آموزشمقالات

لنت ترمز خودرو؛ معرفی انواع گوناگون، مواد تشکیل‌دهنده و هر آنچه باید دانست

اگر به دنبال تعویض لنت ترمز خودرو خود هستید و نمی‌دانید که بهترین گزینه برای خودروی شما چه نوع لنتی است حتماً این مقاله را مطالعه کنید.
لنت ترمز خودرو

پیش از انتخاب لنت ترمز خودرو بهتر است با انواع مختلف این قطعه مهم آشنا شوید تا هم بتوانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و هم بهترین عملکرد را داشته باشید. به‌طورکلی چهار نوع لنت ترمز ارگانیک، سرامیک، متالیک و نیمه متالیک در بازار وجود دارند. البته گاهی اوقات شرکت‌های سازنده از این نوع لنت‌ها با نام‌های دیگری همچون ارگانیک فاقد آزبست و یا NAO نام می‌برند. جدای از نام‌های مختلف، وقتی که به دنبال خرید لنت ترمز هستید باید لنت‌هایی را بخرید که از یکی از انواع یاد شده ساخته شده‌اند. به همین منظور بهتر است هنگام خرید لنت به مشخصات تولید قطعه دقت کنید و سریعاً می‌توانید نوع لنت مدنظر را تشخیص دهید.

به‌طورکلی لنت‌های کاملاً متالیک در بازار پیدا نمی‌شوند و به همین خاطر عمده گزینه‌های موجود از مواد ارگانیک یعنی ترکیب فلزات و دیگر مواد و یا اینکه از سرامیک ساخته شده‌اند. این لنت‌ها از نظر دوام، سر و صدا، قیمت و میزان گردوغبار تولیدی مزایا و معایبی دارند. هیچ لنتی برای همه گزینه عالی و بی‌عیب نخواهد بود اما با وجود دانش بیشتر در این زمینه قادر خواهید بود بهترین لنت را برای خودروی خود خریداری کنید. قبلا در پدال مقالات مختلفی درباره سیستم ترمز خودرو منتشر شده که از جمله آنها می توان به تشخیص لنت ترمز اصل از تقلبی، نشانه های تمام شدن لنت ترمز، علت سوت کشیدن لنت ترمز  و همچنین علائم خرابی دیسک ترمز خودرو اشاره کرد.

لنت ترمز ارگانیک

لنت‌های ارگانیک تاریخچه جالبی دارند. این لنت‌ها در ابتدا دارای آزبست بودند و همین ماده به‌طور گسترده برای تولید لنت بکار می‌رفت. حتی در حال حاضر هم برخی شرکت‌ها از این ماده در تولید لنت‌ها استفاده می‌کنند اما چندین سال است که از آزبست به خاطر مشکلات زیست‌محیطی و خطرات گوناگون برای سلامت انسان استفاده نمی‌شود. آزبست می‌تواند باعث ایجاد سرطان به ویژه سرطان دستگاه تنفسی انسان شود و به همین خاطر حین تعویض لنت ترمز مطمئن شوید که گردوغبار سیستم ترمز وارد ریه‌های شما نمی‌شود.

اما امروز به‌طور گسترده از لنت ترمزهای ارگانیک یا فاقد آزبست استفاده می‌شود. این لنت‌ها ترکیبی از مواد گوناگون از جمله فایبرگلاس، لاستیک و گاهی اوقات کولار و رزین هستند. به این ترتیب لنت ترمز خودرو نرم‌تر از سایر گزینه‌ها تولید می‌شود و بنابراین این لنت‌ها سر و صدای کمتری حین ترمز گیری دارند. لنت‌های ارگانیک همچنین جزو ارزان‌ترین گزینه‌های بازار هستند. با اینکه موارد یاد شده جزو مزایای لنت‌های ارگانیک است اما نقاط ضعفی هم دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به استهلاک سریع‌تر و همچنین تولید گردوغبار بیشتر اشاره کرد. به همین خاطر معمولاً لنت ترمزهای ارگانیک به افرادی توصیه می‌شود که اکثراً در داخل شهر تردد می‌کنند و خیلی وارد بزرگراه‌ها و جاده‌های بین‌شهری نمی‌شوند.

لنت ترمز سرامیک

واژه سرامیک در لنت ترمز سرامیک شاید آن چیزی نباشد که فکر می‌کنید هرچند گزینه‌ای عالی برای بسیاری از رانندگان هستند. این لنت‌ها اکثراً از سرامیک بادوام و متراکم و برخی متریال دیگر تولید می‌شوند تا در برابر گرما و اصطکاک عملکرد خوبی داشته باشند. لنت‌های سرامیکی اولیه علاوه بر مواد یاد شده از فیبرهای مس نیز استفاده می‌کردند اما پس از معرفی لنت‌های فاقد مس در سال ۲۰۱۵، این دسته لنت‌ها از بازار حذف شدند. لنت‌های سرامیکی ساکت‌تر از لنت‌های متالیکی بوده اما سر و صدای بیشتری نسبت به لنت‌های ارگانیک دارند. البته نقطه قوت اصلی لنت‌های سرامیکی به دوام و طول عمر بالای آن‌ها مربوط می‌شود که علت اصلی آن نیز جنس مواد مورد استفاده است. این لنت‌ها همچنین کمترین میزان گردوغبار را دارند هرچند گران‌تر از سایر لنت‌های موردبحث هستند. همچنین گرم شدن لنت ترمزهای سرامیک زمان می‌برد و به همین خاطر در هوای بسیار سرد با افت عملکرد مواجه خواهند شد. با این تفاسیر، لنت موردبحث بهترین گزینه برای افرادی خواهد بود که بیشتر در بزرگراه‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند.

لنت ترمز متالیک و نیمه متالیک

لنت‌های متالیک و نیمه متالیک درست در نقطه مقابل لنت‌های ارگانیک قرار دارند. با اینکه لنت‌های کاملاً متالیک نیز برای مشتریان معمولی تولید شده اما در بازار انواع نیمه متالیک فراوانی بیشتری دارند. حتی اگر یک شرکت تأکید کند که لنت متالیک تولید کرده اما به احتمال زیاد لنت‌ها از نوع نیمه متالیک خواهند بود. در واقع لنت‌های تمام متالیک در خودروهای بسیار خاصی بکار می‌روند. لنت‌های نیمه متالیک دارای ۳۰ تا ۷۰ درصد فلز (معمولاً ترکیبی از آهن، مس، فولاد و دیگر فلزات) هستند و بجای رزین از گرافیت استفاده می‌کنند. همچنین لنت‌هایی با متالیک کم هم وجود دارند که درصد فلزات تشکیل دهنده آن‌ها ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

صرف‌نظر از میزان فلز موجود، لنت‌های نیمه متالیک بسیار بادوام هستند و قدرت توقف بسیار خوبی را فراهم می‌کنند. لنت‌های نیمه متالیک از توزیع گرمایی خوبی بهره برده و در دماهای گوناگون عملکرد مطلوبی را بر جای می‌گذارند. نهایتاً باید گفت این لنت‌ها گران‌تر از نمونه‌های ارگانیک بوده اما ارزان‌تر از انواع سرامیک هستند. البته باید به نقطه‌ضعف لنت‌های نیمه متالیک یعنی سر و صدای بیشتر اشاره کرد. همچنین به دلیل اصطکاک فلزات لنت با روتورها، گردوغبار بیشتری هم تولید می‌شود. نقطه‌ضعف دیگر این لنت‌ها استهلاک بیشتر روتورها یا دیسک‌های ترمز خواهد بود. در کل لنت‌های موردبحث برای خودروهای پرفورمنس که در پیست حضور می‌یابند توصیه می‌شوند.

کدام لنت ترمز خودرو بهترین گزینه است؟

هیچ لنت ترمزی را نمی‌توان برای همه توصیه کرد بنابراین تصمیم شما برای انتخاب بهترین گزینه به نوع رانندگی و نوع خودرو بستگی دارد. در بسیاری از موارد، لنت‌های سرامیکی بهترین گزینه برای رانندگان خواهند بود چراکه هم سر و صدای کمی داشته و گردوغبار چندانی تولید نمی‌کنند. همچنین دوام لنت‌های سرامیکی نیز بسیار زیاد است؛ اما قیمت گران این لنت‌ها مانع انتخاب توسط همه رانندگان می‌شود؛ بنابراین اگر اکثراً در شهر رانندگی می‌کنید لنت‌های ارگانیک گزینه بهتری خواهند بود. با اینکه لنت‌های ارگانیک سریع‌تر مستهلک می‌شوند اما قیمت پایین‌تری دارند.

لنت‌های نیمه متالیک نیز اساساً برای رانندگانی هستند که راهی مکان‌هایی همچون پیست‌ها می‌شوند. این لنت‌ها بهترین عملکرد را در خودروهای پرفورمنس و کاری خواهند داشت یعنی جایی که قدرت توقف بالا نیاز است. به همین خاطر می‌توان از نقطه‌ضعف‌هایی همچون سر و صدا و استهلاک سریع‌تر روتورها چشم‌پوشی کرد. خواهشمندیم شما نیز تجربیات خود درباره لنت ترمز خودرو را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا