .
    نوع شمع های من هم همین بوش پایه کوتاه معمولی هست .
    2-میخواستم بدونم با تعویض شمع در این خودرو تاثیری روی خودرو داره ؟

  21. سعید

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.از عزیزان کسی میدونه بهترین عدد مخلوط سوخت و هوا تو تنظیم موتور پژو پارس تو دستگاه دیاگ چنده؟یک میگفت 10 یکی دیگه 8 یکی هم گذاشت رو صفر… ممنون میشم

  22. احسان

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من 206 تیپ 5 دارم کل شمع هاشو عوض کردم حتی سنسوژ اکسیژنشم عوض کردم اما بازم تو سبقت میمونه خواستم ببینم پیسنهادتون چیه؟؟؟

  23. حميد

    ۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام پراید مدل90 دارم.که وقتی هوا گرمه از حبابگیر ماشین بزنین میریزه. اما زمستون نه.چند بار حبابگیر عوض کردم چند باک سوپر زدم ولی نشد.کسیم نمیدونه دردش چیه.شما میدونید؟

  24. حميد

    ۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در ضمن جناب مهندس به نظر شما اگر از پشت فلیتر هوای پرایدم یه لوله بگیرم و وصل کنم به یه فیلتر هوای دیگه البته خیلی تمیز و جفت و جور(یعنی ماشینم دوتا ورودی هوا به موتور داشته باشه)این عمل باعث افزایش توان و قدرت موتور میشه؟؟یا صلاح نیست این کارو بکنم؟
    سوال دوم اگر منبع اگزوزهارو باز کنم و منبع های بزرگتر و حجیم تری جایگزین اونا کنم.ایا این هم تاثیر داره.
    مصرف سوخت برام مهم نیس

  25. kiarash

    ۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این پنج روش چه تاثیری رو مصرف سوخت داره؟؟؟افزایش یا کاهش؟؟؟نصب اینترکولر باعث کاهش میشه اما بقیرو اطلاعی ندارم

  26. پدرام

    ۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    پراید 132 بنز ینی موتور ام13 صفر خریدم. احساس میکنم مصرفش یه کم زیاده واسه پراید. کلا چه کارایی لازمه انجام بدم واسه آب بندی و استفاده بهتر از ماشینم؟ تنظیم یا تعویض قطعه خاصی نیاز هست؟ 200 کیلومتر روندمش

  27. عماد

    ۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشبد. ببخشید ما یه پراید ۱۱۱. داریم دور موتور ماشین دور میاد بالا مشکلش چیه. . انژکتور. استوپر .فیلتر وصافی بنزین هم چک شدن. بگین مشکلش چیه

    1. مهرداد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خرابی استپر ،، کارش تنظیم دور موتور هست و کناردریچه هوا نصب میشه.

    2. جواد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      استوپر شما مشکل داره
      گاهی چند بار تعویض هم میکنید ولی باز درست نمیشه مشکل از کیفیت قطعه هستش
      البته ممکنه خود دریچه گاز خراب باشه
      میشه زمانی که ماشین نرمال کار میکنه فیش استوپرو جدا کنی و اگر مشکل حل شد بدون استوپره فقط ماشین سرد باشه ساساد انجام نمیشه
      چون استوپر عمل نمیکنه

      اکثر رانندهای خط شمال فیش استوپر را جدا میکنن فقط صبح ها مجبوری کمی پدال گازو نگه داری ماشین گرم بشه

  28. مهدي

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بنده یک پ‍ژو405 TU5 مدل 90 دارم که هرزچند گاهی چراغ چکش روشن میشه و دور موتور میاد رو 1500 و دیگه کاز نمیخورخه ، دیاگ میزنم میگه خطاش برطرف شده ولی تقریبا هفته ای یک با اینجوری میشه و با چند بار خاموش و روشن کردن ماشین درست میشه لطفا اگه کسی میتونه جهت رفع نقص را هنمایی کنه

    1. فرزاد

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (17 ديدگاه)

      سلام، آقا مهدی عزیز من هم 405 tu5 دارم و دقیقا این مشکل رو داشت که بعد از چندین بار بردن به مکانیکی و دیاگ و غیره بالاخره خودم ایرادش رو پیدا و برطرف کردم، اگه تا الان مشکلش برطرف نشده هیچ جایی نبرش، اگه خودت دست به آچارت خوبه این کاری رو که میگم انجام بده؛
      کاپوت رو باز کن و کنتاکت منفی باتری رو بازش کن. سمت چپ ای سی یو. و پایین محفظه هواکش خودرو، قطعه ای سیاه رنگی هست که سیم پدال گاز بهش وصله و فرمان میده به عملگر دریچه گاز، سوکتش رو در بیار و پیچهاشو باز کن و درش بیار، بعد خوده قطعه رو باز کن، داخلش دو تا آهنربا نیم دایره ای هست، هم اونها رو و هم مدار روبروی اونرو به دقت با دستمال خشک تمیز کن و عین اولش در جای خودش ببند، سوکتش رو وصل کن و بعد کنتاکت باتری رو وصل کن و استارت بزن، حتما درست خواهد شد، اگر درست نشد به ایمیلم پیام بده تا یه مرحله دیگه ای رو خدمتت بگم. farzad_behzad83@yahoo.cm
      موفق باشی.

  29. افشین

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام شما واقعا لطف دارید که جواب سوال ها رو میدهید من یک سمند ال ایکس موتور اکس یو7 دارم تمام مواردی که مربوط به شتاب و سرعته مثل فیلتر و وایر و شمع و…. عوض کردم ولی بازم شتاب و سرعت نهایی ماشین کمه البته دیاگ هم زدم و هیچ موردی هم نداره ولی نسبت به چند ماه پیش خیلی تغییر کرده چه دستور میفرمایید تا انجام بدم ممنون از زحمت هاتون

  30. صمد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه ی دوستان عزیز واقع الان نمیدونم برای تقویت موتور ماشین شمع 2/3 پلاتینه بزارم یا نه.یکی میگه برای محفظه احتراق ظرر داره و مصرف سوخت رو بالا میبره.یکی میگه قدرت ماشینو زیاد میکنه و هیچ ظرری نداره.یکی میگه کلا فیلتر هوا رو بردار 7/10 اسب بخار به قدرت ماشین اضافه میکنه یکی میگه فیلتر هوای بزرگتری روش نصب کن واقع موندم نمیدونم چیکار کنم لطف کنید ی راهنمایی بکنید

    1. حمید

      ۲۹ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا مشکل منم همینه.هر کی یه چیز میگه.ولی به طور کلی هر جنسی معایب و نکات مثبت داره ولی من به این نتیجه رسیدم که لوازم شرکتی خودشو بندازین بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا