آموزش

تماشا کنید: کیهان‌شناس مشهور، قوانین فیزیک در خودروهای فرمول یک را توضیح می‌دهد

نیل دگرس تایسون به بررسی ایمنی، آیرودینامیک، نیروی عمودی و… در خودروهای فرمول ۱ می‌پردازد.

تقریبا همه ما در ویدئوهای اینستاگرامی و یوتیوبی متعدد، یک دانشمند سیاه‌پوست مشهور را دیده‌ایم که درباره کیهان‎شناسی، تاریخ، ارزش علم و… صحبت می‌کند. «نیل دگرس تایسون»، اخترشناس و کیهان‎شناس آمریکایی است که در زمینه‌های علمی متعدد و رسانه علم فعالیت می‌کند. او اخیرا در یک ویدئوی یوتیوبی به گاراژ فرمول ۱ تیم «اسکودریا فراری» سر زده تا از فناوری و دانش فیزیکی پشت پرده این خودروهای هیجان‌انگیز و گاه ترسناک سر در بیاورد.

نیروی جی در فرمول ۱

در ابتدا و پس از توضیح این مهم که نیروی کشش جاذبه زمین که در فیزیک با عبارت G نشان می‌دهد، می‌گوید که میزان نیروی جی که به‌صورت افقی به انسان وارد می‌شود، به تندی پیچ و سرعت ورود به آن ببستگی دارد. به‌این‌ترتیب، نیروی نیروی شتاب جانبی که به انسان وارد می‌شود هم با نیروی جی اندازه‌گیری می‌شود. انسان درحالتی که روی سطحی برابر سطح دریا ایستاده باشد نیروی برابر ۱ جی را تحمل می‌کند.

تایسون می‌گوید که با اعمال فشار شتاب ۴ یا ۵ جی به سر راننده فرمول ۱، امکان نگهداری سر و گردن وجود ندارد و به همین دلیل است که درون کابین مسابقه‌دهندگان فرمول ۱، نگهدارنده‌هایی مقاوم از جنس بدنه اصلی خودرو برای سر، گردن، شانه و تمام اعضای بدن راننده تعبیه شده است. تایسون برای مقایسه می‌گوید که ناسا در زمان حرکت دادن فضاپیماهایش، سرعت را به گونه‌ای کنترل می‌کند که فشار از ۳ جی بیشتر نشود تا بتوانند به‌مدت طولانی‌تری به حرکت به سمت فضا ادامه دهند.

مکلارن فرمول یک

بدنه ماژولار فرمول ۱

مهندس آیرودینامیک تیم فراری، «فدرو کارتونی»، می‌گوید که بخش‌های گوناگون خودروهای فرمول ۱ باتوجه به نیاز هر پیست تغییر می‌کنند. تیم‌های فرمول ۱ از تایرها تا قطعات مختلف دیگری را متناسب با نیازهای هر پیست تغییر می‌دهند. برای نمونه، پیست کشیده و بلندی مانند مونزا یا سیلوراستون نیازمند توان بالای خودرو برای دستیابی به سرعت‌های بالا هستند اما درعین حال، باید بتوانند این سرعت بالا را در پیچ‌ها هم تحمل و مدیریت کنند.

به این ترتیب سیستم به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که پیشترین میزان فشار روی چرخ‌های خودروی مسابقه‌دهنده باشد. البته که تمام اجزای بدنه سبک‌وزن خودروی فرمول ۱ به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که از دماغه تا بال‌ها، بدنه و حتی موتور را می‌توان از باقی بخش‌های جدا کرد و درصورت نیاز در طول مسابقه، تعمیر یا تعویض کرد.

رقابت در هوای بارانی

تایسون سپس به تحلیل این مهم می‌پردازد که خودروهای فرمول ۱ برای رقابت در چنین شرایط آب‌وهوایی، وزن خودرو را افزایش نمی‌دهند؛ بلکه به‌جای آن به افزایش نیروی عمودی یا داون‌فورس از طریق به‌کارگیری افزونه‌های مکانیکی آیرودینامیکی روی می‌آورند. تولید نیروی عمودی بیشتر از طریق بهره‌وری از قطعاتی چون بال و افزونه‌های آن، اسپلیتر، تیغه‌های آیرودینامیکی و… باعث می‌شود که باد با گذر از بدنه‌ای که با تکیه‌بر اصول علمی طراحی شده، به بخش عقب برسد و روی آن محور فشار وارد کند. به‌این‌ترتیب، نیروی عمودی روی چرخ‌های پیشران عقب ایجاد می‌شود و خودرو به چسبندگی بیشتری دست پیدا می‌کند.

فهرمانی لوئیس همیلتون 2024

پروفیل بال و نیروی عمودی

در این مرحله یک بال هواپیما را در لحظه فرود یا پرواز تصور کنید. این بال‌های در لحظات یادشده ازطریق یک افرونه کشیده‌تر می‌شود و باتکیه بر فرمی که دارند، نیرویی را برای پرواز هواپیما ایجاد می‌کنند؛ بنابراین شکل بال باعث می‌شود که باد با گذر از زیر آن، نیرویی را به سمت بالا ایجاد کند و هواپیما را بالا بکشد. تیم‌های مسابقه‌ای از همین دانش استفاده می‌کنند اما پروفیل بال خودرو را به‌شکلی معکوس پروفیل بال هواپیما طراحی می‌کنند تا نیروی فشار باد به‌جای بلندکردن خودرو، آن را به سمت زمین فشار دهد.

آینده فرمول ۱ و سوخت های مصنوعی

تایسون می‌گوید که پس از مباحثه با مهندسان و اعضای داخلی تیم‌ها متوجه شده که تیم‌های فرمول ۱ برای دستیابی به آینده بدون انتشار کربن در سال ۲۰۳۰، پیشرانه‌های درون‌سوزشان را کنار نمی‌گذارند؛ آن‌ها حتی سوخت خود را هم تغییر نخواهند داد. تغییر اصلی در نحوه به‌دست آوردن سوخت رخ می‌دهد؛ جایی که تیم‌های فرمول ۱ به‌جای استفاده از سوخت‌های کربنی که از زیر زمین استخراج شده‌اند، از سوخت تولیدشده به روش مصنوعی استفاده می‌کنند.

روند تولید این سوخت به این شکل است که در ابتدا، مولکول‌های آب شکسته می‌شود و هیدروژن و اکسیژن به حالتی ناپایدار می‌رسند؛ سپس مولکول‌های دی‌اکسیدکربن هوا با آن‌ها واکنش می‌دهند و به‌شکلی جادویی، سوخت موردنیاز برای خودرو تولید می‌شود. به‌همین‌دلیل، تایسون این نوع سوخت را مصنوعی نشمرده و آن را سوخت واقعی به‌دست‌آمده با روش‌های مصنوعی قلمداد می‌کند.

قوانین و محدودیت‌ها

 اگر کنترل خودرو کاملا در دستان شماست، شما در مسابقه حضور ندارید.

تایسون با بیان این نقل‌قول به اهمیت قوانین، محدودیت‌ها و رکوردها اشاره می‌کند. او می‌گوید که اگر محدودیت‌هایی در مسابقه نباشند، مهندسان هیچ‌گاه برای نزدیک‌شدن به مرز آن‌ها تلاش نخواهند کرد. به‌این‌ترتیب این دانشمند آمریکایی باور دارد که این محدودیت‌ها حس هدفمندی را به آن‌ها می‌دهند تا بتوانند از قبل بهتر باشند.

لاندو نوریس فرمول یک میامی

ایمنی سایبری و حقوقی

تیم‌های فرمول ۱ مانند فراری، از تمامی داده‌هایی سایبری و امنیتی مسابقات فرمول ۱ استفاده می‌کنند تا بتوانند محصولات، قطعات و حتی زنجیره تامین قطعات خود را برای تولید یک خودروی فرمول ۱ و حضور در مسابقات گرندپری ایمن کنند.

در انتها و برای تماشا مصاحبه تایسون می‌توانید ویدئوی زیر شما تماشا کنید. نظر شما درباره فناوری‌های این مسابقات پیشرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. نانو

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    پس با این فشار راسته بعداز هر مسابقه راننده 6الی 7 کلیو وزن کم میکنن

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. JaMsHiD-B

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      بخاطر عرقه
      عضله آب نمیشه
      آب بدن کم میشه بخاطر دمای وحشتناک که کاملا منطقیه چون هفتاد درصد بدن آب هست و مقداریش بخاطر دمای بالا دفع میشه

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. 🇰🇷

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (88 ديدگاه)

      ۶ – ۷ کیلو خیلی زیاد و غیر عادیه. معمولا ۲ – ۳ کیلو کم میکنند.

      موافقم 17
      مخالفم 2
  2. نیو کار

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    حدس اینکه بجای هیدروژن تا چند سال دیگه از سوخت اتمی استفاده کنن بجای بنزین

    موافقم 5
    مخالفم 8
  3. JaMsHiD-B

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    داون فورس و وزن و سیستم تعلیق و آیرودینامیک و قدرت
    اگر همه این ها رعایت بشه ، شما یه ماشین فوق العاده سریع توی پیچ ها خواهید داشت

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. 🥇M🏆 Bavaria///👑

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (664 ديدگاه)

      بله درسته و البته تایرهای بسیار بادوام و چسبنده و سیستم ترمز خارق العاده💪💪

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. 🇰🇷

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (88 ديدگاه)

      فرمول ۱ نیاز به یک تیم منسجم و حرفه ای داره و تو ماشین خلاصه نمیشه . بهترین ماشین هم بدن بهت اما استراتژیست کم تجربه ای داشته باشی فقط امتیاز و سکو از دست میدی ‌. یا یه هم تیمی مزخرف داشته باشی کافیه تا گند بزنه به تیم و مسابقه
      همیناست که قشنگش میکنه

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. JaMsHiD-B

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2796 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 3
        مخالفم 1
    3. amirboss

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (753 ديدگاه)

      اگه فقط بحث سر پیچ باشه،پس سازه بی نقص پلت فرم و ابعاد بدنه و مرکز ثقل پایین و سیستمهای کمکی مثل esp و ebd و زوایای چرخ و…از قلم افتاد که!
      البته فقط برای سر پیچ بخایم خودرو فوق العاده سریع انتخاب درستی نمیتونه باشه.

  4. hosen

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (690 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود
    فرمول 1 یعنی حد نهایی مهندسی

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. MohammadPouria

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      دقیقا

  5. amirboss

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    رانندگان اصلی فرمول وان پشت سیستم هستن تا پشت فرمون.
    اون کسی که پشت فرمون هست فقط به دستورها گوش میده و مطابق اون عمل می‌کنه.
    اگه باهوش باشه، چیزی که بهش اعلام میشه رو باید به بهترین شکل اعمال کنه که جسارت و تجربه زیادی میخاد و البته استرس خیلی زیادی هم باید تحمل کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-B

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      بهتره بگید هم پشت فرمون هستن هم سیستم

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. amirboss

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (753 ديدگاه)

        پشت سیستم هستن.
        اونا تصمیم میگیرن کسی که پشت فرمونه چکار کنه.
        توضیح دادم که.

        1. یاس ی

          ۲۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1044 ديدگاه)

          یعنی اگر من هم پشت فرمون ماشین فرمول یک بشینم به دستورات درست عمل کنم راننده فرمول یک میشم !!!!! اول شما باید به این توانایی برسید که راننده فرمول یک بشید تا به دستورات گوش بدید. ما چند هزار راننده مسابقات مختلف خودرویی داریم ولی رانندگان فرمول یک به پنجاه تا نمیرسن. پس صرفا کسی که پشت سیستم هست کافی نیست. راننده خیلی شرطه. مثال دیگه اینکه راننده های فرمول یک در مسابقات دیگه شرکت میکنن ولی رانندهای ماسبقات دیگه به ندرت همچین توانایی دارن.

        2. JaMsHiD-B

          ۲۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2796 ديدگاه)

          شرمنده 🙏 . درست نخوندم

  6. amirboss

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    آقای “یاس ی”
    فرمایش شما درست، اما کسی که پشت فرمون یه خودرو فرمولا وان میشینه یه اجرا کننده خوبه.
    فرامین از جای دیگه میرسه برادر.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. MohammadPouria

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    واقعا بحث فرمول یک یه بُعد دیگه ای از خودرو هست که بشدت سخته و حرفه ای بطوری که اصلا کار هر خودروسازی نیست….
    درسته که مسابقات 24 ساعته لمان یا مسابقات دیگه بشدت سخت هستن ولی فرمول یک کلا جداست و بشدت تیم حرفه ای نیاز داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا