بسیاری ترموستات خودروی خود را در تابستان برمیدارند اما این کار چه عواقبی دارد؟ آیا دلیلی علمی و منطقی پشت این تصمیم نهفته است؟
سیستم خنککننده خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از مهمترین آنها، ترموستات به شمار میرود. پیش از آنکه بخواهیم ترموستات خودرو را حذف کنیم باید از ماهیت، دلیل وجود و عوارض برداشتن آن اطلاع درستی داشته باشیم تا تصمیم آیندهمان موجب پشیمانی نشود. در ادامه به این جزء تاثیرگذار نگاهی خواهیم داشت و برداشتن آن را بهصورت دقیق بررسی خواهیم کرد.
ترموستات خودرو چیست؟
موتور خودرو برای اینکه بهرهوری مناسبی داشته باشد و به راندمان پیشبینی شده برسد، باید در محدوده دمایی معینی فعالیت کند. اگر دمای موتور به این حد نرسد، راندمان آن کاهش و مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. پایین بودن دمای موتور باعث افزایش گرانروی یا به زبان ساده غلظت روغن موتور شده و حرکت قطعات متحرک را با سختی همراه میکند.
همچنین بخوانید: ترموستات خودرو چیست و چگونه کار میکند + آموزش تصویری تعویض آن
انواع ترموستات خودرو
بهطور عمومی چهار نوع ترموستات در خودرو استفاده شده که شامل نمونههای الکترونیکی، الکترومکانیکی، فانوسی و مومی میشود. در ترموستاتهای الکترونیکی، فرامین از حسگرهای دما دریافت شده و جریان الکتریسیته را کنترل میکند. همانگونه که از نام این قطعه مشخص میشود، مبنای کارش بر پایه جریان الکتریسیته طراحی شده است.
نمونههای الکترومکانیکی ترکیبی از یک سیستم مکانیکی با یک سیستم الکترونیکی هستند؛ به این صورت که قطع و وصل جریان الکتریکی به دستور سیگنالهای دریافتی از حسگرهای حرارتی صورت میگیرد و با استفاده از رابطهای مکانیکی به میکروسوییچ ارسال میشود. حاصل کار این مجموعه هم منجر به باز یا بستهشدن دریچه ترموستات میشود.
ترموستات مومی حاوی یک کپسول مملو از موم یا پودر بلورین است. در این ترموستات، دریچه ترموستات با افزایش حرارت و بهوسیله یک پیستون متصل باز میشود تا آب رادیاتور جریان پیدا کند. با کاهش دما هم این دریچه بسته میشود. از نمونههای قدیمی و از دور خارج شده فانوسی که بر پایه الکل کار میکردند هم دیگر استفاده نمیشود.
میبینید که عملکرد ترموستات هوشمندانه و دقیق است و دمای موتور را بهخوبی تنظیم میکند؛ پس آیا واقعا نیازی به برداشتن آن در فصول گرم سال یا هوای گرم وجود دارد؟ مزایا و مضرات این کار چیست؟ آیا برداشتن ترموستات اصولی و حسابشده است؟!
آیا برداشتن ترموستات در تابستان درست است؟
اشتباهات بسیاری در میان رانندگان کشور ما رواج دارد که از این جمله میتوان به برداشتن ترموستات خودرو در فصول گرم اشاره کرد. بسیاری میپندارند که بهخاطر گرمی هوا در این فصول، نیازی به توقف گردش آب در خودرو نیست اما در حقیقت این کار صحیح نیست؛ چراکه سیستم گرمازدا در پیشرانه خودرو برای انجام فرایندهای درونی خود به دمایی مطلوب نیاز دارد. اگر دمای موتور بیشتر یا کمتر از سطح تعیین شده باشد دیگر ظرفیت کامل خود را به نمایش نخواهد گذاشت. به زبان ساده، برداشتن ترموستات در این فصول باعث میشود در شرایط خنکتر هوا مانند شب و سر صبح، موتور سرد باشد و کارایی اصلی خود را نداشته باشد.
بهعلاوه برداشتن ترموستات، میتواند به داغکردن بیشاز اندازه موتور خودرو نیز منجر شود. گردش آب در موتور توسط این بخش کنترل میشود پس در نبود واحد کنترلی، آب با جریانی بیشتر از حالت معمولی گردش پیدا میکند و در نتیجه، رادیاتور نمیتواند بهخوبی عملیات انتقال حرارت را انجام دهد. پیامد این رویداد هم افزایش دمای موتور خواهد بود.
برخی ترموستات اصلی خودرو خود را به نمونهای دیگر تعویض میکنند که دمای موتور را پایینتر نگه میدارد. انجام این کار شاید حرکتی محتاطانه به نظر برسد اما پیامدهای ناگزیر خود را خواهد داشت و در درازمدت، قطعات داخلی موتور را به فرسودگی سوق میدهد. ناگفته نماند که میزان مصرف سوخت هم افزایش پیدا خواهد کرد.
نتایج برداشتن ترموستات در تابستان
همانگونه که بیان شد، انجام این کار چندان اصولی نیست و میتواند به عملکرد روان و بهینه موتور خدشه وارد کند. با این همه، مضرات جانبی دیگر هم دارد که در ادامه به آنها میپردازیم. نبود ترموستات موجب میشود که با ورود خودرو به سربالایی، سیستم خنککننده کارایی مناسبی نداشته باشد و موتور بیشازاندازه گرم شود؛ درعین حال، در سرپایینی دمای موتور در زمان کوتاهی سرد میشود که میتواند به تاب برداشتن و ترک خوردگی سرسیلندرها منجر شود شود.
گرمشدن دیرتر از حد بخاری در شرایط آبوهوایی زمستانی و بسیارسرد هم از جمله مضرات برداشتن ترموستات به شمار میرود. مسلما برداشتن ترموستات خودرو در زمستان توسط عموم مردم هم رد میشود اما این دیدگاه باید در تابستان هم صدق کند. میدانیم که موتور برای کارکرد مناسب خود و انجام عملیات سوزاندن سوخت به شکلی بهینه باید کار خود را دمایی معین، حدود ۸۵ تا ۹۵ درجه سلسیوس، انجام دهد که پیشتر توسط مهندسان شرکت خودروسازی محاسبه شده است. برداشتن ترموستات در تابستان روند گرمشدن موتور را هم به تاخیر میاندازد و آن را بیشازپیش شرایط ایدهآل دور میکند.
در آخر…
در این مقاله به نحوه عملکرد ترموستات و جایگاه آن در سیستم خنککننده موتور خودرو پرداختیم. دیدم که این بخش عملا یک واحد کنترلی برای تنظیم دمای موتور و ایجاد نزدیکترین دما به دمای ایدهآل کارکرد موتور است. حرکت موتور در چنین دمایی به استهلاک کمتر قطعات، کاهش مصرف سوخت و… منجر میشود. علاوه بر آن، از بین رفتن نظارت این بخش برروی گردش آب در سیستم موتور و تغییرات دمایی ناگهانی میتواند آسیبهای گوناگونی را به خودرو شما وارد کند.
پس بهتر است از جایگزین کردن ترموستات خودرو با نمونهای دیگر که دمای موتور را کاهش میدهد خودداری کنید و ترجیحا در فصول گرم، آن را بر ندارید. البته که این قطعه هم سرانجام نیازمند سرویس خواهد شد که در این شرایط توصیه میشود برای کنترل سلامت و تعویض احتمالی آن به متخصص مکانیک مراجعه کنید. اگر شما هم در اینباره تجربه یا دانشی دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال در میان بگذارید.
Kato
۲۸ تیر ۱۴۰۲عواقب بدی دارد
از من گفتن…
زیزیگولو
۲۸ تیر ۱۴۰۲این کار اشتباه محض هستش
دکتر
۲۸ تیر ۱۴۰۲من ماشین شهریم یخ پرشیا مدل ۹۳ هست ،۴ ساله ترموستات رو برداشتم، وواقعا راضی هستم!
Kf
۲۹ تیر ۱۴۰۲اینا رو موقع فروش بگی چهار ساله ترموستات نداره، تنها مشتری ماشینت خودتی
Ahmad
۱ مرداد ۱۴۰۲کاکو تو بالا میزنی
Morteza
۳ مرداد ۱۴۰۲ترموستات دمای حداقل رو کنترل میکنه یعنی اینکه نمیزاره دما از یه حدی (که روش نوشته)پایین تر بیاد وبسته میشه و وقتی مثلا ترموستات ۸۵ رو ماشین گذاشتی ودما۹۵هست بودن یا نبودن ترموستات هیچ فرقی نمیکنه چون تو اون دما ترموستات کاملا بازه واینجاست که سیستم خنک کننده که شامل فنها ورادیاتور وفشنگی فن هست باید وارد عمل بشه ونذاره دما از اون بالا تر بره واگه یکی از این موارد ایراد داشته باشه دما بالا رفته وماشین جوش میاره.پس برید رادیاتور پهن ودارای لوله بیشتر و به اصطلاح گرمسیری بذارید واز ضد یخ خوب استفاده کنید تا داخل رادیات و مسیر آب سر سیلندر تمیز باشه وزنگ نزنه واز فنهای قویتر استفاده کنید.این کار بالا بردن راندمان سیستم خنک کنندس.واصولی ترین کاره.
Saeed
۲۸ تیر ۱۴۰۲مفید بود
مهدی
۲۸ تیر ۱۴۰۲موتورهای xu7 بیشتر از اینکه چشمت به دور موتور و سرعت باشه باید به آمپر آب دقت کنی واسه ما که تو اهواز هستیم که اینجوره! والا قبل از اینکه ترموستات رو بردارم باید یکی دو سال یبار سرسیلندر رو باز میکردم بعد از آخرین باری که ترموستات جام کرد و واشر زد و شکر خدا ترموستات رو درآوردم و انداختم دور الان بزنم به تخته ۴-۵ سالی میشه دیگه سمت واشر سرسیلندر نرفتم. اینکه دمای مناسب xu7 دمای ۹۳-۴ درجه هم هست حرف مفتی بیش نیست تو همچین دمایی موتور همش رو ناک هست از نظرم واسه این موتور دما بالای ۸۵-۸۷ نره بهتره حداقل واسه خودرویی که چند سالی عمر کرده باشه
خلیل
۳۱ تیر ۱۴۰۲وجدانا خراب نشده ؟؟؟
علیرضا
۲۸ تیر ۱۴۰۲یه نفر بود میگفت روی ترموستات با دریل یک الی دو سوراخ برای رد شدن آب درست کنید خوبه
راست و دروغشو نمیدونم خواستین امتحان کنین
Hamed
۲۹ تیر ۱۴۰۲منم همین سوالو دارم مال منم همینجوریش کردن دوتا سوراخ براش درست کردن اخه دوتا خریدم دوتاش یکیش همون موقعه قفل شد یکیش هم چند روز بعد دوباره همین اتفاق افتاد رفتم یه برند دیگه ای گرفتم تعمیر کار برا اطمینان که تو راه مشکلی پیش نیاد زد دوتا سوراخ براش درست کرد نمیدونم کار درستیه یا نه
ناشناس
۳ مرداد ۱۴۰۲درست است ولی فن کمی دورتر روشن میشه
آلفا
۲۹ تیر ۱۴۰۲من تیپ ۲ فرانسوی دارم، ترموستات خراب شده بود و کامل بسته نمیشد (آمپر تحت هیچ شرایطی حتی به وسط هم نمیرسید)، ولی نکته ترسناکش این بود که چون موتور خیلی خنک کار میکرد و دمای موتور تو هر شرایطی پایین بود، ماشین تو بعضی موقعیتها فکر میکرد سنسور دما خرابه و یهو ارور میداد و آمپر میچسبوند! مثلا یکبار تو جاده درحالی که هوا معتدل بود داشتم سرپایینی میومدم که یهو چراغ STOP روشن شد و آمپر چسبوند بود و فن دور تند هم روشن شد، حالا منبع انبساط رو باز میکردی آب یکم ولرم بود فقط! قضیه این بود که ماشین با توجه به دمای بیرون و دور موتور و… انتظار داشت دمای موتور بالاتر از یک حالتی باشه، که چون نبود فکر میکرد یکچیزی حتما خراب شده (که البته خراب هم شده بود!) و این کار رو میکرد.
خلاصه اگه تیپ ۲ و ۳ فرانسوی دارید ترموستات رو برندارید چون توی ECU حداقل دما هم براش تعیین شده، تو بعضی شرایط ممکنه دردسر شه.
روهان
۲۹ تیر ۱۴۰۲با سلام ،اولا این خودروهای تولیدی برای آب و هوای ایران ساخته نشدن ، دوما به علت بالا بودن دمای آب درتابستان آمپر بالا می ره وبرای خنک شدن ،دورتندفن شروع به کار میکنه و دائما این اتفاق می افته و زمانی که این اتفاق روزانه تکرار میشه عمر ترموستات پایین میاد و باتوجه به اینکه ترموستات ها اکثرا فیک هستن ،احتمال باز نشدن ترموستات و به اصلاح چسباندن آمپر ایجاد میشه که موتور باید تعمیر بشه و هزینه هنگفتی داره ، راه حل ساده برداشتن ترموستات در تابستان هستش ولی زمستان برای حفظ دمای موتور دوباره گذاشته بشه
Golbal
۳۱ تیر ۱۴۰۲با درود فراوان به همه ..واسه این پست که خیلی زحمت کشیدین ممنون ازتون …زمان قدیم تو تابستان اکثر ماشینها ترموستات در میاوردن و تو زمستان نصب میکردن …الان با این ماشینها معلوم نیس چیکار کنیم موندیم یکی میگه خوب نیس یکی میگه خوبه
مسعود
۱ مرداد ۱۴۰۲من ترموستات ۸۲ درجه پژو رو باز کردم و ۷۶ درجه گذاشتم در منطقه سیستان هوا خیلی گرمه معمولا هر دوسال ترموستات رو عوض میکنم ،چون اگه قفل کنه واویلا هست،یه زمستون تو جاده مشهد قفل کرد ولی در حالت باز ،بخاریش اصلا گرما نداشت
ابراهیم
۱ مرداد ۱۴۰۲همه مطالبی که فرمودید درست است ولی متاسفانه ما در کشوری زندگی میکنیم که نه خودرو استاندارد و خوب درست میکنن و نه قطعات قابل اطمینان ،ترموستات نو میخری مکانیک میندازه رو خودرو ولی متاسفانه درست کار نمیکنه آب را آنقدر نگه میداره که موتور از گرما میخواد منفجر بشه و اگر هم چند روز اول کار کنه نوع جنس را از موادی درست میکنن که بسرعت زنگ میزنه و مجبور میشی دو ماه نشده باز عوض کنی اصلا در ایران قطعه مناسب پیدا نمیشه و مدام باید با استرس رانندگی کنی
حسین
۱ مرداد ۱۴۰۲سوراخ کردن ترموستات هیچ فرقی با در اوردن ان ندارد
بعضی از ترموستات ها خودشان منگوله و سوراخ دارند
اما سوراخ کردن بصورت ساده باعث رد کردن اب و نرسیدن به دمای مطلوب ترموستات می شود و ترموستات در دمای تعریف شده برای باز و بسته شدن عمل نخواهد کرد
سالی یکبار ترموستات را عوض کنید و بهترین ترموستات را جایگزین کنید و رادیاتور و شیلنگ های رادیاتور را از لجن ایجاد شده در طول سال پاک کنید و بهترین نوع ضد یخ و اب رادیاتور را استفاده کنید
متاسفانه ضدیخ ها و روغن ها و اب رادیاتور ها الان کیفیت لازم را ندارند و فقط علامت استاندارد را یدک می کشند بعید میدونم استاندارد نظارتی داشته باشد
بطور مثال برند کاسپین که معروف شده و نان معروفیت خود را می خورد و اجناسش کیفیت ندارند
مظفر
۱ مرداد ۱۴۰۲من یه پراید مدل 84 دارم 5سال پیش تعمیر کردم اون موقع تازه ماشیندارشده بودم هیچی از ماشین نمیدونستم فقط بعد تعمییر به مکانیک گفتم نسبت ماشین های دیگه خیلی زود زود فن باز میکنه این اوخر قل قل میکرد مغزن آب سرریز هم میشد در رادیات باز میکردم کامل آب میریختم بعد یه دیقه آبه جوش میاومد هیچ کس ندونست دردش چیه چرا داغ میکنه ولی فن هم کار میکرد یکم خنک میشد دوباره همون جوری آخر یه باتری ساز فشنگی عقب آورد بایه درب ترموستات مدل کاربرانی آورد جلو الان سر جای معینی باز میکنه فن. خنک میشه حس میکنم دمای ماشین سابت میمونه ازیه حدی خنک تر نمیشه واز یه حدی هم بالاتر نمیره جز سر بالایی که یکم بیشتر بالا میره بقیش دیگه کلن ثابت وقتی فن کار کرد نه بالاتر میره وقتی خنک کنه کردهم همینطور آب به کوئل نمیره فک کنم مصرف سوختم یکم بالا رفته حس میکنم همینطور حس میکنم شتابش هم بهتر شده کسی تجربه داره بگه لطفا یاخوب هست یانه چون یه هفته است این کار انجام دادم واقعا نمیدونم مکانیک های محترم لطفا راهنمای کنید ممنون در ضمن مشکل سریز هم حل شده 09904415422
امیر
۱ مرداد ۱۴۰۲تو ایران به خاطر انحصار هر اشغالی را با قیمتهای اجناس درجه یک به خورد مشتری میدهند فریاد رسی نیست هیچ اعتمادی به اجناس و تولیدات ایران در همه تولیدات نیست نظارتی هم نیست و با پرداخت پول دهن همه نظارت کننده ها را میبندند
محمد
۱ مرداد ۱۴۰۲ترموستات دمای موتور رویکنواخت نگه میداره قدرت انفجار ماشین بالامیره صدای ماشین یکنواخت میشه ومهم ترازهمه ترموستات نداشته باشی فن رادیاتور هم درست کار نمیکنه موتور که دماش ثابت نباشه عمرش خیلی کمتر میشه
سیامک
۱ مرداد ۱۴۰۲آقا هر مهندس و متخصصی یه چی میگه.. بنظرم تا زمانی که خودت از ماشینت استفاده میکنی هر طور ماشین راحت جواب میده استفاده کن. اما فروش اون ماشین دیگه بحثش جداست. منم همه جور ماشینی داشتم توشهرو بیرون شهرم زیاد رفتم.. یکیش با مقوای لای رادیات گرم میشه یکیش با ابر درز گیر لای درب.. یکیشم با تعویض ترموستات ۷۳ و ۷۴ به ۸۳ و ۸۴. یکی دیگه هم با کم و زیاد کردن فیوزو فشنگی و اینا.. ماشین ایرانی هرکدومشون یه سازی میزنه و هرکدومش هم یه خواسته ای داره که باید به خواستش گوش بدی تا برات به راحتی کار کنه. دیگه میل خودته، از ما گفتن..
محمود بلیغیان
۱ مرداد ۱۴۰۲با وجودی که از نظر علمی برداشتن ترموستات از داخل حوضچه ترموستات در بالای رادیاتور در تابستان ها که قبلاً افراد در بعضی اتومبیل های قدیمی انجام میدادند واین روش گه گاه معمول بود، بخصوص در فصول گرم و تابستان تقریباً همه همین کار غیر حرفه ای را میکردند، تجربه نشان داده است که در پائین آوردن حرارت موتور و جوش نیاوردن موتور بسیار مؤثر بود، البته در خودروهای جدید و مجهز فعلی این کار اشتباه معمول نیست ولی تنظیم موتور و برق اتومبیل در کاهش دمای موتور بسیار مؤثر میباشد. در هر صورت درجه دمای آب نباید از حد نرمال و وسط آمپر ، بالاتر و یا حتی پائین تر برود و موتور همیشه به اصطلاح گرم کار کند .
مهدی
۲ مرداد ۱۴۰۲سلام.دوستانمتاسفانهتوکشورماهرکسیبتونهازعدمآگاهیمردمسوئاستفادهمیکنه.ترموستاتتوجنگجهانیدومودرزمانحملهالمانبهشورویابداعشد.ماشینهایالمانیکهرادیاتداشتندتوسرمایروسیهیخمیزدن،اولرادیاتوبرداشتن،دیدنمشکلاتدیگهایبهوجوداومد،تااینکهتحقیقاتشونمنجربهاختراعترموستاتشد.
حالاشرایطجویایراناگرشبیهروسیهاست،تمامطولسالازترموستاتاستفادهکنید.
اینداستانعینداستانبادنیتروژنه،اگرازتعویضروغنیهابپرسیکلیراجعبهمزیتاشبراتمیگه،درجاییکههمونبادمعمولیهمکهمیزنیم
۷۸درصدنیتروژنه.
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲ده سالی هستش تابستانها برای موتور ملی ef7 ترموستات 75 استفاده میکنم و زمستان 83 خیلی هم خوبه در ضمن این موتور برای آب و هوای اروپا ساخته شد من فکر کنم این ترفندیه برای قطعات با گذاشتن ترموستات دمای زود فرسوده شوند تا سود بیشتری به جیب بزنند شک نکنید
فضل احمد بلوچ
۳ مرداد ۱۴۰۲باسلام من خودم تعمیر کارم کسیکه اون موتورماشینوساخته بنظرشماهیچی سرش نمیشداون تمام اینارامحاسبه کرده ورینگ وپیستون هم به دمای بالااحتیاج داره همونطور که اهن رااگرگرمش کنی نرم میشه وحالارینگ وپیستون هم اگه سردباشه بدلیل خشکی بیش ازحدسایش بیشتری پیدا میکنه وقتی به دمای مطلوب میرسه خاصیت شوبیشترحفظ میکنه من خودم تجربه شوکردم 100%اشتباه است برداشتن ترموستات
رضا
۳ مرداد ۱۴۰۲من پراید84دارم.ازصفر ترموستات در تابستان برمیداریم.تاحالا هیچ مشکلی نداشته.هنوزموتورم پلم کارخونه هست.
رضا
۳ مرداد ۱۴۰۲شماوقتی کولرماشین راروشن می کنی تمام
گفته های فنی رازیرسوال می بره چون کندانسور کولر پشت رادیاتوره. پس بهتره
برای اینکه دمای متعادل موتور را داشته باشی ،بایستی زمان روشن و خاموش بودن
کولر را مدیریت کرد.
مهدی
۳ مرداد ۱۴۰۲ترموستات خوبه نه این آشغالای تو بازار برای باز نکردن ترموستاتی که نو بود ۷میلیون رو دستم گذاشت واشر زد
هایزنبرگ
۴ مرداد ۱۴۰۲برداشتن ترموستات یک روش قدیمی از مکانیکی هست که برای موتورهای کاربراتوری استفاده میشده نه ماشین های انژکتوری.ومتاسفانه خیلی از اتقادات قدیمی هست که له همه چیز امروز ما لطنه وارد میکنه حتی خودرو
سعید صابری
۱۱ مرداد ۱۴۰۲با سلام دوستان در مورد برداشت ترموستات میگم که اشتباه نکنیم و بر نداریم حالا برای چی این کار باعث چرخش اب در خودرو نه سردی مشخصه نه داغی.. ترموستات گرما را در موتور نگه میدارد تا در حد مثلا 75 برسه کاملاً باز میشه و به سمت رادیاتور میرسه و خنک میشه و بعد بر میگرده در موتور. به همین ترتیب.
مسعود
۱۹ مرداد ۱۴۰۲من یه پراید داشتم پایه گازسوز ترموستاتو بعد تحویل برداشتم اینقدر عالی و خنک کارمیکرد که هر شش ماه یه بار روغن عوض میکردم چون اصلا کثیف نمیشد و تعویض روغن میگفت عوضش نکن، خلاصه عالی و عالی و عالی بود تا اینککه بعد هشت سال یکی از دوستام از فواید ترموستات و نبودش فلانه برام گفت و منم نصب کردم، یه سال بعد یاتاقان زد و سرسیلندر عوض کردم آخرش ماشین نشد و فروختمش
من هشت سال جز بنزین و روغن خرج نداشتم تا اینکه ترموستات نصب کردم الانم پارس دارم دو دلم که ترموستاتو بردارم یا نه
همه میگن اشتباهه، پژو دما بالا کار میکنه و فلان
ترموستات مثل آپاندیس یه عضو اضافه و ناکارآمده، بود و نبودش یکیه
جعفری مقدم
۱۵ مهر ۱۴۰۲نفهمیدم ترموستات بردارم یا باشد تجربیش بگید علم حوزه وی امروزه پا در هواست
محمد
۳ آبان ۱۴۰۳باسلام بنده رو روا، اردی تست کردم جواب گرفتم اصلا آمپر بالا نمیاد دیگه تو تابستان بازم اختیار با خودشما بعدا فوش مون ندی
عباس
۱۷ مهر ۱۴۰۲سلام دوسالی بود که یه اردی ۸۴ انژکتور داشتم و تابستون ترموستات رو برمیداشتم و وسط پاییز میزاشتم،خدایی خیلی راضی بودم،،مخصوصا سرپایینی تو تابستون اگه بیای که دمای موتور کلا میاد به درجه همون اول که میخواستی راه بیفتی،،،حالا درکل تجربه خوبی ازاین کار داشتم ولی الان که پارس دارم خیلی دو دلم دیگه ماشین قبلی موتور پیکان بوده و خرکار وانژکتور هم بوده،،،،ولی حالا پژو پارس ها میگن حساسه و ممکنه کامپیوترش برنامش به هم بریزه و ….هرچند دیگه الان داریم به سمت فصل سرما میریم وبرنداریم بهتره برای استفاده بخاری برای سال بعد هم چون رو واشر زدن خیلی حساسم شاید ماشین رو عوض کنم یه tu5بگیرم که از شر واشر راحت بشم
علیرضا
۲ آبان ۱۴۰۲به نظرم بهترین کار اینه که یک کلید ضروری داشته باشین که مواقعی که ماشین فن نزد خودتون کلید رو بزنین و دور تند روشن کنین تا دما پایین بیاد
سجاد رحمتی
۲۹ آبان ۱۴۰۲سلام به نظرم تو فصل تابستون تو اوج گرما و روزایی که خیلی گرمه ترموستات رو کلاً برداریم خوبه و موقعی که � اواخر تابستون میرسیم و احساس میکنیم که دمای هوا بهتر شده ترموستات رو جا بزنیم موقعی که هوا خیلی گرمه و فن تند �ئماً کار میکنه و ترموستات دائماً بازه بود و نبودش فرقی نداره پس بهتره کلاً ترموستات رو برداریم