اگر به کمربند ایمنی خودرو دقت کنید، دکمه کوچکی را میبینید که روی آن وجود دارد. جدیدترین مقاله پدال به بررسی نقش این دکمه اختصاص خواهد داشت.
وقتی به عنوان راننده یا سرنشین سوار خودرو میشوید شاهد تجهیزات، دکمهها و سوئیچهای متنوعی خواهید بود. برخی از آنها کاملاً برای شما آشنا هستند چراکه همواره از آنها استفاده میکنید. بخشهایی همچون قفل درها، غربیلک فرمان، ترمز دستی و… برای اکثر افراد کاملاً شناخته شده هستند اما بسیاری از بخشهای کابین نیز با اینکه در مقابل چشم قرار دارند اما شاید کاربرد آنها برای بعضی عزیزان مشخص نشده باشد. برای مثال، بسته به نوع و مدل خودرو، شاید صندلی راننده دارای دکمههای اضافی در کنار خود برای تنظیمات مختلف باشد. اگر خودرو به صندلی برقی مجهز شده باشد شاید بتوانید گودی، ارتفاع و حتی میزان نرمی و سفتی بالشتکهای جانبی را تنظیم کنید. مثال برجسته دیگر به کنسول مرکزی داشبورد خودرو مربوط میشود که دارای کنترلهای مختلف برای سیستم تهویه مطبوع است که یکی از آنها دکمه چرخش هواست. قبلاً در پدال مقاله جالبی درباره دکمه چرخش هوا منتشر کردهایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
همچنین بخوانید:
حتی بخش سادهای از یک خودرو همچون کمربند ایمنی نیز دارای بخشهایی است که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. کمربند ایمنی خودرو دارای گیره و قفل سگک مخصوصی است که شما با هر بار ورود به کابین آن را کشیده و در محل مخصوص خود قفل میکنید؛ اما در اکثر خودروهای مدرن یک دکمه کوچک اضافی روی خود کمربند وجود دارد که شاید اکثر شما عزیزان به آن دقت نکرده باشید ولی وجود این دکمه روی آسایش و رفاه شما در کابین وسیله نقلیه مؤثر است.
این دکمه تخت که با نام رسمی دکمه توقف گیره سگک کمربند ایمنی شناخته میشود در اکثر خودروهای امروزی وجود دارد. البته دکمه موردبحث با نامهای دیگری همچون دکمه توقف کمربند، دکمه نگهدارنده، دکمه توقف گیره سگک و… نیز شناخته میشود و عملکردش نیز دقیقاً از نامش پیداست. این دکمه پلاستیکی مانع عبور گیره سگک کمربند ایمنی خودرو میشود تا راننده و سرنشین به راحتی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. بدون وجود این دکمه گیره سگک سر خواهد خورد و شاید به کف خودرو بیفتد که در این حالت سرنشینان به سختی خواهند توانست گیره را یافته و وارد قفل سگک کنند.
جالب اینکه دکمه یاد شده در برخی فروشگاههای اینترنتی وجود دارد و میتوان آن را خریداری کرد. با اینکه اکثر خودروهای مدرن دارای چنین مکانیسمی برای جلوگیری از لغزش گیره سگک و افتادن آن به کف کابین هستند اما در برخی خودروها خبری از دکمه توقف گیره سگک نیست و بجای آن امکان دارد کمربند به گونهای دوخته شود که از خودش به عنوان متوقف کننده استفاده نماید و نیازی به دکمه پلاستیکی نباشد. در برخی موارد هم بجای دکمه یک قطعه پلاستیکی دیگر وجود دارد که در عرض کمربند ایمنی خودرو قرار گرفته و همانند بند ساعت، گیره را در جای خود نگه میدارد.
رهجو ی حقیقت
۱۴ بهمن ۱۴۰۳❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
. بنام خدای آرامبخش دلها .
باسلام و صبح بخیر .
آزادیِ مطلق مختص خداست .رهجویانِ حقیقت .
نیما
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چه ربطی به دکمه کمربندداشت؟
Muty
۱۵ بهمن ۱۴۰۳باید کامنتش را بزاره ؛ مزدش را بگیره
چیکارش داری...
ایرانی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳قشنگ ترین قسمت ایرانی ها قسمت اخرشه ♕نظر دادنشون وتمام꧁꧂
حسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳تنها قسمتی که موقع تصادف پراید میشه سالم یافت همین تکمه هست والا.کلا کمربند ایمنی در پراید یک چیز الکی هست وقتی با عابر پیاد تصادف میکنی جلو بندی پراید میشه انگار قوطی کبریت وای،بحالی که با موتور یا ماشین تصادف کنه باید همون کمربند سر نشین رو تو دهن راننده در اورد
ناشناس خسته
۱۵ بهمن ۱۴۰۳😐😐
مجتبي
۱۴ بهمن ۱۴۰۳آخه ماشینی که با یه تصادف کوچک مثه آش از هم وا میره ، کمربند انتحاری بزارید بهتره
محمد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خیلی هم خوب هستن ماشین های ابرانی
مسعودزینلی مقدم
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این دکمه مال اینه که ب شمامیگه این ماشین چندتصادف داشته خرچقدرصافکارومکانیک ماشین تصادفی روقشنگ جمع کنه وخریداروکارشناس گول بخوره ولی این دکمه گول نمیخوره ولقیه دکمه نشانگره تصادفی بودن ماشینه وهرچی لق ترباشه ینی بیشترازچن بارتصادف کرده
رامین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳با این توضیحات ک هیچ کسی خبر نداشت، الان که رو کردی باعث شد 100ت دیگه بره رو پراید نمیشد نگی حالا!!!
حسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سلام خیلی هم عالی بود نمیدونستم
آه آه آه خنده خنده خنده توی هوا پرنده آمده فصل خنده
محراب
۱۴ بهمن ۱۴۰۳اون دکمه رویه کمر بند فقط پایشو نگه میداره واست نمیزاره پایه کمربند بیوفته بره پایین نشستی داخل ماشین راحت بتونی کمرتو ببندی دیگه نیوفته بره تا ته
ماشین های ایرانی اونقدر امنیتشون بالاست که نمیخواد کمر بند ببندی
علی زارع
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سلام با این توضیح که دادیدندچند روز دیگر خودر کوئیک ار اس ج ایکس ال دکمه ای روانه ای بازار میشود که کارخانه بابت دکمه ۵۰ ملیون میزاره روش جیب مردما خالی میکنه
Amir.yari
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خخخخ بااین توضیحی ک دادیدازچندروزدیگه شرکت های سایپاوایران خودرو این دکمه رواپشن حساب میکنم برش میدارم یامبلغش واضاف میکنن
سعید
۱۴ بهمن ۱۴۰۳عجب خلاقیتی آبشن های داره ماشین دو روزه مات دکمه زیربغل مار بودم حتما لوله کشی نوشابه هم داره؟
بنده خدا
۱۴ بهمن ۱۴۰۳دیدگاه
مهراب
۱۴ بهمن ۱۴۰۳اووووه مای گاد 😅😅
رضا عشقی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سلام دوستان دقیقا مثل دکمه شلوارتون عمل میکنه اگر دکمه رو نبندید شلوارتون میوفته و تا دکمه شلوار رو نبندید زیپ شلوار به سختی بسته میشه ( امتحان کنید )
اگر دکمه کمربند هم نباشه به سختی میتونید کمر بند ماشین رو ببندید که بعد از تصادف مثل شلوارتون که میوفته شما هم از ماشین بیرون نیوفتید.
شیما
۱۴ بهمن ۱۴۰۳آبرو ریزی 😂😂
محمد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خسته نباشی با این تحقیق گسترده تنهایی تحقیق میکنی یا گروهی . مومن همه مشکلات و دغدغه هامون حل شده بود فقط همین یه مشکل مونده بود؟🤔🤔🫤
امیر
۱۴ بهمن ۱۴۰۳اون دکمه واسه ماشین های ایرانی جنبه ی فان داره
یا بهتر واسه ماشین های ایرانی نگیم کمر بند ایمنی بگیم طناب دار
محسن
۱۴ بهمن ۱۴۰۳دکمه روی کمربند خودرو یک آبشن محسوب می شود وبنا برداشتن یا نداشتن آن قیمت خودرو تغییر خواهد کرد
کیان
۱۴ بهمن ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣🤣🤣
ضماد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سلام.
اینقدر احتیاج به توضیح و تفسیر نبود، یعنی اینقدر مردم بیکارند که اینهمه را بخوانند؟ یک جمله نوشته میشد: “دکمه توقف گیره سگک” میباشد و خلاص.
مهدی
۱۴ بهمن ۱۴۰۳خودرو های ایرانی نیاز به کمربند ندارن دکمه اجکت بهتر موقع تصادف توی ماشین نباشی
اکبر
۱۴ بهمن ۱۴۰۳چه شاهکاری کردی برای این دکمه بی کاری ارزش اینقدر وقت خود ومردم را بگیرید
مریم
۱۴ بهمن ۱۴۰۳هزار خط نوشتی یه کلمه میگفتی گیر میکنه سگگ نمیزاره بیوفته گرچه من همه رو نخوندم ولی یکم بالا و پایین کردم
هموطن
۱۵ بهمن ۱۴۰۳سلام گل گفتی ۱۰ دقیقه توی این بی برقی وقت گذاشتم خوندم .اصل مطلب فقط خط آخرش بود.حیف گوشت کیلویی ۷۰۰ بخوریم و انرژیش اینطوری هدر بره.
فرهاد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳قبل انقلاب غیر از پیکان انواع خودروهای دیگر تولید میشد، مثل ژیان ، رنو ، هیلمند ، آریا ، شورلت ، حتی کادیلاک ، لندرور ، اتوبوس تی بی تی که صادر میشد به چین در مقابل لوازم التحریر و وؤو که داشتیم برند میشدیم از لحاظ خودرو ، ولی متاسفانه الان ببین چی شدیم. یاد پیکان جوانان به خیر با اون رنگ های شاد زیباش که مردان ترکیه ای را عاشق خود کرده بود
محمدرضا
۱۴ بهمن ۱۴۰۳الان خودرو سازها این رو جز آپشن حساب میکنن و به قطعه سازها سفارش بدون دکمه هم میدن مثل زه پلاستیکی بدنه و دستگیره و سینی زیر موتور و نمد کاپوت و صندوق و کلا هرچی بیاد کم میکنن بعد جز آپشن میزارن یا بعد خودت باید بری جداگانه بندازی . تا چند سال دیگه خودرو تحویل میدن ولی ۳۰ درصد قطعات رو خودت باید بری بیرون بخری رو خودرو سوار کنی . دقیقا الان یواش یواش داره اینجوری میشه
سگارو
۱۴ بهمن ۱۴۰۳وای وای چقد مهم و به درد بخور بود واقعاً
زندگیم دگرگون شد اصن
Amir
۱۴ بهمن ۱۴۰۳عجب!!!
یه پست میزارن انشاءمینویسن زیرش سه ساعت باید بخونی تا به جمله اصلی برسی🥱
محمد
۱۴ بهمن ۱۴۰۳آخه خداوکیلی روتون میشه بگین ماشین دیگه مثله قدیما بایدبااسب وقاتربریم جای توف بمیرم باسه این ملت…ابشن؟؟؟؟؟
مسعود
۱۴ بهمن ۱۴۰۳سلام. من زمانی متوجه این عملکرد دکمه نگهدارنده شدم که چند سال پیش این دکمه از روی کمربند ایمنی ماشینم کنده شد و پس از آن برای کشیدن کمربند با مشکل زیادی روبرو میشدم مخصوصازمانی که شما در حین رانندگی متوجه نبستن کمربند میشید و توجه به کف ماشین جهت پیدا کردن سگک کمربندباعثعدم توجه به جلو و در مواردی تصادف میشود، به حدی که مجبور شدم یه دکمه لباس بجای اون بدوزم به کمربند
نیما
۱۵ بهمن ۱۴۰۳از همه بیکار تر ما بودیم که نشستیم خوندیم متن رو
مصطفی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دکمه رو جای بدی گذاشتید تو عکس شده … معمولا خودروهای ایرانی از این دکمه برای خداحافظی با سرنشینان شون استفاده می کنند
سینا
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این عملکرد کوانتومی رو در یک جمله هم میتونستی بگی :))
Amin.ra
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دکمه اجکت هست به اعماق اسمان