آموزش

راهنمای انتخاب رینگ مناسب برای خودروهای آفرود

با افزایش محبوبیت خودروهای آفرود در سال‌های اخیر، موضوع انتخاب رینگ مناسب برای آن‌ها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. با مطالعه مقاله پیش رو می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید رینگ اقدام کنید.


معمولاً در مورد کلمه رینگ و چرخ سو تفاهم‌هایی وجود دارد و برخی افراد آن‌ها را بجای یکدیگر بکار می‌برند اما باید دانست رینگ بخش بیرونی چرخ است که به لاستیک می‌چسبد. رینگ عملکرد مهمی در پشتیبانی از چرخ و اطمینان از حفظ باد داخل لاستیک‌ها دارد و این کار را با آب‌بندی مطلوب خود انجام می‌دهد. همچنین باید دانست رینگ بخشی از چرخ است که بیشترین تأثیر نیروی اشیای خطرناکی همچون صخره‌ها و کناره‌های جدول‌ها را تحمل می‌کند. در زمان آفرود فشار باد لاستیک‌ها معمولاً کاهش می‌یابد و این امر باعث می‌شود رینگ ریسک بیشتری در برخورد با موانع داشته باشند؛ بنابراین انتخاب رینگ مناسب برای خودروهای آفرود اهمیت بالایی دارند.

رینگ‌های فولادی می‌توانند نیروهای بیشتری را تحمل کرده و اگرچه تحت‌فشار زیاد خم می‌شوند اما نمی‌شکنند. در واقع همین خم شدگی رینگ را هم می‌توان با چکش تا حد زیادی به حالت اولیه بازگرداند و در مسیر آفرود همچنان پیشروی کرد. یکی از طرفداران آفرود می‌گوید:

پس از آنکه رینگ خودروی من در برخورد با یک مانع خم شد، من چکش به دست گرفتم و با کوبیدن دوباره رینگ، آن را به حالت اولیه بازگرداندم و خروج باد لاستیک نیز متوقف شد. سپس مجدداً لاستیک را باد کردم و به راه خود ادامه دادم

با این تفاسیر، شما علاوه بر اینکه باید رینگ مناسبی را انتخاب کنید نیازمند الگوی آج خوبی برای لاستیک هستید تا در آفرود به مشکل بر نخورید. همچنین برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب خودروی خود می توانید مقالات راهنمای خرید رینگ خودرو: ۱۰ نکته‌ای که هر خریدار باید بداند و همچنین معرفی انواع لاستیک خودرو را مطالعه بفرمایید.

در ساخت برخی رینگ‌ها از آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌کنند تا مزایایی همچون مقاومت در برابر ضربات با شدت کم و متوسط داشته باشند. همچنین این نوع رینگ‌ها در برابر خط و خش زنگ نمی‌زنند و طرح‌های منحصربه‌فرد و زیبایی دارند. البته باید دانست این رینگ‌ها همانند رینگ‌های فولادی خم نمی‌شوند و به همین خاطر بالانس آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. همه این فاکتورها باعث می‌شوند رینگ‌های آلومینیومی جزو بهترین گزینه‌ها برای مسیرهایی همچون آسفالت خیابان‌ها باشند یعنی جایی که تنها ناهمواری موجود برای یک خودرو، چاله‌ای کم‌عمق و نهایتاً سرعت‌گیر ایمن خواهد بود.

اما رینگ‌های آلومینیومی گزینه خوبی برای خودروهای آفرود نیستند زیرا با یک ضربه شدید خواهند شکست. رینگ شکسته می‌تواند باعث نشتی باد لاستیک شده و تعمیر آن در مسیر آفرود نیز امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه نیازمند تجهیزات جوشکاری است. یکی از دلایلی که رینگ‌های آلومینیومی در هنگام برخورد با جسم سخت می‌شکنند به فرایند تولید آن‌ها با جوشکاری کم‌فشار مربوط می‌شود که ناهمواری‌های سطح فلز را از بین نمی‌برد. این امر باعث می‌شود حفره‌های کوچک هوا روی رینگ باقی بمانند. یکی از رانندگان باتجربه در آفرود که قبلاً از رینگ‌های آلومینیومی استفاده کرده می‌گوید:

ما در آفرود شاهد خرابی چهار رینگ و از بین رفتن کامل یک رینگ دیگر بودیم. اگر به هر دلیلی لاستیک پنچر شد و رینگ با مسیر شما تماس پیدا کرد، مطمئن باشید که رینگ کاملاً از بین خواهد رفت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد رینگ فولادی برای آفرود همچنان گزینه بهتری باشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا تجربه‌ای از رانندگی با خودروهای آفرود و آسیب دیدن رینگ‌های آن‌ها دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Arad SYS

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بهترین کار : چرخ های بیدلاک
    تمام شد و رفت

    موافقم 10
    مخالفم 3
  2. شمبسبلی دللینگ دینگ

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    مرد حسابی داری میری افرود رینگ به چه دردی میخوره توی گلو خاک رینگ که هیچی لاستیک هم محو میشه

    موافقم 1
    مخالفم 6
  3. amirboss

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (902 ديدگاه)

    انتخاب رینگ برای کاربری های مختلف خودش یه کار تخصصیه و کلی پارامتر باید درنظر گرفته بشه که آفرود هم یکی از اوناست.
    در بحث آفرود اون استادی که با چکش افتاده به جون رینگ و تونسته با ظربات نافرجام چکش رینگ رو قابل استفاده کنه واقعا شاهکار کرده.البته امیدوارم بعد آفرود اون رینگ رو کلا عوض کرده باشه.
    البته این کار فقط در بحث آفرود سنگین شدنیه چون دور گرفتن چرخ زیاد نیست و به قول معروف تاب رینگ خودش رو نشون نمی ده اما در خودروهای شهری باید توسط متخصص تابگیری بشه.
    معمولا در خودرو های آفرود بخش مرکزی رینگ یا همون توپی رینگ رو تو قطر داخلی رینگ ساخته میشه تا تو بحث ثبات خودرو تاثیر بیشتری داشته باشه.
    البته یه سری ایرادات و مشکلاتی هم داره که حوصله ندارم توضیح بدم.

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا