اگر به کمربند ایمنی خودرو دقت کنید، دکمه کوچکی را میبینید که روی آن وجود دارد. جدیدترین مقاله پدال به بررسی نقش این دکمه اختصاص خواهد داشت.
وقتی به عنوان راننده یا سرنشین سوار خودرو میشوید شاهد تجهیزات، دکمهها و سوئیچهای متنوعی خواهید بود. برخی از آنها کاملاً برای شما آشنا هستند چراکه همواره از آنها استفاده میکنید. بخشهایی همچون قفل درها، غربیلک فرمان، ترمز دستی و… برای اکثر افراد کاملاً شناخته شده هستند اما بسیاری از بخشهای کابین نیز با اینکه در مقابل چشم قرار دارند اما شاید کاربرد آنها برای بعضی عزیزان مشخص نشده باشد. برای مثال، بسته به نوع و مدل خودرو، شاید صندلی راننده دارای دکمههای اضافی در کنار خود برای تنظیمات مختلف باشد. اگر خودرو به صندلی برقی مجهز شده باشد شاید بتوانید گودی، ارتفاع و حتی میزان نرمی و سفتی بالشتکهای جانبی را تنظیم کنید. مثال برجسته دیگر به کنسول مرکزی داشبورد خودرو مربوط میشود که دارای کنترلهای مختلف برای سیستم تهویه مطبوع است که یکی از آنها دکمه چرخش هواست. قبلاً در پدال مقاله جالبی درباره دکمه چرخش هوا منتشر کردهایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
همچنین بخوانید:
حتی بخش سادهای از یک خودرو همچون کمربند ایمنی نیز دارای بخشهایی است که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. کمربند ایمنی خودرو دارای گیره و قفل سگک مخصوصی است که شما با هر بار ورود به کابین آن را کشیده و در محل مخصوص خود قفل میکنید؛ اما در اکثر خودروهای مدرن یک دکمه کوچک اضافی روی خود کمربند وجود دارد که شاید اکثر شما عزیزان به آن دقت نکرده باشید ولی وجود این دکمه روی آسایش و رفاه شما در کابین وسیله نقلیه مؤثر است.
این دکمه تخت که با نام رسمی دکمه توقف گیره سگک کمربند ایمنی شناخته میشود در اکثر خودروهای امروزی وجود دارد. البته دکمه موردبحث با نامهای دیگری همچون دکمه توقف کمربند، دکمه نگهدارنده، دکمه توقف گیره سگک و… نیز شناخته میشود و عملکردش نیز دقیقاً از نامش پیداست. این دکمه پلاستیکی مانع عبور گیره سگک کمربند ایمنی خودرو میشود تا راننده و سرنشین به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. بدون وجود این دکمه گیره سگک سر خواهد خورد و شاید به کف خودرو بیفتد که در این حالت سرنشینان به سختی خواهند توانست گیره را یافته و وارد قفل سگک کنند.
جالب اینکه دکمه یاد شده در برخی فروشگاههای اینترنتی وجود دارد و میتوان آن را خریداری کرد. با اینکه اکثر خودروهای مدرن دارای چنین مکانیسمی برای جلوگیری از لغزش گیره سگک و افتادن آن به کف کابین هستند اما در برخی خودروها خبری از دکمه توقف گیره سگک نیست و بجای آن امکان دارد کمربند به گونهای دوخته شود که از خودش به عنوان متوقف کننده استفاده نماید و نیازی به دکمه پلاستیکی نباشد. در برخی موارد هم بجای دکمه یک قطعه پلاستیکی دیگر وجود دارد که در عرض کمربند ایمنی خودرو قرار گرفته و همانند بند ساعت، گیره را در جای خود نگه میدارد.
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳این دکمه درواقع مثل دکمه ایجکت در هواپیمای جنگی عمل میکنه ، دوستان دقت کنن که بهیچ عنوان این دکمه رو فشار ندن
دانیال
۱۳ بهمن ۱۴۰۳متاسفانه من یه بار اشتباهی ایجکت کردم و خیلی ناگوار بود، لطفا دقت کنید
امید
۱۳ بهمن ۱۴۰۳عجب، ولی من که یه بار اشتباهی فشار دادم بازی ری استارت شد از اول اومد
مونا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اون شاسی زیر صندلی مگه مال ایجکت نبود؟
امیرعلی ساتیار
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خخخخخخخ
شمس
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نخند!
باد نده سنگین حرکت کنید!
King
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اگه اون رو فشار بدی همراه با صندلی ایجکت میشی
محمود
۱۴ بهمن ۱۴۰۳ای جان دردت به جون سازندش
شمس تبریزی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳من یه بار اشتباهی اون دکمه زدم ماشین درحال حرکت منوباصندلی پرت کرد بیرون
اصغر
۱۳ بهمن ۱۴۰۳علی آقا زیادی فیلمها و بازیهای جنگندهای نگاه کردی و توهم گرفتهات ، عزیز اینجا موضوع دکمه کمربند خودرو است نه شاستی ایجکت هواپیما… این دکمه در کمربند خودروها فقط اهرم قفل کمربند را در محلی نگهداشته که دسترسی به آن آسان باشد… تمان 🤔
Behnam
۱۳ بهمن ۱۴۰۳احتمالا شما از اون دسته آدمها هستید که جز فرار مغزها قرار میگیرن😎
عابر
۱۳ بهمن ۱۴۰۳منظورتون از تمان چیه؟ فکر کنم میخواستید بنویسید تُمبان؟ چون موقع ایجکت میشه از تمبان به جای چتر نجات و از لیوان جای دو استکان اسفاده کرد.
احمد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اون از اظهار فضل شما و اون هم از ادبیات نوشتاری شما..آخه اغضرآقا ، ابتدابه ساکن، تفاوت بین شاستی وشاسی وشستی رو باید فرابگیرید وبعد واردمباحث پندآموز بشین..کلمه *تمان* هم که اظهرالشمسه!!!! آخه شمادیگه چرا اغضرجان؟؟
سعید
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بابا این بنده خدا علی داره شوخی میکنه تو دیگه چقدر زود باوری اصغر
شی طان
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خدایا بابت خوشکلیم.سلامتیم.پولداریم.ملک خوب .رفیق خوب.مسافرتهای زیاد .ماشین خوب.خوش شانسی. بابت این همه لطف ممنونم ازت 😡🤬😡🤬
رضا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳شی طون کی بودی تو
Pari
۱۳ بهمن ۱۴۰۳😂😂😂😂😂ای ولا بابا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳همشون یه اکانتن
سید
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام، سلامت باشی شیطان واینهمه شکر
لاشو
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اگه ایران خودرو یا سایپا این کارایی مفید رو بدونند از فردا ۵۰میلیون میگذارند روی قیمت تولیدات شون
حسین محمدی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز این به ایران خودرو و سایپا تولید کننده نیستند و مونتاژ میکنن، این به شرکت های تولید کننده کمربند مربوط میشه، بنده تو یکی از این شرکت ها کار میکنم و این دکمه تو کمربند سال هاست که وجود داره میتونید برید ببینید، درضمن اون سگک نیست قلاب قفل کن بهش میگن
ناشناس
۱۶ بهمن ۱۴۰۳ای ای ای
بهروز
۱۳ بهمن ۱۴۰۳هاهاهاهاهاها خیلی بامزه بوددمتون گرم
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام درود به شما واغای که به این نکتهای هرچند کوچک ولی خیلی نیاز به توجه یا راهنمای کردن به دیگران است خیلی واجب است دلیلش الان میگم بارها شده راننده تو اتوبان در حال حرکت است سرعت بالای ۱۰۰تا اما متوجه پلیس از دور میشود از ترس جریمه سری دست میبرد قسمت کمربند اما سگک کمربند افتاده پاین وکم بند هم گیر دارد بالا نمیاد با کشیدن خود به پاین کنار صندلی حتی نگاهش به طرف پاین بر میگرداند که سگک باله بیارد حتی کمتر از ۳ ثانیه اما متاسفانه منجر به منحرف به راست بیشتر میشوند که با برخورد کوچکی تصادف زنجیرهای یا از مسیر به بیرون میرود وکمترین خطر با ترمز زود گرفتن با صورت به جلو میخورد وشکستن بینی و دندان وو اما اگر از شیشه جلو به بیرون پرت شود شیشه نصفه شکسته باشد یا ازای بدن یا سرقط میشود این صحنهها دیدم که گفتم بارها حتی شنیدم
از چنین کمک کردن که کوچک یاجدی نمیگیرند اما واقعا درس بزرگ وکمک بزرگتر کردند گوینده تشکر 🙏🙏🙏
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام درود به شما آقای که به این نکتهای هرچند کوچک ولی خیلی نیاز به توجه یا راهنمای کردن به دیگران است خیلی واجب است دلیلش الان میگم بارها شده راننده تو اتوبان در حال حرکت است سرعت بالای ۱۰۰تا اما متوجه پلیس از دور میشود از ترس جریمه سری دست میبرد قسمت کمربند اما سگک کمربند افتاده پاین وکمر بند هم گیر دارد بالا نمیاد با کشیدن خود به پاین کنار صندلی حتی نگاهش به طرف پاین بر میگرداند که سگک بالا بیارد زمان کمتر از ۳ ثانیه اما متاسفانه منجر به منحرف به راست بیشتر میشوند که با برخورد کوچکی تصادف زنجیرهای یا از مسیر به بیرون میرود وبا ترمز زود گرفتن با صورت به جلو میخورد و شکستن بینی و دندان وو اما اگر از شیشه جلو به بیرون پرت شود راننده یا سرنشین از شیشه نصفه شکسته یا ازای بدن یا سرخود از دست میدهند این صحنهها دیدم که گفتم بارها حتی شنیدم
از چنین تصادفی بعضی هموطن ها که کوچک میگیرند اما واقعا درس بزرگ و کمک بزرگتر کردند این نویسنده تشکر 🙏🙏🙏
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام درود به شما آقای که به این نکتهای هرچند کوچک ولی خیلی نیاز به توجه یا راهنمای کردن به دیگران است خیلی واجب است دلیلش بارها شده راننده تو مسیردر حال حرکت است سرعت بالای اما متوجه پلیس از دور میشود از ترس جریمه سری دست میبرد قسمت کمربند اما سگک کمربند افتاده پاین وکمر بند هم گیر دارد بالا نمیاد با کشیدن خود به پاین حتی نگاهش به طرف پاین بر میگرداند که سگک بالا بیارد زمان کمتر از ۳ ثانیه اما متاسفانه منجر به منحرف به راست بیشتر میشوند که با برخورد کوچکی تصادف زنجیرهای یا از مسیر به بیرون میرود وبا ترمز زود گرفتن با صورت به جلو میخورد اما اگر از شیشه جلو به بیرون پرت شود راننده یا سرنشین از شیشه نصفه شکسته یا ازای بدن یا سرخود از دست میدهند این صحنهها دیدم که گفتم بعضی هموطن ها که کوچک میگیرند اما واقعا درس بزرگ و کمک بزرگتر کردند این نویسنده تشکر 🙏🙏🙏
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳چه خبره اینجا
منم دیگه نشناختی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خبری نیست، یه سگک کمربند گم شده همینجا زیر صندلیاس شما هم بگرد شاید پیدا شد
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳دقیقا. دوستان اگر این دکمه رو بزنند با صندلی پرت میشن کف خیابون.
دقت کنید که اصلا شوخی نیست 😉
داریوش
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خلاصه مقاله:
این دکمه مانع عبور گیره سگک کمربند میشود
داداش شاهین بازار ایده کساد شده؟
شاهین
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام نه مطالب جالب و متفاوت کار میکنیم همه راضی باشن. قول میدم خیلیا کاربرد همینو نمیدونن.
خداداد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳البته این دکمه جلو گیری از غرق شدن در عمق بیشتر از 20سانت
خداداد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳ممنون از اطلاع رسانی به شدت مهم
۱۳ بهمن ۱۴۰۳آقا شاهین یه جور گفتی دکمه کوچکه برای چیه من ذوق کردم گفتم آپشن مخفی جدید تو ماشینم پیدا کردم یادم هم نبود نگهدارنده هست
یه بنده خدا
۱۴ بهمن ۱۴۰۳کلا بعضی دوستان شیرینن و جاشون تو قندونه،پروفسور تو که ایراد از طرح سوال دکمه کمربند میگیری اینجا چی میخوای برو دنبال ایجکت کردن خودت از ایران به اونور،داری حروم میشی مومن😅
mmd@
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نمیدونستم دکمه اینجوریه کار میکنه
محمود بلیغیان
۱۳ بهمن ۱۴۰۳با تشکر ، بهتر است مطالب مربوط به کاربرد قطعات یا موارد دیگر را در همان ابتدا ذکر کنید و از تکرار مطالب اضافی خود داری نمائید تا خواننده مطلب سر در گم و کلافه نشود ، بهر حال ممنون از مطالب خوب شما .
محمود بلیغیان از اصفهان
الله وردی توپخاناچی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام ؛ آیا در خودروی مدرن و پیشرفته با فول آپشن پراید هم این دکمه وجود دارد من دقت نکردم لطفا” توضیح بدید چون پراید کلی کلید و کلی آپشن های پیچیده داره به سختی میشه سر در آورد از این آپشن های مخفی و به ظاهر ساده
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام من پراید اسفند ۷۶ یاهمون ۷۷ دارم خیلی ماشین خوب هست کلی آپشن داره یه آپشن داره میشه صندلی رو تنظیم کرد به جون خودم اگه میدونید میشه صندلی های عقب رو خوابوند عین لندکروز داداچ
ماشین رو تقویت کردم بمولا با ۱۵ تومن پارس یه میلیاردی رو میگیره بمولا
فرهاد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نهههه.وای خدای من.چقدر جالب وعجیب.یه دکمه و اینهمه کار؟شانس بامن بود که این مطلب راخوندم
نوید
۱۳ بهمن ۱۴۰۳دیگه مزه بسه
کاربرد این دکمه جلوگیری میکند از ظاهر شدن ناف شکم هنگامی که پیراهنتون رفته بالا
نوید ام از شیراز
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نه درست نگفتی حالا ببین ایران از چه زمانی به فکر ازبک بوده که به جای آن از این دکمه استفاده کرده که اگر خدای نکرده به جایی زدی اون میله اهرم تنظیم فرمان تنهایی نره داخل شکم حالا فهمیدی هیچ کشوری به پای ایران نمیرسه ،به چیز های خوب فکر کن -تا جلسه بعد خدا یار و دکمه نگهدارتان باشه
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خدا رو شکر میکنم که ماشینم این آپشن کاربردی و حساس رو داره در صورتی هواپیمای شخصیم از این پیشرفت و تکنولوژی بی بهره هست
مجی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام من پراید فول ابشن دارم این دکمه برای زمانی هست که کنترل خودرو بصورت اتومات در اختیار ماشین قرار میگیره
مصطفی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳امریکا ، المان ، فرانسه چه خودروهایی می سازند اینا اپشن شان دکمه پلاستیکی روی کمربنده .
مصطفی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳امریکا و المان خودرو تسلا می سازند بدون راننده اینا اپشن شان دکمه پلاستیکی روی کمربنده .
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳همه اینو میدونن فکر کردم ازیک اختراع مهم میخوای توضیح بدی
رضا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳من کاربرد دکمه رو خودم میدونستم فقط کاربرد اون سگکی که کنارش هست و نمی دونم که هر چی خوندم راجع به اون چیزی نگفتید. 😁
محمد
۱۳ بهمن ۱۴۰۳چقدر آموزنده بود کشتیمون با این همه علم
Ham
۱۳ بهمن ۱۴۰۳آلمان ژاپن نفهمند که در خرید امتیاز این مورد به بازارهای جهانی خودرو دچار تلاطم نشه .دنیا متحیر از پراید اگر این دگمه را هم بفهمد واویلا لیلی
حشمت
۱۳ بهمن ۱۴۰۳مشتبا قطش کو 🙋♂️
سهراب علیزاده
۱۴ بهمن ۱۴۰۳من فکر میکردم این دکمه زاپاس واسه سرنشینه اگه دکمه شلوارافتاد مشکل حل بشه
پژمان
۱۳ بهمن ۱۴۰۳چیزی درمن،روشن شد….
محمد رضا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳یه پیکان ۸۳ دارم شرف داره به این بنجلای ایران خودروسایپا
بخدااگه همین پیکان آپشنش رودرست میکردن یه ایربک وکولروسوختش روکمترمیکردن بهتراز این ماشینای ایرانخودرووسایپاست بهتربگم کشتارگاه
میرم
۱۳ بهمن ۱۴۰۳درسته من به تنهایی ده لایک بهت دادم. هر کی خواست میتونه با یک بار لایک ده تا لایک بزاره.
لوک خوش شانس
۱۳ بهمن ۱۴۰۳خدایا شکرت 🥲 کمربند ایمنی پراید منم دکمه داره، یعنی ماشین منم امروزیه….
سینا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳برای کسانی که اتوموبیلشان این تکمه راندارد،احتیاجی به خریدآن نیست.فقط کافیه ازیک تکمه لباس معمولی وهمرنگ کمربنداستفاده کرده ودرجای لازم بدوزیم.البته با کمک انگشدانه!
حسین
۱۳ بهمن ۱۴۰۳طبق قانون نیروی هوایی هر کسی این دکمه رو بزنه وایجکت کنه دوباره حق رانندگی نداره .برید بپرسید .الان من زدم ایجکت شد الان نمی تونم پشت فرمون ببینم.
Lux_autopart
۱۳ بهمن ۱۴۰۳کلیه لوازم داخل اتاق اتومبیل موجود میباشد
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳سلام
خودرو تارا این دکمه را ندارد و معضل بزرگی است
تارا سوارها میدونند چی میگم
فابل توجه کسایی که به تمسخر میگیرند
آروین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳باسلام حواسمون باشه زیادی ازاین دکمه نگیم که این دگمه آخرش میشود یه آبشن خیلی گرانبها
Faezad
۱۴ بهمن ۱۴۰۳برای توضیح دکمه توقف کمربند ایمنی لازم نبود یه تومار بنویسی،خیلی راحت بگو برای فلان کار گذاشتن،خداییش خودت خسته ات نمیشه این همه تایپ کردی
سعید
۱۴ بهمن ۱۴۰۳تورو خدا رو اعصاب مون نباشید این دکمه رو که به مادر بزرگمونم بگیم میدونه چیه تو این گرونی بدبختی مردم نیاید از تخم مرغ کوه بسازید ماشین ایرانی رو هیچ کشوری مجانی هم نمیخره با ییییی بای
،نیما
۱۴ بهمن ۱۴۰۳دنیا داره آدم میفرسته تو فضا اونا دارند ماشین هوایی تولید میکنن اون وقت شما خوشحال هستید که چرا روی کمربند دکمه داره ! اون راننده ای که میخاد از ترس پلیس کمربند ببنده کلا فاتحه اش خونده است خدا تک تک تون را شفا بده /راستی کسی میدونه چرا کمربندی که روی شلوارت میبندی چنتا سوراخ داره؟ و اصلا چرا سوراخ داره ؟ حتما برید تحقیق کنید این مطلب بسیار مهم را
علیرضا
۱۴ بهمن ۱۴۰۳بعید میدونم در دنیا ملتی رو پیدا کنید که با وجود فشار های روحی و روانی و اقتصادی و…. بتونن یک دکمه رو دست مایه طنز قرار بدهند و در وصفش کلی مطلب بنویسند.درود بر شما
شاهرخ
۱۴ بهمن ۱۴۰۳ماشالا به این نویسنده خلاق که اینهمه انشاء درباره یه دکمه که اونهم هر کسی با یه نگاه ساده متوجه میشه واسه چیه نوشته ، لطفا هم زمان خودتون و هم زمان خواننده رو با ارزش تلقی کنید و اگر اطلاعی کاربردی در رابطه با نکات فنی دارید بنویسید اونهم مختصر و مفید ، در عصری که کشورهای پیشرفته بچه های دبستانیشون رو واسه اردو به دیدن کارخانه های رباتیک و مراکز تکنولوژی مدرن میبرن ما هم باید بشینیم در باره دکمه کمربند بخونیم ، باور کنید من تا آخر مطلب منتظر ارائه یه کاربرد جدید و بدرد بخور بودم .
سید مهدی اخلاقی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سایپا و ایران خودرو از این پس :
آپشن دکمه نگهدارنده بند کمربند ایمنی