آموزش

آیا کاور بدنه را می‌توان بدون آسیب به رنگ خودرو جدا کرد؟

این روزها استفاده از کاور مات و براق بدنه خودرو طرفداران زیادی دارد اما شاید برخی افراد به دنبال جدا کردن آن باشند. سؤال این است که آیا این کاورها می‌توانند بدون آسیب دیدن رنگ بدنه جدا شوند؟


کاورهای وینیل بدنه راهی نسبتاً ارزان‌قیمت برای تغییر رنگ بدنه در مقایسه با رنگ‌آمیزی کامل آن هستند و در کشور آمریکا قیمت کاور باکیفیت از حدود ۲ هزار دلار شروع می‌شود. این رقم در مقایسه با رنگ‌آمیزی کامل بدنه که چیزی بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار هزینه دارد کاملاً ارزان‌تر خواهد بود. جدای از هزینه، کاور بدنه خودرو در صورت مراقبت درست می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد و همچنین نصب آن نیز راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. شاید جذاب‌ترین نکته درباره این کاورها به امکان جدا کردن آن‌ها در هر زمانی مربوط شود. اگر مالک خودرو از کاور فعلی خسته شده و به دنبال کاوری با رنگ دیگر باشد می‌تواند آن را تعویض کند اما تعویض رنگ خودرو به این راحتی نیست.

همچنین بخوانید: سرامیک خودرو چیست؛ مزایا، معایب و هرآنچه باید بدانید

اگر تصمیم گرفته‌اید کاور بدنه خودرو را جدا کنید نگران نباشید. پوشش‌های وینیل بدنه را می‌توان بدون آسیب دیدن رنگ زیرین آن جدا کرد اما این کار به مهارت و دانش نیاز دارد. اکثر برندهای محبوب تولید کننده کاورهای موردبحث حین تولید محصولات خود فرایند جدا کردنشان را نیز در نظر گرفته‌اند. کاورهای باکیفیت از چسب برای نصب روی بدنه استفاده نمی‌کنند بلکه بجای آن روی خواص خود وینیل برای چسبیدن به رنگ خودرو تکیه کرده‌اند. این موضوع در اکثر موارد به معنی جدا کردن کاور از رنگ بدون آسیب دیدن آن خواهد بود.

البته درصورتی‌که شرایط محیطی مناسب نبوده و یا رنگ بدنه قدیمی باشد احتمال سخت‌تر شدن جدا کردن کاور بدنه وجود خواهد داشت. با اینکه جدا کردن کاور از چنین خودروهایی زمان‌بر است اما همچنان می‌توان با ابزار مناسب و صرف وقت لازم این کار را انجام داد. پیش از شروع کار باید چندین نکته را مدنظر قرار دارد. به خاطر اینکه گرما باعث نرم‌تر شدن وینیل شده و دمای پایین کار را سخت‌تر می‌کند بنابراین بهتر است در هوا یا محیط گرم کاور بدنه را جدا کنید. ابزاری که استفاده می‌کنید هم می‌تواند این فرایند را راحت‌تر یا سخت‌تر کند زیرا ابزارهای فلزی و تیز می‌توانند به رنگ بدنه آسیب بزنند. بجای این وسایل از تیغه‌های پلاستیکی استفاده کنید تا خراشی روی رنگ ایجاد نشود.

پس از جدا کردن گوشه کاور نوبت به گرما می‌رسد. بهتر است با ابزاری همچون سشوار داغ لبه کاور را بالا آورده و این فرایند را با زاویه ۴۵ درجه ادامه دهید تا مطمئن شوید وینیل گرم شده و می‌توان آن را جدا کرد. همچنین باید گرم کردن کاور بدنه را به‌صورت متحرک ادامه دهید و به مدت زیاد تنها در یک نقطه متمرکز نشوید زیرا این کار می‌تواند به رنگ خودرو آسیب بزند. البته نیازی نیست این کار را سریع انجام دهید زیرا امکان آسیب دیدن کاور هم وجود دارد. اگر آثاری از وینیل روی بدنه باقی مانده اندکی ماده جدا کننده چسب را می‌توان روی پارچه ریخت و با آن مواد یاد شده را پاک کرد. همچنین بهتر است پس از جدا کردن کاور بدنه خودرو را با آب و مواد پاک‌کننده مناسب بشویید تا همه مواد و چسب باقی مانده از بدنه جدا شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    هرگــز کـاور نکنیـــــد، تمــامـــ ..

    موافقم 2
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      هرگز کاور نکنید ، تمام!!!
      آخه این که نشد حرف!!!
      کاوری که از جنس خوب و برند باشه مثل هگزیس فرانسه و… ، اگر بعد از ده سالم کنده بشه هیچ ایرادی که نداره هیچ ، بلکه به شدت محافظ رنگ هم هست!!!

      هر چقدر پول بدید آش میخورید ، ولاغیر!!!

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. محمد

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (254 ديدگاه)

    دوستان این که چند وقتیه یه کلیپ هایی منتشر شدن البته تو خارج از کشور که طرف از یه گوشه فشار باد میگیره زیر کاور مثلا روی کاپوت یا سقف و کل کاور مثل باد کند باد میکنه و کنده میشه،اینا رو روقتی کاور گرمه انقدر راحت جدا می کنند یا تو هر دمایی میشه این روش رو انجام داد؟ جناب احمد زاده یا کسی از دوستان میتونه راهنمایی کنه؟

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4639 ديدگاه)

      سلام فکر میکنم محیط باید گرم باشه تا راحت تر کنده بشه.

      موافقم 11
      مخالفم 1
  3. 911

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من خوشم میاد این صاحبان ۲۰۷ مولتی کالر یا همون گوجه کبابی،ور میدارن سقف و دستگیره ی در رو کاور هم رنگ بدنه میزنن، خوب مگه مجبورید حتما اینو بخرید ، برید سقف فلز اتوماتیک بخرید ،با همین مشخصات فنیه تازه ارزون تر هم هست
    چون همینطور ماشین داره رنگش از جا کنده میشه به صورت عادی ، البته که اجبار هست تو ایران خریدن اگه نخری هم باید بری با اسنپ بری چون خارجی ها یا حتی چینی ها هم هم قیمت بالایی دارن یا هزینه های نگهداری زیاد برایه یه فرد !
    واقعا تاسف داره این وضع بازار ایران !

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. A.m.A

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      مولتی کالر موتور گیربکس بهتری نسبت به ۲۰۷اتومات داره

      موافقم 0
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا