آموزش

10 باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو!

در این مطلب قصد داریم با باورهای غلطی که سال‌ها است در رابطه با نگهداری از خودرو بین مردم رواج دارد آشنا شویم.

معمولاً پیش می‌آید که از دوستان و آشنایان و حتی کسانی که سال‌ها راننده بوده‌اند توصیه‌هایی در مورد نگهداری از خودرو می‌شنویم. این توصیه‌هایی که بین مردم رواج پیدا کرده، هرچند شاید در برخی موارد درست و کاربردی باشند اما بسیاری از آن‌ها غلط بوده و حتی می‌توانند به خودرو آسیب بزند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ۱۰ باور غلطی که در رابطه با نگهداری از خودرو بین مردم دهان‌به‌دهان ردوبدل می‌شود آشنا شویم.

همچنین بخوانید:

۸ قانون طلایی برای نگهداری خودرو

مهم‌ترین اشتباهات رانندگان در تابستان

۱-خلاص کردن دنده در سرازیری

برخی میگویند به‌منظور کاهش مصرف سوخت، در سرازیری‌ها بهتر است دنده را خلاص کنیم اما این باور کاملاً غلط است زیرا استهلاکی که هنگام حرکت با دنده خلاص به سیستم‌های فنی وارد می‌شود، به‌مراتب بیش‌تر از حالت درگیر جعبه‌دنده با موتور است. هنگامی‌که در سراشیبی دنده خلاص شود، رفته‌رفته سرعت خودرو افزایش پیدا کند و باید برای کنترل سرعت مدام از ترمز استفاده شود که استهلاک بالایی را به لنت‌ها و دیسک‌ها وارد می‌کند. همچنین در این حالت، درحالی‌که سرعت زیاد می‌شود، دور موتور پایین است و به دلیل همین ناهماهنگی، ECU خودرو انتقال سوخت از باک را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن مصرف بنزین می‌شود.

۲-گرم کردن موتور پیش از شروع حرکت در هوای سرد

قطعات مختلف موتور برای کارکرد بهینه باید گرم شوند و به همین دلیل، خیلی‌ها معتقدند در فصل زمستان و هوای سرد، پیش از شروع حرکت باید چند دقیقه‌ای به‌صورت درجا موتور را گرم کرد اما پیشرانه‌های امروزی سریع‌تر از آنکه رانندگی را شروع کنید، به‌اندازه کافی گرم می‌شوند و درجا کار کردن خودرو نه‌تنها هیچ سودی نخواهد داشت بلکه باعث افزایش مصرف سوخت هم می‌شود. همچنین، در خودرو علاوه بر موتور، دیگر قطعات مثل گیربکس و بلبرینگ چرخ‌ها نیز نیاز به گرم شدن دارند و کارکرد درجا تأثیری در گرم شدن این قطعات نخواهد داشت؛ بنابراین، اگر در هوای بسیار سرد خودرو را پس از مدتی طولانی روشن می‌کنید، بجای منتظر ماندن در حالت درجا، چند دقیقه با سرعت پایین حرکت کنید.

۳-خاموش نکردن خودرو پس از پیمودن مسافت‌های طولانی

برخی افراد و خصوصاً راننده‌های قدیمی، پس از پیمودن مسافتی طولانی، مدتی صبر کرده و پس از گذشت چند دقیقه در حالت درجا، خودرو را خاموش می‌کنند اما این کار در خودروهای دیزلی انجام می‌شود و خودروهای بنزینی هیچ نیازی به چنین کاری ندارند. این باور غلط در خودروهای بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت باعث فرسودگی سیستم اگزوز خودرو می‌شود. همچنین برخی هنگام توقف، در صورت روشن بودن فن موتور، صبر می‌کنند تا فن خاموش شود و سپس خودرو را خاموش می‌کنند اما این باور هم غلط است زیرا اگر دمای موتور بیش‌ازحد بالا باشد، در صورت خاموش کردن خودرو، فن همچنان روشن می‌ماند و موتور را خنک می‌کند.

۴-گاز دادن پیش از خاموش کردن خودرو

این باور هم بیشتر در بین رانندگان قدیمی رایج است که پیش از خاموش کردن خودرو یک یا چند گاز شدید می‌دهند. این کار اما قبلاً در خودروهای کاربراتوری انجام می‌شد تا بعداً خودرو بهتر روشن شود. به اینکه چنین کاری حتی در خودروهای کاربراتوری هم درست بود یا نه کاری نداریم اما در خودروهای انژکتوری هرگز نباید انجام شود زیرا در این خودروها، گاز دادن پیش از خاموش کردن باعث باقی ماندن مقداری بنزین نسوخته در سیلندرها و انژکتورها می‌شود که به‌مرور باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود.

۵-برداشتن ترموستات در تابستان

اشتباه بزرگ دیگری که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات خودرو در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. همچنین پیشرانه‌های مدرن هم معمولاً در دمای بالایی کار می‌کنند و عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین، اگر ترموستات برداشته شود، موتور به دمای درست نخواهد رسید و این باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، برداشتن ترموستات در تابستان باعث می‌شود در شرایطی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد.

۶-سوخت‌گیری در هنگام صبح

به دلیل اینکه بنزین هنگام سرد بودن تراکم بیشتری دارد، برخی معتقدند که بهتر است در هوای خنک صبح سوخت‌گیری کنیم تا با هزینهٔ یکسان، بنزین بیشتری وارد باک شود اما چنین استدلالی درست نیست زیرا طبق بررسی‌ها، تفاوت تراکم بنزین سرد و گرم آن‌قدر جزئی است که عملاً هیچ تأثیر بزرگی نخواهد داشت. علاوه بر این، مخازن نگهداری سوخت در پمپ‌بنزین‌ها معمولاً زیر زمین و به دور از تغییرات قابل‌توجه دمایی قرار دارند، بنابراین زمان سوخت‌گیری تأثیر زیادی در میزان سوخت دریافتی شما نخواهد داشت. همچنین نسل حدید پمپ‌ها و مخازن بنزین مجهز به تجهیزاتی برای جلوگیری از بخار شدن سوخت هستند تا از بروز چنین پدیده‌ای جلوگیری شود.

۷-تعویض روغن گیربکس پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر

این باور هم یکی دیگر از مواردی است که در مورد خودروهای قدیمی صدق می‌کرد و باید هر ۸۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس آن‌ها تعویض می‌شد اما امروزه در اکثر خودروهای مدرن از روغن‌های گیربکسی با عمر طولانی‌تر استفاده می‌شود که برای کارکردهای ۱۶۰ هزار کیلومتری و یا حتی بالاتر طراحی شده‌اند. البته این موضوع در خودروهای مختلف و همین‌طور بسته به نوع گیربکس متفاوت خواهد بود و برای اطلاع از زمان درست تعویض روغن گیربکس باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

۸-پایین دادن شیشه‌ها و استفاده نکردن از کولر در بزرگراه

خیلی‌ها به‌منظور کاهش مصرف سوخت، از سیستم تهویه یا همان کولر خودرو استفاده نمی‌کنند اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که استفاده از کولر در بزرگراه‌ها باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد زیرا پایین دادن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا، وضعیت آیرودینامیکی خودرو را به هم می‌ریزد و با بالا بودن پنجره‌ها و استفاده از کولر، خودرو سوخت کمتری مصرف خواهد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، هم استفاده از کولر و هم پایین دادن پنجره‌ها باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و هیچ‌کدام از این دو کار از نظر مصرف سوخت مزیتی بر دیگری ندارد اما هرچه سرعت بالاتر باشد، استفاده از کولر توجیه بیشتری خواهد داشت و بنابراین هنگام رانندگی با سرعت‌های بیش از ۸۰ کیلومتر، بهتر است بجای پایین دادن پنجره‌ها از کولر استفاده کنید.

۹-تعویض یک‌بار در میان فیلتر روغن

خیلی از ما به یاد داریم که قبلاً هنگام مراجعه به تعویض روغنی، فیلتر روغن خودرو را یک‌بار در میان تعویض می‌کردند و این باور ممکن است حتی هنوز هم بین برخی رواج داشته باشد که کاملاً اشتباه است. فیلتر روغن وظیفهٔ تمیز کردن روغن موتور از آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را دارد و به‌مرور کثیف می‌شود. به همین دلیل، در هر بار تعویض روغن باید حتماً فیلتر روغن را هم تعویض کرد. در غیر این صورت، ازآنجایی‌که ممکن است فیلتر روغن برای بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مورداستفاده قرار گیرد، قطعاً کارکرد بهینه خود را از دست داده و نمی‌تواند به‌درستی روغن را تصفیه کند.

۱۰-استفادهٔ بی‌جهت از مه شکن‌ها

این مورد را شاید نتوان یک باور غلط قدیمی دانست بلکه رویهٔ نادرستی است که بین برخی رانندگان رواج پیدا کرده است. این افراد به دلیل زیبایی و جذابیت، هنگام رانندگی در هوای عادی، مه شکن‌های خودرو را روشن می‌کنند و حتی برخی بجای چراغ‌های جلو، از مه شکن‌ها استفاده می‌کنند. این کار اما نه‌تنها روشنایی کافی را برای راننده فراهم نمی‌کند بلکه باعث آزار دیگر رانندگان می‌شود که این مورد در رابطه با مه شکن‌های عقب بیشتر صدق می‌کند زیرا نور زیاد این چراغ‌ها کاملاً چشمان رانندگان پشت سر را اذیت خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    کاری به ۸ مورد ارائه شده ندارم
    اما ۲ مورد بنظر من اشتباه نیست و کاملاً درسته . :

    ۱- روغن موتور اگر روی ۵هزار عوض بشه ، خیلی خیلی بهتره به این دلیل که موتورهای خودروهای جدید ، بخصوص توبو و هیبرید از اِصطکاک بیشتری برخوردارند و البته حداکثر شنیدم تا ۸هزار تا هم کارایی داره .
    ۲- روغن گیریبکس بین ۶۰ تا ۸۰ عوض بشه خیلی خیلی بهتره ، چرا ، چون روغن گیریبکس به دلیل حرارت دیدن مداوم کارکرد خودش را از دست میده و اگر کوچکترین مشکلی برای گیربکس پیش بیاره ، هزینه سرسام آوری داره .
    البته شاید من هم اشتباه میکنم ، اما طبق تجربه شخصی و گفتگو با افراد کاردرست به این نَتایج رسیدم .

    موافقم 16
    مخالفم 69
    1. یانکی

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      ماشینهای تولید ایران بهتره به مدت 1 دقیقه در جا کار کنن تو سرما تو گرما 30 ثانیه تا روغن بیاد بالا بعد با دور پایین حرکت.2.روغن بهتره زودتر عوض بشه عمر انجین میره بالاتر.3.شخصا یه پراید دارم که مگر مجبور بشم بنزین معمولی بزنم با بنزین معمولی به راحتی مخصوصا تو گرما صدای ناک رو میشه فهمید.دیگه حال ندارم بنویسم

      موافقم 35
      مخالفم 3
    2. Sajjad

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      منظور این مقاله از خودروی مدرن، خودروهای 30 سال پیش ما نیست
      حرف شما کاملا درسته چون این مطلب درباره خودروهای ایرانی نیست

      موافقم 30
      مخالفم 3
    3. علی آقا

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (584 ديدگاه)

      خود شرکتهای تولیدکننده روغن عملکرد اون رو تا حداقل ۱۰هزار کیلومتر تضمین میکنن. بعضیا حتی ۲۰ یا ۲۵ هزار کیلومتر رو برای کارکرد روغنهای تمام سنتتیک اعلام میکنن. و در نظر داشته باشید که برای یک شرکت روغن سازی بهتره که مردم روغن رو زود به زود عوض کنن پس اگر میگه ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار میشه بهش اعتماد کرد.
      تعویض روغن در ۵ هزار کیلومتر اصلا توجیهی نداره. این حرفا برای زمانی بود که پیشرفته ترین ماشین بازار، پیکان و آخرین تکنولوژی روغن، الوند بود.

      موافقم 27
      مخالفم 21
      1. Avan

        ۱۲ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (421 ديدگاه)

        باز هم باید توجه کنید که کیفیت روغن هامون هم مثل خودروهامون است و نباید به اعداد اعتماد کنید

        موافقم 17
        مخالفم 1
    4. محمد

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      نوید جان درست میگی
      اما دلیل داره
      .
      مقاله ترجمه شده و برگردون از متن خارجیه
      اونجا هم اگه سختگیری هایی میشه و قوانین جدیدی واسه استاندارد روغن موتور و… گذاشته میشه،
      محکم برخورد میکنن
      .
      اینجا اما هم استاندارد رو پایینتر میگیرن واسه رونق تولید
      هم خود استاندارد رو نصفه و نیمه رعایت میکنن
      و با رعایت نصفه و نیمه هم برخورد نمیکنن
      .
      نتیجه هم میشه اینکه اینجا هر نوع روغنی حتی ۲۰.۰۰۰ رو هم بخرید، بیشتر از ۶،۷ هزار تا نباید روش برید
      شخصا تجربه‌اش رو داشتم و موتور پیاده کردم روغن دَلَمه شده تو انجین و جرم گرفته
      .
      پس هم حرف اونا درسته
      هم تجربه من و شما

      موافقم 13
      مخالفم 11
    5. مرتضی مقدم

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (177 ديدگاه)

      مواردی که گفتین درست نیستن.روغن های با استاندارد جدید حتی تا بیست هزار کیلومتر هم جوابگو هستن.روغن با گرید api-sn ب راحتی کارکرد 15 هزار تا رو جواب میده.میگم چون تجربه دارم.رانای من الان بالای دویست هزار تا کارکرد داره و هیچوقت زیر 12 هزار تا عوض نکردم اما روغنی که گفتم رو همیشه استفاده کردم.موتورم مث روز اول کار میکنه و دور شمار توی دور درجا کوچکترین لرزشی نداره.کوچکترین قطعه موتور هم تا الان دست نخورده.شتاب ماشین عالیه هر وقت اراده کنم تا 190 تا پر میکشه.علم پیشرفت کرده.گرم کردن درجا اشتباهه و باعث میشه موتور دچار لرزش بشه تو همون دور درجا یا یکم بالاتر با موتور حرکت کنید تا کم کم گرم بشه

      موافقم 11
      مخالفم 10
      1. مهدی

        ۱۲ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (119 ديدگاه)

        روغنی که بالای هفت الی هشت هزارتا کار میکنه شبیه قیر میشه و کلی رسوب هم با خودش داره، شما چطور هر ۱۲۰۰۰تا تعویض میکنین و اون ماشین بدبخت هنوز راه میره فقط خدا میدونه و خود شما

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. Aref hesami

          ۱۳ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (12 ديدگاه)

          من مرتب روی هشت و ده عوض میکنم برا پژو پارسکلا میرم یجا و یه روغن
          هروقت هم میرم میگم چک کن ببین روغنی که خالی کردی داستانش چیه همیشه روغنه سالمه باز یعنی نمیشه گفت روغن داغون شده هم رنگ هم غلیظی ولی خودم عوض میکنم تا روی ده هزار که کلا جواب بوده البته نوع رانندگی ها و دمای منطقه و اینا هم مهمه

    6. aston martin

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      دوستان کسی راجع به تغییر فیلتر روغن بصورت هر یکبار در میان تعویض روغن موتو نظری داره؟اخرم نفهمیدم اینو

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Sajjad

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        همیشه همراه با روغن عوض کن
        حتی فیلتر بنزین هم عوض کن
        اگه فیلتر بنزینت زیر ماشینه به هیچ وجه فلزی نگیر

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. آریا

          ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (32 ديدگاه)

          اگه صافی بنزین زیر ماشین باشه چرا نباید فلزی بندازیم؟

  2. حسین

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    والا این مقاله راجب مزدا۳ که مال ۳۰ سال پیش هم نیست صدق نمیکنه! جز ۲ ، ۳ موردش!

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      بازم گلی به جمال مزدا ۳ ژاپنی ۳۰ سال پیش بقول شما
      که البته فکر کننم منظورتون مزدا ۳۲۳ هست
      .
      ولی فکر میکنید در مورد پراید و ۴۰۵ و سمندهای تولید روز صدق میکنه؟؟؟

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. net

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    عکس سوم مربوط به تعمیرگاه تسلا خیلی لوکس و زیباست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. حسین وی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    من یه مزدا 3 قدیمی مدل 87 دارم
    254 هزار تا را رفته هنوز شمع هاش نیاز به تعویض ندارن
    بعضیا میگفتن 30 تا باید عوض شه

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      حسین وی عزیز .

      اینی که میفرمائید برای من قابل باور نیست ، چطور معاینه فنی میگیرین و چطور میشه پلاتین سر شمع تموم نشده باشه با ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد .

      آیا مصرف سوخت و آلایندگی بالا نرفته ؟
      اصلا خودرو درست کار میکنه ؟

      آخه شمع مصرفیه و کاری به قطعات فنی نداره .

      درسته مزدا ۳ بینظیره ، اما ۲۵۰هزار کیلومتر بدون تعویض شمع باورنکردنیه .

      موافقم 9
      مخالفم 19
      1. حسين وي

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (463 ديدگاه)

        بله نمایندگی هم نشون دادم گفتن نیاز به تعویض نداره حالا دیگه باور ندارین میخواین عکس بدم
        دروغ ندارم بگم که

        موافقم 19
  5. آرمین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (79 ديدگاه)

    نوید جان من خودم مزدا cx5 دارم.روغن گیربکس موتورهای اسکای اکتیو مزدا زمان تعویض نداره و باید چک بشن.الان ماشین من بیش از 120 هزار کار کرده و روغن گیربکس تمیز و شفافه هنوز.کیلومتر 5000 هم کاملا با نویسنده موافقم.تو دفترچه ماشین من برای آب و هوای کشورهای مختلف بین 5 تا 10 هزار متفاوته.فقط چند تا کشور محدود 5000 باید تعویض میشدن.البته برندهای دیگه متفاوتن

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آرمین عزیز .

      نمدونم چی جواب بدم ، اما واقعاً خودم توش موندم به حرف مکانیکها گوش بِدَم یا اینترنت . اما برای من در عمل ثابت شده :
      از اونجایی که خودم اصلاً وقت و حوصله تعمیرات و خدمات جانبی را ندارم ، ترجیح میدم در هر ۵هزارتا ، روغن را به همراه فیلترها تعویض کنم و خداروشُکر تاحالا هم هیچ مشکلی ، حتی کوچک ، برای هیچ کدام از خودروها و موتورم پیش نیومده .

      موافقم 9
      مخالفم 19
  6. Danial

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (466 ديدگاه)

    آقا این بحث شیشه ماشین خیلی درست نیست فک کن پراید همینجوری 70 اسب که بیشتر نیست کولرم ک میگیری 4 تا 5 اسب رو میخوره اونم با این کندانسور های خسته و چینی و در پیتی و سیم کشی داغون و تسمه های داغون تر مصرف بنزین رو کم یا زیاد هم نکنه مهم نیست توان ماشین کمتر میشه مجبوری تو حرکت بیشتر گاز بدی بنزینت که مصرفش بیشتر میشه هیچی عمر انجینت رو هم کم میکنه حالا تخفیف میدم و در مورد کلاج و بقیه قطعات چیزی نمیگم
    اولاً باید دقت کنیم که این مقاله ترجمه مقاله خارجی بوده و دوماً اون یارو که این مقاله رو تو خارج نوشته پست پراید 10 ساله نشسته بنزین بی کیفیت ایرانی نزده روغن تقلبی نزده به ماشینش که مارو درک کنه به نظرم گذاشتن این نوع مقاله ها که فقط جنبه ترجمه داره زیاد چهره خوبی نداره و بیشتر برای پر کردن سایت و نوشتن نظراتی از این دست هست.

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. Reza-a

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (455 ديدگاه)

      به موضوع خوبی اشاره کردی این مقاله بیشتر برای کشور هایی هست که از خودروهای روز استفاده می‌کنن نه ایران بیشتر از شصت درصد ماشین‌ها تکنولوژیشون مربوط به حدود سه دهه قبل دارن؛ مثلا نوشته برای خاموش شدن فن صبر نکنید خب این برای تویوتا و فورد روزه که در حالت خاموش نه تنها فن که واتر پمپ هم کار می‌کنه نه اینجا که مثلا پراید های ایکس صد هم تو حالت خاموش حتی فن هم کار نمیکنه

  7. محمد حسین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در مورد تفاوت کولر و باز بودن شیشه ها ، یادمه چند سال قبل مهندس فرهاد کاشانی از نویسنده های مجله ماشین ، یه آزمایش واقعی ترتیب داد و نهایتا به این نتیجه رسید که در رانندگی با سرعتی کمتر از90 کیلومتر بر ساعت باز بودن شیشه ها نسبت به کولر بهتره
    ولی در سرعتهای بالاتر بخاطر موضوع مقاومت هوا ، کولر مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

    موافقم 12
    1. محمد

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      اره دقیقا تو سرعت کروز حدود 80 کیلومتر به بالا کولر بصرفست. من خودمم تست میکنم تو شهر خیلی کولر مصرفو میبره بالا مثلا رانا پلاس یه باک رو تو 400 تا میسوزونه در صورتیکه بدون کولر حدود 500 تاست

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. pezhman

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (75 ديدگاه)

      بحث آزمایش و …،برای بالا بردن اطلاعات داستانش فرق میکنه
      ولی اصلا ارزش داره برای ۱ لیتر مصرف بیشتر بخواین گرد و غبار و صدای بیرون رو تحمل کنید

      موافقم 12
  8. P

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    اخ اخ بدتر از همه روشن کردن مه شکن عقب هست که متاسفانه شده عادت خیلی از ایرانی ها

    موافقم 17
    مخالفم 1
  9. Mehdi

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (119 ديدگاه)

    بدتر از مه شکن مد شن هدلایته. یعنی هر وقت میرم تو جاده عفت کلام به کل یادم میره از بس این نفهما نور بالا میندازن با هدلایت، قشنگ بینایی طرف مقابل رو مختل میکنه. باید ممنوعش کنن هر چه سریعتر

    موافقم 11
  10. رهگذر

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (68 ديدگاه)

    روغن گیربکس بعد 160 هزارکیلومتر؟ جوک میگی ؟ سایت خودرویی هستید مثلا؟

    1. Mehdi

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (119 ديدگاه)

      صد و شصت هزار کیلومتر یعنی تقریبا شش الی هفت سال! قیر هم باشه اگه ویسکوزیتش از بین نره حتما فاسد میشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  11. mahdi

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با قسمت 3 به شدت مخالفم که نوشتید (“همچنین برخی هنگام توقف، در صورت روشن بودن فن موتور، صبر می‌کنند تا فن خاموش شود و سپس خودرو را خاموش می‌کنند اما این باور هم غلط است زیرا اگر دمای موتور بیش‌ازحد بالا باشد، در صورت خاموش کردن خودرو، فن همچنان روشن می‌ماند و موتور را خنک می‌کند. “)
    بله فن ماشین موقع خاموش بودن ماشین میتونه روشن بشه اما واتر پمپ خاموشه و آب در اطراف بلوک موتور نمیچرخه که خنکش کنه!

    موافقم 10
  12. H2

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    ۳-خاموش نکردن خودرو پس از پیمودن مسافت‌های طولانی
    “”اما این باور هم غلط است زیرا اگر دمای موتور بیش‌ازحد بالا باشد، در صورت خاموش کردن خودرو، فن همچنان روشن می‌ماند و موتور را خنک می‌کند.””
    این قسمت مقاله کاملا اشتباهه چون وقتی دمای موتور بالاست، درسته که وقتی خاموش کنی فن روشن میمونه (اونم نه در همه ماشینها) ولی واتر پمپ با خاموش شدن ماشین از کار می افته. درنتیجه آب درگردش نیشت. فن فقط آب رادیاتور را خنک میکنه و آبی که در سیلندر و سرسیلندر است داغ میمونه و در صورت تکرار قطعا عمر موتور کمتر میشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. Enzo Ferrari 2008

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی جالب بود

  14. TOPGEAR

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    سوتون دمت گرم ولیچنان نوشتی خودرو مدرن انگار نه انگار کل ماشینای که تو ایرانه تکنولوژی ۳۰‌ سال پیش داره

  15. Sepehr

    ۱۳ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نکته آخر مورد سوم کاملا اشتباهه؛چون با خاموش کردن خودرو، واترپمپ از کار می افته و دیگه آبی رو به سمت رادیاتور هدایت نمیکنه.
    در این حالت روشن بودن فن هیچ مزیتی نداره که بخواد موتور رو خنک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا