اگر به کمربند ایمنی خودرو دقت کنید، دکمه کوچکی را میبینید که روی آن وجود دارد. جدیدترین مقاله پدال به بررسی نقش این دکمه اختصاص خواهد داشت.
وقتی به عنوان راننده یا سرنشین سوار خودرو میشوید شاهد تجهیزات، دکمهها و سوئیچهای متنوعی خواهید بود. برخی از آنها کاملاً برای شما آشنا هستند چراکه همواره از آنها استفاده میکنید. بخشهایی همچون قفل درها، غربیلک فرمان، ترمز دستی و… برای اکثر افراد کاملاً شناخته شده هستند اما بسیاری از بخشهای کابین نیز با اینکه در مقابل چشم قرار دارند اما شاید کاربرد آنها برای بعضی عزیزان مشخص نشده باشد. برای مثال، بسته به نوع و مدل خودرو، شاید صندلی راننده دارای دکمههای اضافی در کنار خود برای تنظیمات مختلف باشد. اگر خودرو به صندلی برقی مجهز شده باشد شاید بتوانید گودی، ارتفاع و حتی میزان نرمی و سفتی بالشتکهای جانبی را تنظیم کنید. مثال برجسته دیگر به کنسول مرکزی داشبورد خودرو مربوط میشود که دارای کنترلهای مختلف برای سیستم تهویه مطبوع است که یکی از آنها دکمه چرخش هواست. قبلاً در پدال مقاله جالبی درباره دکمه چرخش هوا منتشر کردهایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
همچنین بخوانید:
حتی بخش سادهای از یک خودرو همچون کمربند ایمنی نیز دارای بخشهایی است که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. کمربند ایمنی خودرو دارای گیره و قفل سگک مخصوصی است که شما با هر بار ورود به کابین آن را کشیده و در محل مخصوص خود قفل میکنید؛ اما در اکثر خودروهای مدرن یک دکمه کوچک اضافی روی خود کمربند وجود دارد که شاید اکثر شما عزیزان به آن دقت نکرده باشید ولی وجود این دکمه روی آسایش و رفاه شما در کابین وسیله نقلیه مؤثر است.
این دکمه تخت که با نام رسمی دکمه توقف گیره سگک کمربند ایمنی شناخته میشود در اکثر خودروهای امروزی وجود دارد. البته دکمه موردبحث با نامهای دیگری همچون دکمه توقف کمربند، دکمه نگهدارنده، دکمه توقف گیره سگک و… نیز شناخته میشود و عملکردش نیز دقیقاً از نامش پیداست. این دکمه پلاستیکی مانع عبور گیره سگک کمربند ایمنی خودرو میشود تا راننده و سرنشین به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. بدون وجود این دکمه گیره سگک سر خواهد خورد و شاید به کف خودرو بیفتد که در این حالت سرنشینان به سختی خواهند توانست گیره را یافته و وارد قفل سگک کنند.
جالب اینکه دکمه یاد شده در برخی فروشگاههای اینترنتی وجود دارد و میتوان آن را خریداری کرد. با اینکه اکثر خودروهای مدرن دارای چنین مکانیسمی برای جلوگیری از لغزش گیره سگک و افتادن آن به کف کابین هستند اما در برخی خودروها خبری از دکمه توقف گیره سگک نیست و بجای آن امکان دارد کمربند به گونهای دوخته شود که از خودش به عنوان متوقف کننده استفاده نماید و نیازی به دکمه پلاستیکی نباشد. در برخی موارد هم بجای دکمه یک قطعه پلاستیکی دیگر وجود دارد که در عرض کمربند ایمنی خودرو قرار گرفته و همانند بند ساعت، گیره را در جای خود نگه میدارد.
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳این دکمه درواقع مثل دکمه ایجکت در هواپیمای جنگی عمل میکنه ، دوستان دقت کنن که بهیچ عنوان این دکمه رو فشار ندن
دانیال
۱۳ بهمن ۱۴۰۳متاسفانه من یه بار اشتباهی ایجکت کردم و خیلی ناگوار بود، لطفا دقت کنید
مونا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اون شاسی زیر صندلی مگه مال ایجکت نبود؟
داریوش
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خلاصه مقاله:
این دکمه مانع عبور گیره سگک کمربند میشود
داداش شاهین بازار ایده کساد شده؟
mmd@
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نمیدونستم دکمه اینجوریه کار میکنه
محمود بلیغیان
۱۳ بهمن ۱۴۰۳با تشکر ، بهتر است مطالب مربوط به کاربرد قطعات یا موارد دیگر را در همان ابتدا ذکر کنید و از تکرار مطالب اضافی خود داری نمائید تا خواننده مطلب سر در گم و کلافه نشود ، بهر حال ممنون از مطالب خوب شما .
محمود بلیغیان از اصفهان
الله وردی توپخاناچی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام ؛ آیا در خودروی مدرن و پیشرفته با فول آپشن پراید هم این دکمه وجود دارد من دقت نکردم لطفا” توضیح بدید چون پراید کلی کلید و کلی آپشن های پیچیده داره به سختی میشه سر در آورد از این آپشن های مخفی و به ظاهر ساده
فرهاد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نهههه.وای خدای من.چقدر جالب وعجیب.یه دکمه و اینهمه کار؟شانس بامن بود که این مطلب راخوندم