یکی از اصطلاحات رایج بین تعمیرکاران شاسی کشی ماشین است؛ اما منظور از این عبارت چیست؟ در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به تشریح این موضوع میپردازیم.
قبل از آنکه به بررسی شاسی کشی ماشین بپردازیم بهتر است توضیحات مختصری درباره شاسی ماشین و نقش آن ارائه کنیم. شاسی بخش بسیار مهمی از خودروست و اگر وجود نداشت وسیله نقلیه نمیتوانست وزن بالای قطعات خود را تحمل کند. شاسی از قطعات مختلفی تشکیل شده که از جمله آنها میتوان به فنربندی و گیربکس اشاره کرد. شاسی ماشین فریمی است که به عنوان پشتیبان پیشرانه و بدنه خودرو عمل میکند. شاسی معمولاً از آهن یا فولاد و برخی مواد دیگر ساخته میشود. سایر بخشهای خودرو همچون پیشرانه، ترمز و… روی شاسی سوار میشوند و بنابراین طراحی و تولید یک شاسی خوب با توانایی استحکام بالا و عدم تغییر شکل در قسمتهای مهم اهمیت زیادی خواهد داشت.
شاسی کشی ماشین چیست؟
هر ساله در کشور ما هزاران تصادف منجر به فوت و جرح به وقوع میپیوندد که علاوه بر خسارات سنگین مالی باعث فوت جمع کثیری از هموطنان میشود. در تصادفات شدیدی که بین خودروها رخ میدهد احتمال آسیب دیدن شاسی نیز وجود دارد. برای اینکه خودرو دوباره بتواند به حالت اولیه بازگشته و بتواند استانداردهای لازم از نظر ایمنی، پایداری، هندلینگ، فرمان پذیری و… را پاس کند تعمیراتی در بخش شاسی اعمال خواهد شد. به مجموعه این اقدامات که باعث میشوند شاسی خودرو پس از تصادف به حالت اولیه بازگردد شاسی کشی ماشین میگویند.
همچنین بخوانید:
برای انجام شاسی کشی ماشین میبایست بدنه به یک نقطه متصل شده و اصلاً حرکت نکند. پس از آن با استفاده از ابزارهای مخصوص به ویژه زنجیر شاسی در سمت معکوس کشیده میشود تا به حالت اولیه خود بازگردد. اگر آسیب وارده به این بخش خودرو حیاتی نباشد صافکار خواهد توانست با دستگاههای نسبتاً سادهتر شاسی را به حالت اولیه برگرداند اما در کشورهای پیشرفته از دستگاههای مدرن برای شاسی کشی استفاده میشود که در این حالت شاسی با دقت بیشتری بازسازی خواهد شد.
آیا با شاسی کشی خودرو به حالت اولیه بازمیگردد؟
دانستن این نکته مهم است که بهطورکلی فلزات و آلیاژها پس از تجربه ضربات و نیروهای شدید دچار تغییرات شده و از استحکام اولیه آنها کاسته میشود. در واقع شاسی ضربه دیده خودرو همان کیفیت، ایمنی و استحکام اولیه خود را نخواهد داشت. البته درصورتیکه شاسی خودرو بهصورت حرفهای ترمیم شود همچنان خواهد توانست استانداردها را پاس کند اما نباید کیفیت آن را با کیفیت شاسی قبل از تصادف مقایسه کرد. نکته دیگر دراینباره به افت شدید قیمت خودروهایی مربوط میشود که شاسی آسیب دیده دارند. در زمان خرید اینگونه خودروها باید دقت کرد تا از عواقب بعدی در امان بود.
شاسی کشی نادرست چه بلایی بر سر ماشین میآورد؟
همانطور که گفته شد شاسی کشی اهمیت زیادی در ایمنی و پایداری خودرو دارد و اگر بهصورت نادرست انجام شود مشکلاتی را در پی خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهمترین موارد اشاره میکنیم:
-
ساییدگی لاستیکها
درصورتیکه شاسی خودرو ضربه شدیدی دیده باشد زاویه چرخها به هم خواهد خورد. حتی پس از تعمیر و ترمیم شاسی نیز زاویه بین لاستیکها به حالت استاندارد بازنمیگردد و به همین خاطر اغلب خودروهای تصادفی از جلو دارای ساییدگی لاستیکها هستند که این موضوع علاوه بر خطرات جانی باعث تحمیل هزینههای زیاد از بابت تعویض لاستیکها خواهد شد.
-
فشار به دیگر قطعات خودرو
از آنجایی که شاسی آسیب دیده خودرو حتی در بهترین حالت نیز مشابه وضعیت قبلی و استاندارد خود نخواهد شد بنابراین هماهنگی اولیه بین قطعات از بین خواهد رفت. این موضوع میتواند سایر بخشهای خودرو از جمله جلوبندی و سیستم تعلیق را تحتفشار بگذارد.
-
انحراف فرمان
ضربه شدید به شاسی خودرو روی سیستم فرمان و چرخها نیز تأثیر منفی میگذارد. علاوه بر لاستیک سایی، انحراف فرمان نیز در خودروهایی با شاسی آسیب دیده وجود دارد.
-
صدا و اصطکاک در جلوبندی
معمولاً در اکثر خودروهایی که شاسی کشی داشتهاند صداهای ناهنجاری از جلوبندی به گوش میرسد که نتیجه ناهماهنگی بین بخشهای مختلف خودروست. البته باید دانست هرچه از دستگاههای مدرنتر برای شاسی کشی ماشین استفاده شود و صافکار نیز فردی ماهر و با تجربه باشد چنین مشکلاتی کمتر دیده خواهد شد.
معایب شاسی کشی
از جمله معایب شاسی کشی میتوان به کاهش استحکام آلیاژ اولیه، به هم خوردن زوایای چرخها و جلوبندی، کاهش ایمنی کلی خودرو و همچنین افت قیمت وسیله نقلیه اشاره کرد.
18:45
۱۶ آبان ۱۴۰۲ممنون شاهین جان
کاملا مطلب بدرد بخور و کارآمدی بود🙏👑👑
NAVID۰۰۹۸
۱۶ آبان ۱۴۰۲آقا
هر ماشین تصادفی شدهای را خواستید بخرید ، بخرید ، جز ماشینی که شاسیش ضربه خورده !!!!!
شاهین
۱۶ آبان ۱۴۰۲سلامت باشی حسین جان ارادتمندم
امیرحسین
۱۶ آبان ۱۴۰۲سلام اقای احمد زاده پست اگه از شورولت کامارو 2012 فورد موستانگ 2012 و دوج چلنجر 2012 داشتید بزارید ممنونم
شاهین
۱۶ آبان ۱۴۰۲سلام چشم اگه خبر مهمی در این باره باشه حتما کار میکنیم.
MPH
۱۶ آبان ۱۴۰۲من نمیدونم گیربکس چجوریه میشه جزئی از شاسی؟؟؟
حتی فنربندی هم جزء شاسی نیست
اینا بعدا میان رو شاسی نصب میشن
شاسی اسکلتی هست که مثل اسکلت بندی بدن انسان بقیه قطعات روش سوار شدن،میخواد گیربکس باشه میخواد بقیه وسایل….
محی
۱۶ آبان ۱۴۰۲۹۹٪ مواقع عین اولش نمیشه،حداقل تو ایران
فرشاد
۸ آبان ۱۴۰۳سلام البته بایدگفت که بعضی اوقات تصادف باعث آسیب دیدن شاسی میشه ولی تاثیری روی فرمون ماشین وغیره نمیذاره مثلا سرشاسی قبل ازاکسل یاعقب کف صندوق