آموزش

رول کیج خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

احتمالاً هنگام مطالعه مقالات مجله پدال با عبارت رول کیج خودرو روبرو شده‌اید اما آیا می‌دانید این سیستم چه وظیفه‌ای دارد؟


رول کیج یک فریم مستحکم با مهندسی ویژه در بخش کابین وسیله نقلیه است که از سرنشینان در زمان تصادف و به ویژه چپ شدن خودرو حفاظت می‌کند. تصور کنید با یک خودروی مسابقه‌ای در حال تخت گاز هستید و پیچ‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارید. اگرچه لذتی که رانندگی در چنین شرایطی به دست می‌آید وصف‌ناپذیر است اما گاهی اوقات فاصله ناچیزی بین رانندگی پرهیجان و تصادفی وحشتناک وجود دارد. اینجاست که قهرمان ایمنی خودروهای مسابقه‌ای یعنی رول کیج وارد میدان می‌شود.

همچنین بخوانید: چرا بعضی تجهیزات خودروهای مسابقه‌ای در مدل‌های جاده‌ای ممنوع هستند؟

رول کیج خودرو در نگاه اول شاید شبیه یک ویژگی اضافی و عجیب در خودرو به نظر برسد چراکه ترکیبی پیچیده از میله‌ها و لوله‌های فولادی است که در کابین کشیده شده‌اند و ساختاری متمایز را ایجاد کرده‌اند؛ اما اجازه ندهید ظاهر این سیستم ایمنی شما را دچار اشتباه کنید چراکه وظیفه‌ای حیاتی دارد و می‌تواند جان سرنشینان را در یک حادثه وحشتناک نجات دهد. رول کیج خودرو بسته به نوع کاربری طراحی‌های گوناگونی دارد و رشته‌های گوناگون موتور اسپرت قوانین متفاوتی برای نصب رول کیج در خودروهای مسابقه‌ای وضع کرده‌اند.

باید دانست رول کیج به استحکام شاسی کمک می‌کند. نمونه‌های مسابقه‌ای رول کیج معمولاً به‌صورت پیچ و مهره‌ای یا جوشکاری شده تولید می‌شوند و نمونه‌های پیچی ارزان‌تر هستند و راحت‌تر روی خودرو نصب می‌شوند اما انواعی که به خودرو جوش می‌شوند قوی‌تر و پایدارتر هستند. در برخی خودروها رول بار هم به کار رفته که میله‌ای تکی در پشت سر راننده است و باعث حفاظت از او در برابر چپ کردن می‌شود. البته در برخی خودروهای روباز و مدرن شاهد استفاده از فریم شیشه جلوی مستحکمی هستیم که نقش رول بار را ایفا می‌کند. همچنین در برخی خودروها میله‌های مستحکمی پشت صندلی‌ها نصب می‌شود که آن‌ها نیز در زمان چپ کردن خودرو از سرنشینان محافظت می‌کنند.

شاید با خود فکر کنید چرا اصلاً رول کیج باید روی خودرو نصب شود چراکه قرار نیست در مسابقات شرکت کنید اما اهمیت رول کیج فراتر از این‌هاست چراکه نقش اصلی آن حفاظت زیاد در زمان تصادفات است. در زمان چپ کردن خودرو و یا تصادف با سرعت بالا، این قفس مستحکم به عنوان مانعی قدرتمند عمل کرده و از فروپاشی ساختار خودرو به ویژه سقف جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر رول کیج استحکام پیچشی خودرو را نیز بهبود می‌بخشد که این موضوع تأثیر مثبتی روی هندلینگ و تکان‌های بدنه در سرعت‌های بالا دارد. با اینکه رول کیج اکثراً در خودروهای مسابقه‌ای نصب می‌شود اما در برخی وسایل نقلیه پرفورمنس و آفرود هم دیده شده است. با اینکه استفاده از رول کیج های مسابقه‌ای در خودروهای معمولی ممنوع است اما برخی نمونه‌های مجاز آن نیز تولید شده اما باید در زمان نصب مشکلاتی همچون محدودیت فضای کابین، راحتی کمتر داخل خودرو و… را نیز در نظر گرفت.

خودروی مرسدس بنز R129 که سال ۱۹۸۹ معرفی شد مفهوم جدیدی از محافظت در زمان چپ شدن را به نمایش گذاشت. این خودرو از میله‌های محافظتی بازشویی سود می‌برد که معمولاً در داخل بدنه پنهان بودند اما زمانی که حسگرها چپ شدن خودرو را تشخیص می‌دادند این میله‌ها سریعاً باز شده و مانع آسیب دیدن ساختار خودرو و سرنشینان می‌شدند. از جمله خودروهای مجهز به سیستم حفاظت چپ کردن بازشو می‌توان به پژو ۳۰۷ CC، ولوو C70، مرسدس بنز SL500 و لامبورگینی رونتون رودستر اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا