آموزشمقالاتموتورسیکلت

آب بندی موتورسیکلت چگونه انجام می‌شود؟

موتورسیکلت هم همانند سایر انواع وسایل نقلیه نیازمند آب بندی اولیه جهت کارکرد مناسب در طول دوره مالکیت است. در این نوشتار اصول مهم آب بندی موتورسیکلت را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

موتورسیکلت صفرکیلومتر مجموعه‌ای از هزاران قطعه است که در طول مدت‌زمانی نسبتاً طولانی می‌بایست در کنار یکدیگر کار کنند. از آنجایی که این قطعات فعلاً استفاده نشده‌اند طی کردن چند هزار کیلومتر اولیه امری مهم خواهد بود و بهتر است جهت هماهنگی بیشتر و بهتر اجزای خودرو کار آب‌بندی را با دقت انجام دهید.

در همین زمینه بخوانید: آب ‌بندی خودرو صفر کیلومتر، چرا و چگونه؟

آب بندی موتورسیکلت چیست؟

از این اصطلاح برای چند هزار کیلومتر اولیه استفاده از وسایل نقلیه نو و صفرکیلومتر استفاده می‌شود. در حقیقت آب بندی به معنای رفتار صحیح با خودرو یا موتورسیکلت در چند هزار کیلومتر اولیه جهت تضمین کارکرد مناسب آن در طول سال‌های آتی است. درصورتی‌که قطعات مهم موتورسیکلت در چند هزار کیلومتر اول استفاده به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند استهلاک وسیله نقلیه کاهش و طول عمر قطعات افزایش خواهد یافت. البته باید دانست آب بندی معمولاً در مورد وسایل نقلیه قدیمی صدق می‌کرد و محصولات مدرن امروزی نیاز چندانی به آب بندی ندارند اما در هر صورت رعایت برخی نکات در افزایش طول عمر موتورسیکلت شما تأثیر به سزایی خواهد داشت.

اهمیت آچار کشی موتور در چیست؟

به‌طورکلی آچارکشی در بررسی کلیه بخش‌های یک موتورسیکلت که دارای اتصالات گوناگون از جمله پیچ و مهره هستند بکار می‌رود. این واژه به بررسی شل یا سفت بودن پیچ و مهره‌ها و سفت کردن پیچ‌های شل به ویژه در وسایل نقلیه بکار می‌رود و بنابراین در طول دوره آب بندی، آچار کشی اجزای مختلف جزو موارد مهم خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: آچارکشی جلوبندی چیست؟

اصول اصلی که در آب بندی موتور حتماً باید آن‌ها را رعایت کنید

به منظور افزایش طول عمر موتورسیکلت خود و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن حتماً باید موارد زیر را در طول دوره آب بندی رعایت کنید:

  • رفتار ملایم با پیشرانه و ترمزها به گونه‌ای که از شتاب گیری و ترمزهای ناگهانی اجتناب نمایید.
  • شاید گیر کردن در ترافیک برای شما عذاب‌آور باشد اما بهتر است بدانید توقف و حرکت‌های نرم به بهبود عملکرد موتورسیکلت در درازمدت کمک می‌کند. در چند هزار کیلومتر اول استفاده از موتورسیکلت بهتر است این روش را با نرمی انجام دهید.
  • دور موتور را بیش از حد بالا نبرید و همچنین بارهای نامتعارف را با موتورسیکلت جابجا نکنید.
  • بهتر است در آب بندی موتورسیکلت اقدام به تعویض زودتر از موعد روغن‌موتور بکنید تا هرگونه تراشه‌های فلزی ناشی از کارکرد اولیه قطعات دفع شوند.
  • حتماً قبل از به‌کارگیری موتورسیکلت نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای آن اقدام کنید تا با کلیه موارد لازم آشنا شوید.

موارد ضروری آب بندی صحیح موتورسیکلت

آب بندی موتورسیکلت در ۲ هزار کیلومتر اولیه استفاده اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که طی این مدت نکات مهم یاد شده را رعایت نمایید حتماً استهلاک موتورسیکلت کاهش یافته و طول عمر قطعات اصلی پیشرانه افزایش خواهد یافت. اگر طی این دوره با مشکلی مواجه شدید به نمایندگی‌های مجاز شرکت سازنده مراجعه نمایید تا تکنسین‌های شرکت نسبت به تعمیر و رفع ایرادات اقدام نمایند. همان‌طور که گفته شد در طول این دوره بهتر است نهایت مدارا را با وسیله نقلیه خود داشته و از شتاب گیری‌های سنگین و ترمزهای ناگهانی اجتناب نمایید.

بررسی قطعات در زمان آب بندی موتور

در طول دوره آب بندی وسیله نقلیه خود بهتر است بخش‌های زیر را بررسی نمایید:

  • فرمان: از نظر حرکت نرم و روان و عدم خلاصی بیش از حد
  • چراغ‌ها و پشت آمپر: از نظر روشنایی و عملکرد صحیح
  • روغن‌موتور: از نظر کیفیت و سطح آن در پیشرانه
  • ترمزها: از نظر عدم نشتی و عملکرد مناسب و ایمن
  • دسته‌های کنترل: از نظر عملکرد به ویژه دسته‌گاز
  • لاستیک‌ها: از نظر فشار باد، عدم وجود بریدگی و ترک و…
  • زنجیر: از نظر خلاصی و روغن‌کاری مناسب

آب بندی موتورسیکلت در کارخانه چگونه انجام می‌شود؟

اصولاً اکثر شرکت‌های سازنده وسایل نقلیه دارای تأسیسات تست و بررسی محصول قبل از تائید نهایی عرضه به بازار هستند و موتورسیکلت‌ها نیز قبل از رسیدن به دست مشتریان تست و آب بندی اولیه می‌شوند. حتی برخی شرکت‌ها چندین هزار کیلومتر تست و بررسی را روی محصول خود انجام می‌دهند تا از کیفیت نهایی موتورسیکلت تولیدی اطمینان حاصل شود. البته ممکن است آب بندی‌ای که کارخانه روی وسیله نقلیه انجام می‌دهد کافی و کامل نباشد و به همین منظور خریداران باید هنگام تحویل گرفتن محصول آن را به دقت بررسی کرده و پس از تحویل نیز نکات یاد شده در بالا را رعایت کنند.

آب بندی موتورسیکلت‌های برقی

موتورسیکلت‌های برقی فاقد پیشرانه‌های درون‌سوز هستند و بنابراین قطعات متحرک کمتری در آن‌ها بکار رفته و خبری از مشکلات زیاد مربوط به نشتی روغن و مایعات گوناگون نیست. البته بهتر است در چند هزار کیلومتر اولیه استفاده از این موتورسیکلت‌ها نیز نکات ضروری آب بندی را رعایت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. 18:45

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (703 ديدگاه)

    آقا شاهین حرف نداری
    کاملا حیاتی و آموزنده بود🙏🌹🌹❤️
    دوچرخه نیاز به آب بندی و آچارکشی داره، دیگه وای بحال موتورسیکلت و خودرو…

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. شاهین

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      ارادت دارم حسین جان
      انجام وظیفه اس.

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    اگه به متخصصان فن بر نمیخوره ، بهتره از تجربیاتم در تمام این سال‌ها کوتاه بگم که هر وسیله‌ی صفرکیلومتری خریدید ، تا سرحد مرگ زیر ۱۰۰۰ کیلومتر فشار بیارید تا مشکلاتش مشخص بشه و بعدش دیگه نرمال رفتار کنید !
    تمام ختم کلام !

    موافقم 15
    مخالفم 42
  3. همایون

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    سالها پیش من و دوستم تقریبا همزمان یه موتور طرح ویو از یه برند مشترک خریدیم.من طبق سفارش فروشنده خیلی ملو با موتور رفتار میکردم معمولا از سرعت شصت بالاتر نمیرفتم و دقیقا مواردی که اینجا گفته شده رو رعایت میکردم ولی دوستم از همون اول به موتور تا جایی که جا داشت گاز میداد نکته عجیب اینه بعد از آچارکشی ها و آبندی شدن کامل موتورهامون.موتور من اگه جرش میدادم هشتادتا بیشتر نمیرفتم ولی موتور اون تو جاده عادی بالای صدتا و اگه یکم سرپایینی داشت بیشتر از ۱۱۰ تا میرفت تو شتاب هم همیشه از موتور من سرتر بود.همیشه هم پز میداد که من از اول با موتور درست تا کردم و وحشی بارش آوردم.چون موتورمو زود فروختم دیگه نشد آزمایش کنم که استهلاک کدوم موتور بیشتر بودش
    این وحشی بار آوردن رو من بارها شنیدم هر ماشینی که میشینی میبینی سرحاله صاحبش میگه از صفری دست خودم بوده درست آبندی کردم وحشی بار آوردم ماشین رو.
    لطفا کسی که تحصیلات و تجربه داره تو این زمینه بگه دلیل این اختلاف شتاب و سرعت چیه

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. ...

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تا جایی که ما فهمیدیم موتور رو باید بعد آب بندی بهش فشار آورد نه قبل اون

      موافقم 7
      مخالفم 1
  4. امید محمدیان

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام
    دوستان من حدودا ۳۳ ساله که موتور سوارم و موتور صفر هم زیاد گرفتم واما تجربه اب بندی بنده اینکه موتورو به گفته بعضی از دوستان اگه از همون اول فشاربیاری و وحشی بار بیاری بله درسته شتاب و سرعت عالی میشه و موتور واقعا سرحاله اما مشکل اینه که مدت عمرش کوتاه میشه و خیلی سریعتر از موعد به روغن ریزی میافته چون روزای اول موتور بیشتر داغ میشه و فشار بیش از حد باعث سوختن واشر سرسیلندر و خراب شدن کاسه نمدا و اورینگهایی میشه که مانع روغن ریزی هستن و کلا تمام قطعات زودتر فرسوده میشن اما اگر دو سه هزار کیلومتر با رعایت ایمنی و ارامش و بدون فشاراوردن موتور رو اب بندی کنید که این شامل تعویض روغن زودتر از موعد و اچار کشی و خورده ریزای اینچنینی هست باعث میشه همه قطعات درست سر جای خودش بشینه و به اصطلاح اب بندی بشه که بعد از اون یه اچار کشی اساسی و تعویض روغن و چک کردن فیلر نیازه بعدشم که نیازه یه مقدار موتورو بگازونید و یه مقدار فشار معقول تا موتور به اصطلاح نفسش باز بشه و از تنبلی در بیاد این تجربه بیشتر از ۳۰ سال موتور سواری بنده هست امیدوارم بدرد دوستان بخوره

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. امید جلالی

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ممنون از راهنمایی شما
    یک بنلی سیصد صفر بردم نمایندگی ای که خود بی وجدانش فروشگاه هم داشت وسهامدار فروشگاه موتور بود سه تا بنلی سیصد در دوماه از او خریده بودم در خدمات پس از فروشش به والله کارگرانش کمک عقب را با کمکی خراب وروغن زده عوض کردند سنسور های بنزین را خراب انداختند کاتالیزورم را برداشتند ولوله خالی انداختند ومنت هم گذاشتن
    یک ونیم میلیون اجرت گرفتن بدون اینکه خوتسته باشم کاتالیزور راتخلیه کنند موتور هزار تا کار که فقط خودم سوار شدم ترک سوار نکردم کمکش روغن میزند؟
    سنسور هایش میسوزد؟
    خلاصه که ناجوانمردی بی وجدان است و همه نمایندگی های بنلی به بدنامی میشناسند اورا به دفتر مرکزی اعلام کردم انگار نه انگار.کلا رفتن به نمایندگی ان موتور حماقت محض است تعمیر واچار کشی جلوی شما انجام نمیشود صورت حسابی فضایی جلوتون میگذرند
    البته این وضع ماست که هر روز بدبخت تر از دیروزیم دور از جان شما حرام وحلال سرمان نمیشود
    خدا هم جوابمان را میدهد ولی درک انرا نداریم با پول حرام باشگاه میرویم بدن میسازیم ولی شک نکنیم ان عضله ها سوار بر بنلی که قطعاتش مال موتورهای مشتری بدبخت است غده سرطانی میشوند یا اخر کار با همان بنلی زیر تریلی خواهد رفت.قطعا شناختیددچه کسی را میگویم واگذارش کردم بخدا
    دوستان عزیز نمایندگی چیه برید نعمیرگاه کارگر افغانی اچار کشی جلوی چشمتان بکند صد شرف دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا