آموزشمقالات

چراغ های مه شکن خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟

در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی چراغ های مه شکن خودرو و وظایف و نقش آن‌ها در ایمنی سرنشینان می‌پردازیم.

چراغ های مه شکن چیست؟

همان‌طور که از نام این قطعه برمی‌آید، چراغ مه شکن برای افزایش میدان دید در جاده‌های مه‌آلود طراحی شده است. البته هنوز هم هستند رانندگانی که طرز استفاده از چراغ های مه شکن را بلد نیستند و در شرایط عادی و به ویژه در خیابان‌های شهری از این چراغ‌ها استفاده کرده و باعث ناراحتی چشمان سایر رانندگان و عابران می‌شوند. این چراغ‌ها جدای از استفاده در جاده‌های مه‌آلود می‌توانند برای افزایش میدان دید در شرایطی که چراغ های جلو و عقب خیلی مؤثر نیستند بکار روند.

تاریخچه چراغ های مه شکن با خودروهای مسابقه‌ای گره خورده است. این چراغ‌ها اولین بار در دهه ۷۰ میلادی روی خودروها بکار رفتند و از سال ۱۹۹۰ تاکنون نیز وجود آن‌ها روی خودروها الزامی شده است. بر اساس قوانین برخی کشورها، حداقل یک چراغ مه شکن باید در خودروهای تولیدی وجود داشته باشد. زمانی که شرایط آب و هوایی جاده باعث کاهش میدان دید راننده شود امکان استفاده از این چراغ‌ها وجود خواهد داشت. چراغ های مه شکن جلو می‌توانند در هوای مه‌آلود، بارانی و حتی گردوغبار کارایی داشته باشند. چراغ های مه شکن عقب نیز از کاسه‌های بسیار روشن قرمز رنگ برای نفوذ در لایه‌های مه و گردوغبار استفاده می‌کنند و به این ترتیب دیگر رانندگان می‌توانند وجود خودرو را تشخیص دهند.

در همین زمینه بخوانید:

چراغ های مه شکن جلو معمولاً در بخش‌های پایینی بدنه و زیر چراغ های جلو نصب می‌شوند و مستقیماً جلوی خودرو را روشن می‌کنند. در برخی کشورها وجود مه شکن جلو الزامی است اما در کشورهای دیگر این‌گونه نیست و بسیاری از خودروسازان نیز در مدل‌های پایه و ارزان‌قیمت خود چنین چراغ‌هایی را نصب نمی‌کنند. مه شکن‌های عقب نیز معمولاً به‌صورت یکپارچه با چراغ های اصلی طراحی می‌شوند و تابش شدیدتری دارند. این چراغ‌ها با تابش شدید خود به رانندگان پشت‌سری درباره وجود خودروی دیگر هشدار می‌دهند. وجود حداقل یک مه شکن عقب خودرو در برخی کشورها الزامی است. قبلاً درباره چراغ های روز روشن یا دی لایت DRL نیز صحبت کرده‌ایم. نباید دی لایت ها را با مه شکن اشتباه گرفت زیرا باعث بهبود میدان دید در شرایط آب و هوایی نامساعد نمی‌شوند. دی لایت ها همواره روشن هستند تا باعث شوند دیگر کاربران جاده حضور شما را بهتر حس کنند.

چه زمانی از چراغ های مه شکن استفاده کنیم؟

این چراغ‌ها زمانی مفید خواهند بود که میدان دید راننده کاهش یابد. از جمله این شرایط می‌توان به بارش برف یا مه شدید در جاده اشاره کرد. باید دقت کرد استفاده از نور بالا در چنین شرایطی باعث کاهش میدان دید می‌شوند زیرا نور روشن منعکس شده و دیدن جاده را سخت‌تر می‌کند. با توجه به موارد یاد شده باید گفت استفاده از مه شکن‌ها در شرایط عادی باعث اذیت چشم دیگران خواهد شد. همچنین مه شکن عقب می‌تواند چراغ های ترمز را نیز تحت تأثیر قرار دهد و رانندگان پشت‌سری متوجه ترمز کردن خودروی پیش رو نشوند.

به‌طور عمومی باید زمانی از مه شکن‌ها استفاده کرد که راننده نتواند بیش از ۱۰۰ متر پیش روی خود را ببیند. همین موضوع درباره استفاده از چراغ های اصلی خودرو نیز صدق می‌کند. درصورتی‌که میدان دید راننده بهبود یابد می‌بایست چراغ های مه شکن جلو و عقب را خاموش کرد. همچنین باید دانست همیشه نیازی به استفاده هم‌زمان از مه شکن‌های جلو و عقب نیست و زمانی که شرایط آب و هوایی کاملاً مساعد است نباید از مه شکن جلو استفاده کرد؛ اما هر زمانی که میدان دید کاهش یافت باید از مه شکن عقب استفاده کرد تا رانندگان از حضور شما مطلع شوند.

مه شکن‌ها را چگونه روشن کنیم؟

بسته به نوع و مدل خودرو، روش‌های مختلفی برای روشن کردن چراغ های مه شکن وجود دارد. برای استفاده از این چراغ‌ها معمولاً دکمه مجزایی روی داشبورد نصب شده هرچند در اکثر خودروها از دسته‌راهنما برای روشن کردن آن‌ها استفاده می‌شود. حتی در برخی خودروها دکمه‌ای چرخشی روی داشبورد وجود دارد که می‌توان آن را به بیرون کشید یا به داخل فشار داد تا به این صورت مه شکن‌ها خاموش و روشن شوند.

از کجا بدانیم چراغ های مه شکن روشن هستند؟

در اکثر خودروها با روشن شدن این چراغ‌ها نماد مخصوصی در پشت آمپرها ظاهر می‌شود. معمولاً نماد مه شکن‌ها یک لامپ بیضی‌شکل است که جلوی آن یک خط موجی باعث قطع سه خط مستقیم تابشی می‌شود.

آیا همه خودروها به مه شکن مجهز هستند؟

بر اساس قوانین برخی کشورها، تمامی خودروها باید دارای حداقل یک مه شکن عقب باشند؛ اما استفاده از مه شکن‌های جلو در برخی کشورها الزامی نیست و اکثر خودروسازان نیز چنین چراغ‌هایی را در مدل‌های لوکس یا فول خود نصب می‌کنند. چراغ های مه شکن معمولاً در بخش پایینی سپر و زیر چراغ های اصلی وجود دارند. در برخی خودروها شاید شاهد نوار LED نازکی باشید که دی لایت نام دارند. دی لایت ها با روشن شدن خودرو فعال می‌شوند و باعث دیده شدن بهتر می‌شوند و در واقع عملکرد آن‌ها با مه شکن‌ها متفاوت است.

علامت چراغ مه شکن

همان‌طور که گفته شد نماد چراغ مه شکن در اکثر خودروها یک لامپ بیضی‌شکل است که یک خط موجی شکل باعث قطع سه خط مستقیم تابشی می‌شود.

علامت نور بالا در ماشین

علامت نور بالا در خودروها به‌صورت یک لامپ بیضی‌شکل آبی ‌رنگ که خطوط مستقیمی از آن تابیده‌اند ظاهر می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (871 ديدگاه)

    چراغهای مه شکن؟
    ۵ درصد کاربرد در مواقع مه
    ۹۵ درصد نشان بی شعوری راننده در مواقع عادی (خصوصا چراغ عقب)

    موافقم 82
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (227 ديدگاه)

      اتفاقا مه شکن جلو خیلی کورکننده تر هست البته رانندگان فهیم اینقدر آینه هارو تنظیم نمیکنن که اصلا نور ماشین عقبی نمیزنه توی چشمشون ولی برای ماهایی که باید هرثانیه هر سه آینه رو چک کنیم تا خدایی نکرده شوماخرها نزنن بهمون تنها راه حل برای مقابله به مثل کردن با امثال دوستانی که با زنون و مه شکن و نوربالا توی خیابون رانندگی میکنن همینه که مه شکن عقب رو روشن کنیم

      دفعه بعد که یکی مه شکن عقب روشن کرده بود یه نگاه به پشت آمپر لامصب بندازید میبینید که هم نوربالا هم مه شکن رو همزمان روشن کردین

      موافقم 22
      مخالفم 5
    2. صدرا

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      من به شخصه هروقت کسی با هدلایت نوربالا میده مه شکن عقب روشن میکنم 🤣🤣

      موافقم 18
      مخالفم 1
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بعضی ها چراغ عقب مه شکن روشن می کنن
    از پشت آدم کور میشه موقع رانندگی

    موافقم 39
    مخالفم 0
    1. ali

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (158 ديدگاه)

      مه شکن جلو به نظرم زیاد مشکلی نداره و در شهر بسیار مناسبه. از جلو اصلا مزاحم نیست تو چشم. بماند که یسری به عنوان چراغ اصلی استفاده میکنن ولی با ارتفاع فابریکی خیلی تو شب نور خوبی داره بدون آزار اذیت مردم.

      موافقم 9
      مخالفم 11
  3. Kf

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (524 ديدگاه)

    فقط اونایی ک چراغ کوچیکه رو با مه شکن روشن میکنن فاز اس کلاس میگیرن

    موافقم 19
    مخالفم 5
  4. مسعود

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مه شکن عقب و جلو اگه نابجا هم استفاده بشه برا سایر رانندگان مشکل خاصی ایجاد نمیکنه ولی هد لایت که اخیرا نصب میکنن واقعا برا خودرویی که از رو برو میاد به خصوص تو جاده های دو طرفه خطرناک هست نمیدونم چرا پلیس جلو اینها رو نمیگیره…..

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. صدرا

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    راستی ما یه پارس مه‌شکن سمت راستش تند تند میسوزه کسی می دونه مشکل از کجاست

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Rp

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سیم فاز ونول جابه‌جا وصل شده شاید تو کارخانه وشاید باتری سازی درست کن

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. حسین

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله علت جای لامپ شل می باشد وباید فنر پشتش رو کمی سفت کنی چون شله با تکانهای ماشین بر اثر شل بودن ان لامپ رو میسوزانه

  6. Rp

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ده تا ماشین جلو مه شکن عقب روشن کنن ولی یه دونه دنا معمولی ترمز نکنه یه چراغ ترمز ساختن براش هیچ جای دنیا نیست راننده پشت سرشو کور میکنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. سلام

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط اونایی که مه شکن جلو با سکن رو روشن می کنن و چراغ جلو رو خاموش میزارن فازشون چیه وافعا سیس عقاب هم می گیرن بعضیاشون 😂

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. Navid A J

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3792 ديدگاه)

    اگر واقعا برای ایمنی میخواین روشن کنین، چراغتون رو حتی در روز روشن کنین. همین کار ساده آمار تصادفات رو تا 8% کاهش میده.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. علی

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    روشن کردن مه شکن عقب شاید نشان از نادانی راننده نسبت به این باشه که چقدر این موضوع باعث آزار رانندگان عقبی میشه ولی در برخی موارد هم نشان از بی فرهنگی و بیشعوری آنهاست.
    باسپاس

    موافقم 11
  10. علی

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بادرود
    روشن کردن مه شکن عقب شاید نشان از نادانی راننده نسبت به این باشه که چقدر این موضوع باعث آزار رانندگان عقبی میشه ولی در برخی موارد هم نشان از بی فرهنگی و بیشعوری آنهاست.

    باسپاس

  11. امیر

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام عرض ادب
    نظری ندارم
    روز عالی پرتغالی

    موافقم 4
    مخالفم 5
  12. Taha Ayoobi

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا