در این سری از مقالات آموزش مجله پدال سراغ بررسی نحوه عملکرد تهویه چند کاناله یا همان تهویه چند منطقهای (Multi-zone ventilation) رفتهایم و در پایان به پاسخ دادن سؤالی مهم در رابطه با این آپشن میپردازیم. با پدال همراه باشید.
زمانی که تعداد سرنشینان خودرو از یک یا دو نفر بیشتر میشود، توجه به تمام علایق و سلایق سرنشینان برای تنظیم دمای کابین بسیار سخت میشود؛ زیرا ممکن است یک نفر بیشتر از هوای گرم لذت ببرد و دیگری دوست داشته باشد فضای کابین نسبتاً خنک باشد و… . امروزه خودروسازان تدابیری اندیشیدند تا هر یک از سرنشینان بتوانند دمای موردعلاقهشان در خودرو تجربه کنند بیآنکه به دیگر سرنشینان لطمه بزنند.
همچنین بخوانید: بخاری خودرو چگونه کار میکند + تاریخچه استفاده از بخاری در خودروها
همچنین بخوانید: سردکن صندلی خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
تهویه تک کاناله چیست؟
همانطور که از نامش مشخص است، تهویههای تک کاناله یا تک منطقهای (single zone) همه دریچههای خروجی هوا در کابین به یک منبع متصل هستند و هیچکدام از دریچهها امکان تنظیم دامی مستقل را ندارند. در تهویههای تک کاناله تمام ویژگیهای دریچههای تهویه کابین اعم از میزان سری، گرمی، پرتاب و… باد یکسان هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به زبان دیگر مثلاً اگر راننده دمای ۱۷ درجه سانتیگراد با پرتاب باد متوسط را انتخاب کند تمام سرنشینان مجبورند به نظر وی احترام گذارند و تحمل کنند!
امروزه تمام خودروهای ملی، حتی پرچمداران ایرانخودرو و سایپا تنها از تهویه تک کاناله بهره میبرند و تاکنون در هیچ خودروی داخلی تهویه دوکاناله یا بیشتر دیده نشده.
تهویه دوکاناله یا دوال چیست؟
اوضاع برای سرنشینان خودروهای مجهز به تهویه دو منطقهای یا همان دوال (Dual ventilation) کمی بهتر است. در این خودروها سرنشین کناری میتواند هر طور که تمایل دارد دما و میزان پرتاب باد دریچههای خود را تنظیم کند. البته در این نوع خودروها هنوز سرنشینان عقب مجبور به تبعیت کردن از تصمیمات راننده برای تنظیم دمای کابین هستند و نمیتوانند دمای دلخواه خود را برای طول سفر بهطور مستقل تنظیم کنند.
در تاریخ نگارش این مطلب یعنی فرودین ماه سال ۱۴۰۲ تقریباً تمام خودروهای چینی بالای ۱.۵ میلیارد تومان یا خودروهای کرهای مدل ۲۰۱۳ به بالا از تهویه دوکاناله بهر میبرند. البته همانطور که پیشتر اشاره شد تاکنون هیچکدام از خودروهای داخلی به این نوع سیستم تهویه مجهز نشدهاند.
تهویه سه یا چهار کاناله چیست؟
شاید نیازی به توضیح نباشد؛ در خودروهای مجهز به تهویههای سه یا چهار کاناله هرکدام از سرنشینان میتوانند بهطور مستقل دمای دریچههای تهویه خود را تنظیم کنند. البته در تهویههای سه کاناله هر دو سرنشین عقب باید بر سر تنظیم دما به توافق برسند اما در خودروهای مجهز به تهویه چهار کاناله هرکدام از سرنشینان کنترلر مختص به خود برای تنظیم دما را دارند.
بی ام و سری ۷، مرسدس بنز اس کلاس، سری ال اس لکسوس و باقی خودروهایی که در این کلاس بدنه و این رده قیمتی قرار میگیرند مجهز به تهویه چهار منطقهای هستند.
آیا تهویه چندکاناله آپشنی کاربردی است؟
ممکن است برخی بگویند کوچک بودن کابین خودرو باعث میشود تا دمای کابین درنهایت میانگینی از دو یا سه دمای تنظیم شده توسط هر سرنشین شود. این موضوع تا حد زیادی صحیح است اما نمیتوان گفت: ((چون در سفرهای طولانی دمای کابین درنهایت تبدیل به میانگین دمای تنظیم شده توسط سرنشینان میشود، پس وجود این آپشن بیهوده است))؛ زیرا درهرصورت جریان هوایی توسط سرنشین شخصیسازی شده در همان ابتدا توسط دریچههای تهویه به بدن وی برخورد میکند، باعث میشود احساس بهتری نسبت به شخصی که از همان ابتدا در یک دمای ثابت اوقات گذرانده پیدا کند!
فريد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲تو سه یا چهار کاناله فشار نمیاد به ماشین؟
علیرضا
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲کولر نباید به برق ماشین فشار بیاره
دلیل تحت فشار قرار گرفتن موتور سیمکشی قدیمی در خودروهای مدل پایین و در خودروهای صفر به خاطر سیمکشی ضعیف با آمپر پایین هست
مثلا محصولات صفر سایپا مثل تیبا و کوییک حتی با روشن کردن نورپایین به دلیل سیمکشی ضعیف استپ موتور وارد عمل میشه تا فشاری که به برق ماشین میاد رو با بالابردن مقطعی دورموتور اصلاح کنه
GDKC8
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲تو داخلیا تنها حالت تهویه چند کاناله ، پایین و بالا بردن شیشه ماشینه . مثلا گرمت شد میدی پایین شیشه رو ، سردت شد میدی بالا . تا ۴ کانال هم پوشش میده .
MehdiTurbo
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲دهنت سرویس 😂😂
یعنی ما ایرانیا این شوخ طبعیا را نداشتیم نسبت به شرایطمان چجوری میخواستیم بگذرونیمش
Kato
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲😂😂😂😂