اگر به کمربند ایمنی خودرو دقت کنید، دکمه کوچکی را میبینید که روی آن وجود دارد. جدیدترین مقاله پدال به بررسی نقش این دکمه اختصاص خواهد داشت.
وقتی به عنوان راننده یا سرنشین سوار خودرو میشوید شاهد تجهیزات، دکمهها و سوئیچهای متنوعی خواهید بود. برخی از آنها کاملاً برای شما آشنا هستند چراکه همواره از آنها استفاده میکنید. بخشهایی همچون قفل درها، غربیلک فرمان، ترمز دستی و… برای اکثر افراد کاملاً شناخته شده هستند اما بسیاری از بخشهای کابین نیز با اینکه در مقابل چشم قرار دارند اما شاید کاربرد آنها برای بعضی عزیزان مشخص نشده باشد. برای مثال، بسته به نوع و مدل خودرو، شاید صندلی راننده دارای دکمههای اضافی در کنار خود برای تنظیمات مختلف باشد. اگر خودرو به صندلی برقی مجهز شده باشد شاید بتوانید گودی، ارتفاع و حتی میزان نرمی و سفتی بالشتکهای جانبی را تنظیم کنید. مثال برجسته دیگر به کنسول مرکزی داشبورد خودرو مربوط میشود که دارای کنترلهای مختلف برای سیستم تهویه مطبوع است که یکی از آنها دکمه چرخش هواست. قبلاً در پدال مقاله جالبی درباره دکمه چرخش هوا منتشر کردهایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
همچنین بخوانید:
حتی بخش سادهای از یک خودرو همچون کمربند ایمنی نیز دارای بخشهایی است که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. کمربند ایمنی خودرو دارای گیره و قفل سگک مخصوصی است که شما با هر بار ورود به کابین آن را کشیده و در محل مخصوص خود قفل میکنید؛ اما در اکثر خودروهای مدرن یک دکمه کوچک اضافی روی خود کمربند وجود دارد که شاید اکثر شما عزیزان به آن دقت نکرده باشید ولی وجود این دکمه روی آسایش و رفاه شما در کابین وسیله نقلیه مؤثر است.
این دکمه تخت که با نام رسمی دکمه توقف گیره سگک کمربند ایمنی شناخته میشود در اکثر خودروهای امروزی وجود دارد. البته دکمه موردبحث با نامهای دیگری همچون دکمه توقف کمربند، دکمه نگهدارنده، دکمه توقف گیره سگک و… نیز شناخته میشود و عملکردش نیز دقیقاً از نامش پیداست. این دکمه پلاستیکی مانع عبور گیره سگک کمربند ایمنی خودرو میشود تا راننده و سرنشین به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. بدون وجود این دکمه گیره سگک سر خواهد خورد و شاید به کف خودرو بیفتد که در این حالت سرنشینان به سختی خواهند توانست گیره را یافته و وارد قفل سگک کنند.
جالب اینکه دکمه یاد شده در برخی فروشگاههای اینترنتی وجود دارد و میتوان آن را خریداری کرد. با اینکه اکثر خودروهای مدرن دارای چنین مکانیسمی برای جلوگیری از لغزش گیره سگک و افتادن آن به کف کابین هستند اما در برخی خودروها خبری از دکمه توقف گیره سگک نیست و بجای آن امکان دارد کمربند به گونهای دوخته شود که از خودش به عنوان متوقف کننده استفاده نماید و نیازی به دکمه پلاستیکی نباشد. در برخی موارد هم بجای دکمه یک قطعه پلاستیکی دیگر وجود دارد که در عرض کمربند ایمنی خودرو قرار گرفته و همانند بند ساعت، گیره را در جای خود نگه میدارد.
سجاد موسوی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چرا همه انقدر غلط املائی دارن، چرا انقدر همه بیسوادن، هیچکس نمیتونه یه جمله بندیِ ساده بکنه😑
باب
۱۵ بهمن ۱۴۰۳آقای با سواد پایان هر جمله سوالی علامت سوال میزان نه ویرگول..
Amir
۱۵ بهمن ۱۴۰۳🤣
اصی
۱۶ بهمن ۱۴۰۳خب خدارو شکر این مشکلم برای مردم حل شد
کاووس
۱۶ بهمن ۱۴۰۳خودت هم اشتباه نوشتی .میزان نوشتی که منظورت میذارن هستش
جعفر
۱۹ بهمن ۱۴۰۳میزان🤣🤣🤣
نمیگم
۱۶ بهمن ۱۴۰۳سجاد موسوی یکم به مغزت فشار بیار که اونجا باید علامت سوال بذاری نه ویرگول
A.davodi
۱۸ بهمن ۱۴۰۳منظورت مکانیزم بود ؟مکانیسم
خالد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳جالبتر اینکه میگه ماشینهای مدل بالا در صورتیکه پراید مدل پایین هم داره.
ازون مهمتر سگک درب نوشابه رو باز میکنه و همچنین حلقه قفل درب رو اتاق پراید هم درب بازکن نوشابه و امثالهم هست.
ناشناس
۱۵ بهمن ۱۴۰۳من فکر کردم یه اپشن که تا حالا از کاربردش بی خبر بودیم مثلا زمان سبقت دکمه رو میزنی سرعت رو دو برابر میکنه
میکی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳عزیزم چرا باید همچین دکمه ای که سرعت رو دو برابر میکنه رو نصب کنن همچین جای چرتی؟ مغز داری؟
ناشناس
۱۵ بهمن ۱۴۰۳من فکر کردم یه اپشن که تا حالا از کاربردش بی خبر بودیم مثلا زمان سبقت دکمه رو میزنی سرعت رو دو برابر میکنه .این دکمه رو گذاشتن که چفت کمر بند نره پایین وهمیشه سردست راننده یا سرنشین باشه
مصطفی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دکمه رو گذاشتن تا دکمه شلوارمون پاره شد یدک داشته باشیم تمام
مصطفی بادامی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دکمه زیر رو کلیک کنید
حمید
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این دکمه قبلآ اسمش دکمه ناف بود، یعنی موقع بستن کمربند باید روی ناف تنظیم شود تا تعادل پراید حفظ شود و چپ نکند
علی خان
۱۵ بهمن ۱۴۰۳😂😂😂😂😂
علی خان
۱۵ بهمن ۱۴۰۳همچین گفتی کاربرد من فکر ده مدل کارایی داره
مثلاً از روغن ریزی جلوگیری میکنه یا ترمز اضطراری میگیره و غیره
۱
۱۷ بهمن ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
خسرو
۱۵ بهمن ۱۴۰۳درمورده یه دکمه .حوصله میخاد
علیرضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۳من فکر کردم میخواد بگه این دکمه به دوربین ها علائمی میدهند که راننده و سرنشین از کمربند استفاده کرده
حسین نادری
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ناز بشی
بی دین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دونستن کار دکمه ی روی کمربند چه مشکلی رو از بنده یا دیگری میتونه حل کنه ؟ بهتر نیست برای رفع یا کاهش درد از مردم و جامعه قلم زده بشه و مطلب و عنوان گذاشته بشه ؟
بخودمون بیاییم……..
بتوچه فضولی؟
۱۵ بهمن ۱۴۰۳مواظب باش یِ وقت ناسا ندزدتت.آی کیوووووو
masoomeh talkhabi
۱۶ بهمن ۱۴۰۳من فکرمیکردم این دکمه چنان مهمه که میکروفون جاسازکردن مثل جعبه سیاه!یایه دکمه ایه که بافشاردادنش ازتصادف درامانی!خلاصه فکرم هزارجارفت.خلاصه تااخرهمش گفتم آخه چرابدیدازاین دکمه بی خبرباشیم؟چرازودتر نگفتن؟تابه آخررسیدم خنده م گرفت.البته بازم مهمه که کمربندزیادی شل نشه ماپرت نشیم.بازم ممنونم .خوبه که آشناشدیم.ازهیچی بهتره
خالد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳شلی سفتی کمربند مربوط ب قطعه ای هست که تو ستون وسط یعنی همون قسمت ک کمربند از اتاق میاد بیرون. شبیه سیم جاروبرقی عمل میکنه
یعنی آروم بکشی کمربند بیرون میاد یهو بکشی گیر میکنه معادل ضربه ناگهانی ک بدن سریعا ب جلو پرت میشه
دیلان
۱۶ بهمن ۱۴۰۳یه سوال برام پیش آمده اینکه شرکت محترم ومحترمه ایران خودرووسایپا بخاطراین آبشن مهم چقدر به قیمت خودرو اضاف کردن لطفا کسی میدونه اطلاع بده
ahmad kazemi
۱۶ بهمن ۱۴۰۳من فکر کردم حتما میخواید بگید این دکمه را اگر فشار بدید نگه دارید صندلی از خودرو جدا میشه موقع خطر راننده به بیرون پرت میشه دیگه واقعا کمربند ایمنی بوده !
ابوالفضل
۱۸ بهمن ۱۴۰۳والا بدون دکمه هم تصادفات داریم باز دکمه سرعت هم بزارن .
مهندس
۱۹ بهمن ۱۴۰۳کاش از علت وجود کاربرد سگک هم مطلب بزارید؟؟
شهی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳من فکر کردم دکمه کاراییش پاک کردن خطای ماشین هست
ممدشونم
۲۶ بهمن ۱۴۰۳زنده باد ۱۳۵ کامنت