کاتالیزور ماشین چیست؟
کاتالیزور ماشین به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست شناخته میشود و نقش بسیار مهمی در صنعت خودروسازی و حفاظت از محیط زیست ایفا میکند. این قطعه باعث میشود که خودروها به عنوان یک منبع آلاینده کمتر شناخته شوند و برای سلامتی عمومی جامعه بهتر باشند.
معمولاً کاتالیزور ماشین از یک گرید فلزی با سطوح بسیار بزرگ تشکیل شده است که به عنوان محل اتصال واکنشهای شیمیایی عمل میکند. این گرید فلزی معمولاً شامل فلزات گروه پلاتین (مانند پلاتین، پالادیم و رودیم) است که به عنوان کاتالیزور بسیار مؤثر هستند. با پیشرفت تکنولوژی، کاتالیزورهای جدید با عملکرد بهتر و قابلیت کاهش آلایندهها در شرایط مختلف به بازار عرضه شدهاند. علاوه بر این، تحقیقات بسیاری در حال انجام است تا بهبودهای جدیدی در زمینه کاتالیزور ماشین ایجاد شود و از انتشار آلایندهها به محیط زیست جلوگیری شود.
همچنین بخوانید: دلایل و علائم خرابی کاتالیزور؛ نشانهها، زمان و هزینه تعویض
کاتالیزور چگونه دودهای سمی اگزوز را تصفیه میکند؟
دودهای سمی اگزوز یکی از مشکلات جدی در صنعت خودروسازی است که اثرات بسیار زیانبار بر سلامت انسانها و محیط زیست دارد. بنابراین، تصفیه این دودها از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از روشهای موثر برای تصفیه دودهای سمی اگزوز استفاده از کاتالیزورها است. کاتالیزور ماشین عملکرد خود را از طریق فرایند کاتالیز شیمیایی انجام میدهد. در این فرایند، آلایندههای موجود در گازهای خروجی از موتور خودرو، مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربنها (HC) و کربن مونواکسید (CO)، تحت تأثیر کاتالیزور قرار گرفته و به آلایندههای کمخطرتری تبدیل میشوند. به عبارت دیگر، کاتالیزور ماشین در واقع وظیفه تبدیل آلایندههای زیستمحیطی به گازهای کم خطرتر را بر عهده دارد.
برخلاف روشهای دیگر تصفیه دودهای سمی اگزوز که نیازمند انرژی بالا و هزینههای زیاد هستند، استفاده از کاتالیزورها هزینههای کمتر و نتایج بهتر را به دنبال دارد. در نتیجه، استفاده از کاتالیزورها به عنوان یک روش موثر و کارآمد برای تصفیه دودهای سمی اگزوز در صنعت خودروسازی، به عنوان یک پاسخ مناسب به چالشهای زیستمحیطی و بهبود کیفیت هوای محیط زیست مطرح میشود.
همچنین بخوانید: مبدل کاتالیزور چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
برداشتن کاتالیزور خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟
مزایا:
۱. عدم نیاز به سوخت با کیفیت: برای عملکرد بهینه کاتالیزور، استفاده از سوخت با کیفیت واقعاً حائز اهمیت است. سوختهای نامناسب ممکن است به صورت مستقیم به عملکرد کاتالیزور و در نتیجه عملکرد موتور خودرو آسیب برساند.
۲. تأثیر بر عمر موتور: استفاده از کاتالیزور ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عمر موتور خودرو تأثیر بگذارد. برخی از خودروسازان معتقدند که استفاده از کاتالیزور باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه کاهش عمر آن میشود.
۳. هزینههای نصب و تعویض: یکی از عوامل مهم در معایب استفاده از کاتالیزور، هزینههای نصب و تعویض آن است. نصب یک کاتالیزور مناسب و تعویض آن در صورت لزوم، هزینههای قابل توجهی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد. در نتیجه زمانی که اقدام به برداشتن این قطعه کنید دیگر نیاز به پراخت هزینههای این چنینی نخواهد بود.
معایب:
۱. افزایش شدید انتشار گازهای مضر: مانند اکسید نیتروژن و دیاکسید کربن. جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که انجام شده وجود کاتالیزور در خودرو تا ۹۰ درصد انتشاز گازهای سمی را کاهش میدهد! پس با برداشتن این قطعه از خودرو ضرر بسیاری شدیدی به محیط زیست وارد میشود. جالب است بدانید سال ۱۳۹۱ قانونی تصویب شد که اگر خودروی شما مجهز به کاتالیزور نباشد یا این قطعه کهنه و فرسوده شده باشد معاینه فنی برای خودروی شما صادر نمیشود.
۲. افزایش صدای موتور
۳. روشن شدن چراغ چک خودرو
۴. تاثیر مخرب بر روی سلامت موتور در بلند مدت
۵. انتشار بوی بسیار بد از خودرو
۶. افزایش مصرف سوخت: کاتالیزور باعث بهبود عملکرد موتور خودرو میشود. با تصفیه گازهای خروجی موتور، تنظیم سوخت و هوا بهبود مییابد و این باعث افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت میشود.
۷. کاهش شتاب و کپ کردن خودرو: بر خلاف تصور عامه برداشتن کاتالیزور از سر راه اگزوز خودرو نه تنها باعث افزایش تواناییهای حرکتی خودرو نمیشود؛ بلکه منجر به کاهش شتاب و کپ کردن خودرو میشود. زمانی که شما اقدام به برداشتن کاتالیزور خودرو کنید فقط تا مدت کوتاهی خودرویتان شتاب بیشتری خواهد داشت و پس از آن شتاب و کشش آن از حد معمول نیز پایینتر میآید.
با توجه به مزایا و معایب مطرح شده، استفاده از کاتالیزور در خودروها به عنوان یک فناوری ضروری برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست میتواند مفید باشد. با این حال، لازم است تا ابعاد مختلف و تأثیرات این فناوری روی عملکرد و هزینههای خودروها دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد تا تصمیمات منطقیتری در خصوص استفاده از آن اتخاذ شود.
net
۱ اسفند ۱۴۰۲دو مشکل الان سایت پدال داره ۱- جدیدا گزینه ویرایش کامنت حذف شده قبلا گزینه ویراش کامنت داشت خوب بود ۲- در قسمت بارگذاری بیشتر زمانی که می خواهیم به پست های قبل مثلا دو ماه پیش مراجعه کنیم بعد که گزینه برگشت می زنیم میاد دوباره صفحه اول سایت پدال و بد هست اگر به جای بارگذاری بیشتر که قدیمی شده گزینه صفحات با شماره ۱۲۳۴۵۶۷… بود بهتر بود و کاربر راحت تر می توانست به پست های قبلی دسترسی پیدا کند
Taha Ayoobi
۱ اسفند ۱۴۰۲دقیقا
نکته 2 رو من میخواستم بگم
Muty
۱ اسفند ۱۴۰۲منم مشکل 2 را خیلی قبل ترها به مدیر سایت ایمیل کردم موردش را
فرمودن :
متد جدید سایت ها این هست و اون سبک شماره ای قدیمی هست !!!!
من نمیدونم والا هر چیزه جدیدی الزاما خوبه ؟!!!
ADAK
۱ اسفند ۱۴۰۲دقیقا مثل سایت قلای تودی
که با فرمت جدید سایتش گند زده به سایت
من تو همه کامنت ها و از هر کی شنیدم ناراضیه، ولی خودشون خیلی شنگول شادان هستن انگار :-)
من قبلا ازش چندین بار خرید کرده بودم اما با این سایت جدید خیلی کار باهاش سخته و زمان بر
اینکه هر تغییری الزاما خوب نیست جناب مدیر سایت
Bmw
۱ اسفند ۱۴۰۲جدیدا عکس های سایت در صفحه اصلی لود نمیشه مشکل چیه ؟
امیر
۳ اسفند ۱۴۰۲حاجی نظروتو در مورد کاتالیزور بگو این چرت پرتا چیه نوشتی
علی
۴ اسفند ۱۴۰۲سلام
من پژو پارس مدل ۱۴۰۰ دارم ‘سال۴۰۱ دما مدام بالا میرفت و موتور اصلا قدرت و شتاب نداشت بردم تعمیرگاه گفت کاتالیزورش خراب شده باید یدونه نو بخری یا کاتالیزور را کلا برداری’ گفتم بر دار وقتی کاتالیزور را برداشت قدرت و شتاب رفت بالا و موتور سرحال اومد فقط صدا موتور زیاد شده ولی انصافا موتور قدرت و شتابش عالی شده و مصرفش هم اومده پایین این را بعد یک سال استفاده بدون کاتالیزگرنوشتم. یاعلی
امیر
۱۷ خرداد ۱۴۰۳سلام ماشین من پرشیا هستش به نظرت بردارم کاتالیزور رو ؟؟؟ صداش چقدر زیاد میشه؟؟
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۲با تشکر از شما جناب شیرازی و آقای احمد زاده بابت تحقیق و جستجوی از منابع معتبر بابت مطالب آموزشی در صورت امکان در مورد فیلتر قطرات سوخت که با استاندارد یورو ۶ اجباری شد یه مقاله آموزشی کار کنید ممنون میشم.
۱ اسفند ۱۴۰۲کاتالیزور ماشین رو بردارید مدارس تعطیل شن و بچه های زیادی بیان پدال و دوباره دعوا سر چین و کره و ژاپن و آمریکا بشه😂🤣
Taha Ayoobi
۱ اسفند ۱۴۰۲چه ربطی داشت الان
۲ اسفند ۱۴۰۲اول مقاله رو بخون😐
Taha Ayoobi
۱ اسفند ۱۴۰۲عه پس میگن بعد تقویت ماشین باید کاتالیزور رو برداری تا نتیجه ببینی الکیه؟
بنده خدا
۱ اسفند ۱۴۰۲با برداشتن این قطعه دلیل یک مدت کوتاه افزایش شتاب که طبیعیه
متوجه نشدم چرا سپس شتاب و قدرت افت میکند
دقیقا چی میشه؟ فک میکنم الکی برا ترسوندن از برداشت این قطعس
افت شتاب نهایتا شاید بخاطر شوک وارد شدن به ecu سنسور اکسیژنی بنزینی دمایی چیزی باشه که قابل حله
Vahid shirazi
۴ اسفند ۱۴۰۲دقیقا سوال خوبی بود
Dark Knight
۱ اسفند ۱۴۰۲والا من قکر کنم ۹۰ درصد ماشین های تو خیابان اصلا کاتالیزور ندارن یا اگر هم دارن خیلی وقته که خراب شده !! واقعا هوا شهر افتضاحه به طوری که زمستان ها مجبور میشیم با ماسک بریم بیرون تا سرطان ریه یا چیزی شبیه به این نگیریم ! به جز بحث مازوت که واقعا سرطان زا هست دلیل اصلی آلودگی هوا ایران ماشین ها آلوده و تا حدی هم رفتار خود ملت هست ، من مطمئنم خیلی ها میدونن که کاتالیزور ماشینشون رو باید عوض کنن ولی چون هزینه بالایی داره با خودشون میگن : ولش کن مهم نیست ! حالا که دولت نمیتونه ماشین های برقی رو فراگیر کنه حداقل بیاد ماشین های فقط گاز سوز درست کنه ، میدونم که ماشین اگه فقط با cng کار کنه مشکلات زیادی مثل شتاب ضعیف ، کشش سربالایی کم یا یک خورده مشکلات ایمنی داره ولی خداییش ۹۹ درصد مردم ایران فقط از ماشین به عنوان یه وسیله برای رسیدن از نقطه a به b استفاده میکنن و اصلا معنی لذت رانندگی و اینا رو نمیفهمن ( اگه میفهمیدند هیچوقت برای ماشین ایرانی یا اسباب بازی چینی صف نمیکشیدن ) پس ایم حداقل کاری هست که خودروسازان میتونن برای این هوا سمی انجام بدن هر چند کو گوش شنوا
علیرضا
۱ اسفند ۱۴۰۲کاتالیزور اگه به تنهایی برداشته بشه و ماشین ریمپ نشه خصوصا توی یورو۵ میتونه افت توان بده ولی با حذف سنسور اکسیژن دوم و ریمپ اصولی برداشتن کاتالیزور کاملا جوابه
سید عباس افتخاری
۲ اسفند ۱۴۰۲سردبیر محترم پدال
با درود و دعای خیر خواهشمندم قبل از انتشار مطالب در خصوص ماشین و تعمیرات و قطعات با کارشناسان زبده مشاوره نمایید
مطلب در ،(خصوص برداشتن کاتالیست) به نظر تعمیرکاران زبده دارای اشکالاتی میباشد
mehran
۲ اسفند ۱۴۰۲والا نفهمیدیم گفتین کاتالیز باعث کاهش عمر موتو میشود ،بعد گفتین برداشتنش باعث کاهش عمر موتور میشود ،🥴🥴🥴😏🧐🤔🤔
HFball
۱۸ اسفند ۱۴۰۲موتور های ساخت ایران در هر دو صورت عمرشون زودی کاهش پیدا میکنه کلا نکته این بود که فرقی نداره 😂
خودم
۲ اسفند ۱۴۰۲چقدرتوضیحات اضافه این حرف هارامی شود تودوخط یاسه خط بیان کردمگر کلاس درسه آخرشأمعلوم نشدچی بودچی شد
حبیب
۳ اسفند ۱۴۰۲با سلام من یه پراید ۸۸ دارم دوسال پیش رفتم تعمیر اگزوز بعد بعد یه هفته فهمیدم تعمیرکار بی انصاف کاتالیزور رو دزدیده یه سرش کرده پیگیر شدم نتونستم ثابت کنم منم هزینه کاتالیزور جدید نداشتم الان بالای دوساله ماشین بدون کاتالیزور داره کارمیکنه گوش شیطون کر هیچ مشکلی هم پیش نیومده نه شتاب کم شد نه ماشین گرم میکنه……
امید
۷ اسفند ۱۴۰۲اگه تعمیر کار یواشکی یه کاتالیزور برات میزاشت شاید شتاب کم میشد و گرم میکرد… برعکس گفتی. نبایدم اینطور بشه
Taha Ayoobi
۱۲ فروردین ۱۴۰۳منم سمند دارم
برده بودم مکانیکی بعدش فهمیدم دزدیده بود نامرد
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۳پراید ۸۸ اصلا کاتالیزور نداره عمو
محمد
۱۱ مرداد ۱۴۰۳معاینه فنی رد شده یانه
ستار
۳ اسفند ۱۴۰۲کاتالیزور درمیاری
یه اگزوز هاوارد میبندی
گاز تا ته فشار میدی ول میکنی صدا مید غارت غارت جونزززززززززز
Dan
۴ اسفند ۱۴۰۲جالبه حتی از فصل ۴ شیمی دوازدهم هم با جزئیات تر توضیح دادین
فکر میکردم NO تجزیه میشه نگو که با CO واکنش میداده
واقعا دمتون گرم
جوادصالحی
۴ اسفند ۱۴۰۲عمرکاتالیزور ۸۰ هزارتا هسش ولی از سال۹۸ به بالا از ۲۰ هزار خراب میشه من یه پارس تی یو فائو ۱۴۰۱ صفر. خریدم رو ۵هزار سرخ کرد وماشین را نمیرفت یعنی خیلی جنس اشعال زدن
امیر پیروی
۴ اسفند ۱۴۰۲سلام و درود بر همه ی آقایان و خانم ها .نظرات هم را دیدم من خودم مکانیک هستم .دونکته .یک . کاتالیزور برای ماشین های صفر تا کار کرد پنجاه هزار و…خوبه ولی بعدش یا باید عوض کنید یا از مدار خارج کنید چون حجم رسوب ها و گازهای ناشی از احتراق سیلندر و دوده هایی که میگیره باعث گرفتگی مسیر کاتالیزور میشه و باعث واشر زدن ماشین و …می گردد پس ماشین های صفر بزاردید باشه و ماشین های قدیمی و کارکرده را بردارید یا کاتالیزور نو ببندید.با تشکر.
حسین
۴ اسفند ۱۴۰۲حداقل دولت میتونست کاتالیزور تعاونی بده و اون کاتالیزور معیوب برداره اما کی به فکر ملته
حسین
۴ اسفند ۱۴۰۲داداش کاتالیزور ماشینت را بردار ببر بفروش با پولش دوبطر عرق اعلا بخر بخور صفا کن دیگه فکر این چیزها را نکن
محمد
۶ اسفند ۱۴۰۲اینو خیلی خوب اومدی. سرصبحی حال کردم.
حسن
۴ اسفند ۱۴۰۲با سلام.من یه خودرو ۲۰۶ اس دی مدل ۹۸دارم که حدود ۲ساله کاتالیزور اون خالی کردم تو این ۲سال هم شتابش خوب شده وهم مصرفش کم شده فقط یه ایرادی داره :صدای موتور کمی زیاده ، ولی ارزش حذف کاتالیزور داره با تشکر
اریا
۵ اسفند ۱۴۰۲چاکر همه دوستان .آقا ما 5 ساله کاتالیز را حذف کردم هر روز شتابش از روز قبل بیشتر میشه فعلا جیب مهمتره تا جون
کاتال
۶ اسفند ۱۴۰۲من الان 3 ساله برداشتم. سمند 98 داشتم لش بود اصلا راه نمیرفت از وقتی برداستم ماشین نهنگ شده جاده رو میکنه. بعد از 3 سال استفاده دارم نظر میزارم. به جرتو پرتای اینا گوش ندید. کاتال فقط واسه آلودگیه محیط زیسته در عوض پدر ماشینو در میاره.
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۲سلام دوستان اگه شتاب ماشین بیاد پایین برای مسافت وشتاب لازم باید زمان و سوخت بیشتر مصرف کرد و برای سوخت بیشتر و زمان هم باید دوباره پول بیشتر بدی و پول باید از درامد روزانه بدی و اونم مستلزم کار بیشتر یعنی مسافرکشی و باربری و پیک و خدمات بیشتر با خودرو هست و خدمات بیستر هم دوباره سوخت و زمان میخواد و این چرخه ادامه داده تازه پول کاتالیزور و هزینه تعمیرات نصب و… رو هم میتونید باهاش کار کنید یا حداقل بذارید بانک سودشو کمک هزینه بنزین سوپر بدین ضمنا ماشین هم سبک تر میشه هرچند که سوخت تو ایران ارزونه ولی اینها خودش یه مساله ست خودتو رو سر کار نذارید بنظرم مشکل یا با انرژی رایگان یا خودروهای برقی حل میشه اینها بنظرم مسکن و موقتی هست چون روز به روز تعداد خودروها داره بیستر میشه البته بحث پیچیده ای و بیشتر باید وقت گذاشته بشه ضمناcngو سنگینی و خطر کپسول و شتاب کمتر و جاگیربودن صندوق وعمیر موتور و داغ شدنش و تجهیزات اضافه و وزن و هزینه کامپیوتر و دسته سیم وسرسیلندر گرونتر و رکغن گرونتر و ووووو….همه رو هم در نظر بگیرید ببینید کدوم به صرف تون هست من که ماشینم بنزینی هست و کاتالیزور هم فعلا نمیذارم شاید یه روزی نظرم عوض شد ولی فعلا دلیل خوبی پیدا نکردم شاد و موفق باشید
معین
۱۲ فروردین ۱۴۰۳دوستان من تجربه حذف کاتالیزور ساینا و کوییک رو میگم
قدرت موتور ۲۰ درصد افزایش پیدا میکنه یعنی با کاتالیزور ک من برای ازمایش تو دنده ۳ گاز میدادم دور موتور ۱۵۰۰ دور با زور و فشار تو دنده ۳ دور موتور بالا میرفت و با حذف کاتالیزور دوباره برای تست با دنده ۳ دور موتور ۱۵۰۰ سریع هم دور موتور بالا میرفت این یعنی قدرت موتور از ۸۷ اسب بخار به ۱۰۰ اسب بخار افزایش داده شده
صدای موتور به نظر من نرم تر شده بود بعد حذف کاتالیزور چون دود به راحتی خارج میشد این نظر منه شایدم تو ماشینا دیگر فرق داره
ولی دوستان به این توجه کنید بعد حذف کاتالیزور شیشه هاتو نمیتونی بدی پایین من تجربه کردم چون بوی خیلی گندی میاد داخل کابین یه بویی شبیه اشغال سوختن
ک بوی بسیار وحشتناکیه طوری ک ادم خجالت میکشه پیش کسی شیشه رو بده پایین
ایمان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳تجربه خودم از سال ها تیونینگ کردن خودرو رو براتون بگم براتون
حذف کاتالیزور به تنهایی یه چند وقتی از نظر جون و شتاب جواب میده حالا غیر از بو و صداش
اما بعد از یه مدتی نتیجه عکس میشه یعنی موتور اصطلاحا تنبل میشه دلیلش مفصله
پس کاتالیزور رو به تنهایی حذف کردن فایده نداره بعد از حذفش حتما باید کیت مکش ببندید و با ریمپ سنسورا را حذف کنید تا راندمان بده
MorTezA
۲۳ آبان ۱۴۰۳تنها مشکل برداشتن کاتالیزور در ماشینهای جدید بجز آلودگی هوا ،عمر سنسور اکسیژن اول نصف میکنه چون گرم کن سنسور بیشتر از حد معمول کار میکنه .دلیل افت موتور بعد یک مدت هم فقط بخاطر هیجان بیشتر راننده وفشار بیشتر از حدبه موتور که طبیعی .