در هوای گرم تابستان یکی از آپشن های کاربردی خودرو سانروف خواهد بود؛ اما سانروف چیست؟ چه ویژگیهایی دارد و انواع مختلف آن کدام ها هستند؟ در این نوشتار آموزشی پدال به دنبال پاسخ این سؤالات خواهیم بود.
سانروف چیست؟
سانروف پانلی شیشهای و متحرک است که با باز شدن خود در سقف باعث ورود نور و هوای تازه به کابین میشود. سانروف میتواند بهصورت دستی یا برقی باز شود و در شکلها، ابعاد و استایل های متفاوتی تولید میشود. اگرچه عبارت سانروف بهطورکلی برای توصیف پانلی شیشهای در سقف خودرو بکار میرود اما عبارتی نیز اخیراً باب شده که “مونروف” نام دارد و برای توصیف پانل شیشهای ثابت در سقف استفاده میشود. مونروف پانلی شیشهای دارد که شفاف بوده و معمولاً تیره رنگ است. دو واژه سانروف و مونروف معمولاً بجای یکدیگر بکار میروند درحالیکه این امر اشتباه است. مونروف برخلاف سانروف دارای پانل شیشهای دودی است که بدون نیاز به باز شدن سقف باعث ورود نور خورشید به کابین میشود.
سانروف های خودرو معمولاً به سه نوع اصلی تقسیم میشوند: سانروف شیبدار، سانروف کشویی و سانروف پانورامیک. در سانروف های شیبدار شاهد بالا رفتن پانل شیشهای هستیم تا به این ترتیب بخش مدنظر باز شود. در سانروف های کشویی سطح شیشهای بالا نمیرود و به جلو و عقب کشیده میشود تا سانروف باز یا بسته شود. نهایتاً به سانروف های پانورامیک میرسیم که یک پانل شیشهای بزرگ بوده و کل سقف را در برمیگیرد.
مزیتهای سانروف خودرو
علاوه بر زیبایی ظاهری که سانروف ایجاد میکند مزیتهای دیگری نیز وجود دارد:
بهبود تهویه داخل کابین: اگر شیشه خودرو را در ترافیک باز کنید حجم قابلتوجهی از آلایندهها و ذرات وارد کابین خواهند شد اما درصورتیکه از سانروف استفاده کنید بر اساس فشار منفی ایجاد شده تهویه بهتری نسبت به شیشههای جانبی وجود خواهد داشت. به دلیل تفاوت فشار بین هوای داخل و بیرون خودرو، هوای تازه وارد کابین شده و سرنشینان حس بهتری خواهند داشت.
بهبود میدان دید: تماشای آسمان برای سرنشینان باعث لذت بردن آنها از مسیر خواهد شد و قطعاً خستگی کمتری در سفرهای طولانیمدت خواهند داشت.
جنبه ایمنی: در زمان وقوع تصادف اگر نتوان دربهای خودرو را باز کرد سانروف گزینه بهتری برای خروج از خودرو خواهد بود. طراحی سانروف به گونهای انجام شده که فرار از این بخش را راحتتر کند.
معایب سانروف خودرو
سانروف علاوه بر مزیتهای یاد شده معایبی نیز دارد. از نظر فنی ساخت و نصب سانروف نیازمند مهندسی پیچیده است که هزینهها را بالا میبرد و به همین خاطر قیمت خودروهای دارای سانروف بیشتر خواهد بود. از دیگر معایب سانروف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مصرف سوخت بالا به دلیل افزایش وزن کلی خودرو
کاهش فضای سر
افزایش احتمال نشتی آب و ورود به داخل
افزایش احتمال سرقت خودرو
احتمال خرابی بخشهای برقی و هزینههای بالای تعمیر
انواع مختلف سانروف خودروها
پس از آنکه دانستیم سانروف چیست و چه عملکردی دارد به معرفی انواع مختلف آن می پردازیم. اگرچه کاربرد اصلی تمامی سانروف ها مشابه است اما در طراحی، ابعاد و شکل با یکدیگر تفاوتهایی دارند.
سانروف پاپ آپ
سانروف های پاپ آپ یکی از سادهترین طراحیها را برای خودروسازان فراهم میسازند. خبری از قطعات متحرک در سانروف پاپ آپ نیست و تنها قفلهایی برای نگهداری پانل در جای خود تعبیه شده است. راننده بهصورت دستی سانروف را باز یا جدا میکند.
سانروف اسپویلر
سانروف های پاپ آپ رضایت مشتریان را در پی نداشتند زیرا بهصورت کامل باز یا بسته نمیشدند. اینجا بود که سانروف های اسپویلر که ترکیبی از نمونههای پاپ آپ و کشویی بودند ظاهر شدند تا مکانیسم باز شدن راحتتر و بهتری را به ارمغان بیاورند. این نوع سانروف ها میتوانند همانند سانروف های پاپ آپ بهصورت یکطرفه باز شده و باعث ورود هوا به کابین شوند. زمانی که پانل بالا رفت توانایی کشیده شدن به بالای سقف را خواهد داشت تا سانروف بهطور کامل باز شود. البته اینجا هم کل پانل باز نمیشود بلکه حدود ۶۰ درصد آن باز خواهد ماند.
سانروف داخلی
این نوع سانروف ها طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به انواع قبلی دارند اما میتوان از برخی ویژگیهای سانروف های پاپ آپ و اسپویلر در آنها استفاده کرد. سانروف های فابریک معمولاً دارای ویژگی شیبدار هستند و باعث میشوند بخش عقبی سانروف باز شود. یکی از مزیتهای این نوع سانروف ها امکان باز شدن کامل آنهاست که زیبای بیشتری را برای خودرو به ارمغان میآورد. در این نوع سانروف ها پانل شیشهای به داخل محفظهای بین سقف فلزی و پوشش داخلی کابین فرو میرود.
سانروف تاشو
این نوع سانروف ها در خودروهای اروپایی محبوبیت بیشتری دارند. آمریکاییها علاقه چندانی به سانروف های تاشو ندارند هرچند در حال حاضر چنین چیزی تغییر کرده است. سانروف های تاشو با نامهای دیگری همچون سافت تاپ نیز شناخته میشود. در این نوع سانروف ها بخش بزرگی باز میشود تا خودرو ظاهری شبیه مدلهای کانورتیبل داشته باشد. جنس سانروف نیز از پارچه نرم است هرچند میتوان از چرم نیز استفاده کرد. پارچه یاد شده در بخش پشتی خودرو تا میشود تا طراحی روباز خودرو نمایان شود. این نوع سانروف ها که بهصورت دستی و برقی وجود دارند تا سرعت مشخصی قابلیت باز و بسته شدن را خواهند داشت.
سانروف کشویی ریلی
سانروف های کشویی ریلی گاهی اوقات با نام عمومی سانروف های کشویی نیز شناخته میشوند و در اروپا محبوبتر هستند. ریلهای نصب شده در سقف باعث باز شدن پانل میشوند و مزیت آنها عدم تأثیر زیاد روی فضای سقف داخل کابین است. این نوع سانروف ها معمولاً از پانلهای شیشهای ساخته میشوند و دارای بادشکنهای یکپارچه هستند تا سر و صدا و احتمال نشتی آب را کاهش دهند.
سانروف پانورامیک
هدف از نصب چنین سانروف هایی ایجاد حداکثر دید رو به بالاست. به همین خاطر بخش اعظم سقف از پانلهای شیشهای تشکیل میشود. در برخی مدلها شاهد سانروف های جلو و عقب هستیم که شاید یکی از آنها ثابت و غیرقابل باز شدن باشد.
سانروف تارگا
سانروف تارگا که با نام تی تاپ نیز شناخته میشود دارای پانلهای جداشدنی است که به سمت عقب باز میشوند و نوار فلزی مرکزی در طول سقف باقی میماند. همین امر باعث میشود شکلی شبیه T انگلیسی ایجاد شود که نام سانروف نیز از همان آمده است. از جمله مشهورترین خودروهای دارای سانروف تارگا میتوان به پورشه ۹۱۱ اشاره کرد.
سانروف خورشیدی
از آنجایی که اکثر خودروسازان به دنبال کاهش آلایندگی محصولات خود هستند بنابراین سانروف های خورشیدی را نیز معرفی کردهاند که دارای پانلهای خورشیدی برای ذخیره انرژی خورشید و تبدیل آن به برق و افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی هستند. وقتیکه سانروف خورشیدی باز باشد هوای تازه وارد کابین خواهد شد اما با بسته شدن آن برق کافی برای ذخیره در باتری وجود خواهد داشت. این انرژی میتواند برای سیستمهایی همچون خنککننده یا بخاری بکار رفته یا اینکه بر شعاع حرکتی خودرو بیفزاید.
قیمت سانروف
حالا که فهمیدیم سانروف چیست به یکی از مهم ترین موضوع ها درباره مدل های متفرقه یعنی قیمت آن می رسیم. اگرچه سانروف معمولاً بهصورت فابریک روی خودروها وجود دارد اما برخی افراد نیز دوست دارند آن را روی خودروی خود نصب کنند. در این صورت میبایست به سراغ افرادی حرفهای رفت تا نسبت به نصب ایمن و درست آن روی خودرو اقدام شود. البته باید دانست نصب سانروف خودرو را از حالت استاندارد خارج میکند و شاید تبعاتی از نظر شمارهگذاری و ایمنی داشته باشد. سانروف ها در انواع مختلفی وجود دارند و برای نصب آنها میبایست هزینههایی از حدود ۵ تا ۱۵ میلیون تومان را در نظر داشته باشید.
سانروف دنا پلاس
دنا پلاس یکی از خودروهای ایرانی است که در برخی مدلهای فول از سانروف سود میبرد. سانروف این خودرو از نوع کشویی بوده و در نمونههای مجهز به پیشرانه توربو شاهد نصب آن هستیم.
cyrus-az
۴ تیر ۱۴۰۲یادش بخیر بابام یه پژو 504 سورمه ای GL داشت که اتفاقا سانروف (Rain keep) هم داشت. شیشه ای که نبود هیچ، هروقت بارون میزد یا میرفتیم کارواش تا یه هفته از همه درزهاش آب میومد. بزرگوار قابلیت نگهداری از آب باران یا کارواش را به بهترین نحوه ممکن داشت. یادم میاد بابام از نگرانی بیشتر شدن نشتی هیچ وقت اجازه نمیداد بازش کنیم.
NAVID۰۰۹۸
۴ تیر ۱۴۰۲سانروف یه قانون نانوشته هستش جهت لاکچری بازی بروبچ ایرانی تا چشموچارِ همو در بیارن !!! و البته جیب خود را بیخود سوراخ کنند !!!
علی جردن
۴ تیر ۱۴۰۲سانروف و گیربکس اتوماتیک دو آپشن پایه و قدیمی که هنوز هم برای ایرانیا چیز عجیب و دور از دسترس هست و در ایران ماشین هرکی یکی از این دو آپشن را داشته باشه جز لوکسوری ها و لاکچری سوراها محسوب می شه.. چون از قدیم پارس کوییک ۲۰۶ ۴۰۵ پراید تیبا ساینا این آپشن رو نداشتن باعث شده خودروهای چینی بچشم بیان وگرنه چینی کجا ماشین آلمانی کجا
ممد ژانگولر
۴ تیر ۱۴۰۲ما قدیم مدیم میگفتیم شیویداق یا همون شول داخ .
جدیدا چه اسمش باکلاس شده .
یادش بخیر اولین بار که داشتم تا زدم کنار ی کبوتر افتتاش کرد.
علی
۴ تیر ۱۴۰۲سانروف در ایران آپشنیست جهت به خطر انداختن جان کودکان خردسال مالکان بی فرهنگ و تازه به دوران رسیده خودرو
*ALI*
۴ تیر ۱۴۰۲من فقدر ساروف های خیلی بزرگ رو خیلی دوست دارم که بیشتر سقف ماشین باز میشه مخصوصا توی شب که باهال تر میشه
محمد
۴ تیر ۱۴۰۲سانروف چیست؟
دریچه ای روی سقف خودرو که یه عده نو کیسه،سر بچه هاشونو تا کمر از اونجا بدن بیرون،،،،که باقی بفهمن ماشین یه در اضافه داره!
JaMsHiD
۲۱ تیر ۱۴۰۲پس بگو تی تاپ از کجا اومده🤣