اگر به فکر بازسازی خودروی کلاسیک هستید یا میخواهید با روند این کار آشنا شوید، این مطلب مناسب شما است.
بازسازی خودروهای ارزشمند قدیمی یا هر خودرویی که برای مالکش ارزشمند باشد کاری زمانبر، سرگرمکننده و پرهزینه به شمار میرود که طرفداران زیاد و مشتریان خاص و ثروتمندی دارد. بسیاری برای درآمدزاییاش وارد آن میشود، برخی برای مشغول شدن و برخی دیگر برای کسب تجربه. برخی هم مانند ریچارد هموند برای تهیه یک برنامه تلویزیونی وارد این زمینه مملو از ریسک میشوند. در ادامه به مهمترین مباحثی که پیش از شروع این کار باید در آن اندیشه کنید، خواهیم پرداخت.
بازسازی یک خودرو چقدر طول میکشد؟
بازسازی موفق یکی از شیرینترین لذات و حس رضایتمندی انسانی را به ارمغان میآورد اما این نشاط تنها به کام کسانی مینشیند که به اندازه کافی در کار تداوم به خرج دهند. زمان لازم برای بازسازی سوالی روشن با پاسخی مبهم است. تنها میتوان گفت که از آنچه تصور میکنید بیشتر به درازا خواهد کشید.
پیش از آغاز پروژه بازسازی یک خودروی قدیمی باید بهخوبی بدانید چه کار سنگین و طاقتفرسایی را آغاز کردهاید؛ پس درصورت آغاز یک پروژه حتما آن را به اتمام برسانید تا با یک خودروی نیمهتمام، کوهی از سنگینی کار و حسرت این کار را ترک نکنید. برخی بازسازی را به هدف مالکیت انجام میهند، برخی دیگر برای تجارت و برخی دیگر برای استفاده از خودرو بهعنوان یک سرمایهگذاری. برای درک بهتر مفهوم سرمایهگذاری روی خودروهای عادی میتوانید مقاله «آیا خرید خودرو واقعا سرمایهگذاری به شمار میرود؟» را مطالعه کنید.
وضعیت خودروی بازسازیشونده را مشخص کنید
اگر دست به بازسازی خودرویی میزنید که هنوز سرپا است و کار میکند، احتمالا کار آسانتری را در پیش خواهید داشت. احتمالا کار بازسازی موتور به اندازه یک خودروی زمینگیر نیست و میتوانید با آن به خرید ملزوماتتان هم بروید. با این همه، اگر خودرویی را که مدتها در پارکینگ خاک خورده و از کار افتاده است، کار به مراتب دشوارتر خواهد بود.
احتمالا لولههای انتقال سوخت و سایر اجزای داخلی موتور به پاکسازی اساسی نیاز داشته باشند. جدا از تمیزکاری، برخی از قطعات که تعدادشان هم احتمالا چشمگیر خواهد بود به تعویض نیاز خواهند داشت. همین وضعیت با تصادفی بودن وسیلهنقلیه سختتر و سنگینتر میشود و صبر و مهارت زیادی را میطلبد. خرابیهای شاسی کار را بیشازپیش دشوار میکنند.
کدام یک از قطعات اورجینال خودرو باید حفظ شوند؟
بسیاری از خریداران خودروهای بازسازیشده، برای اورجینال بودن قطعات اهمیت بالایی قائل هستند. این مسئله گاه از بینقص بودن پروژه نهایی اهمیت بیشتری دارد. باید توجه داشت که تعمیر و بازیابی قطعات باید یک نظم کاری داشته باشد. تعمیرکردن برخی از بخشها هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. برخی از قطعات ممکن است به سختی پیدا شوند و همین مسئله پروژه شما را به تعویق بیاندازد.
پیش از خرید باید تمام قطعات را مشخص کرده و ترجیحا پیدا کنید چراکه فرایند خرید خود زمانبر محسوب میشود. از طرف دیگر بازسازی خود نیازمند صرف زمان بسیار است. بازکردن موتور، تمیزکاری آن، تعویض قطعات فرسوده، مونتاژ دوباره اجزا و کالیبراسیون دقیق فرایندی خواهد بود که ممکن است بیش از ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته باشد.
پیشتر هم گفتیم که ممکن است برخی قطعات از وضعیت ایدهآل دور باشند و شما را به تعمیرات اضافه وا دارند. پس سوال مهم این خواهد بود که آیا بازسازی و انجام این پروژه ارزش صرف زمان و هزینهاش را دارد یا نه؟
یافتن قطعات تا چه حد دشوار است؟
شورولت کوروت LS6 مدل ۱۹۷۱ یکی از خاصترین و ارزشمندترین مدلهای کلاسیک محسوب میشود اما اگر تلاش کنید یکی از آنها را بازسازی کنید، تنها باید آرزوی یافتن قطعات آن را در سر بپرورانید؛ چراکه تنها ۱۸۸ عدد از آن تولید شده است. حتی بازسازی خودروهای محبوبتر با تیراژ بالاتر هم ممکن است چالش برانگیز باشد. یافتن قطعات و تهیه آنها بهتنهایی فرایندی زمانبر است. اگر هم قطعات قدیمی را پیدا کنید احتمالا مجبور به استفاده محصولات سفارشی خواهید شد که درکنار صرف زمان، هزینه بالایی را هم میطلبند.
ابزار انجام این کار چیست؟
اگر میخواهید بازسازی یک کلاسیک را شروع کنید باید مجموعه ابزار گسترده و نسبتا کاملی داشته باشید که شامل انواع آچار جغجغهای، پیچگوشتی، انبر، آچار، سنگ و… شود. هر چه لوازم شما بیشتر و دقیقتر باشند، کار راحتتری را در پیش خواهید داشت.
- کمپرسور هوا: این دستگاه منبع قدرت بسیاری از دستگاهها و ابزارهای کارگاه بازسازی خودرو مانند دستگاه سنگزنی رومیزی، آچاز ضربه و اسپریهای رنگ است.
- دستگاه سنگزنی: این دستگاه فلز را برش و صیقل میدهد و درصورت لزوم پلیسهها را میزداید. راههای دیگری هم برای انجام این کارها هست اما سنگ بهترین گزینه آن است.
- آچار ضربهای: دشمن اصلی پیچهای سفت است و یکی از ارکان اصلی هر کارگاه خودرو به شمار میرود.
- دستگاه جوش: ممکن است بازسازی شما نیازمند جوش نباشد اما حضور یک دستگاه جوش کوچک هم در مواقع لزوم به انجام سریعتر پروژه خیلی کمک میکند.
- دستگاه پرداخت سطح: این دستگاه زنگزدگی روی سطوح فلزی و رنگ را بهراحتی پاک میکند.
- بالابر موتور: اگر خودروی شما نیازمند خارجکردن موتور باشد زندگی بدون این دستگاه برایتان دشوار خواهد بود.
- لیفت هیدرولیک: هر کسی به این بالابرها دسترسی ندارد اما این دستگاه توانایی زیادی در راحتتر کردن پروژه بازسازی دارد. یک جک میتواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.
تغییرات در برنامهریزی
پس از آنکه به زمان موردنیاز برای تکمیل و راهبرد یک پروژه بازسازی فکر کردید، باید تعداد ساعاتی را که هر هفته میتوانید به این کار اختصاص دهید بررسی کنید. آخرهفتهها کافی است؟ چند ساعت در شبانهروز باید به کار بازسازی مشغول شوید؟ چقدر زمان برای رسیدگی به امور زندگی شخصی و خانوادگی خود خواهید داشت؟ زندگی اجتماعی شما چطور؟ در انجام این محاسبه کاملا واقعگرا باشید چراکه پا پسکشیدن در میانه راه بهدلیل برنامهریزی ندارند برایتان هزینهبر خواهد بود. اگر حامیانتان در میانه راه خسته شوند چه خواهد شد؟
اگر انجام یک پروژه بازسازی ۱۰۰۰ ساعت کار انسانی را طلب کند و شما بتوانید ۲۰ ساعت را در اختیار این پروژه قرار دهید، احتمالا در حالت تئوری ۵۰ هفته مشغول این کار باشید؛ یعنی تقریبا یک سال! اگر همکاری هم در این پروژه داشته باشید، میتوانید روی شش ماه حساب باز کنید. در نظر داشته باشید که هیچ راه دررویی برای فرار از زمانبندی وجود ندارد و هرگاه کار نکنید باید بعدا آن را جبران کنید.
چرا اصلا باید خودرویی را بازسازی کرد؟
اصل مطلب آن که بازسازی خودرو، عملیاتی وقتگیر محسوب میشود که نیازمند تخصص و کار زیاد است. در میان انجام یک پروژه بازسازی اشتباه خواهید کرد و باید آن را جبران کنید. به سرتان ضربه وارد میشود و دستتان را میبرید. به پیچهایی میرسید که شل نمیشوند و تا زمانی که یک مانع را رفع نکنید، کار جلو نخواهد رفت.
جزئیات انجام این پروژهها بهنظر بیپایان میرسند و گاه روش مونتاژ قطعه بازشده را فراموش میکنید. گاه آنقدر از این کار خسته خواهید شد که حتی نمیخواهید به پروژه خود نگاه کنید. اما و اما، اگر پشتکار کافی داشته باشید و در راه انجام بازسازی خود صبر و تلاش کافی پیشه کنید، نهایتا به یکی از لذتبخشترین دستاوردهای عمرتان دست خواهید یافت که تاکنون تجربه کردهاید.
سخن پایانی
نهایتا توجه داشته باشید که هرگز در این راه خود را از کمکگرفتن از دیگران منع نکنید. هیچکاری صرفا بهتنهایی پیش نمیرود و خواهوناخواه برای بازسازی یک خودروی کلاسیک هم باید به انسانهای دیگر روی بیاورید. یک همکار مصمم میتواند عاملی مهم در اتمام موفق پروژه بازسازی خودرو باشد. اگر به این زمینه علاقه دارید، توصیه میکنم مستند ریچارد هموند با نام «Richard Hammond’s Workshop» را تماشا کنید. اگر شما هم در زمینه بازسازی خودرو تجربهای دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال در میان بگذارید.
TRD PRO
۱۷ مرداد ۱۴۰۲یکی از لذت بخش ترین کارای دنیاست ؛ اگه نگیم لذت بخش ترین اونم برای یه ماشین باز .
اما متاسفانه قیمت های عجیب بعضی قطعات و سرویس ها و مشکل تو پیدا کردن قطعه خوب و اصالت خودرو و مدارک بعضا دست خیلیا رو میبنده و عملا غیر ممکن میشه .
من خودم اتفاقا چند روز پیش تو سایتای معروف دنبال لندکروز کالسکه ای 2F یا مدل FJ62 بودم بین سالای ۸۰ تا ۹۰ میلادی یا حتی تویوتا سلیکا که عشق خالصه . به معنی واقعی عاشق اینام و تو محله ما کالسکه ای و FJ62 هست اتفاقا که هر بار چند دقه فقط نگاشون میکنم .
اما نداشتن زمان و پول کافی و هزینه های سرسام آور و عجیب و غریب چه برای خرید حتی یه خودروی قدیمی و ازون بدتر قطعاتش فعلا این آرزو رو دور کرده . از طرفی اصالت قطعات و مدارک خودرو و سایر موارد کار رو سخت یا حتی غیرممکن میکنه برام .
حتی حاضرم ۲ سال براش وقت بزارم .
انشالله که دوستانی که عاشق این کارن بتونن به عشقشون برسن ❤️
NAVID۰۰۹۸
۱۸ مرداد ۱۴۰۲بازسازی ماشین اینایی که میگما میخواد :
دلِخوش
مکان مناسب
پول
صبر
ایمان
تقوا
عمل صالح !
Auto_agreen
۱۹ مرداد ۱۴۰۲بیا کوردستان هر چقدر بخوای toyota f2هست ارزونم هست
مریم
۱۹ شهریور ۱۴۰۲کردستان! نه کوردستان!!! مثل هموطنان اصالتا ترک! نه تورک!!! ، مثل اهواز نه احواز!!! مثل خرمشهر نه محمره!!!…
مثل خلیج پارس نه خلیج یا خلیج تازی!!!…
اگر واسه خودتون کورد هستید برای حفظ تمامیت ارضی ایران ، برای ایرانیان باشرف ، کرد تشریف دارید جناب ، نه کورد!!!!.
OM.01
۱۷ مرداد ۱۴۰۲به شخصه از بازسازی فابریک زیاد خوشم نمیاد البته و تنها دلیلش اینکه دوست دارم ماشینو برونم و نه بزارمش تو گاراژ. البته ماشین به صورت فابریک بازسازی بشه با قطعات نو، میشه روندش روزانه ولی کماکان فابریک بازسازی شده و ارتقای شاسی تعلیق ترمز ایمنی موتوری عایق بندی امکانات و… روش صورت نگرفته.
ولی دنیای بازسازی خودروهای کلاسیک چه به صورت فابریک چه به صورت رستوماد رو خیلی دوست دارم. نمیدونم چی شد به این دنیا علاقه مند شدم فکر کنم بیش از 2سالو نیمه که تخصصی تو یوتویب و اینستاگرام دنبال میکنم.
البته جدا از رستوماد ها باید بگم هات راد ها استریت راد ها و کاستوم ها هم هستن و اونا بیشتر از رستوماد دوست دارم. پروتورینگ هم در نوع خودش جذاب و باحاله اما نسبت به سبک های دیگه وحشتناک گرونتره.
R@min
۱۷ مرداد ۱۴۰۲پرو تورینگ فقط پول حروم کردن و اضافه کاریه. بنظرم رستوماد حد وسطه نه مثل بازسازی کُمِیت ماشین لنگ می زنه نه مثل پرو تورینگ دیگه اضافه کاری بیهوده داره. یه چیزی بین مدرنیته و سنت می مونه.
JDM سابق
۱۷ مرداد ۱۴۰۲بازسازی تو ایران از لحاظ موتور گیربکس مشکلی نداره
تزیینات داخلی و قطعات بدنه اس که پدر آدمو درمیاره مخصوصا اگر ماشین تکی باشه
SadjadArt
۱۷ مرداد ۱۴۰۲دوسال توی این کار بودم و واقعیت این کار با تصورات عموم مردم متفاوته
توی متن به خوبی اشاره شده بود به دردسرای این کار
باید بگم که بارها تجربه آسیب فیزیکی داشتم توی این کار
تا زمانی که عمیقا عاشق این کار نباشید و از نظر فیزیکی و ذهنی تواناییشو نداشته باشید حتی یک ساعتم توی این کار دووم نمیارید.
خیلی از قطعات و ابزارها رو خودتون باید بسازید چون بشدت گرونن.
لیفتر خودرو که وحشتناک گرونه، باید ماشین رو بدید بالا با جک، خرک کنید و زیر ماشین گاها با سنگ فرز یا شعله آتیش و کاردک کار کنید.
خلاصه امر اینه که باید صبر ایوب داشته باشید و مهارت زیاد به علاوه شانس! چون کار یه بار میشه، کافیه گیربکس یه ماشین مثل بلیزر بیفته روی بدنتون یا سنگ فرز در بره به فنا برید.
مهدی
۱۸ مرداد ۱۴۰۲برای بازسازی از نظر من مهم نیست که ماشین وضعیت ضعیف داشته باشه یا متوسط یا خوب فقط مهم این هست که تاحالا دست نخورده باشه! اگر دریایی از پوسیدگی داشته باشه به مراتب بهتر از اینه که یکبار صافکاری شده باشه چون خرابکاری های قبلی کار رو به مراتب سخت تر و پیچیده تر میکنه! مصیبت ترین قسمت صافکاری هست چون بیشتر استادکارایی که به خودروهای قدیمی دست میزنن تریاکی و بنگی هستن. باید از صبح بری بیدارشون کنی و خرما و کشمش واسشون بگیری دو ساعت هم تو افق خیره بشن و سیگار بکشن تا چشماشون باز بشه و بعد از ده دقیقه کار رو خودرو خسته میشن و اون روز واسشون تمام میشه. بعد از صافکاری پرچالش ترین قسمت نقاشی هست. میشه گفت هر ماشینی که بازسازی میکنم ۹۵ درصد زمان صرف صافکاری و نقاشی میشه و هیچکدوم زیر ۲ سال انجام نمیشه! جذابترین قسمت هم خرید لوازم تزیینی هست . واسه الدزمبیلی که تو عکس پروفایل هست و تو ایران نایابه چندین ماه دنبال خرید لوازم تزیینی بودم و تونستم از اوراقی های آریزونا خرید کنم و وقتی رسید دستم قطعات پر از خاک بود و طرف آمریکایی حتی یه کهنه به قطعات نکشیده بود و تونستم خاک آریزونا رو واسه تیمم تو یه قوطی جمع کنم. بیخودترین قسمت بازسازی هم جمع کردن همون موتور گیربکس هست
علی
۲۰ مرداد ۱۴۰۲برنامه car sos هم برای علاقه مندان توصیه میشود