آموزش

فیلتر روغن ماشین؛ مواد تشکیل دهنده، طرز کار و هر آنچه باید دانست

در این مقاله به معرفی یکی از مهم‌ترین فیلترهای بکار رفته در وسایل نقلیه یعنی فیلتر روغن ماشین خواهیم پرداخت و طرز کار آن را بررسی خواهیم کرد.
فیلتر روغن ماشین

خودروهای درون‌سوز برخلاف محصولات برقی نیازمند مایعات ضروری زیادی هستند و برای حفظ عملکرد مطلوب اجزای داخلی پیشرانه اتکای زیادی به روان کارها دارند. احتمالاً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین مایعات برای خودروها روغن‌موتور است. این روغن علاوه بر اینکه باعث کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک پیشرانه می‌شود، دمای آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد و با این کار بر طول عمر قطعات می‌افزاید. البته روغن‌موتور به تنهایی این کارها را انجام نمی‌دهد. برای اینکه سیستم روان کاری موتور به خوبی کار کند به قطعات دیگری همچون فیلتر روغن هم نیاز است.

وظیفه فیلتر روغن ماشین جلوگیری از ورود هرگونه براده، خرده فلز و سایر آلودگی‌ها به موتور است. این فیلتر دارای مواد پالاینده داخلی است که از انواع مختلف کاغذ چین‌دار و یا فیبر مصنوعی ساخته می‌شوند. فیلترهای ماشین همچنین دارای واشری هستند که باعث آب‌بندی بین بست فیلتر با خود فیلتر می‌شود و از نشتی روغن و ورود ناخالصی‌ها به موتور جلوگیری می‌کند. جنس مواد فیلتر روغن به گونه‌ای طراحی و انتخاب می‌شود که روغن بتواند از درون آن عبور کند اما ناخالصی‌ها اجازه عبور را نداشته باشند. البته سیستم روان کاری موتور فقط به این فیلتر تکیه نمی‌کند و تمهیدات دیگری را نیز اندیشیده است.

فیلتر روغن ماشین چگونه کار می‌کند؟

فیلترها در دو دسته اصلی پیچی و قوطی یا کارتریجی تولید می‌شوند. عملکرد هر دو دسته از فیلترها یکسان است و تفاوت اصلی آن‌ها به ظاهر و فرایند نصب مربوط می‌شود. فیلتر روغن پیچی به‌صورت یک قطعه تکی قابل تعویض تولید می‌شود درحالی‌که فیلترهای کارتریجی فقط دارای مواد فیلتر داخلی هستند. این فیلترها داخل قوطی پلاستیکی قرار می‌گیرند و شما به سادگی می‌توانید فیلتر داخلی و اورینگ آن را در هر بار تعویض روغن‌موتور تعویض نمایید. جدای از این تفاوت‌ها، عملکرد اصلی هر دو نوع فیلتر مشابه هم است.

اما برای دانستن طرز عملکرد فیلتر روغن بهتر است کمی درباره سیستم روان کاری پیشرانه صحبت کنیم. قطعات اصلی این سیستم شامل کارتل، اویل پمپ، فیلتر و یکی مسیرهای عبور روغن هستند. بخش اعظم روغن‌موتور در کارتل جمع می‌شود و زمانی که استارت می‌زنید پمپ روغن شروع به مکش آن از کارتل کرده و آن را از فیلتر روغن رد می‌کند. روغن حین عبور از فیلتر پالایش می‌شود تا هرگونه ناخالصی و آلودگی‌های درون آن جدا شوند. سپس روغن‌موتور از طریق کانال‌ها و مسیرهای ویژه در پیشرانه به جریان درمی‌آید تا هم روان کاری بین قطعات را انجام داده و هم دمای آن‌ها را کاهش دهد. پس از گردش هم روغن به کارتل بازمی‌گردد تا خنک شود و این سیکل مجدداً ادامه یابد.

فیلتر بخش یکپارچه این سیستم است و بدون وجود آن با مشکلاتی همچون لجنی شدن روغن‌موتور و داغ کردن پیشرانه مواجه خواهید شد. همچنین عدم توجه به تعویض فیلتر روغن در درازمدت می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات و تحمیل هزینه‌های سنگین شود. توصیه می‌شود در هر بار تعویض روغن‌موتور، فیلتر را نیز تعویض نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. داریوش

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    با وجود این روغن های تقلبی و موتور های ایرانی ضعیف و حساس من خودم هر 4000 کیلومتر روغن ماشین رو عوض میکنم مکانیک ها هم حرف مفت زیاد میزنن تا جنس گرون بهتون بفروشن، قبلش از اینترنت تحقیق کنید یا از دیگران بپرسید تا یک جنس باکیفیت و قیمت مقرون به صرفه با غلظت مناسب برای موتور ماشینتون بخرید همراهش یک فیلتر روغن گرون هم بدید عوض کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا