یکی از قطعات مربوط به هر ماشین اسپویلر است که نقش مهمی در عبور بهینه جریان هوا از اطراف بدنه دارد. در این نوشتار میخواهیم به اسپویلر و کاربردهای آن بپردازیم.
بهبود راندمان و مصرف سوخت خودروها از قدیم جزو اهداف کلیدی خودروسازان بوده است و به همین خاطر روشهای گوناگونی را جهت دستیابی به این موضوع بکار گرفتهاند. مبحث آیرودینامیک خودرو در سالهای اخیر اهمیت فراوانی یافته و به همین خاطر تکنولوژیهای جدیدی توسعه یافتهاند. یکی از قطعات مهم در بهبود آیرودینامیک خودروها اسپویلر است که میخواهیم به آن و کاربردهایش بپردازیم پس همراه ما باشید.
اسپویلر ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
هدف از طراحی اسپویلر ماشین تغییر جریان هوا در بالا، اطراف و زیر بدنه است تا مقاومت وسیله نقلیه در برابر باد که با واژه درگ نیز شناخته میشود کاهش یابد. همچنین یکی دیگر از کاربردهای اسپویلر افزایش داون فورس یا نیروی رو به پایین است که به خاطر چسبندگی بیشتر در سرعتهای بالا اهمیت دارد. در حقیقت این قطعه آیرودینامیکی باعث کاهش تأثیرات منفی باد و هوا روی راندمان خودرو و پایداری آن میشود.
در همین زمینه بخوانید: بهترین خودروهای تاریخ با آیرودینامیک پیشرفته
در دهه ۶۰ میلادی بود که استفاده از این قطعه بین خودروسازان رواج یافت و برخی برندهای پیشرو در صنعت خودرو خواهان بهبود آیرودینامیک محصولات خود و مدیریت جریان هوای اطراف خودروها شدند. این موضوع در خودروهای مسابقهای و پرفورمنس اهمیت ویژهای داشته است. بعدها قوانین فدرال مربوط به مصرف سوخت باعث شد خودروسازان بیش از پیش روی آیرودینامیک محصولات تولیدی تمرکز کنند تا به این ترتیب مصرف سوخت خودروها کاهش یابد. همانطور که میدانید خودرویی با مقاومت کمتر در برابر هوا مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.
شاید با شنیدن نام اسپویلر ماشین به یاد قطعاتی بال مانند بیفتید که در بالای صندوقعقب نصب میشوند اما باید گفت این قطعات در بخش جلوی خودرو نیز بکار میروند تا هوا را به کنارهها هدایت کنند و هوای کمتری از زیر وسیله نقلیه عبور کند. حتی رکابهای جانبی و پانلهای بدنه نیز میتوانند نقش اسپویلر را ایفا نمایند. باید دانست هرچقدر سرعت خودرو افزایش یابد درگ آیرودینامیکی نیز بیشتر خواهد شد و بنابراین برای حفظ سرعت خودرو باید سوخت بیشتری مصرف شود. از طرف دیگر با افزایش سرعت هوای بیشتر از زیر خودرو عبور میکند و همین امر باعث ایجاد “لیفت” میشود که به معنی کاهش چسبندگی و پایداری خودرو خواهد بود.
اسپویلرهای جلو میزان هوای ورودی به زیر وسیله نقلیه را کم میکنند. در بخش عقب که جریان هوا تمایل دارد آشفتهتر باشد و لیفت بیشتری را تولید کند، اسپویلرها داون فورس بهینهای را تولید میکنند که این کار باعث چسبیدن خودرو به جاده و افزایش پایداری آن خواهد شد. البته همانطور که گفتیم اسپویلر ماشین قطعهای از پازل آیرودینامیکی یک خودروست و استایل و ارتفاع آن به همراه ابعاد جلوپنجره، شکل سپر جلو و چراغها، طراحی سقف، شیشه عقب و صندوق و دیگر فاکتورها نیز نقش مهمی در مدیریت جریان هوای اطراف خودرو دارند.
خودروسازان میلیونها دلار را صرف بهینهسازی آیرودینامیک خودروی خود میکنند تا مصرف سوخت بهینه و پایداری بالایی را در سرعتهای زیاد به دست آورند. کمپانیها همچنین به دنبال کاهش سروصدای ناشی از باد مخالف در داخل کابین هستند که همگی با بهبود آیرودینامیک به دست خواهد آمد. باید گفت اکثر خودروها از اسپویلرهای ساده زیر سپر جلو استفاده میکنند و برخی نیز دارای اسپویلر ماشین لبهای ادغام شده با صندوقعقب هستند. برخی خودروهای پرفورمنس اما از اسپویلرهای بزرگتر و گیراتری استفاده میکنند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از اسپویلر یا بال بزرگ ضرورتاً به معنی آیرودینامیک بهتر یا سرعت نهایی بیشتر نیست. در حقیقت استفاده از اسپویلر یا بال عقب با طراحی نامناسب میتواند باعث افزایش مصرف سوخت و ناپایداری خودرو در سرعتهای بالا شود.
در نظر داشته باشید که خودروهای پرفورمنس تولیدی معمولاً ادعا نمیکنند که اسپویلرها باعث بهبود قابلتوجه آیرودینامیک یا داون فورس میشوند. شاید استفاده از این قطعات یک روش بازاریابی و تبلیغ باشد. نمایندگیهای خودرویی و تیونرها نیز اسپویلر ماشین، بالها و دیگر قطعات مربوط به آیرودینامیک را عرضه میکنند اما اکثر این قطعات افترمارکتی برای زیبایی خودرو کاربرد دارند. اسپویلرها همچنین میتوانند تأثیرات متناقضی داشته باشند. برای مثال یک اسپویلر ماشین که از صندوقعقب خودروهای اسپرت یا مدلهای مسابقهای ناسکار بیرون شده باعث کاهش درگ میشود. بهطور مشابه باید گفت تستهای آیرودینامیک نشان دادهاند وانت پیکاپ ها با وجود درب پشتی بسته شده درگ کمتری نسبت به زمان باز بودن درب دارند.
بال عقب ۲۰۶
پژو ۲۰۶ یکی از خودروهای موردعلاقه جوانان در کشور ماست اما فاقد اسپویلر یا بال عقب است هرچند برخی مالکان جهت زیبایی بیشتر اقدام به نصب چنین قطعاتی میکنند. البته باید دانست تیونینگ غیر اصولی و نصب بال عقب نامناسب میتواند تأثیر منفی روی مصرف سوخت و آیرودینامیک خودرو داشته باشد.
بال عقب اسپرت
نصب بال عقب اسپرت روی خودروهای هاچبک تولید داخل در سالهای اخیر رواج پیدا کرده اما اکثر این قطعات از مهندسی بالایی برخوردار نیستند و صرفاً باعث زیبایی ظاهری میشوند. در حقیقت طراحی غیراصولی برخی از این قطعات باعث افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.
علی جردن
۱۸ مهر ۱۴۰۲ماکسیما نماد اسپویلر فابریک در ایران…
بهترین اسپویلر تاریخ بازار ایران هم متعلق به پانامرا توربو هست که اسپویلر سه تکه برقی تاشو داره
امیر
۱۸ مهر ۱۴۰۲چقدر بدبخت هستیم که بهترین اسپویلری که رو ماشین دیدیم ، مال پانامرا عهد قجر هست 😒😒🤦♂️
علی
۲۰ مهر ۱۴۰۲همون پانامرا عقد قجر هم که میگی یه خدا تومنه
amir
۱۸ مهر ۱۴۰۲اولین بار این مکانیسم باز شدن بال در سرعت بالا رو در انواع مدل ها در ان اف اس ریوالز دیدم و لذت بردم پانل جانبی لامبورگینی اونتادور و مورسیه لاگو هم که باز میشه شایان توجه هستش
Enzo Ferrari 2008
۱۸ مهر ۱۴۰۲آیا اسپویلر رو سرعت هم تأثیر داره؟
Saeed
۱۸ مهر ۱۴۰۲با ایجاد تغییر در آیرودینامیک خودرو ممکنه تاثیر داشته باشه
aryan 25
۱۸ مهر ۱۴۰۲دوستان عزیز من هم متولد ۸۹ هستم
ولی ایشون رو ما گردن نمیگیریم 😂😂
ایشون انگار میخواد یه رقابت سنگین با کاربر TESLA راه بندازه
فرهاد
۱۹ مهر ۱۴۰۲قشنگ گفتی دمت گرم😂😂😂
Mahdi
۱۸ مهر ۱۴۰۲اکانت فروشی با هزار و خورده کامنت قیمت توافقی
😁😂
و راجب این پست بگم یکی از لذت های اسپویلر خوردن یه شام عاشقونه روی اونه ، قسمت همتون عزیزان
$$
۱۸ مهر ۱۴۰۲نسخه جدید کاربر تسلا رسید .
a-m-a
۱۹ مهر ۱۴۰۲تسلا پرو مکسه😂
enayat
۱۸ مهر ۱۴۰۲از همون اول باید می دونستم پای ۲۰۶ لوازمی ها در میان هست 😕
OldBoy
۱۸ مهر ۱۴۰۲این پست رو بفرستین به مهندسین سایپا بخصوص طراحان گرامی کوییک و آریا اسپرت
911
۱۸ مهر ۱۴۰۲دقیقا. تا اینو دیدم یاد اونا افتادم
الان سایپا رو کوییک ها باله رو اپشن حساب میکنه فکر کنم به دلیل آیرودینامیک بالا و اضافه شدن ۱۰۰۰۰ کیلومتری سرعت، حدود ۲۰۰ میلیون قیمتشه.