آموزشمقالات

بریدن سیم کلاچ ماشین؛ علائم، راهکار رفع مشکل و هر آنچه باید بدانید

در این مقاله آموزشی پدال به بریدن سیم کلاچ ماشین و راهکارهای تعمیر آن خواهیم پرداخت.


خودروهای دنده دستی دارای سه پدال هستند که یکی از آن‌ها مختص کلاچ است. پیش از آنکه به بررسی علت و نشانه‌های بریدن سیم کلاچ ماشین بپردازیم بهتر است کمی با خود کلاچ آشنا شویم. کلاچ رابطی بین پیشرانه و گیربکس خودروست و با عملکرد خود می‌تواند ارتباط بین این دو بخش مهم وسیله نقلیه را برقرار کرده یا قطع کند. در واقع هدف اصلی از به‌کارگیری کلاچ در خودرو انتقال نیرو و کنترل آن است. اصلی‌ترین وظایف بخش کلاچ شامل تعویض دنده‌ها، قطع ارتباط پیشرانه با گیربکس و وصل مجدد آن خواهد بود.

شاید از خود بپرسید چرا باید در یک خودرو عمل قطع و وصل نیرو صورت بپذیرد. علت این موضوع به کنترل سرعت خودرو در شرایط گوناگون، تعویض راحت دنده‌ها بدون توقف خودرو و… مربوط می‌شود. زمانی که خودرو می‌خواهد از حال سکون حرکت کند گشتاور پیشرانه صفر است و برای اینکه نیروی لازم جهت حرکت تأمین شود باید گشتاور افزایش یابد. درصورتی‌که ارتباط بین اجزای گوناگون سیستم انتقال قدرت همچون پیشرانه و گیربکس به‌طور مداوم برقرار باشد گشتاور به میزان کافی افزایش نخواهد یافت و به همین خاطر است که باید ارتباط موتور به‌صورت کوتاه و موقتی باید با دیگر قطعات قطع شود. اینجاست که کلاچ وارد مدار شده و این عمل را انجام می‌دهد. پس از تأمین گشتاور لازم، مجدداً کلاچ ارتباط پیشرانه با گیربکس و چرخ‌ها را برقرار می‌سازد.

یکی از اجزای کلاچ سیم کلاچ است که از گیربکس تا خود پدال کلاچ امتداد دارد. سیم کلاچ از یک‌سو مستقیم به پدال کلاچ متصل شده و از سمت دیگر به اهرمی در گیربکس وصل می‌شود. این قطعه مهم با عملکرد خود تعویض دنده‌ها را مهیا کرده و نیرو را نیز به چرخ‌ها منتقل می‌کند. زمانی که راننده پدال کلاچ را فشار دهد سیم کلاچ کشیده شده و به دنبال آن اهرم یاد شده نیز کشیده می‌شود تا خودرو خلاص شود و راننده دنده را تعویض کند. این قطعه نیز همانند هر قطعه دیگری می‌تواند مستهلک و پاره شود به همین خاطر آشنایی با نشانه‌های بریدن سیم کلاچ ماشین و رفع ایراد آن ضروری خواهد بود.

بریدن سیم کلاچ ماشین

اول از همه باید دانست وقتی سیم کلاچ پاره یا بریده می‌شود چه نشانه‌هایی با خود به همراه دارد. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

علائم خرابی سیم کلاچ خودرو

  • سر خوردن کلاچ

درصورتی‌که سیم کلاچ خودرو بریده باشد اولین نشانه آن سر خوردن کلاچ خواهد بود به این صورت که در شرایط پرفشار همچون رانندگی در سربالایی دور موتور بیشتر شده اما سرعت خودرو به همان اندازه افزایش نمی‌یابد. با مشاهده این علامت سریعاً باید به دنبال رفع مشکل باشید.

  • شل شدن کلاچ

پدال کلاچ نسبتاً سفت است و برای عملکرد باید به آن فشار وارد کرد. هرچقدر عمر دیسک و صفحه و کلاچ خودرو بیشتر باشد سفتی پدال نیز بیشتر خواهد شد. اگر زمان تعویض دنده احساس کردید پدال کلاچ بسیار نرم‌تر از قبل شده و اصطلاحاً شل است بنابراین احتمال دارد سیم کلاچ بریده شده باشد.

  • کاهش انعطاف پدال کلاچ

در حالت عادی زمانی که پدال کلاچ را فشار داده و رها کنید پدال به حالت اولیه باز خواهد گشت اما درصورتی‌که سیم کلاچ در آستانه پارگی باشد با رها کردن پدال دیگر شاهد بالا آمدن آن نخواهید بود.

  • وجود صدا در کلاچ

اگر با فشردن پدال کلاچ صدای ناهنجاری می‌شنوید احتمالاً مشکلی در صفحه کلاچ و سیم آن وجود دارد. در این صورت باید به دنبال یافتن منشا صدا باشید که شاید از صفحه و سیم کلاچ است.

  • مشکل تعویض دنده

درصورتی‌که مشکلی در سیستم کلاچ و گیربکس خودرو وجود نداشته باشد عمل تعویض دنده به راحتی انجام خواهد شد اما اگر کلاچ و سیم آن مشکل داشته باشد دنده‌ها با سختی تعویض خواهند شد.

  • سفتی پدال کلاچ

پدال کلاچ می‌تواند به خاطر عوامل مختلفی همچون استهلاک دیسک و صفحه و یا خشک شدن و گره خوردن سیم کلاچ سفت شود. در این صورت بررسی بخش‌های مختلف این قطعه ضروری خواهد بود.

  • خالی کردن کلاچ

یکی دیگر از نشانه‌های بریدن سیم کلاچ ماشین از کار افتادن پدال کلاچ است به این صورت که با فشردن کلاچ هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

همچنین بخوانید: نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو در خانه

دلایل بریدن سیم کلاچ ماشین

حال که با نشانه‌های پارگی سیم کلاچ وسایل نقلیه دنده دستی آشنا شدیم بهتر است به عوامل و دلایل ایجاد این مشکل نیز بپردازیم.

  • استهلاک بالای سیم کلاچ

برخی رانندگان عادت دارند حین رانندگی پای خود را روی کلاچ قرار داده و یا به‌صورت مکرر از آن استفاده کنند. در این حالت سیستم کلاچ همیشه تحت‌فشار قرار داشته و استهلاک بالایی را تجربه می‌کند. تداوم این امر منجر به خرابی و در نهایتاً پارگی سیم کلاچ خواهد شد. توصیه می‌کنیم هرگز پس از تعویض دنده و موارد ضروری پای خود را حتی به‌صورت جزئی روی پدال کلاچ نگه ندارید.

  • استفاده از سیم کلاچ بی‌کیفیت

یکی دیگر از دلایل پارگی سیم کلاچ را می‌توان به‌کارگیری سیم کلاچ بی‌کیفیت و غیراستاندارد دانست.

  • کثیفی پوشش یا غلاف سیم کلاچ

درصورتی‌که سیم کلاچ به وسیله عواملی همچون گردوغبار، نشتی روغن و… آلوده شود امکان پارگی آن وجود خواهد داشت.

  • دفرمه شدن سیم کلاچ

این قطعه می‌تواند به خاطر عواملی همچون تصادفات و نصب نامناسب دفرمه شود که نتیجه آن تغییر در طول سیم کلاچ و عدم تحرک مناسب خواهد بود. با گذشت زمان این فرایند منجر به بریدن سیم کلاچ ماشین خواهد شد.

  • خشکی سیم کلاچ

هرچه از طول عمر سیم کلاچ بگذرد میزان انعطاف آن کمتر شده و اصطلاحاً سیم کلاچ خشک خواهد شد و نخواهد توانست به راحتی حرکت کند.

  • وجود مشکل در صفحه کلاچ

صفحه کلاچ خودرو اهمیت زیادی در کارکرد صحیح آن دارد و کوچک‌ترین مشکل در آن می‌تواند باعث پارگی سیم کلاچ شود بنابراین همواره باید استهلاک صفحه کلاچ را در نظر داشته و در زمان مناسب آن را تعویض نمایید.

همچنین بخوانید:

اگر سیم کلاچ پاره شد چه کنیم؟

مشخص است که بدون فشردن پدال کلاچ و تعویض دنده‌ها امکان رانندگی وجود نخواهد داشت. درصورتی‌که حین رانندگی متوجه بریدن سیم کلاچ شدید بهتر است خودرو را به‌طور ایمن در کنار خیابان یا جاده پارک کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید تا خودرو راهی تعمیرگاه شده و سیم کلاچ تعویض شود؛ اما اگر این امر میسر نبود بهتر است مراحل زیر را طی کنید تا خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید.

  1. خودرو را کنار خیابان یا جاده پارک کرده و موتور را خاموش کنید.
  2. خودرو را در دنده ۱ قرار دهید و سپس پای خود را روی پدال گاز گذاشته و اندکی روی آن فشار دهید.
  3. هم‌اکنون استارت بزنید. دقت کنید که با روشن شدن موتور، خودرو اندکی پرش ناگهانی به جلو خواهد داشت بنابراین آمادگی کنترل خودرو در این زمان را داشته باشید.
  4. با دنده ۱ شروع به حرکت کرده و کم‌کم فشار بیشتری روی پدال گاز وارد کنید. با گذشت زمان دنده‌ها را تعویض و سبک‌تر کنید تا نهایتاً به تعمیرگاه برسید.

در همین زمینه بخوانید:

دقت داشته باشید که اگر ترمز کرده و خودرو را متوقف کنید موتور خاموش خواهد شد و مجبور خواهید بود همه مراحل یاد شده را از ابتدا انجام دهید. به همین خاطر باید مسیر حرکت را به ‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که نیاز چندانی به ترمز کردن نباشد. از آنجایی که حین تعویض دنده‌ها خبری از فشردن پدال کلاچ نیست بنابراین باید در زمان تعویض دنده باید پا را از روی گاز برداشته و سپس دنده را عوض کنید. احتمالاً در حین تعویض دنده صدای ناهنجاری را بشنوید که به دلیل پارگی سیم کلاچ و عدم درگیر شدن آن طبیعی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    ماشین برقی داشته باشین همین مشکلم نخواهید داشت . ماشین برقی همه چی ختم میشه به باتری ولی ماشین های سوخت فسیلی وصله به هزاران قطعه بیخودی

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. مهراد

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (862 ديدگاه)

      دمت گرم ممد ژانگولر زدی به سولاخ هدف 👌🏻

      من توی اتوبان ماشینم سیم کلاج برید ، تنها شانسی که آوردم مسیر خلوت بود با ترفند زدم دنده یک مسیر رو آروم آروم تا نزدیک لوازم یدکی رفتم ، شب بود چشمم بزور میدید یه سیم کلاج خریدم و عوض کردم همونجا

      ولی در کل زپرتی ترین ماشین درونسوز رو هم در نظر بگیری از کوچکترین پیچ تا بزرگترین قطعه ( مثلا گلگیر عقب یا کاپوت ) شامل هزاران قطعه اس

      من تا الان ده دوازده تا ماشین جمع کردم و به معنای واقعی کلمه پوستم کنده شد ، تا جاییکه الان علاقه ای به ادامه این کار ندارم ، مگر اینکه یه سوله مجهز باشه با تمام ابزار و چندتا همکار در همونجا

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. ممد ژانگولر

        ۲۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4149 ديدگاه)

        آره داداش همینه تا بیایی به ملت ثابت کنی جریان چیه از گرمای سولاخ اگزوز ماشین از مردی نیوفتیم شانس اوردیم. داستانهایی داریم تو پدال

        موافقم 2
        مخالفم 3
    2. علیزاده

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (298 ديدگاه)

      دنده اتوماتیک : ما رو دور ننداز

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. عباس

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تو ایران زندگی میکنی تو؟

  2. پیرمرد قدیمی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    من قبلاً پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۳ داشتم تقریباً هر دوماه سیم کلاچ می‌برید البته نه تو حرکت که خدایی نکرده دچار حادثه بشه ، هر شش ماه هم ترموستات خراب میشد قفل میکرد هر سری هم خدا رحم میکرد فقط باز میموند. کلا پژو هایی که ویرانخودرو تولید می‌کنه نسخه مناطق فلک زدست کوچکترین شباهتی با پژو فرانسوی ندارن چه از نظر فنی و قطعه چه از نظر سواری و کیفیت خدا همشون لعنت کنه.

  3. علی جردن

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    مخالف شدید گیربکس دستی هستم لذت رانندگی با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه کم نظیره

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      خواهشمندم از سایت برو.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    دنده ۱ نه تو دنده۲ استارت بزنید.همیشه تو جای ایمن تعویض دنده بدون کلاچ رو تمرین کنید تا یاد بگیرید

    1. منصور

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      چرا تو دنده دو؟

    2. منصور

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      چرا با دنده دو؟

      1. حمیدرضا

        ۳ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        توی دنده دو ماشین زودتر و سبکتر دور میگیره ،و فشار به گیربکس کمتر میاد و کمتر پرش میکنی تو هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا