احتمالاً عبارت بک فایر ماشین به گوش شما خورده است؛ اما منظور از بک فایر چیست و چه تأثیری روی وسیله نقلیه دارد؟
از زمان بازنشسته شدن کالسکهها و اسبها و شروع استفاده از خودروها، وسایل نقلیه درونسوز از حالت لاکچری خارج شده و به یک وسیله ضروری و مصرفی بدل شدهاند؛ اما زمانی که مشکلی به وجود آید، شاید بسیاری از مالکان سردرگم شده و به دنبال یافتن راهحل باشند. یکی از مشکلات استرسزایی که میتواند برای یک وسیله نقلیه رخ دهد بک فایر پیشرانه است که معمولاً با سر و صداهای بلند و ترسناک خود را نشان میدهد. علاوه بر صدای خشن و ترسناک، بک فایر ماشین میتواند با خروج زبانههای آتش از اگزوز هم همراه باشد. اگر برای اولین بار با چنین نشانههایی در خودروی خود روبرو شوید باید آن را بسیار جدی بگیرید و در صورت نادیده گرفتن آن احتمال تحمیل هزینههای سنگین وجود دارد. بک فایر نشان دهنده آن است که پیشرانه خودروی شما نیازمند سرویس و تعمیر است. معمولاً این موضوع به معنای از کنترل خارج شدن فرایند احتراق پیشرانه است و دلایل متنوعی هم برای آن وجود دارد. در ادامه به بررسی دقیق بک فایر ماشین و راهحلهای رفع آن خواهیم پرداخت.
بک فایر ماشین چیست؟
در یک پیشرانه درونسوز سالم، تمامی فرایند احتراق در داخل سیلندر رخ میدهد. این فرایند با ورود مخلوط سوخت و هوا به درون محفظه احتراق آغاز خواهد شد. مخلوط یاد شده در زمان ایده آل و توسط شمع میسوزد و انفجارهای کنترل شدهای به منظور تولید انرژی رخ میدهد. این انرژی باعث حرکت پیستون شده و نهایتاً قدرت پیشرانه به چرخها میرسد. پس از تکمیل فرایند احتراق، گازهای حاصل از سوختن از طریق سیستم اگزوز به بیرون هدایت میشوند. زمانی که بک فایر ماشین رخ دهد، فرایندهای یاد شده به نرمی و خوبی صورت نخواهند گرفت.
بک فایر زمانی رخ میدهد که مخلوط سوخت و هوا در خارج از محفظه احتراق بسوزد. این واکنش انرژیزا شاید در منیفولد ورودی و یا در سیستم اگزوز رخ دهد و ریتم نرم پیشرانه را به هم زده و فشار زیادی به قطعات وارد کند. برای مثال احتراق ناگهانی میتواند فشار زیادی در نقاطی از قوای محرکه ایجاد کند که تحمل آن را ندارند. بک فایر مکرراً میتواند به قطعات پیشرانه همچون منیفولد، سوپاپهای ورودی و خروجی و یا حتی کاتالیزور آسیب برساند. از جمله رایجترین دلایل بک فایر ماشین میتوان به نسبت نادرست مخلوط سوخت و هوا اشاره کرد. معمولاً وجود هوای بیش از حد و کمبود سوخت باعث خواهد شد فرایند سوختن کندتر شود. زمانی که این نسبت تغییر کرده و مقدار سوخت بیش از هوا باشد، بنزین یا گازوئیل خام از محفظه احتراق فرار کرده و وارد اگزوز میشود و اینجا میسوزد.
فرار سوخت از محفظه احتراق معمولاً به خاطر مشکلاتی در سنسور اکسیژن یا سنسور جریان هوای انبوه رخ میدهد. همچنین سوپاپ گردش مجدد گاز اگزوز EGR معیوب هم میتواند نسبت درست سوخت و هوا را به هم بزند. بهطورکلی بک فایر ماشین حاکی از آن خواهد بود که زمانبندی پیشرانه و یا نسبت درست مخلوط سوخت و هوا به خورده است. مشکلات زمانبندی میتواند باعث ایجاد اختلال در توالی دقیق اشتعال سوخت و هوا توسط شمعها شود. اگر شمع خیلی زود یا خیلی دیر جرقه بزند احتمالاً بک فایر رخ خواهد داد. زمانی که شمع قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا جرقه بزند، اشتعال پیش از موعد باعث تولید فشار اضافی خواهد شد و مخلوط سوخت و هوا بجای اینکه پیستون را به سمت پایین فشار دهد از سوپاپ ورودی فرار خواهد کرد. بهطور مشابه اگر شمع پس از شروع به حرکت پیستون به سمت پایین جرقه بزند، بنزین خام و نسوخته از طریق سوپاپ اگزوز خارج میشود.
یکی دیگر از دلایل بک فایر ماشین را میتوان مشکلات مکانیکی همچون سوپاپهای آسیب دیده و شمعهای معیوب دانست. اگر فیلتر هوای خودرو را به ندرت تعویض میکنید پس باید بدانید که این فیلتر به مرور زمان کثیف شده و مسدود خواهد شد. با این کار ورود هوا به پیشرانه محدود شده و بنابراین نسبت درست سوخت و هوا به هم میخورد. اما برای اینکه راننده بتواند از بک فایر ماشین مطلع شود، جدای از نشانههایی همچون صدای مهیب و زبانههای آتش ناگهانی اگزوز، روشهای دیگری هم وجود دارد. خودروهای مدرن دارای سیستمهای عیبیابی فابریک هستند که میتوانند باعث روشن شدن چراغ چک شوند. البته روشن شدن چراغ چک میتواند دلایل متعددی داشته باشد و در این مورد، خرابی شمع و وایر، عیب سنسور اکسیژن و… شاید ریشه بک فایر باشند. در این صورت بهتر است با استفاده از دستگاه دیاگ دلیل اصلی بک فایر را پیدا کنید.
تمامی شرایط ذکر شده میتوانند افزایش مصرف سوخت را در پی داشته باشند. خودرویی که بک فایر دارد معمولاً با افت توان و شتاب هم مواجه خواهد شد و راننده شاید متوجه حالت واماندگی در حین شتاب گیری شود. نشانه دیگر این قضیه هم دور درجای خشن خودروست. تمامی این مشکلات به دلیل اختلال در فرایند احتراق پیشرانه و هدر رفت سوخت و انرژی رخ میدهند؛ اما سؤال اینجاست که اگر بک فایر رخ داد چهکاری انجام دهیم؟ اگر خودروی شما با مشکل بک فایر مواجه است ابتدا باید شمعها را بررسی کنید. شمعها در بالای سیلندر قرار داشته و باعث اشتعال مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها میشوند. حین بررسی شمع به دنبال مواردی همچون روغنی شدن و استهلاک بالای آن باشید. شمع روغنی و زنگ زده معمولاً توانایی تولید جرقه مطلوب به منظور اشتعال مخلوط سوخت و هوا را ندارد.
قدم بعدی بررسی فیلتر هواست. همانطور که گفته شد گرفتگی این فیلتر محدود شدن جریان هوا را در پی خواهد داشت و بنابراین هوای کافی به پیشرانه نخواهد رسید که نتیجه نهایی آن میتواند بک فایر ماشین باشد. اگر تعویض فیلتر هم باعث رفع بک فایر نشد شاید مشکل به سنسورهایی مربوط باشد که مدیریت نسبت سوخت و هوا را بر عهده دارند. از جمله این سنسورها باید به سنسور اکسیژن و سنسور مف یا جریان هوای انبوه اشاره کنیم. رانندگان همچنان بهتر است نگاهی به سیستم سوخترسانی داشته باشند و از تمیز بودن فیلتر سوخت و عملکرد صحیح پمپبنزین اطمینان حاصل کنند. درصورتیکه تمامی این اقدامات مشکل بک فایر را رفع کرد شاید نیازمند یک تسمه تایم یا زنجیر تایم جدید باشید.
amir
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلطان های بلامنازع بک فایر جی تی آر تیون شده و اونتادور اس وی جی قشنگ خیابونو به آتیش میکشن
یه چلنجر دیمن ۱۷۰ هم باشه همه رو تو دود لاستیکاش خفه کنه
یه انجین وی ۱۲ فراری یا لامبو که تخته کنی گازو فریاد بکشن یه 2jz که با صدای هوتوتوتوتو سرحال بیای همراه با صدای ناله سوپرشارژر چلنجر و کامارو با طعم وی هشت
صدای این ماشین های هات رادم باحاله
Taha Ayoobi
۱۳ بهمن ۱۴۰۳به نظرم شاخص ترین در بک فایر سوپراس.
شاخص ترین در لاستیک دود کردن چلنجره.
و شاخص در صدا هم که دیگه زیاد داریم، اونتادور، الافای، شلبی جیتی 350 آر، چلنجر و…
pouyan-h808
۲۲ بهمن ۱۴۰۳lfa
AVA
۱۳ بهمن ۱۴۰۳عه امیر
بک فایر فقط برای شورولت نوا زمان قاجار با قدرت 70 اسب بخار مناسبه
ماشالله اوشالله امریکن پیکانز 😂
.
۲۰ بهمن ۱۴۰۳نه!
سلطان اینجور چیزا فقط پیکان آردی که یهو صدا ترقه میده شوک بهت میده.🤣
amirboss
۱۴ بهمن ۱۴۰۳چه داستان قشنگی تعریف کردی داداش!
در واقع بک فایر وقتی پیش میاد که هیدروکربن نسوخته از محفظه احتراق به منیفولد دود واردبشه و دراثر حرارت بالای این قطعه میسوزه و با فشار گازهای خروجی از اگزوز خارج میشه.
حالا این پدیده تو خودروهایی که موتورعقب هستن و اگزوز کوتاه تری دارن به وضوح قابل مشاهده ست.
حالا اگه تو خودروهای خیابونی سوپاپ دود خراب باشه و خوب آب بندی نکنه این اتفاق بیشتر خودشو نشون میده.
تو خودرو های گازسوز هم اگه وایرشمع معیوب باشه یا به اصطلاح برق دزدی کنه،شمع قبل اینکه سوپاپ هوا بسته بشه جرقه میزنه و انفجار تو منیفولد هوا صورت میگیره که میگن خودرو عطسه میکنه.
البته توضیح خیلی بیشترازاین دادم اما نمیدونم چرا مابقی رو نمیشه ارسال کنم!؟
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خیلی توضیحات خوبی بود👌
اگه یک تیکه از متن رو وقتی میفرستی اصلا نمیاد تو کامنت ها و پاک میشه، شاید یه خاطر این باشه که یه کلمه گفتی که تشخیص داده مناسب نیست (با فحش و اینا اشتباه گرفته)
مثلا فورد فوکس رو نمیشه فو ک+و گذاشت، قبول نمیکنه
amirboss
۱۴ بهمن ۱۴۰۳ماشالا به تشخیص
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۳قربانت😁🙏
Amir karimi
۱۴ بهمن ۱۴۰۳امیر جان توی ماشین هایی مثل چلنجر پیشنهاد نصب کیت بک فایر رو میدی!؟ زیباییه چلنجر که برای همه ثابت شده اس ولی شعله ور شدن دود خروجی اگزور برای این ماشین یه جور دیگه زیباس!
و اینکه خب خطرات یا مشکلاتی که ممکنه ایجاد کنه یا میکنه چیه!؟ چه آسیب هایی داره و اینکه جز زیبایی نکته مثبت دیگه ای داره؟
amirboss
۱۴ بهمن ۱۴۰۳ادامه توضیحات با درنظر گرفتن تشخیص سایت محترم…
تو خودرو های مسابقه ای که مقدار بالایی سوخت و هوا وارد محفظه احتراق میشه،با معک#وس دادن دنده و اختلاف دور بین موتور و گیرباکس(در اینجا دور گیرباکس باعث چرخش موتور میشه وترکیب ناقص مخلوط سوخت و هوا وارد منیفولد دود میشه و اونجا مشتعل میشه)این پدیده با زیباترین شکل ممکن خودشو نشون میده. البته تو خودروهای خیابونی هم میشه این حرکت رو زد که البته برای موتور ضرر داره.
این پدیده رو میشه با نصب یه سری لوازم مخصوص بک فایر روی اگزوز که شامل یه مخزن،یه کوئل و یه شمع به همراه لوله انتقال سوخت به اگزوز میشه رو سوار کرد و از شعله های خروجی از اگزوز نهایت لذت رو برد.
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خیلی جالب بود ایول 👌
من دقیقا نمیدونستم چی میشه.
amirboss
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خواهش میکنم
علی محمدنژاد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳حوصله ندارم تمامشو توضیح بدم ولی الان که این مقاله رو خوندم میگم که اشتباهه چون اساس بک فایر برای از بین بردن تاخیر توربو در زمان وارد شدن توربو در مدار ، در خودرو های پرخوران شده هستش و در خودرو های تنفس تبیعی در زمانی که دمای منیفولد و اگزوز بسیار بالا میره اتفاق میافته توضیحات کاملش رو تو گوگل سرچ کنین بهتون میگه
بدرود
Mustang 🐎
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بک فایر موستانگ حرف نداره
تو بعضی از ویدیو ها دیدید چیه