آموزشمقالات

کف تراشی سرسیلندر چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از اصطلاحات رایج بین تعمیرکاران خودرو کف تراشی سرسیلندر است که می‌خواهیم در این مقاله به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم.

قبل از پرداختن به این موضوع مهم بهتر است با خود قطعه آشنا شویم. یکی از اجزای بسیار حیاتی پیشرانه‌های درون‌سوز سرسیلندر آن است که بخشی از بلوک سیلندر به شمار می‌رود و محفظه احتراق را تشکیل می‌دهد. سرسیلندر به عنوان قطعه‌ای فلزی بر روی بلوک پیچ بسته می‌شود تا علاوه بر فراهم کردن فضای لازم جهت حرکت پیستون‌ باعث جلوگیری از خروج گازها از سیلندرها شود. یکی دیگر از وظایف سرسیلندر ایجاد فضای مناسب جهت انفجار مخلوط سوخت و هواست و به همین خاطر از مجاری گوناگون برای تزریق سوخت و هوا و همچنین خروج گازهای ناشی از احتراق استفاده می‌کند.

کف تراشی سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر از آلیاژهای مقاوم در برابر گرما، فشار و ضربه ساخته می‌شود و استهلاک آن در مقایسه با سایر قطعات پیشرانه کمتر است اما احتمال دارد به دلیل مشکلاتی در سیستم‌های روغن‌کاری و خنک کاری خودرو آسیب ببیند که در این حالت تغییر شکل یافته و تاب برمی‌دارد. درصورتی‌که سرسیلندر تغییر شکل داده و تاب بردارد عملکرد پیشرانه با اختلال مواجه خواهد شد. به منظور ساییدگی بخش‌های تاب برداشته سرسیلندر فرایند کف تراشی انجام می‌شود تا عملکرد این قطعه به حالت عادی بازگردد و از طرف دیگر هزینه‌های خرید سرسیلندر نو به مالک خودرو تحمیل نشود.

در زمان انجام این عمل چندین میلی‌متر از سطح سرسیلندر برداشته می‌شود و با این کار فضای احتراق کوچک‌تر می‌شود. نتیجه آن نیز تراکم بیشتر مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق خواهد بود که به نوبه خود سبب افزایش قدرت پیشرانه می‌شود. البته درصورتی‌که عمل کف تراشی سرسیلندر به‌صورت غیرحرفه‌ای و بیش از اندازه صورت گیرد نه تنها قدرت پیشرانه بیشتر نشده بلکه عملکرد آن نیز با اختلال مواجه خواهد شد. باید دقت داشت کف تراشی سرسیلندر را نمی‌توان برای همیشه انجام داد و در صورت لزوم باید آن را تعویض کرد. همچنین پس از انجام آن باید نسبت به تعویض واشر سرسیلندر نیز اقدام کرد چراکه با کاهش ضخامت سرسیلندر نیاز به استفاده از واشری با ضخامت بیشتر خواهد بود.

مزایای کف تراشی سرسیلندر

مهم‌ترین مزیت کف تراشی را می‌توان کاهش هزینه‌ها در مقایسه با خرید سرسیلندر نو دانست. همچنین از طرف دیگر امکان تهیه سرسیلندر نو برای برخی خودروها وجود ندارد و یا اینکه چنین قطعه‌ای قیمت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر کف تراشی تنها گزینه در دسترس خواهد بود. از طرف دیگر درصورتی‌که فرایند یاد شده به‌صورت حرفه‌ای و دقیق انجام شود قدرت پیشرانه تا حدی افزایش خواهد یافت.

معایب کف تراشی سرسیلندر

این کار جدای از مزایای یاد شده معایبی نیز دارد که چشم‌پوشی از آن‌ها ممکن نخواهد بود. در این روش با هر بار کف تراشی باید واشر سرسیلندر نیز تعویض شود. درصورتی‌که به‌صورت غیرحرفه‌ای انجام شود دمای موتور با کمترین فشار افزایش خواهد یافت و امکان آسیب دیدن سایر قطعات نیز وجود خواهد داشت. اگر کف تراشی کمتر از حد نیاز انجام شود آسیب‌های سرسیلندر همچون تاب برداشتن رفع نخواهد شد و در صورت انجام بیش از حد نیز محفظه احتراق آسیب خواهد دید و قدرت پیشرانه کمتر خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود کف تراشی را حداکثر ۱ بار انجام داده و حتماً مکانیک متخصص و ماهر چنین کاری را بر عهده بگیرد.

تعداد دفعات کف تراشی سرسیلندر

در حالتی که میزان آسیب‌دیدگی سرسیلندر به اندازه‌ای نباشد که تعویض آن را ضروری سازد، عمل کف تراشی در بار اول مشکل را مرتفع خواهد نمود. اگرچه کف تراشی سرسیلندر را می‌توان تا دو یا سه بار نیز انجام داد اما با هر بار انجام این کار قطعه موردبحث ضعیف‌تر می‌شود و بنابراین پس از بار اول بهتر است به فکر تعویض سرسیلندر باشید.

قیمت کف تراشی سرسیلندر

هزینه و قیمت کف تراشی این قطعه مهم به عوامل گوناگونی از جمله نوع خودرو و موتور آن، تعداد دفعات کف تراشی، طول عمر سرسیلندر و جنس آن و همچنین تخصص تراشکار بستگی دارد و بنابراین دستمزدهای گوناگونی برای آن طلب خواهد شد. بهتر است در صورت نیاز خودرو به چنین کاری و یا تعویض سرسیلندر نزد یک مکانیک خبره مراجعه نمایید تا او راهنمایی‌های لازم دراین‌باره را انجام دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۹ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    اگه ماشین های برقی بیان رو کار دیگه شاهد این خرج و مخارج مسخره نخواهیم بود

    موافقم 78
    مخالفم 34
    1. امیر

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشین های برقی هم بعد از ۷ یا ۸ سال باید کل باطریاش عوض بشه که بیش از نصف کل قیمت ماشین خرج برمیداره،
      تو مملکت ما ماشین برقی اصلا جوابگو نخواهد بود…

      موافقم 52
      مخالفم 11
    2. امیرحسین

      ۲۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش بعد استاکار ها از کجا پول نونشون رو در بیارن

      موافقم 11
      مخالفم 2
  2. عباس

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موقعی که سرسیلندر تاب برمی دارد فقط از کف سرسیلندر تراش میشود اما بنظر بنده جای میل سوپاپ هم تاب برمی دارد که کاری به اصلاح یا تعمیر ش وجود ندارد

    موافقم 20
    مخالفم 8
    1. حسن قویدل مقدم

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام خدمت دوستان، بنده راننده یک خودروی پراید تاکسی هستم، در حین حال میکانیک خودروی خودم نیز هستم، حدود سه سال پیش در حیاط خونه سرسیلندر را باز کردم و قبل تعویض گیت سوپاپ و آب بندی کردن سوپاپها، سرسیلندر را روی یک سمباده به شماره زبری ۶۰ و به طول ۸۰ سانتی متر که به روی یک نئوپان میخ شده بود در واقع تراش دستی در حدود ۲ میل دادم، که خیلی خیلی عالی بیرون اومد و انجام اینکار دقیقا با استراحت های کوتاه مدت ۲ ساعت طول کشید، و بعد تعویض گیت سوپاپ و آبندی سوپاپ ها،کار بسیار عالی انجام شد، در نهایت هم از دو واشر سر سیلند ۱/۵ استفاده کردم ( دو واشره) و تا الان هم بدون مشکل و هیچ ایرادی در عملکرد موتور و احتراق داره کار میکنه، و فراموش نکنید یک میکانیک باتوجه به داشتن علم کافی در تعمیر موتور و غیره،، باید از دقت بالایی بر خوردار باشه،
      با سپاس از دوستان عزیز که وقت گذاشتید.

      موافقم 63
      مخالفم 15
      1. سجاد

        ۲۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز من کار موتورای دیزل انجام میدم کف تراشی کم اشکال نداره اما در کل باید در بازار واشر با ضخامت های مختلف باشه که متاسفانه نیست .
        بعضی جاها واشر سازی هس اون خیلی خوبه یه واشر فیلری نازک هم میسازن زیر واشر میندازی در حد ۱۰ صدم

        موافقم 21
        مخالفم 2
  3. عباس خوانین زاده

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی که موتور داغ باشد سرسیلندر را باز میکند طاب برمیداره باید موتور کامل سرد باشد بعد باز کنند سرسیلندر را

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. Saeed

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      دقیقا موتوری که واشار نزده و بخاطر کارای دیگه باز میشه باید سرد سرد بشه با یکم گرما و باز کردن آلمینیوم سریع تاب برمیداره موتور ماشین من پارس تی یو ۵ بدلیل سوختن سوپاپ باز کردم مکانیک وقتی موتور داغ بود اقدام به باز کردن کرد و مجبور شدم هم سرسیلندر هم سر بلوکه سیلندرو تراش بدم که مستلزم پیاده شدن کامل موتور بود و هزینه های جانبی زیادی برام داشت

      موافقم 17
      مخالفم 3
  4. علیرضا

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (227 ديدگاه)

    سرسیلندر نو حداقل تا سه بار باید بشه تراش داد مگر اینکه تراشکار ماهر نباشه و خرابکاری کنه

    موافقم 32
    مخالفم 3
  5. محمد رضا طیبی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سرسیلندر را دو باره میشود احیا کرد با روش متال‌اسپری ضخامت افزایش میدیم

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. ناشناس

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون میشه افتابه خرج لحیم

      موافقم 12
      مخالفم 2
  6. علی

    ۲۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوب گاهی سرسیلندر نه حرارت غیر مجاز دیده نه تاب برداشته و خود واشر در اثر زمان پوسیده و میخوادعوض بشه پس چرا مکانیکها در هر صورت سرسیلندر میفرستن تراشکاری و کف تراش؟ راه تمیز کردن سرسیلندر برای واشر بعدی در مکانیکی وجود نداره که میفرستن کف تراش و تراشکاری؟

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. حجت

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چون بعد از واشر زدن اصطلاحا سرسیلندر کرمخورده میشه یعنی رد آب و روغن خطوطی رو ایجاد میکنه اگر کف تراشی نشه مجدد از همون خطوط آب و روغن و دود قاطی میکنه باید یکدست صاف بشه درکل سرسیلندر یک بلوک آلومنیومی بسیار حساس و ضعیف به دما هست

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. عبدالحمید موسی جعفرآباد

      ۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقاً دوست عزیز عین ماشین بنده ک ۴۰۵ هستش
      واشر سرسیلندر به مدت زمان ۴ سال حالت پوسیده به خودش گرفته بود اما هیچ علامتی نداشت به جز گل آوردن توی درب رادیات
      اقدام به تعویض واشر کردم مکانیک گفتش که لزومی نداره ماشینت رو کف تراشی ببری
      اما دو روزه که تحویل گرفتم ماشینو حالت واشر زده داره یعنی ریپ می‌زنه پرپر می‌کنه و دوباره هزینه خرید واشر دستمزد بعلاوه ترشکاری گردنمه فقط بخاطر مکانیک بی‌سواد

      موافقم 13
      مخالفم 0
  7. حمید

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعد از کفتراشی آخر باید سر سیندر عوض بشه؟؟ چقدر خرج برمیداره؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. مرتضی

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبل از گذاشتن واشر یک لایه نازک چسب مزدا بین سیلندر و واشر زده بشه تاثیرش بد نیست وبعد اینکه برای عمر بیشتر واشر تو ماشینهای که عمرشون بالای هفت هشت ساله ترموستات را بردارید که من پنج ساله برداشتم البته تو جاهای خیلی سرد به ضرره ولی جاهای که معتدله مثل مازندران وگلستان یا جنوب کشور جوابه

    موافقم 6
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا