آموزشمقالات

آیا می‌توان از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت در خودرو استفاده کرد؟

احتمالاً برای شما نیز این پرسش به وجود آمده است که آیا امکان استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد یا خیر. در مقاله زیر به بررسی چنین موضوعی خواهیم پرداخت.


انتخاب لاستیک باکیفیت و مناسب برای خودرو اهمیت زیادی دارد. لاستیک خوب باعث افزایش ایمنی سرنشینان شده چراکه هم کشش مناسبی با مسیر جاده ایجاد می‌کند و هم سواری وسیله نقلیه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر وجود شرکت‌های مختلف تولید کننده لاستیک، این بخش مهم از خودرو در ابعاد و سایزهای مختلفی ارائه می‌شود و به همین خاطر انتخاب سایز مناسب لاستیک اهمیت دارد. همچنین ضروری است که تمامی لاستیک‌ها سایز مشابهی داشته باشند.

در همین زمینه بخوانید:

از نظر تئوری اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد امکان استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت وجود خواهد داشت؛ مثلاً فرض کنید در شرایطی اضطراری قرار دارید و باید خودرو را به محل دیگری در نزدیکی خود انتقال دهید و یا اینکه مجبور شده‌اید از لاستیک زاپاس با سایز متفاوت بجای لاستیک اصلی پنچر شده استفاده کنید. در این حالات امکان به‌کارگیری لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت وجود دارد اما برای استفاده درازمدت چنین چیزی اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید یک یا دو لاستیک فرسوده خودروی خود را می‌توانید با دو لاستیک بزرگ‌تر یا کوچک‌تری که قبلاً خریده‌اید تعویض کنید به زودی متوجه اشتباه خود خواهید شد و شاید این کار هزینه‌های مالی و حتی جانی در پی داشته باشد. در واقع میزان آسیبی که وسیله نقلیه از این کار می‌بیند ارزش تعویض لاستیک با ابعاد ناهماهنگ را ندارد.

چندین دلیل برای عدم استفاده از لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت در خودرو وجود دارد. اول اینکه ریسک خرابی دیفرانسیل خودرو افزایش خواهد یافت. این سیستم برای ایجاد تفاوت مختصر در سرعت چرخ‌ها طراحی شده اما سایز متفاوت لاستیک باعث می‌شود چرخ‌ها به‌طور مداوم با سرعت‌های مختلفی بچرخند. بدتر اینکه لاستیک‌هایی با دو سایز متفاوت استهلاک دیگر قطعات قوای محرکه، سیستم تعلیق، ترمز و… را افزایش می‌دهند. طبیعتاً اگر می‌خواهید از شر هزینه‌های مکانیکی در امان باشید باید از لاستیک‌های یکسان برای خودروی خود استفاده کنید.

اما مشکلات ناشی از به‌کارگیری لاستیک‌هایی با سایزهای مختلف به همین‌جا ختم نمی‌شود. از آنجایی که چنین لاستیک‌هایی وزن متفاوتی دارند بنابراین استهلاک آن‌ها نیز مشابه یکدیگر نخواهد بود و ریسک ترکیدن آن‌ها پیش خواهد آمد. سایز مختلف لاستیک‌ها به معنی کشش متفاوت آن‌هاست که می‌تواند روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی بگذارد. از آنجایی که لاستیک‌های غیر یکسان با سرعت‌های مختلفی می‌چرخند بنابراین این ناهماهنگی روی مجموعه پشت آمپرها و سرعت شمار نیز تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب رعایت سرعت مجاز توسط راننده میسر نبوده و علاوه بر ایجاد مخاطرات ایمنی، امکان جریمه شدن توسط پلیس نیز وجود خواهد داشت.

مالکان خودرو باید به‌صورت منظم ویژگی‌های کلیدی لاستیک‌ها از جمله عمق آج آن‌ها را بررسی کنند چراکه همین موضوع به‌صورت مستقیم با عمر آن و توانایی تأمین کشش مناسب ارتباط مستقیم دارد. با بررسی دیواره لاستیک می‌توان به اطلاعات گوناگونی از جمله سایز آن دست یافت. تشخیص این موضوع راحت است و تنها کاری که باید انجام دهید یادداشت کردن یک سری اعداد روی دیواره لاستیک است. سه رقم اول این اعداد نشان دهنده پهنای لاستیک از یک سمت به سمت دیگر و بر حسب میلی‌متر هستند. دو رقم بعدی نسبت ارتفاع به پهنا را بر حسب درصد نشان می‌دهند و یک حرف و دو رقم آخر نیز قطر رینگ را اعلام می‌کنند. همچنین با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو نیز می‌توان اطلاعات لازم درباره سایز مناسب لاستیک خودرو را دریافت کرد.

جهت مطالعه بیشتر:

به‌طور مثال یکی از لاستیک‌های پرکاربرد برای خودرویی همچون پراید لاستیکی با سایز ۱۶۵/65R13 است که در آن سه رقم ۱۶۵ نشان دهنده پهنای لاستیک بر حسب میلی‌متر، دو رقم ۶۵ نشان دهنده نسبت ارتفاع به پهنا به درصد و نهایتاً R13 نیز حاکی از به‌کارگیری رینگ ۱۳ اینچی برای این لاستیک و خودروی پراید است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین خوانساری

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    سلام و عرض ادب لطفا توضیح بدید پس چرا الان اکثر کمپانی های معتبر از دو سایز متفاوت دارن استفاده میکنن !!!
    در قسمت جلو از لاستیک با دیواره بلندتر و پهنای کمتر و همچنین سایز رینگ کوچکتر نسبت به قسمت عقب استفاده میکنن !
    مثلا در یک خودرو از رینگ ۱۸ و پهنای ۲۲۵ و ارتفاع ۴۰ درصد استفاده کردن و در قسمت عقب از رینگ ۱۹ و پهنای ۲۴۵ و ارتفاع ۳۵ درصد ؟

    اتفاقا خودم از رینگ اسپرت فورج سایز ۱۶ استفاده میکنم و لاستیک ۲۰۵ با ارتفاع ۵۰ درصد
    تصمیم دارم در جلو از پهنای ۱۹۵ و ارتفاع ۵۵ و در عقب از ۲۰۵ و ارتفاع ۵۵ درصد استفاده کنم که هم تعادل عقب بهتر بشه هم نرمی ماشین و کوبش کمتر ……

    لطفا توضیح بدید اگر دوستی تجربه اینکارو داره

    1. ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5399 ديدگاه)

      بنظرم برای بهتر شدن هندلینگ اینجوری میکنن

    2. amirboss

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (828 ديدگاه)

      دوست عزیز منظور این تاپیک استفاده لاستیک هایی با سایز متفاوت رو یک محور هست که برهم زننده تعادل خودرو میشه و روی سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق تاثیر منفی بزاره.
      این چیزی که شما گفتید بیشتر در سوپراسپرت و خودروهای اسپرت بخصوص دیفرانسیل عقب اجرا میشه که در محور عقب لاستیک با سایز بزرگتر یا پهنای بیشتر استفاده میکنند به چند دلیل:
      افزایش شتاب و لانچ خودرو،بهبود هندلینگ و جلوگیری از کم فرمانی و افزایش تعادل خودرو و البته زیبایی هم بی‌تاثیر نیست.
      این فرمول معمولا در خودروهای شهری به دلیل افزایش مصرف سوخت،سیستم تعلیق و هزینه بالای تولید و البته محدودیت سرعت این خودروها انجام نمیدن.

    3. آفرود

      ۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز اگر ماشین دو دیفرانسیل باشه این کار اشتباه هست و آسیب می‌رسونه واگر تک دیفرانسیل باشه مشکلی پیش نمیاره .

  2. علیرضا

    ۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ایا میشه لاستیک جلو رو 175و لاستیک عقب رو165استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا