آموزشمقالات

عیب یابی خودرو؛ جدول کامل + انواع راه‌حل

با خواندن این مقاله دیگر نیازی نیست هزینه بالای عیب یابی خودرو توسط مکانیک را بپردازید. چون خودتان خواهید توانست به سادگی از روی نشانه‌های ذکرشده در این مقاله مشکل ماشین را تشخیص دهید.

هرکدام از مشکلات و ایرادات خودرو دارای نشانه‌هایی است که می‌تواند برای شناخت و رفع و چاره مشکل به صاحب آن کمک کند. با افزایش قیمت وسایل نقلیه، عیب یابی خودرو اهمیت ویژه ای دارد چرا که از تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری می کند. این موضوع در برخی موارد مهم تنها توسط متخصصین و یا با دستگاه دیاگ انجام می‌شود اما بعضی از ایرادات را می‌توان شخصاً پیدا کرد و برای رفع آن اقدام نمود. در ادامه تعدادی از عیوب مهم خودرو و علل به وجود آمدن و راه‌حل رفع آن را خدمت شما ذکر می‌کنیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشید می‌توانید مقالات پیشین منتشر شده در پدال برای عیب یابی خودرو از جمله آشنایی با رایج‌ترین مشکلات خودروها و مشکلات خودروهای لوکس را مطالعه بفرمایید.

عیب خودرو توضیحات راه‌حل
کلاچ عملکرد نرمی دارد اما دنده‌ها تعویض نمی‌شوند با اینکه پدال کلاچ به راحتی فشار داده شده و به کف خودرو می‌رسد اما نمی‌توان دنده‌ها را تعویض کرد بررسی کابل اتصال کلاچ، بررسی میزان روغن هیدرولیک کلاچ، بررسی مدار هیدرولیک کلاچ از نظر نشتی احتمالی
دنده‌ها به سختی تعویض می‌شوند زمانی که پیشرانه گرم است و دنده را تعویض می‌کنید احساس برخورد آهن در گیربکس وجود دارد و گاهی تعویض دنده بسیار سخت انجام می‌شود بررسی کیفیت و میزان روغن گیربکس، وجود مشکل در قطعات گیربکس و کلاچ
معکوس دادن ناگهانی گیربکس اتوماتیک درصورتی‌که گاز ندهید خودرو ناگهان معکوس می‌دهد و روان کار نمی‌کند بررسی میزان روغن گیربکس، وجود مشکل در قطعات گیربکس، عیب واحد کنترل الکترونیکی گیربکس
دنده عوض نمی‌شود با وجود اینکه کلاچ از نظر ظاهری مشکلی ندارد اما دنده‌ها تعویض نمی‌شوند بررسی اتصالات گیربکس، وجود عیب در قطعات داخلی گیربکس، گیر کردن احتمالی کلاچ
کلاچ سر می‌خورد با وجود فشردن کلاچ و تعویض دنده، سرعت تغییر نمی‌کند و ظاهراً کلاچ سر می‌خورد تنظیم کلاچ، بررسی صفحه کلاچ از نظر استهلاک و فرسودگی، گیر کردن کلاچ
دنده از جای خود می‌پرد تعویض دنده‌ها مشکلی ندارد اما زمان گاز دادن دنده از جا می‌پرد و گیربکس خلاص می‌شود وجود مشکل در گیربکس، تنظیم اتصالات گیربکس
صدای وزوز از گیربکس شنیده می‌شود زمان حرکت صدای وزوز به گوش می‌رسد اما در حالت پارک یا خلاص صدایی وجود ندارد بررسی روغن گیربکس از نظر میزان و کیفیت، وجود مشکل در قطعات داخلی گیربکس، خرابی مبدل گشتاور
از گیربکس صدای غیرعادی به گوش می‌رسد در زمان حرکت صدای جیغ مانند به گوش می‌رسد و با گذشت زمان بیشتر می‌شود اما در حالت خلاص صدایی وجود ندارد بررسی میزان و کیفیت روغن گیربکس، وجود مشکل در قطعات داخلی گیربکس، خرابی مبدل گشتاور، بررسی روغن فیلتر، عیب فلایویل
چرخ‌ها در زمان رانندگی لرزش دارند در زمان رانندگی احساس لرزش در فرمان وجود دارد و به نظر می‌رسد این لرزش از چرخ‌ها منتقل می‌شود بالانس چرخ‌ها، تغییر زاویه و کج شدگی چرخ‌ها، خرابی لاستیک، وجود مشکل در سیستم فرمان
خوردگی یک لبه لاستیک بیشتر از لبه دیگر آن است بخشی از لاستیک خودرو بیشتر از لبه دیگر آن مستهلک می‌شود بررسی میزان فرمان و فاصله بین چرخ‌ها، عدم موازی بودن چرخ‌ها با یکدیگر
مرکز لاستیک بیشتر از لبه‌ها خورده می‌شود بخش مرکزی لاستیک بیشتر از لبه‌های آن مستهلک شده است بررسی فشار باد لاستیک‌ها، جابجایی منظم لاستیک‌ها بر اساس دستورالعمل سازنده خودرو
دو لبه لاستیک بیشتر از مرکز خورده می‌شود دو لبه لاستیک خودرو بیشتر از بخش مرکزی آن خورده شده است بررسی فشار باد لاستیک‌ها، جابجایی منظم لاستیک‌ها بر اساس دستورالعمل سازنده خودرو
ریپ زدن پیشرانه در حین حرکت در روشن شدن و حرکت خودرو مشکلی وجود ندارد اما در سرعت ثابت پیشرانه ریپ می‌زند و زمان سرد و گرم بودن عملکرد متفاوتی دارد تنظیم کاربراتور خودروهای قدیمی، بررسی تنظیم کننده فشار بنزین، بررسی زمان‌بندی احتراق پیشرانه، بررسی عملکرد ECU، بررسی فیلتر بنزین، بررسی مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک، بررسی سیستم وکیوم از نظر نشتی، بررسی مشکلات فنی پیشرانه، بررسی انژکتورهای سوخت
صدای سوت آرام پیشرانه در زمان کار کردن به گوش می‌رسد در زمان کارکرد پیشرانه صدایی شبیه سوت آرام از آن به گوش می‌رسد بررسی مایع خنک‌کننده داخل پیشرانه، بررسی سیستم اگزوز و کاتالیزور، بررسی سیستم وکیوم از نظر نشتی
در حالت دور درجا صدای کلیک از پیشرانه به گوش می‌رسد در حالت درجا و زمانی که گاز داده نمی‌شود صدای کلیک و برخورد فلز به گوش می‌رسد و معمولاً در زمان حرکت صدا قطع می‌شود تنظیم سوپاپ‌ها، بررسی میزان روغن پیشرانه، بررسی فشار روغن پیشرانه
از اگزوز صدای تق‌تق به گوش می‌رسد با فشردن پدال گاز صدای تق‌تق به گوش می‌رسد و مصرف سوخت نیز بالا رفته است بررسی نشتی سیستم وکیوم، بررسی انژکتورهای سوخت، بررسی سیستم اگزوز از نظر نشتی و ایراد احتمالی
دود خاکستری اگزوز در زمان روشن کردن خودرو دود خاکستری از اگزوز منتشر می‌شود و شاید با گرم شدن پیشرانه کمتر شود. با گذشت زمان شاید این مشکل حادتر گردد بررسی مشکل در رینگ پیستون، بررسی خوردگی و خرابی بوش سوپاپ
مصرف روغن پیشرانه غیرعادی است و از اگزوز دود منتشر می‌شود در زمان تعویض روغن متوجه کاهش شدید آن می‌شوید و قدرت خودرو نیز کاهش یافته است احتمال مشکل فنی در پیشرانه، بررسی فرسودگی واشرهای سوپاپ، بررسی خرابی رینگ پیستون‌ها
مصرف سوخت بیش از حد و بوی غیرعادی اگزوز مصرف سوخت پیشرانه بیشتر شده است و از اگزوز بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده متصاعد می‌شود. همچنین قدرت خودرو کمتر شده و رفته‌رفته مشکل شدت می‌گیرد بررسی کاربراتور در خودروهای قدیمی، احتمال مشکل فنی در پیشرانه، بررسی زمان‌بندی احتراق، بررسی ECU، بررسی انژکتورهای سوخت
بوی تخم‌مرغ گندیده اگزوز با استارت زدن پیشرانه بوی بسیار بدی از آن منتشر می‌شود که شبیه بوی تخم‌مرغ گندیده است. همچنین مصرف سوخت خودرو نیز بیشتر شده است بررسی ECU، بررسی سیستم احتراق، بررسی تنظیم کننده فشار بنزین، احتمال مشکل فنی در پیشرانه و یا داغ کردن آن
بوی بنزین غیرعادی از اگزوز به مشام می‌رسد با روشن کردن خودرو بوی بنزین غیرعادی متصاعد می‌شود و شاید مصرف سوخت نیز افزایش یابد بررسی ECU، بررسی سیستم احتراق، بررسی انژکتورهای سوخت، احتمال مشکل فنی در پیشرانه، نشتی احتمالی سیستم وکیوم، بررسی کاربراتور خودروهای قدیمی
قدرت و سرعت خودرو کاهش یافته است با وجود فشردن پدال گاز خودرو شتاب نمی‌گیرد و اصطلاحاً کپ می‌کند. همچنین قدرت کلی خودرو کمتر شده است بررسی فیلتر هوا، بررسی فیلتر و پمپ‌بنزین، بررسی زمان‌بندی احتراق، احتمال وجود آب در بنزین، بررسی کاتالیزور خودرو
علیرغم خاموش کردن خودرو پیشرانه همچنان کار می‌کند با اینکه خودرو را خاموش می‌کنید اما پیشرانه برای چند ثانیه کار می‌کند و با گذشت زمان این مشکل بیشتر می‌شود بررسی انژکتورهای سوخت، تنظیم دور درجای پیشرانه، بررسی زمان‌بندی احتراق
با توقف سریع خودرو پیشرانه خاموش می‌شود در زمان رانندگی عادی مشکلی وجود ندارد اما با گرفتن ترمز پیشرانه لرزیده و ناگهان خاموش می‌شود بررسی نشتی مجرای ورودی سوخت و هوا، بررسی دریچه گاز، بررسی ECU
در دور درجا پیشرانه روان کار نمی‌کند و زمان سرد بودن خاموش می‌شود زمانی که پیشرانه سرد است و گاز نمی‌دهید پیشرانه بد کار می‌کند و گاها خاموش می‌شود. این مشکل با گذشت زمان بدتر شده است بررسی کاربراتور خودروهای قدیمی، بررسی نشتی سیستم وکیوم، بررسی دور درجای پیشرانه، بررسی زمان‌بندی احتراق، بررسی ECU، احتمال مشکل فنی در پیشرانه، بررسی انژکتورهای سوخت
افت قدرت پیشرانه زمانی که گاز می‌دهید خودرو توان سابق را ندارد و احتمالاً صداها و لرزش‌های غیرعادی احساس می‌شود بررسی فیلتر هوا، بررسی شمع‌ها و وایرها، بررسی سیستم احتراق، بررسی سیستم اگزوز، احتمال مشکل فنی در پیشرانه، بررسی کاتالیزور، بررسی فیلتر بنزین
پیشرانه ضعیف کار می‌کند علیرغم فشردن پدال گاز پیشرانه ضعیف عمل می‌کند و قدرت سابق را ندارد بررسی فیلتر هوا، بررسی شمع‌ها، بررسی سیستم احتراق، بررسی فیلتر سوخت، احتمال وجود آب در بنزین، بررسی کاتالیزور
پیشرانه در حال حرکت جهش می‌کند مشکلی در روشن شدن و حرکت خودرو وجود ندارد اما در سرعت یکنواخت پیشرانه جهش کرده و بد کار می‌کند بررسی کاربراتور خودروهای قدیمی، احتمال داغ کردن پیشرانه، بررسی تنظیم کننده فشار بنزین، بررسی زمان‌بندی احتراق، بررسی ECU، بررسی مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک، بررسی نشتی سیستم وکیوم، احتمال مشکل فنی پیشرانه، بررسی انژکتورهای سوخت
خودرو بالا و پایین می‌پرد زمان عبور از روی دست‌انداز احساس می‌کنید خودرو چندین بار بالا و پایین می‌پرد فرسودگی احتمالی کمک‌فنرها، شکستگی احتمالی اتصالات کمک‌فنرها
خودرو در زمان حرکت به یک سمت کشیده می‌شود در زمان حرکت متوجه می‌شوید خودرو به یک سمت کشیده می‌شود و شاید گاهی اوقات آن را نادیده بگیرید بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم زاویه چرخ‌ها، بررسی ترمزها، بررسی سیستم فرمان و اتصالات آن
خودرو به چپ و راست می‌رود هنگام رانندگی دائماً مسیر حرکت را تصحیح می‌کنید و در سرعت‌های بالا این موضوع شدیدتر است عدم توزیع یکنواخت بار در خودرو، بررسی زاویه چرخ‌ها، بررسی سیستم فرمان، بررسی کمک‌فنرها، بررسی بلبرینگ‌های چرخ جلو
فرمان حرکات جهشی دارد در سرعت‌های پایین متوجه حرکات جهشی و ناگهانی فرمان می‌شوید و با گذشت زمان نیز مشکل بدتر می‌شود بررسی شل بودن تسمه فرمان هیدرولیک، بررسی میزان روغن پمپ هیدرولیک، بررسی پمپ هیدرولیک، بررسی اتصالات فرمان
ارتعاش و لرزش فرمان در سرعت ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فرمان می‌لرزد ولی گاهی فقط زمان ترمز گرفتن این لرزش وجود دارد بررسی دیسک‌های ترمز، بررسی شل شدگی پیچ‌های چرخ، بالانس چرخ‌ها، بررسی اتصالات فرمان، بررسی زاویه چرخ‌ها
لرزش پدال ترمز زمان فشردن پدال ترمز احساس می‌کنید پدال می‌لرزد. در خودروهای مجهز به ABS مشکلی وجود ندارد بررسی دیسک‌های ترمز، بررسی اتصالات فرمان، بررسی شل شدگی پیچ چرخ‌ها، بالانس چرخ‌ها، استهلاک بالای لاستیک‌ها
زمان ترمز گرفتن خودرو به یک سمت کشیده می‌شود زمانی که ترمز می‌گیرید خودرو به یک سمت کشیده می‌شود و احتمال دارد بوی سوختگی نیز به مشام برسد قفل‌شدگی احتمالی دیسک ترمز، بررسی ترمزدستی، وجود عیب در قطعات سیستم ترمز، زنگ‌زدگی کفشک ترمز عقب
ترمز قفل می‌کند زمان فشردن پدال ترمز خودرو شدیداً به یک سمت کشیده شده و گاها چرخ قفل می‌کند بررسی استهلاک لنت‌ها، وجود ایراد در سیستم ترمز، تنظیم بلبرینگ چرخ‌های جلو، بررسی میزان و کیفیت روغن ترمز
ارتعاشات و لرزش‌های عرضی فرمان زمانی که روی سطوح ناهموار تردد می‌کنید لرزش‌های زیادی روی فرمان وجود دارند بررسی بالانس چرخ‌ها، بررسی فشار باد لاستیک‌ها، بررسی اتصالات فرمان و سیستم تعلیق
پدال ترمز به کف خودرو می‌رسد زمان فشردن پدال ترمز متوجه می‌شوید پدال به راحتی به کف خودرو می‌رسد و عملکرد آن نیز ضعیف شده است بررسی میزان روغن ترمز، بررسی سیلندر اصلی ترمز، وجود هوا در سیستم ترمز
ترمزها به سختی خودرو را متوقف می‌کنند زمان استفاده از ترمز خودرو متوقف نمی‌شود و برای این کار باید پدال ترمز با شدت فشرده شود. اکثر مواقع برای توقف خودرو باید چندین بار از ترمز استفاده کرد بررسی میزان روغن ترمز، بررسی سیلندر اصلی ترمز، وجود هوا در سیستم ترمز، تمام شدن لنت‌ها یا خیس شدن آن‌ها
پدال ترمز خیلی محکم شده است از نرمی پدال ترمز به شدت کاسته شده و متوقف کردن خودرو کار سختی است بررسی بوستر ترمز، بررسی وکیوم بوستر ترمز از نظر نشتی، بررسی لوله‌های ترمز، بررسی پدال ترمز
قدرت ترمز به تدریج کاهش می‌یابد در حالت عادی ترمز مشکلی ندارد اما با استفاده مکرر از ترمز شاهد افت توان آن هستید بررسی لنت‌ها از نظر کیفیت و استهلاک، داغ شدن ترمزها، بررسی کیفیت و میزان روغن ترمز
پدال ترمز در ارتفاع بسیار پایین عمل می‌کند زمان استفاده از پدال ترمز باید آن را تا ارتفاع نزدیک کف کابین فشار دهید. از نظر عملکرد مشکلی وجود ندارد اما خیلی پایین عمل می‌کند بررسی کیفیت و میزان روغن ترمز، بررسی نشتی سیستم ترمز، بررسی بوستر ترمز
پدال ترمز خیلی نرم شده است با فشار دادن پدال ترمز متوجه می‌شوید پدال بسیار نرم و اسفنجی است بررسی نشتی سیستم ترمز، بررسی وجود هوا در سیستم ترمز، بررسی کیفیت و میزان روغن ترمز، بررسی لنت‌ها

شما عزیزان در بخش نظرات عیب یابی خودرو می توانید تجربیات گرانبهای خود را جهت استفاده سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱,۱۷۴ دیدگاه‌ها

  1. mahmood

    ۱۵ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام از مطالب خوبتون خیلی استفاده کردم،گه میشه درباره نحوه صحیح رانندگی تا سطوح پیشرفته هم یکم توضیح بدین،متشکرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. behzad

    ۲۴ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    estefade kardim kheyli mamnun

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرشاد اختیاری

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون رشته ام مهندسی مکانیک خیلی استفاده کردم متشکرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهرداد

    ۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متشکرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مریم

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    با تشگر از زحمات شما.
    ماشین من راحت دنده عوض می کند. گاز می خوره اما حرکت نمی کنه. در ضمن وقتی توی دنده هستش دور موتورش خیلی بالا می ره با یک گازدادن ساده.
    در ضمن ماشینم پزو هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (78 ديدگاه)

      باید ببریش دیاگ
      احتمالا مشکل از ((استپر))است

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. parham 15

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (130 ديدگاه)

        آقامهدی یک کم زود جواب ایشون رو ندادی؟5اردیبهشت 28شهریور !!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. جاوید

      ۲ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دیسک و صحفه سوخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سواد

      ۲۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این مشکل در مورد آردی پراید پیش امده

      سیم کلاچ به موتور بسته شده

      دو دور پیچ ان را سفت کنید حله

      من اردی داشتم این مشکل در چالوس اتفاق افتاد

      الان که پراید دارم در گردنه حیران با گازو کلاچ کارمیکرم این اتفاق افتاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. mohammad

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام لطفا درباره رفع عیب خودروهای دوگانه سوز دستی توضیح دهید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mohammad hossein

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    salam.gol modele86 daram.yebar beelate kharabie pompe roghan motor girpajh karde.bad dorostesh kardam,tasme time avaz.roghano fiter taviz.filter havam hamintor.safi benzin ok ama to doore motore2200ye rip mizane vel mikone bad age to sarbalai basham ya dore motor kam bashe gofl mikone az egzor sedaye tapp tp=op miad dg hamonja mione pet pet mikone ta ye makos bedam dore motor bere balla.to hameye dandehaam hast faghad dore motore2200.diagham zadam nafahmide mige shamam avaz kon.avaz mikonam vali motmaen nistam doros beshe lotfan komakam konim.mohammad hossein az karaj

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مشکل از اهم سنسور میل سوپاپ است.یا پروگرامینگ ای سی یو.ضمنا پتانسومتر دریچه گازتون احتمال عدم ارسال زاویه به ای سی یو را در زاویه ای خاص دارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. amin

    ۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    در مورد صدایی تق تق اگزوز بگم که برین یقه ی بچه ی همسایه رو بگیرین چون تو اگزوزتون سنگ ریزه انداخته”تجربش رو دارم”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با تشکر
    پرایدم در حین رانندگی چراغ چک روشن میشود و ماشین خاموش میشود علت چیست در ضمن دیاگ زدم گفتن کاملا ماشین سالم است پمپ بنزین را هم عوض کردم ولی درست نشد در ضمن در هوای گرم بیشتر اتفاق میافتد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      سنسور ایر مس و اکسیژن هم چک کنید یا آن را تمیز کنید.اگر امر رفع نشد مشککل از ا سی یو میباشد.البته از باطریساز بخواهید تا سیم کشی تمامی سنسور ها بخصوص سنسور های کمکی چهار سیمه که دارای نویز گیر میباشند را چک کند.نود درصد عیب رفع میشود.ضمنا بخواهید تا ای سی یو را مقدار دهی اولیه کنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. مجید

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام
    میخواستم بدونم وقتی پنکه داخل کابین روشن میکنم رادیاتور جوش میکنه.حالا چه روی گرم بزارم یا روی سرد. ماشین BMW i318 مدل 1998
    اگر امکان داره جواب منو بدید.
    قبلا از شما متشکرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      باید بدونیم که آیا کمپرسور کولر یا ac را متصل میکنید یا نه.این امر نود درصد به علت عمل نکردن رله فن تند با روشن شدن سیستم تحویه مطبوع است.زیرا حرارت موتور بسیار بالا میرود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. ahmadhamidi

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با تشکر از زحمات شما
    در مورد ایرادهای فنی 206 سوال داشتم تو سایت شما در خصوص تعمیرات خودرو مطلبی رو میشه پیدا کرد،خواهش میکنم راهنماییم کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ahmadhamidi

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با تشکراز زحمات شما
    حسینی عزیز alt+shiftرو بگیری صفحه کلید فارسی میشه فارسی راپاس بداریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ehsan

    ۵ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    من ماشینم رو چند روزی میشه خریدم ولی جدیدا وقتی که تو دنده هستش و گاز میدم احساس لرزش میکنم وقتی پامو از گاز برمیدارم لرزشی در کار نیست. ممنون میشم راهنماییم کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مدل خودروتون؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. ابراهیم کرمی

    ۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    1- کلاچ ماشینم نسبت به بقیه ماشینهای دیگه سفته اما دنده ها به راحتی جا میرن
    2-ماشین قرقر میکنه اما وقتی کلاچ میگیریم هیچ صدای اضافی از موتور شنیده نمیشود.
    لطفا راهنمایی نمایی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mehrzad

    ۱۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام امشب ماکسیما من دنده نمیداد روی دنده فکر میکنم ٣ مونده بود و دور موتور به محض گاز ندادن میومد روی ١
    کسی علت رو میدونه تعمیر کار خوب در این مورد میشناسین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      داداش ابتدا روغن گیربسکستو چک کن.یا کثیفه یا سوخته.اگر نشد یکی از سلونوید های ساعت گیربکسته.که باید کامل از رو موتور پیاده شه.یهنی پیشنهادم اینه که یه سرویس اور هال انجام بدی.ضمنا فیلتر هم کثیفه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ابتدا روغ گیربکس اتومات چک شود نباید بوی سوختگی یا رنگی سیاه داشته باشد.اگر مشکل رفع نشد فیلتر دچار گرفتگی است.اگر مشکل رفع نشد باید هم تورک کنورتر را در تست استال چک کرد و هم مقادیر سنسور های ورودی و خروجی.خودرو نباید گاز هرز هم داشته باشد.در صورت عیوب قطعات دیگر که توسط تعمیر کار شناخته میشود که مربوط به ساعت و درام ها و سروو هاست گیربکس باید از روی خودرو پیاده شده و تحت سرویس اور هال قرار گیرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. nima

    ۱۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و عرض ادب و تشکر از مطالب ناب و مفیدتون اگه میشه مشکل بنده رو هم حل کنید اتومبیل من پایه دو گانه سوز و بعضی وقتها به محض اینکه میزارم رو سی ان جی دیگه گاز نمی خوره و ماشین خاموش میشه
    اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dds

      ۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      ما هم ممنون میشیم اگر نوع و مدل خودروی خور دا می گفتین تا بتونیم دقیق راهنمایی کنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      این مشککل بسیار شایعه در ای سی یو ها بای فیول.ده درصد این امر مربوط به استپر گاز میباشد.بقیه مربوط به پروگرامینگ ای سی یو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Saeed

    ۲۹ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام چند روزی است خودروی پراید را تحویل گرفتم ولیکن هنگام رانندگی صدای خر خر می‌دهد و با اینکه دور موتور بالا می‌رود ولی شتاب کافی به خودرو داده نمیشود در نتیجه سرعت به حدی که مطابق با دنده استفاده شده است بالا نمی‌رود و دنده ها به خصوص دنده عقب به سختی جا می‌رود ضمنا موتور خیلی داغ می‌شود و آمپر حرارت تا نشانگر 5 بالا می‌رود خواهشا مرا از راهنمایی خود بهره مند سازید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dds

      ۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست عزیز
      مشکل شما احتمالا از دیسک و صفحه است. متاسفانه دیسک و صفحه های شرکتی سایپا بسیار نامرغوب هستند. در صورت امکان ابتدا سیم کلاچ را 3 دنده کامل سفت کنید و اگر جواب نگرفتید به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.
      دنده 1 و عقب مربوط به دیسکه
      (خواستین دیسک بگیرین حتما seco اصل کره بگیرین)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. علی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    1-ماشین قرقر میکنه اما وقتی کلاچ میگیریم هیچ صدای اضافی از موتور شنیده نمیشود.
    2- در دنده 1و2 یک صدای ااضافی مثل موقعی که دنده زیادتر از سرعت باشه غر غر مکنه
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      احتمالا از گیربکس هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مربوط به خورشیدی کلاچ دیسک و صفحه های شرکتیه.یعنی تولیدات جدید اینطوریه.اگر دویست و شش دارید.پیشنهاد میکنم دیسک و صفحه را تعویض کنید و مارکی مرغوب بیندازید.ضمنا صفحه های کارخانه احتمال بریدن در هنگام رانندگی را دارند.و منجر به بکسل کردن خودرو تا مکانیکی میشوند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. مجتبی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام , من یک هفته پیش یک پراید131 صفر تحویل گرفتم از همون روز اول در سربالائی که ماشین های قبلیم حتی پرایدهام با دنده 4 بالا می رفتند با دنده حداکثر 3 اونم با تعلل زیاد بالا میره و انقدر گاز نمی خوره که مجبور می شم همش به دنده 2 برگردم و معلومه که خیلی تحت فشاره, مصرف سوختم هم با اینکه بنزین سوپر می زنم از صدی 10 بیشتره از طرفی هم وقتی ماشین سرده بعضی وقتا که ماشین رو روشن می کنم چند دفعه خاموش می شه تا روشن بمونه خلاصه اینکه واقعاً داره اذیتم می کنه دیاگ هم دو جای معتبر زدم گفتند که مشکلی که دیاگ نشون بده نداره , اگر دوستان اطلاعی در این مورد دارند یا تجربه مشابه داشته اند , لطفاً من رو راهنمائی کنند . ممنون می شم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      دوست عزیز رو این ماشین ها زیاد حساب باز نکنید تولیدات جدید از اصول کافی برخوردار نیستند.بنده هم تیبا دارم اصلا سر بالایی راه نمیرود.اونم با سر نشین.میتونید ای سی یو تون رو توربو کنید که تا ده درصد قدرت را افزایش میدهد اما مصرف سوختتون رو هم درصدی افزایش میدهد.که ظاهرا از مصرف سسوخت عادی این ماشین راضی نیستید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. ساروی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با درود
    من پراید مدل 85 دارم.
    یکبار در حالی که دنده معکوس کرده بودم،در گرفتن کلاج، یک صدای “تق” شنیده شد که نمی دانم از کلاج بود یا جای دیگه؟و چرا؟
    ممنون می شوم راهنمایی ام کنید؛
    سپاس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      به علت جدا کردن انتقال نیرو از موتور به صورت آنی این امر شایع است.مخصوصا پراید های دهه هشتادی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. mohsen

    ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام

    بنده ال90 مدل 86 دارم

    زمانی که ماشین سرده روشنش میکنم 30 ثانیه بد کار میکنه بعد خوب میشه نه آب کم میکنه که بگیم واشر سرسیلندر سوخته 4تا شمع و 4تا کوئل هم عوض کردم سنسور مپ و سنسور اکسیژن هم عوض کردم استپر موتور هم عوض کردم ولی هیچ افاغه ای نشد ممنون میشم اگه بتونین کمکم کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مقدار دهی دوباره ی ای سی یو انجام شود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. علیرضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مطالبتون خوبه فقط ایرادروشن ماندن چراغ چک خودروی روای سال که ecuزیمنس دارندروپیدانکردم بارفع وبرطرف کردن ان رامیخواستم وچکارکنیم که بهتربشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      دوست عزیز چه خطایی را مشاهده میکنید؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. علي

    ۲۵ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    پراید من در زمان روشن کردن ( گاهی در هوای سرد یا بارانی ) قیژ قیژ می کند

    ممنون می شم راهنمایی فرمائید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. پیمان

    ۲۸ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    بنده ماشین 405دوگانه مدل89 دارم که دارای ترمزabsهست.
    اخیرا متوجه شدم که ترمزماشین بامشکلی به شرح زیر مواجه گردیده است
    1-پس از فشار روی پدال ترمزتاحدی ماشین را متوقف میکند ودر انتها که پدال به پاضربه واردمیکندپدال خالی میکند و خودرو دوباره حرکت میکندونمیایستد
    2-در برف و یاجاده ناهموار یا جاده خاکی ترمزماشین به کلی خالبی میکند علیرغم اینکه پدال به پا ضربه میزند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. خدیجه

    ۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یک پراید مدل 85 یگانه سوز دارم الان یک مدت وقتی سرده حتما باید پدال گاز فشار بدم که ماشین روشن بمونه وگرنه خاموش میکنه
    استپر عوض کردم درست نشد
    چک باکامپیوترم کردم گفتن همه چی درسته
    یکی گفت ماشین وقتی خاموشه پدال گاز چندبار فشار بده این کار کردم یه ذره بهتر شد
    مشکل از چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dds

      ۱۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من هم این مشکل را داشتم، یا تمیز کردن سنسور MEP و برطرف کردن نشتی سیستم واکیوم مشکل تا حدود زیادی حل شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ای سی یو باید پروگرامینگ دوباره بشه.تشریف میبرید مکانیکی کسی که دیاگ خوب داشته باشه.عرض میکنید که مقدار دهی اولیه براتون انجام بده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. جعفری

    ۲۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام! ماشین من اتومات وخودکار است. وقتی می خواهم به عقب بروم حرکت نمی کند. با این که دسته اتومات در خانه عقب قرار دارد.هایدر لیک آن نیز به اندازه کافی وجود دارد. ممنون میشوم که پاسخ دهید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      اینیبیتور سوییچ دچار مشکل ارتباط شده.به نظرم موتور شویی رفته باشید.این امر شایعه.بدید تعمیر کار فوق حرفه ای اتوماتیک کار براتون تعمیر یا تعویض کنه.با تشکر مکانیک

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. majid

    ۲۲ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .
    بی ام و e93 کروک دارم
    بعضی وقتا موقع دنده عقب خصوصا کپ داره
    گاهی در دنده خاموش میشه ، درصورتی که اتوماته
    تو ترافیک خاموش میکنه !
    ممکنه کمکم کنید ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      سنسور ها ورودی و خروجی روی گیربکس اتوماتیک خودروتون.با دیاگ آی کام بررسی شود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. فرهاد

    ۲۴ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سانتافه2010درحین حرکت درجاده خاکی صدای تق تق درقسمت جلو دارد.حتی باسرعت خیلی کم.درضمن هنگام چرخاندن فرمان به طرف چپ به طورکامل صدای بدجوری مثل تق تق می دهد.خواهشمنداست راهنمایی کنید .با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام خسته نباشی داداش ببربده سرشفت ماشینت روعوض کنن طرف چپ تایرجلو.عوضش کنی صداکلاقطع میشه اگه همون جورم برونی لاستیکت داغ میکنه وهرزگاهیم فرمان میکشه بده سرشفت ماشینوعوض کنن خلاص شو

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهرام

        ۹ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام خسته نباشید پرایددوگانه ی کارخانه صبای88دارم یه سالی که با گاز خوب کار نمیکنه ای سیو ش عوض کردم کمتر از گاز به بنزین می شه به صورت خود به خود اما وقتی صبح ها که می خای باهاش بیای از بنزین می ره رو گاز خاموش می شه در ضمن نسبت به قبل قدرت ماشین کم می شه به خصوص تو سربالایی های ملایم حتما باید بهش معکوس بدی شتابش کم میشه شمع و وایر شمع هارم عوض کردم نمی دانم چی باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      ولوسیتی جوینت یابه زبان مکانیک ها کله پلوس سمت چپتون خورد کرده است.خواهشا در اسرع وقت پیگیری کنید مسئله با جونتون در ارتباطه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. سعید

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من سمندEF7 دارم وقتی گاز سی ان جی به ته میرسه یه صدای خرخر از سمت راست موتور میاد .صداازطرف خارج ماشین بیشتره تااز داخل.وقتی گاز میزنم صدانمیده تابرسه به یه خونه خالی
    ممنون میشم راهنماییم کنین که مشکل از کجاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      فک نکنم جای نگرانی باشه یعنی ایراد خاصی نیست.چون فشار رگلاتور پایین اومده اون صدا تولید میشه.میتونید با یک رگولاتور کار مشورت کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. م.جعفر باستانی

    ۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و عرض تشکر پژو پارس مدل 86 دارم و هنگامیکه موتور سردهست (صبحها) دنده ها جا نمیرود بایستی بازور متوصل شوم تا یکی از دنده ها جا رود و از آن وقت به بعد گیربکس تعویض دنده را میپذیرد .لطفا در این مورد راهنمایی لازم را مرحمت نمایید . بسیار متشکر هستم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا مکانیک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      این امر به علت انقباض و انبساط میباشد.متاسفانه منم خودرویی داشتیم که اینگونه است.پیشنهاد میکنم روغن گیربکس رو چک بفرمایید.اگر درست نشد نود درصد به علت ریخته گری گیربکسه.اون ده درصد هم میتونه دلایلی از جمله درگیری ماهک های داخل گیربکس و عدم مرغوبیت کشویی ها باشد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا