در این مقاله میبینیم که خودروسازان چگونه ایدههایشان را به محصول نهایی تبدیل میکنند.
تولید خودروی واقعی به سادگی تولید ماکت و اسباببازی نیست؛ هر چند که برخی از خودروها همین نقشها را بازی میکنند! این محصولات پیشرفته که در لباسهای مختلف آهنی، آلیاژی و حتی کربنی به دست مردم میرسند، برای رسیدن به مرحله تولید باید از هفت خوان رستم عبور کنند تا سازنده از سودآوری، عملکرد صحیح، مشتریپسندی و ماندگاری آن اطمینان حاصل کند.
تولید خودرو در جهان امروزی آنقدر پیچیده است که بهراحتی با فرایند پرتاب موشک به فضا برابری میکند. ما هم در پدال، روزانه از این عملیات یاد میکنیم اما حال وقت آن رسیده است که به روند تولید این محصولات نگاه کنیم. چه میشود که ایدههای گوناگون شرکتهای خودروسازی به یک محصول نهایی تبدیل میشود و به فروش میرسد؟ تکمیل هر وهله چقدر زمان میبرد؟ در ادامه مراحل تولید خودرو و زمان لازم برای تکمیل هر یک را شرح خواهیم داد و میبینیم که تقریبا تمام آنها از نظر زمانی به یکدیگر تداخل دارند؛ یعنی تولید خودرو یک روند چندمرحلهای و چندجهتی به شمار میرود.
ایده و اختراع – ابتدا تا ۷۲ ماه
- تحقیقات درباره بازار آغاز میشود. این تحقیقات شامل بررسیهای میدانی و دادههای گوناگون خواهد تا بتواند نقش محصول در بازار را تعیین کرده و آن را از سایر محصولات تمییز دهد.
- تعیین ویژگیهای خاص، برتری محصول آینده و پتانسیل آن در بازار
- تعریف اهداف رقابتی و هدفگذاری مشتریان، تنظیم مشخصات هدف مانند وزن خالص، مصرف سوخت و عملکرد
- رقابت در بازار سنجیده میشود.
- پیشرانه موردنظر تعیین و تامین میشود.
- تنظیم مالی و بودجهبندی شامل هزینهها و سرمایهها انجام میشود.
- خودروساز از تحلیلهای کامپیوتری مانند CAE کمک میگیرد.
- محصول را معرفی کرده و بازخورد و دادهها را تحلیل میکند.
طراحی – ابتدا تا ۷۲ ماه
- طراحی داخلی، ارائه طرحهای اولیه، انتخاب تم، ساخت مدل و بازبینی
- طراحی خارجی با مراحل مشابه طراحی داخلی انجام میشود.
- رنگبندی بدنه، تعیین نسخههای مختلف مدل و مواداولیه تعیین میشود.
- تحلیل در تونل باد
- تولید مدل مفهومی (کانسپت) و سپس مدل اولیه (پروتوتایپ) برای نمایش
- تحلیل CAE بیشتر
- بررسی بیشتر مدیریتی و مهندسی
مهندسی – ابتدا تا ۷۲ ماه
- تحلیل CAE
- دریافت بازخورد نسل قبلی محصولات برای بهبود
- تحقیق درباره فناوریهای جدید در یپشرانه، جعبهدنده و…
- مطالعه و بررسی نحوه مونتاژ و ساختار خودرو
- طراحی بدنه و توسعه فاکتورهای ایمنی و دوام
- توسعه آیرودینامیکی بدنه
- طراحی، توسعه و تنظیم شبیهسازی و میدانی اجزای خودرو مانند پیشرانه، فنربندی، شاسی و…
- پیشرانه
- شاسی
- سیستم تهویه مطبوع، سیستم اطلاعات سرگرمی، صندلیها و سیستم نور
- انجام تستهای هوای گرم و سرد
- تست تصادف
- سنجش عملکرد و بهینگی در مصرف سوخت
- طراحی نسخه نهایی برای تولید و مونتاژ
- تحلیل هزینهها و اجزای لازم برای ساخت
- همکاری با تامینکنندگان برای تحقیق و تامین لوازم موردنیاز
- گذر از قوانین و تایدیههای ایمنی و محیطی
تولید- از ماه ۳۶ تا ۷۲
- طراحی اجزا برای تولید و مونتاژ
- بهروزرسانی یا بهبود خط تولید برای محصول جدید
- آمادهسازی ابزار تولید، ساخت و تایید
- ساخت اولیه برای تایید صحت خط تولید
- تولید یک خطی نمونههای پیش تولیدی
- بهبود کیفی
- تایید محصول برای دستیابی به اهداف تعیینشده
- آموزش نیروی تولید
- همکاری با تامینکنندگان
- آغاز تولید محصول قابلفروش
عرضه – از ماه ۶۰ تا ۷۲
- بازار ارزیابی میشود
- تحقیقات نامگذاری میشود
- قیمتگذاری
- توسعه طرح بازاریابی
- معرفی محصول به نمایندگیها
- برنامه لاجستیک و روند عرضه به نمایندگیها
- تولید محتوای تبلیغاتی
- آمادهسازی برنامه مدیریتی برای عرضه نهایی، حضور در نمایشگاهها، رسانه و تحلیل نهایی
Reza
۱۰ اسفند ۱۴۰۳فکر میکنم، با عرضه خودرو های الکتریکی این روند سریع تر شده، مخصوصاً الان که به لطف چین، خودرو شده کالای مصرفی کوتاه مدت مثل گوشی، وقتی هر یکی دو سال مدل جدید میاد دیگه کمتر کسی ماشینش رو ده سال نگه میداره 📉