آموزشمقالات

آشنایی با انواع مختلف فرم بدنه خودروها، از هاچ‌بک تا لیفت‌بک و فست‌بک

اگر می‌خواهید با انواع فرم بدنهٔ خودروها مثل سدان، هاچ‌بک، لیفت‌بک، فست‌بک، شوتینگ بریک و… آشنا شوید، این مطلب پدال را از دست ندهید.

خودروها در انواع مختلفی با فرم‌های بدنه متفاوت ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها ئ تعریف خاص خود را دارند. برخی از این فرم‌های بدنه مثل هاچ‌بک و سدان متداول‌تر و مشهورتر هستند درحالی‌که برخی دیگر مثل شوتینگ بریک کمتر شناخته شده هستند. در ادامه قصد داریم با انواع مختلف فرم بدنه خودروها آشنا شویم و ویژگی‌های هرکدام را بیان کنیم.

سدان

خودرو سدان

متداول‌ترین و قدیمی‌ترین نوع خودروها سدان‌ها هستند. این عنوان به خودروهای سواری با فرم بدنه سه جعبه‌ای اطلاق می‌شود که محفظه‌های مجزایی برای پیشرانه، سرنشینان و بار دارند. سدان‌ها همچنین سقف فلزی ثابتی دارند و خط سقف آن‌ها یا بدون شیب بوده و یا شیب بسیار کمی دارد که فضای سر زیادی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. ویژگی بارز سدان‌ها، برخورداری از چهار در است که آن‌ها را از کوپه‌های دودر متمایز می‌کند اما برخی منابع معتقدند که سدان‌ها می‌توانند فقط دو در هم داشته باشند. هرچند سدان‌های سنتی فرم سه جعبه‌ای دارند اما طی سال‌ها این خودروها در نسخه‌های دیگری مثل سدان کوپه و سدان فست‌بک هم ساخته شده‌اند. از تویوتا کمری و سمند به‌عنوان بارزترین مثال برای سدان‌ها می‌توان نام برد.

خودرو سدان

هاچ‌بک

خودرو هاچبک

برخلاف سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها فرمی دو جعبه‌ای دارند و صندوق بار آن‌ها به شکل محفظه مجزا از بیرون قابل‌مشاهده نیست. در این خودروها، قسمت بار و سرنشینان در قالب یک حجم واحد طراحی می‌شود. ویژگی اصلی هاچ‌بک‌ها اما درب صندوقی است که لولای آن به سقف متصل بوده و به‌طور کامل به سمت بالا باز می‌شود. در این خودروها همچنین امکان خواباندن صندلی‌های عقب هم وجود دارد تا فضای بار افزایش پیدا کند. هاچ‌بک‌ها از محبوب‌ترین خودروها در سراسر جهان هستند و در نسخه‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. هاچ‌بک‌ها می‌توانند سه‌در یا پنج‌در باشند. فولکس‌واگن گلف و پژو ۲۰۶ از مشهورترین هاچ‌بک‌ها در دنیا و کشورمان هستند.

خودرو هاچبک

استیشن

خودرو استیشن

استیشن‌ها هم مثل هاچ‌بک‌ها فرم دو جعبه‌ای دارند، محفظه بار و سرنشینان آن‌ها مشترک است، لولای درب صندوق آن‌ها به سقف متصل شده و امکان خواباندن صندلی‌های عقب آن‌ها وجود دارد اما استیشن‌ها از طول بیشتر و سقف کشیده‌تری برخوردار بوده و ستون D هم دارند درحالی‌که در سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها فقط سه ستون A، B و C وجود دارد. همچنین برخی استیشن‌ها مثل رنو تندر MCV به سه ردیف صندلی مجهز هستند درحالی‌که هاچ‌بک‌ها فقط دو ردیف صندلی دارند. در استیشن‌ها افزایش فضای بار در اولویت قرار دارد. این خودروها معمولاً طولی به‌اندازه سدان‌ها دارند اما سقف آن‌ها تا انتها کشیده شده با یکپارچه کردن صندوق بار با محفظه سرنشینان، فرم کلی خودرو را دو جعبه‌ای می‌کنند.

خودرو استیشن

شوتینگ بریک

خودرو شوتینگ بریک

شوتینگ بریک درواقع به خودروهایی گفته می‌شود که ویژگی‌های طراحی کوپه‌ها را با استیشن‌ها ترکیب می‌کنند. این خودروها فرمی کلی کوپه و اسپرتی دارند اما در عقب مشابه استیشن‌ها طراحی می‌شوند. خودروهای شوتینگ بریک برخلاف استیشن‌ها که چهاردر هستند، فقط دو در دارند اما طی سال‌های اخیر شرکت‌هایی مثل مرسدس بنز و فولکس‌واگن، خودروهای شوتینگ بریک چهاردری مثل CLS و آرتئون را معرفی کرده‌اند اما این خودروها بیشتر استیشن‌هایی با فرم کوپه مانند هستند. ازجمله خودروهای شوتینگ بریک واقعی می‌توان به فراری FF اشاره کرد.

خودرو شوتینگ بریک

لیفت‌بک

خودرو لیفتبک

خودروهای لیفت‌بک در ظاهر شبیه سدان‌ها به نظر می‌رسند و در اکثر مدل‌ها تفاوت بزرگی با سدان‌ها ندارند اما درب صندوق آن‌ها مثل هاچ‌بک‌ها به سقف متصل بوده همراه با شیشه عقب باز می‌شود. البته در برخی خودروهای لیفت‌بک، به دلیل شیب بیشتر ستون‌های C، طول صندوق بار از بیرون کوتاه‌تر از سدان‌ها به نظر می‌رسد. لیفت‌بک‌ها درواقع کارایی و تطبیق‌پذیری هاچ‌بک‌ها را با صندوق بار بزرگ سدان‌ها ترکیب می‌کنند. صندوق بار این خودروها معمولاً از هاچ‌بک‌ها و سدان‌ها بزرگ‌تر است اما به استیشن‌ها نمی‌رسد. برخی خودروهای کوپه هم به شکل لیفت‌بک ساخته می‌شوند و این فرم بدنه فقط به مدل‌های چهاردر اختصاص ندارد. سیتروئن زانتیا و پراید ۱۴۱ ازجمله خودروهای لیفت‌بکی هستند که در ایران دیده‌ایم.

خودرو لیفتبک

ناچ‌بک

ناچ‌بک‌ها مثل سدان‌ها خودروهایی با ظاهر سه جعبه‌ای هستند که صندوق بار آن‌ها به شکل مجزا پشت کابین سرنشینان قابل‌مشاهده است. ویژگی اصلی خودروهای ناچ‌بک اما این است که جعبه سوم آن‌ها یعنی صندوق بار بسیار کوچک‌تر از دو جعبه دیگر یعنی کابین سرنشینان و کاپوت جلو بوده و بخش انتهایی کوتاهی دارند. این خودروها در انواع سدان یا کوپه ساخته می‌شوند و درب صندوق آن‌ها می‌تواند مثل سدان‌های معمولی از زیر شیشه عقب باز شود و یا لیفت‌بک بوده و همراه با شیشه عقب باز شود.

فست‌بک

خودرو فست بک

فست‌بک به خودروهایی اطلاق می‌شود که بخش عقبی آن‌ها شیب واحدی دارد و از نمای جانبی نمی‌توان مرز بین شیشه عقب و درب صندوق را تشخیص داد؛ به‌عبارت‌دیگر، در خودروهای فست‌بک شیشه عقب و درب صندوق با شیب یکسانی به هم متصل می‌شوند؛ اما فست‌بک را نباید با لیفت‌بک اشتباه گرفت زیرا فست‌بک به فرم طراحی یک خودرو با شیب یکنواخت شیشه و درب صندوق‌عقب اشاره دارد اما لیفت‌بک به درب صندوقی گفته می‌شود که همراه با شیشه عقب باز می‌شود. همچنین هرچند برخی لیفت‌بک‌ها به شکل فست‌بک طراحی می‌شوند اما همه لیفت‌بک‌ها لزوماً فست‌بک نیستند و در خیلی از آن‌ها مثل زانتیا مرز بین شیشه و درب صندوق کاملاً مشخص است. در همین حال، در برخی خودروهای فست‌بک مثل مرسدس بنز CLS، درب صندوق مثل سدان‌های سنتی از زیر شیشه عقب باز می‌شود. خودروهای فست‌بک در انواع سدان و کوپه ساخته می‌شوند.

خودرو فست بک

کام‌بک

کام‌بک (Kammback) نوعی از طراحی است که در آن بخش عقبی خودرو در ابتدا شیب ملایمی به سمت پایین دارد اما ناگهان فرمی عمودی یا نزدیک به عمودی پیدا می‌کند. طراحی کام‌بک با بهبود آئرودینامیک خودرو، باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود درحالی‌که درعین‌حال فرم کاربردی خودرو و صندوق بار بزرگ را هم حفظ می‌کند. در اکثر خودروهای کام‌بک، درب صندوق مثل هاچ‌بک‌ها همراه با شیشه عقب باز می‌شود اما در مواردی هم شاهد درب سنتی مجزا هستیم. دوو سی‌یلو هاچ‌بک و تویوتا پریوس ازجمله خودروهای کام‌بک هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کلاس هاچبک و استیشن واقعا جذاب و دوست داشتنیه هاچبک های اسپرت هم حرف ندارن به نظرم هر پولداری یک سیویک تایپ r یا گلف r یا بنز a45 باید بخره لذت سواری هاچبک اسپرت واقعا بالاست

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      پست آموزشی برای آقا پیام که همه سگمنت و کلاس ها رو قاطی میکرد

      موافقم 7
      مخالفم 3
  2. hosen

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    هرچی نگاه میکنم فرقی بین لیفت‌بک و فست‌بک نمیبینم. داخل متن هم جوری توضیح داده ادم بیشتر گیج میشه

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      اینطور من دیدم ظاهرا توی فست بک زیاد صندوق مشخص نیست ولی توی لیفت بک یه قلمبه صندوق مشخصه

      1. hosen

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (265 ديدگاه)

        ایول خوب گفتی

    2. Absurd Hero

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (290 ديدگاه)

      فست‌بک ها بر خلاف لیفت‌بک ها در صندوق و شیشه عقبشون با هم زاویه نداره

    3. nikan

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (96 ديدگاه)

      فست بک میشه مثل آئودی rs7 که از نمای جانبی سقف و صندوق عقب با یه شیب آروم با هم یکی شدن
      لیفت بک یعنی صندوقو وا میکنی شیشه عقبم باهاش وا میشه مثل زانتیا
      صندوق عقب یه فست بک میتونه حالت لیفت بک داشته باشه و میتونه به شکل سنتی به شکل مجزا باز شه

  3. JaMsHiD_R1988

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2322 ديدگاه)

    لیفت بک نداریم که فست بک باشه
    ولی فست بک داریم که لیفت بک باشه
    ولی بنظرم لیفت بک ها و استیشن ها و سدان ها خیلی خوب بودن
    نباید از بین برن و کراس اوور های مسخره جاشون رو بگیرن

  4. jalopy

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    تا ابد لیفت بک

  5. تراپیست

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    سلام پراید ۱۴۱ کام‌بک میشه ؟

    1. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      ۱۴۱ و زانتیا تا جایی که یادمه لیفت بکه صندوق به خوبی مشخصه

  6. Taha Ayoobi

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3570 ديدگاه)

    عجب چیز پیچیده ای شد

  7. Taha Ayoobi

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3570 ديدگاه)

    خیلی بدم میاد از اینکه سگمنت ها قاطی شدن.

    الان سی ال اس چیه دقیقا

    1. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3391 ديدگاه)

      لبقب سی ال اس تو ایران الهه زیبایی بود که واقعا هم از زیباترین بنز های تولید شده اس
      اس۵۰۰ کوپه رو هم خیلی دوس دارم
      c63 هم عالیه مخصوصا اونی که ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ۲۰۲۲ بود

      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3570 ديدگاه)

        👍👍👍

  8. حسین دهمرد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    ظاهر سدان شیک تره ولی صندوق هاچبک کاربردی تره. ترکیبش میشه لیفت بک هم زیباست هم کاربردی.
    فست بک هم خیلی قشنگه ولی متاسفانه فقط به ماشینای پرفورمنس میاد. الان جک k7 حس خز بودن و نمایشی بودن میده. حس نوکیسه بودن.
    ولی همین مزدای قدیمی که لیفت بکه هیچوقت از مد نمیوفته.
    شیک ترین نمونه ی این کلاس هم سری چهار گرن کوپه.
    هاچبک هم بدرد ماشین دوم میخوره. ارزون و کوچیک و جمع و جور باشه بری سر کار و برگردی . وگرنه که حتی جولیتای میلیاردی هم داشته باشی فقط واسه یک درصد ماشین باز جذابه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. froG-driVer

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (910 ديدگاه)

    یکی از بهترین و مورد نیاز ترین و جامع ترین مطالبی که توی کل دوران حضور در پدال دیدم همین بود…

  10. nikan

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    پدال لطفا یه انواع پیکاپ تراکم بزارین جالب میشه

  11. amirboss

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (533 ديدگاه)

    از طراحی شوتینگ بریک خوشم میاد ولی علاقه ای بهش ندارم. بهترین کلاس برای من در فست بک و کوپه خلاصه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست