احتمالاً برای شما نیز این پرسش به وجود آمده است که آیا امکان استفاده از لاستیکهایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد یا خیر. در مقاله زیر به بررسی چنین موضوعی خواهیم پرداخت.
انتخاب لاستیک باکیفیت و مناسب برای خودرو اهمیت زیادی دارد. لاستیک خوب باعث افزایش ایمنی سرنشینان شده چراکه هم کشش مناسبی با مسیر جاده ایجاد میکند و هم سواری وسیله نقلیه را بهبود میبخشد. علاوه بر وجود شرکتهای مختلف تولید کننده لاستیک، این بخش مهم از خودرو در ابعاد و سایزهای مختلفی ارائه میشود و به همین خاطر انتخاب سایز مناسب لاستیک اهمیت دارد. همچنین ضروری است که تمامی لاستیکها سایز مشابهی داشته باشند.
در همین زمینه بخوانید:
- بهترین لاستیک های ایرانی ۱۴۰۳: راهنمای جامع انتخاب و خرید
- بهترین لاستیک خارجی؛ از میشلن و گودیر تا کانتیننتال و یوکوهاما
از نظر تئوری اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد امکان استفاده از لاستیکهایی با دو سایز متفاوت وجود خواهد داشت؛ مثلاً فرض کنید در شرایطی اضطراری قرار دارید و باید خودرو را به محل دیگری در نزدیکی خود انتقال دهید و یا اینکه مجبور شدهاید از لاستیک زاپاس با سایز متفاوت بجای لاستیک اصلی پنچر شده استفاده کنید. در این حالات امکان بهکارگیری لاستیکهایی با دو سایز متفاوت وجود دارد اما برای استفاده درازمدت چنین چیزی اصلاً توصیه نمیشود. اگر فکر میکنید یک یا دو لاستیک فرسوده خودروی خود را میتوانید با دو لاستیک بزرگتر یا کوچکتری که قبلاً خریدهاید تعویض کنید به زودی متوجه اشتباه خود خواهید شد و شاید این کار هزینههای مالی و حتی جانی در پی داشته باشد. در واقع میزان آسیبی که وسیله نقلیه از این کار میبیند ارزش تعویض لاستیک با ابعاد ناهماهنگ را ندارد.
چندین دلیل برای عدم استفاده از لاستیکهایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد. اول اینکه ریسک خرابی دیفرانسیل خودرو افزایش خواهد یافت. این سیستم برای ایجاد تفاوت مختصر در سرعت چرخها طراحی شده اما سایز متفاوت لاستیک باعث میشود چرخها بهطور مداوم با سرعتهای مختلفی بچرخند. بدتر اینکه لاستیکهایی با دو سایز متفاوت استهلاک دیگر قطعات قوای محرکه، سیستم تعلیق، ترمز و… را افزایش میدهند. طبیعتاً اگر میخواهید از شر هزینههای مکانیکی در امان باشید باید از لاستیکهای یکسان برای خودروی خود استفاده کنید.
اما مشکلات ناشی از بهکارگیری لاستیکهایی با سایزهای مختلف به همینجا ختم نمیشود. از آنجایی که چنین لاستیکهایی وزن متفاوتی دارند بنابراین استهلاک آنها نیز مشابه یکدیگر نخواهد بود و ریسک ترکیدن آنها پیش خواهد آمد. سایز مختلف لاستیکها به معنی کشش متفاوت آنهاست که میتواند روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که لاستیکهای غیر یکسان با سرعتهای مختلفی میچرخند بنابراین این ناهماهنگی روی مجموعه پشت آمپرها و سرعت شمار نیز تأثیر میگذارد. به این ترتیب رعایت سرعت مجاز توسط راننده میسر نبوده و علاوه بر ایجاد مخاطرات ایمنی، امکان جریمه شدن توسط پلیس نیز وجود خواهد داشت.
مالکان خودرو باید بهصورت منظم ویژگیهای کلیدی لاستیکها از جمله عمق آج آنها را بررسی کنند چراکه همین موضوع بهصورت مستقیم با عمر آن و توانایی تأمین کشش مناسب ارتباط مستقیم دارد. با بررسی دیواره لاستیک میتوان به اطلاعات گوناگونی از جمله سایز آن دست یافت. تشخیص این موضوع راحت است و تنها کاری که باید انجام دهید یادداشت کردن یک سری اعداد روی دیواره لاستیک است. سه رقم اول این اعداد نشان دهنده پهنای لاستیک از یک سمت به سمت دیگر و بر حسب میلیمتر هستند. دو رقم بعدی نسبت ارتفاع به پهنا را بر حسب درصد نشان میدهند و یک حرف و دو رقم آخر نیز قطر رینگ را اعلام میکنند. همچنین با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو نیز میتوان اطلاعات لازم درباره سایز مناسب لاستیک خودرو را دریافت کرد.
جهت مطالعه بیشتر:
بهطور مثال یکی از لاستیکهای پرکاربرد برای خودرویی همچون پراید لاستیکی با سایز ۱۶۵/65R13 است که در آن سه رقم ۱۶۵ نشان دهنده پهنای لاستیک بر حسب میلیمتر، دو رقم ۶۵ نشان دهنده نسبت ارتفاع به پهنا به درصد و نهایتاً R13 نیز حاکی از بهکارگیری رینگ ۱۳ اینچی برای این لاستیک و خودروی پراید است.
حسین خوانساری
۸ بهمن ۱۴۰۳سلام و عرض ادب لطفا توضیح بدید پس چرا الان اکثر کمپانی های معتبر از دو سایز متفاوت دارن استفاده میکنن !!!
در قسمت جلو از لاستیک با دیواره بلندتر و پهنای کمتر و همچنین سایز رینگ کوچکتر نسبت به قسمت عقب استفاده میکنن !
مثلا در یک خودرو از رینگ ۱۸ و پهنای ۲۲۵ و ارتفاع ۴۰ درصد استفاده کردن و در قسمت عقب از رینگ ۱۹ و پهنای ۲۴۵ و ارتفاع ۳۵ درصد ؟
اتفاقا خودم از رینگ اسپرت فورج سایز ۱۶ استفاده میکنم و لاستیک ۲۰۵ با ارتفاع ۵۰ درصد
تصمیم دارم در جلو از پهنای ۱۹۵ و ارتفاع ۵۵ و در عقب از ۲۰۵ و ارتفاع ۵۵ درصد استفاده کنم که هم تعادل عقب بهتر بشه هم نرمی ماشین و کوبش کمتر ……
لطفا توضیح بدید اگر دوستی تجربه اینکارو داره
۸ بهمن ۱۴۰۳بنظرم برای بهتر شدن هندلینگ اینجوری میکنن
amirboss
۸ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز منظور این تاپیک استفاده لاستیک هایی با سایز متفاوت رو یک محور هست که برهم زننده تعادل خودرو میشه و روی سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق تاثیر منفی بزاره.
این چیزی که شما گفتید بیشتر در سوپراسپرت و خودروهای اسپرت بخصوص دیفرانسیل عقب اجرا میشه که در محور عقب لاستیک با سایز بزرگتر یا پهنای بیشتر استفاده میکنند به چند دلیل:
افزایش شتاب و لانچ خودرو،بهبود هندلینگ و جلوگیری از کم فرمانی و افزایش تعادل خودرو و البته زیبایی هم بیتاثیر نیست.
این فرمول معمولا در خودروهای شهری به دلیل افزایش مصرف سوخت،سیستم تعلیق و هزینه بالای تولید و البته محدودیت سرعت این خودروها انجام نمیدن.
آفرود
۸ بهمن ۱۴۰۳سلام دوست عزیز اگر ماشین دو دیفرانسیل باشه این کار اشتباه هست و آسیب میرسونه واگر تک دیفرانسیل باشه مشکلی پیش نمیاره .
علی
۹ بهمن ۱۴۰۳با درود اگر فاق تایر بیشتر باشه خودرو نرمتره و اگر پهنای چرخ عقب بیشتر باشه در هوای خشک ماشین نرمتره ولی در هوای بارانی امکان لیز خوردن بیشتره به دلیل اینکه اصطکاک کم میشه ولی قطر رینگ چهار چرخ یه سایز باشه بهتره امیدوارم مفید باشه
علیرضا
۸ بهمن ۱۴۰۳با سلام ایا میشه لاستیک جلو رو 175و لاستیک عقب رو165استفاده کرد؟
علی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳لاستیک عقب بایدباحلومساوی باشه حتما یاپهنایش بیشتر باشه اگرلاستیک عقب نسبت بهجلوباریکترباشه بازی میکنه
محمد
۹ بهمن ۱۴۰۳تو محله ما یکی هست،چرخ پراید رو بسته رو پژو ۴۰۵😂
مجتبی
۹ بهمن ۱۴۰۳منم ام وی ام دارم عقب ۲۱۵ گذاشتم جلو همون ۱۸۵ هست هیچ مشکلی نداره جلو ۱۹۵ هم داشتم چون روی یک محور نیستن ، و برای مسافت کوتاه تا رسیدن تعمیرگاه جایی ، شما میتونین لاستیک پیکان بذارین زیر پژو یکی ار ۱۴ و یکی ار ۱۵ هست ، ولی مسافت طولانی و سرعت بالا نمیشه چون خیلی سریع یه سمت هر دو لاستیک ساییده میشه
مجتبی
۹ بهمن ۱۴۰۳نکته دیگه مثلاً پرادو یه بچه دیفرانسیل دیگه داره که بهش میگن رابط که موتور الکتریکی هم داخلش هست باعث میشه سر پیچهای تند سرعت چرخش یه طرف رو کم میکنه ، و عقب خودرو نمیکشه یه سمت ، حالا اگه لاستیک با سایز متفاوت روی این محور باشه ، چرخش متفاوتی و سیستم موتور الکتریکی دایم روشن میکنه ، حتی باعث قفل شدن سه سمت دیفرانسیل میشه در سرعت بالا هشتاد کیلومتر
سععید
۱۰ بهمن ۱۴۰۳لاستیک در یک محور اگر سایز رینگ و ارتفاع تغییری نکنه مثلا جلو ۱۸۵ عقب ۲۲۵ اما چهار چرخ با یک سایز رینگ و ارتفاع باعث بهبود تو هندلینگ ماشین هم میشه اما کمی درصد سوخت رو بالا میبره و تو درگ ماشین هیچ تغییری ایجاد نمیشه و در زمین خیس یا برفی برخلاف گفته نویسنده اگر لاستیک بارز نباشه و اج استاندارد داشته باشه اتفاقا چسبندگی رو حتی بیشتر میکنه،برای ماشین های ۲۰۶،ال نود،ایکس ۲۲ و امثال اینها خیلی تاثیر گذار هست نمونش رو در فرمول یک هم کاملا مشاهده کردید و چسبندگی به صورت واضح مشخصه،البته در فرمول یک نسبت ارتفاع جلو و عقب هم فرق داره گاهی حتی سایز رینگ ولی این ویژگی مختص ماشین برای مسابقه هست چون کمک شایانی در پیچیدن با سرعت بالا در پیچ به ماشین میده،و اما بحث اول من فقط مثال زدم وگرنه جلو ۱۸۵ و عقب ۲۲۵ خیلی اختلافه تا ۲۱۵ معقول هست و جدا از مصرف بنزین یک ضعف دیگه هم داره که نمیشه لاستیک هارو برای خوردگی که به صورت ضبدری مرسوم هست تعویض میکنند انجام داد چون پهنای لاستیک برای جلو باعث سفت شدن فرمون،چرش سخت تر البته مزیت کم فرمانی یا بیش فرمانی رو تا حدی کنترل میکنه اما به معایبش نمیارزه و این سبک لاستیک بازدهی اقتصادی تایر های همسان رو ندار
ضمنا موقع خرید تایر به حداکثر سرعت،حداکثر بار و تاریخ انقضا و نوع لاستیک در صورت خرید تایر خارجی دقت کنید،تایر اگه زمستونی باشه تو تابستون خوردگی زیادی داره و اگه تابستونی باشه تو زمستون چسبندگی نداره حتی تو هوای خشک اما سرد از ۴ فصل استفاده کنید یا اگر توتن مالیشو دارید برای هر فصل تایر مختص خودش زو و اینم بدونید که تایر ها از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ که به صورت ۱۰۰ تا زیاد میشه بهش سختی تایر هم بیشتر میشه مثلا تایر با سختی ۲۰۰ نسبت به تایر با سختی ۴۰۰ عمر کتری داره اگر ۴۰۰ فرض مثال ۳۰۰کیلومتر بره ۲۰۰ نهایت ۱۵۰ کیلومتر میره و عاجشتموم میشه،موقع خرید تایر به خیلی نکات باید توجه داشت
آریا جمشیدی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳من سال 98 خودرو پژو پارس داشتم چرخهای جلو رو 215 و چرخهای عقب رو 205 انداخته بودم که روی تگرگ شدید مسیر اتوبان خرم اباد به اندیمشک بودم سرپیچ تعادل بهم خوردو ماشین توی جاده لغزیدو چرخش میخورد شانس اوردم سه باری که چرخید بسمت سیمان های وسط اتوبان میچرخید هربار هم جلوی ماشینم خورد به سیمانها اونقدر خسارت ندیدم، ولی منظور هیچوقت جلو رو پهن تر، نندازید