در برخی وسایل نقلیه بجای تسمه تایم از زنجیر تایم ماشین استفاده شده و ما در این مقاله میخواهیم به بررسی آن پرداخته و عمر مفیدش را ذکر کنیم.
سؤالاتی همچون عمر مفید زنجیر تایم چقدر است و آیا باید آن را تعویض کرد دو پاسخ محتمل دارد. همهچیز به در واقع به پاسخ مالک خودرو به سؤال پیش رو بستگی خواهد داشت: آیا شما به سرویس و نگهداری خودروی خود اهمیت میدهید؟ اگر پاسخ به سؤال قبلی مثبت باشد تبریک میگوییم! زنجیر تایم خودروی شما میتواند تا آخر عمر خودرو دوام آورده و بدون مشکل کار کند. تعویض منظم روغنموتور و سرویس بخشهای مختلف خودرو طبق توصیههای سازنده باعث میشود زنجیر تایم ماشین تمیز و خنک باقی بماند و عملکرد مطلوب خود را حفظ کند. فرقی نمیکند که موتور خودروی شما از نوع SOHC یا DOHC باشد چراکه در صورت سرویس و نگهداری مطلوب خودرو، زنجیر تایم عمر طولانیای خواهد داشت.
اما اگر به خودروی اهمیت زیادی نمیدهید و سرویسهای دورهای آن را فراموش میکنید وضعیت دیگری در انتظار زنجیر تایم ماشین خواهد بود. علاوه بر مشکلات متنوعی که این کار میتوان به وجود آورد، شاید زنجیر تایم نیز مستهلک شده و آسیبهای زیادی به موتور خودرو وارد کند. باید دانست پارگی زنجیر تایم هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. در بدترین سناریو، پیستون با سوپاپ تماس خواهند داشت و موتور از بین خواهد رفت. آشنایی با وظیفه و کاربرد زنجیر تایم ماشین به شما کمک میکند تا رانندگی بیدغدغهای داشته باشید.
زنجیر تایم ماشین چیست و چگونه کار میکند؟
زنجیر تایم ماشین یک وظیفه اصلی دارد: هماهنگ سای عملکرد بخش پایینی موتور خودرو با بخش بالایی. در بخش پایینی، زنجیر تایم با میللنگ در ارتباط است، قطعهای که توسط یاتاقانها و پیستونها کنترل میشود. در بخش بالا هم زنجیر تایم به میل بادامکها متصل است، قطعاتی که وظیفه کنترل سوپاپهای ورودی و خروجی را بر عهده دارند. این زنجیر مسئول زمانبندی دقیق باز شدن سوپاپهاست تا هوا و گاهی اوقات سوخت وارد سیلندرها شوند و در ادامه پیستونها مخلوط سوخت و هوا را فشرده نمایند. همچنین زنجیر تایم ماشین باعث زمانبندی باز شدن سوپاپهای خروجی است تا گازها و فراوردههای ناشی از احتراق خارج شوند. این فرایند بهطور مداوم رخ میدهد و هرگونه خلل در آن آسیبهای زیادی به موتور وارد خواهد کرد. باید گفت زنجیر تایم توسط روغنموتور روان کاری میشود و بیشک تعویض منظم روغنموتور روی صحت عملکرد آن تأثیر به سزایی خواهد داشت.
باید به این نکته اشاره کرد که همه خودروها دارای زنجیر تایم نیستند و در واقع اکثر آنها از تسمه تایم استفاده میکنند. تسمه تایم با گذشت زمان مستهلک میشود و باید تعویض شود. برای اطلاع از کارکرد تسمه تایم و زمان تعویض آن میتوانیم مقاله مربوط به آن در پدال را مطالعه کنید. از جمله نشانههای هشدار دهنده خرابی زنجیر تایم میتوان به صداهایی شبیه تقتق اشاره کرد. علت ایجاد این صدا میتواند ناشی از خرابی پوشش ضد صدای نایلونی روی زنجیر یا کشندهای مربوط باشد که زنجیر را محکم نگه میدارد. اگر زنجیر تایم ماشین آسیبی ندیده باشد نیازی به تعویض آن نخواهد بود.
همچنین بخوانید: زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو
از دیگر نشانههای وجود مشکل جدی در زنجیر تایم میتوان به عدم استارت خوردن موتور یا استارت دشوار آن اشاره کرد. لرزش در دور آرام، تک کار کردن موتور، کاهش قدرت و شتاب موتور و حتی روشن شدن چراغ چک اشاره کرد. درصورتیکه هریک از این نشانهها را مشاهده کردید سریعاً به مکانیک مراجعه کنید تا از وارد شدن آسیب بیشتر به موتور جلوگیری شود.
.
۱ شهریور ۱۴۰۳با تشکر از آقای احمد زاده
.
حقیقتا انجینهای با زنجیر تایم قابل اعتمادترن
.
خودم دو ماه پیش برای دوستی تسمه تایم ماشین عوض کردم….به ده هزار نرسیده،پاره شد و هزینه بسیار بالایی رو دستش گذاشت
اینکه تسمه نسبت به زنجیر از قابلیت اعتماد پائینتری برخورداره،،،،بماند….در سالهای اخیر،معضل کالای بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته،شدیدا آزار دهنده شده…
تولید کننده داخلی واسه کاهش هزینه بدترین متریال رو بکار میبره،،،،وارد کننده بی انصاف دنبال جنس ارزون و بنجل میگرده واسه واردات
گمرک هم کل تاریخ مصرف کالا،اونو میخوابونه،،،،بعد اتمام تاریخ مصرف،،،،ترخیص میکنه
وارد کننده هم واسه اینکه ضرر نکنه….تاریخ مصرف جدید حک میکنه و باقی داستان….
.
پی نوشت….
متاسفم یه همچین پست آموزنده ای کامنت و تبادل نظر نداره….ولی پستای معرفی خودرو،مملو از متعصبان سینه چاکه!
مگه میشه از فنی خودرو سر در نیاورد و در موردش نظر داد!؟
شاهین
۱ شهریور ۱۴۰۳ممنونم از شما
مصطفی
۲ شهریور ۱۴۰۳من هم 4ساله که از خودروی که اتوماته و متور ش به جای تسمه تایم زنجیر تایم داره و الان حدودا 60هزار تا کار کردم و مشکلی پیش نیومده سرویس ها رو انجام دادم و مشکلی گفتن نداره آیا باید زنجیر تایم رو سر 100هزار تا عوض کنم یا نه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ شهریور ۱۴۰۳تا جایی که من میدونم بهترین روش، تعویض در ۵۰ هزار کیلومتر هست و به هیچ وجه نباید بیشتر از ۶۰ هزار کیلومتر ادامه بدید
شاپور
۲ شهریور ۱۴۰۳دقت نفرمودید ایشون گفتند ماشینم زنجیرتایم داره نه تسمه تایم پس به اذعان خودتون با تعویض به موقع روغن موتور و نداشتن صدای نامربوط نیازی به تعویض زنجیر نیست
رضا
۲ شهریور ۱۴۰۳سلام زنجیر تا معمولا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کار میکنه فقط باید روغن موتور به موقع و سر تایم خودش تعویض کرد
.
۲ شهریور ۱۴۰۳عمر مفید زنجیر تایم هم معمولا ۸۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر متصور هستن
واقعیتش اینه که میتونه خیلی بیشتر کار کنه
و صد البته به سبک رانندگی و نگهداری خودرو بستگی داره
ولی اصولیش اون اعداده
با توجه به اینکه زنجیر تایم عموما در داخل انجین جاگذاری میشه….کسی نمیاد رو اون اعداد انجین بی نقص رو باز کنه
علیرضا مطبوعی
۳ شهریور ۱۴۰۳ماشینت اگه ژاپنیه تا ۳۰۰ هزار جت داری البته اگه تعویض روغن به موقع انجام دادی
ذبیحی
۴ شهریور ۱۴۰۳با سلام
در شرایط عادی زنجیر تایم نیاز به تعویض ندارد مگر اینکه صدای از زنجیر تایم در آید و صدای مشکوک تولید نکند وگرنه زنجیر را تعویض نمیکنند و تسمه تایم را براساس کارکرد ماشین تعویض میکنند
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳دوستان عزیز اگر کسی می دونه لطفا در مورد پاره شدن تسمه تایم در حال رانندگی و با سرعت بالا و اگر تجربه اش رو داشتید ، در مورد تجربه خودتون و نحوه برخورد صحیح با این اتفاق در لحظه ، برای ما بگید …
از نحوه صحیح کنترل خودرو و کارهایی که به محض این اتفاق برای جلوگیری از آسیب دیدن انجین ، باید انجام داد …
فکر می کنم دونستنش ، برای همه ما مفید باشه …
سپاس …
.
۱ شهریور ۱۴۰۳بعد پاره شدن تسمه تایم،خودرو خاموش میشه و عملا فقط دو سه بار میشه پدال ترمز رو فشرد
پس باید به بهترین نحو ازش بهره برد و ترمز دستی هم اینجا نقش حیاتی داره
با توجه به اینکه این اتفاق در کسری از ثانیه میفته و فرهنگ رانندگی جاه طلبانه و رقابتی هموطنان هم احتمالاً اجازه نده به راحتی به سمت شانه خاکی بریم….پس حسابی باید حواسمون جمع باشه
خلاص کردن دنده….روشن کردن جفت راهنما….و استفاده بهینه از سرعت و ترمز ،خصوصا ترمز دستی….
به شدت مواظب حرکت خودروهای سمت راست باشین و اگر اجازه نمیدن به کنار جاده برین،در مسیر مستقیم و حتما با جفت راهنما تا جایی که سرعت ماشین اجازه میده،ادامه بدین و البته متمایل شدن به سمت شانه خاکی رو در نظر داشته باشین
در این مدت هم باید امیدوارم باشیم خودروهای پشت سر از موضوع خرابی خودروی ما،مطلع شده باشن و با جانب احتیاط از کنارمون رد بشن
.
بعد از توقف خودرو ،اکیدا استارت نخواهیم زد….به هیچ وجه
گردش میل لنگ همانا…. برخورد پیستون با سوپاپ و هزینه های میلیونی،همانا
البته نه در همه خودروها….بسته به نوع انجین
.
در دنده یک قرار میدیم و کمی هل میدم ماشینو
اگر حرکت کرد….تسمه پاره شده
اگر نه و حالت کمپرس داشت،،،،خوشبختانه تسمه نیست و مشکل چیز دیگست
مهدیار بی گوشی
۱ شهریور ۱۴۰۳مرسی عزیز …
کامل تصور کردم توی ذهنم از نحوه دقیق توضیح دادنت …
بسیار مفید بود …
.
۱ شهریور ۱۴۰۳برقرار باشید
نظر لطف دارید🙏🌸
🇰🇷
۲ شهریور ۱۴۰۳عه منصور جون چنگالت 🔱 کو ؟
! i M α η δ υ α R
۲ شهریور ۱۴۰۳با هاش کره مربا خوردم کثیف شد ، بردم دادم بشورن …
😁😁😁
علی معصومی
۲ شهریور ۱۴۰۳درود بیشمار بر شما فرهیخته عزیز. سپاس از راهنمایی خوبتون. ممنونم.
شاهین
۱ شهریور ۱۴۰۳سلام وقت بخیر
خوندن این مطلب خالی از لطف نیست
https://www.pedal.ir/training/timing-belt/
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳مرسی از آقا شاهین عزیزم برای این لینک مفید …
عرض خسته نباشید به شما و همه دوستان عزیزم دارم …
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳آقا شاهین عزیز …
وقت بخیر …
این پست ارسالی شما رو خوندم و رفتم به دوران سال 93 …
یکی از دوستان با نام کاربری ” چاپلو ” برای شما ( که اون موقع فقط کاربر سایت بودید ) نوشته امیدوارم پدال به روزهای خوب سابق و اون بحث ها و هیجان هاش برگرده …
منظورش چه سالهایی بوده جسارتا ؟
در ثانی برام جالبه بدونم از دوستانی مثل ایشون و بقیه که این قدر با هم صمیمی بودید ، بعد از گدشت 10 سال و یا بیشتر ، خبری دارید یا نه ؟
ببخشید که می پرسم و امیدوارم روی حساب فضولی نگذارید …
برام جالبه چون من از آذر 89 رسما به لحاظ شرایط شغلی و تایمی می تونستم تمام وقت بیام پدال و با شما و دوستانی که احتمالا هم سن هستیم زودتر آشنا بشم ، اما به طرز عجیبی دست تقدیر من رو شهریور 1400 ، پدالی کرد …
برام واقعا عجیبه که چه جوری من 11 سال ( اون دوران ) رو از دست دادم !!!
واقعا دست تقدیر که میگن شاید این باشه …
اضافه کنم که واقعا خوشحال شدم که دیدم دو تا از دوستان قدیمی شما ” کربونادو اونتادور ” عزیز و ” بهزاد عزیز ” هنوز کامنت میگذارن …
ارادت …
شاهین
۲ شهریور ۱۴۰۳سلام مجدد
من اگه اشتباه نکنم از سال 90 تو پدالم و اولین مطلبم هم اردیبهشت 93 منتشر شد اگه بازهم اشتباه نکرده باشم. اون موقع دوستان زیادی بودن که با هم دیگه ارتباط داشتیم و من حتی تهران رفتم و حضوری همدیگه رو دیدیم. از میلاد فن مرسدس آلمان گرفته تا پویا فن مک لارن و محمد فن پژو و احمد فن فراری و… همه باهم در ارتباط بودیم. بحث های اون موقع هم واقعا فنی بود و آدم چیزهای زیادی یاد می گرفت. خداییش مثل الان بحث های بی ربط و خسته کننده کم بود.
چاپلو هم اسمش آرمین بود پسر واقعا گلی بود چند باری باهم گپ زده بودیم. الان که شما گفتی یاد اون موقع افتادم واقعا عمر چقدر زود میگذره. چندتا دوست مرموز هم داشتیم که من خودم بعد از گذشت این همه مدت هنوز هویت واقعی اونارو ندونستم مثل مسیح و زیگما و…
احتمالا هنوز هم سایت رو میبینن و از همین جا به همشون سلام میکنم.
ممنون که همراه ما هستین ارادت.
! i M α η δ υ α R
۲ شهریور ۱۴۰۳سپاس از شما آقا شاهین عزیز …
شاد و سربلند باشید …
ارادت …
شاهین
۲ شهریور ۱۴۰۳قربان شما لطف دارین.
حسن
۱ شهریور ۱۴۰۳تسمه تایم نیروی میل بادامک را تامین میکنه یعنی اختیار سوپاپها دست تسمه تایمه وقتی ببره میل سوپاپها پایین میمونن میکوبن تو سر پیشتون هم کج میشن هم پیستونا را سوراخ میکنن در وضعیت وخیم حتی میل لنگ میشکنه میل بادامک میترکه موتور میاد پایین 6 دانگ
صدا ضربه میشنوی موتور خاموش میشه
هیچی بزنید کنار یدک کش خبرکنید بیاد ببره
چون معمولا بعد بروندن خودرو بی دنده میشه تو حرکت هم اتفاق خطرناکی نمیافته
برید پیش مکانیک نه استارت بزنید نه تو دنده یک هل بدید خسارت بیشتر میشه
من اتوبان قم 405 اس ال ایکس تسمه بروند 3 روز تو اقامتگاه خوابیدم هر روز از دور زیارت میکردم اما اون ستونا مونو ریل نمیذاشت قشنگ ببینم اجرش کم شد
.
۱ شهریور ۱۴۰۳یکسال پیش،کوئیک یکی از دوستان….محصول ۱۴۰۱،،،،تو سرعت ۹۰ تا تسمه پاره میکنه
شکستگی بلوک سیلندر یکی از آسیبهای انجین خودروی دوستمون بود که مجبور به تعویض کامل بلوک سیلندر شد
FN
۴ شهریور ۱۴۰۳سلام دوست عزیز، میشه بگید کوییک دوست شما چند تا کارکرده بوده که تسمش پاره شده؟ من مدل ۹۸ دارم و ۴۸ هزار تا کار کرده به نظرتون کی ببرم برای تعویض تسمه? راستش چند وقتی هست که تو فکرشم که خدایی نکرده مشکلی برا موتور پیش نیاد . ممنونم
! i M α η δ υ α R
۴ شهریور ۱۴۰۳زمان تعویض تسمه تایم کوییک هر 50 تا 60 هزار کیلومتر میباشد. البته بهتر است قبل از رسیدن به این میزان سلامت آن را چک کنید و در صورت لزوم برای تعویض اقدام کنید …
عزیز …
اولا ، حواستون باشه حتما به یه مکانیک خبره و با تجربه ، برای چک کردن وضعیت سلامت تسمه تایم فعلی تون ، مراجعه کنید …
دوما در نظر بگیرید که جنس تسمه های توی بازار ، عموما آشغال هست و بگردید و یه جنس خوب پیدا کنید که خاطرتون ، جمع باشه …
در ضمن ، کارکرد ماشین در حالت درجا هم باید به کیلومتر پیموده شده ماشین ، اضافه بشه تا کارکرد کلی تسمه بدست بیاد …
چون مادامی که ماشین روشن باشه ، تسمه در حال چرخیدن و مستهلک شدن هست …
موفق باشید …
.
۱ شهریور ۱۴۰۳یکسال پیش،کوئیک یکی از دوستان….محصول ۱۴۰۱،،،،تو سرعت ۹۰ تا تسمه پاره میکنه
شکستگی بلوک سیلندر یکی از آسیبهای انجین خودروی دوستمون بود که مجبور به تعویض کامل بلوک سیلندر شد
.
شاید براتون جالب باشه
سال ۹۷ موتورسیکلت دوکاتی st4s دوستی،دقیقا همین اتفاق براش افتاد
دو سیلندر….۱۰۰۰ سی سی و انجین با تسمه تایم
پارگی تسمه شکستن بلوک سیلندر در اثر ضربه شاتون
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳پاره شدن تسمه تایم روی موتور سنگین در حال حرکت ، فکر کنم خطرناک تر باشه برای راکب …
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳مرسی حسن جان …
تجربه قشنگی بود …
.
۱ شهریور ۱۴۰۳البته دوستمون از اون حادثه جون سالم به در برد
ولی بعدها با یه سی بی ۱۳۰۰…جونشو از دست داد
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳موتور سنگین آفته …
خدا نکنه عشق موتور سنگین به دل کسی بیفته …
خیلی خانواده ها رو بدبخت کرد …
خیلی زندگی ها رو از هم پاشوند …
خدا رحمتش کنه …
خیلی ناراحت شدم …
روحش قرین رحمت پروردگار باشه انشالاه …
مهدی دهقان
۱ شهریور ۱۴۰۳متاسفانه در 99 درصد مواقع اخرین چیزی که راننده علت خاموشدن یا روشن نشدن خودرو مربوط به تسمه تایم هست رو میفهمن که کار از کار گذشته و کلی استارت به خودرو میزنن و این خودش باعث کج شدن سوپاپ ها میشه فقط در پراید های زیر مدل 92 پاره شدن تسمه آسیبی به موتور نمیزنه اگه در حال رانندگی تسمه پاره بشه یه تکون یا ضربه رو حس خواهید کرد سریعا ماشینو خلاص کنین ببرین کنار جاده ماشینو بزارین دنده 5 هلش بدین اگه حرکت کرد تسمه پاره شده و اصلا استارت نزنین هر چقدر بیشتر استارت بزنین خسارت بیشتری به موتور خواهید زد
! i M α η δ υ α R
۱ شهریور ۱۴۰۳مرسی مهدی جان از گفتن تجربه مفیدتون …
حسن
۱ شهریور ۱۴۰۳زنجیر تایم هیچیش نمیشه نهایت یک صدا درست میکنه که به ندرت است اما معمولا بالای 250 هزار تا ایجاد میشه که موقع تعویض روغن یا چک کردن مکانیک متوجه میشه که همه هم میگن مگه پول زیاد داری ولش کن اما دلتون خواست درست کنید
اصلا هیچ گونه جای نگرانی نداره پس با خودروی خود بتازید که خطری در کمین نیست
حسن
۱ شهریور ۱۴۰۳تسمه تایم
برا بیشتر خودروها اکثر نمایندگیها میگن رو 60 هزار تا تعویض بشه
اما شما به حرف اون اسکولا گوش ندید اجناس بی کیفیت و داغونن زیر 60 هزار تا عوض کنید
یه تسمه بروندن کلی هزینه داره الاف میشید ماشین چند روز میخوابه قطعات و تراش نیازه و الان فک کنم بالا 15 تا بشه
.
۱ شهریور ۱۴۰۳دقیقاً حسن جان
۶۰ تا خیلی برای این تسمه های بی کیفیت زیاده
خصوصا اگر بخوایم زمان کارکرد درجای موتور تو ترافیکهای سنگین و حرارت بالای انجین رو لحاظ کنیم
Mohammad hasan
۱ شهریور ۱۴۰۳نه داداش زیاد تند نرو دیگه
گرون قیمت آرین هزینه تعمیرات ماشین های داخلی که تسمه پاره کنن موتور ef7 و L90 هستن که با احتساب سوپاپ و هزینه کف تراشی سر سیلندر ( که البته ال ۹۰ واشر سر سیلندر تعمیری نداره ولی بعضی هستن که سر سیلندر ال ۹۰ رو در حد کم کف می زنن ) با قیمت خود لوازم تایمینگ حدود ۸٫۵ تا ۱۰ نهایت این قیمت برا مصرف کننده در بیاد
بهترین کار اینه که موقعی که تعمیر اساسی می کنید یا به هر دلیل پیستون در میارید پیستون بهینه نصب کنید تا جای سوپاپ داشته باشه تا زمانی که تسمه پاره کردید سوپاپ به کف پیستون نخوره
ماشینهایی که معمولا نسبت تراکم کمتر از ۹ دارن مثل موتور پیکان مدل پایینا یا پراید های مدل پایین سوپاپ به کف پیستون نمیرسه چون محفظه احتراق ابعادش بزرگتره و فاصله تا کف پیستون زیاده
ماشین های زنجیر تایم دار هم زنجیر پاره می کنن و اتفاقا خرج هم رو دست مالک میذارن که اگر موقعی که به صدا افتاد تعویض نشه هزینه میذاره رو دست مالک
بحث فشار روغن تاثیر داره تو عمر زنجیر و تنظیم کار کردنش
amirboss
۱ شهریور ۱۴۰۳در موتورهای قدیمی میل بادامک تو خود بلوکه سیلندر بود و میل سوپاپ با یه چرخ دنده به میل لنگ متصل بود و ارتباط میل سوپاپ با انگشتی های سوپاپ با تایپت و میل تایپت بود و خبری از زنجیرتایم و تسمه تایم نبود.
پس از انتقال میل سوپاپ به سرسیلندر ابتدا زنجیرتایم و بعد ها تسمه تایم برای ارتباط میل سوپاپ با میل لنگ استفاده شد.
.
۱ شهریور ۱۴۰۳الان تو سی جی ۱۲۵ دقیقا همینه
ولی برای انجین با تعداد سیلندر بالاتر،،،منطقی نیست
وزن و حجم انجین بالا میره اگر برای هر سیلندر و سوپاپهاش که الان اکثرا ۴تایی هستن،بخوان تایپت بکار ببرن
و از طرفی هم….خیلی تولید صدا میکنه و مدام نیاز به تنظیم داره
Mohammad hasan
۲ شهریور ۱۴۰۳لازم به ذکره که موتور پیکان میل سوپاپ تو یا میل سوپاپ پایین هست که میل سوپاپش داخل بلوکه سیلندره و زنجیر تایم داره
یا موتور های وی ۸ ۳۵۰ شورلت که تو ایران زیادن و پرطرفدار زنجیر تایم دارن
قدمت میل سوپاپ پایین با مکانیزم تایم زنجیری بیشتره تا میل سوپاپ رو
SS
۱ شهریور ۱۴۰۳عمر مفید زنجیر بسیار بالا هست به خصوص اگر روغن با کیفیت استفاده بشه و به موقع عوض بشه
اخیرا یه موتور بالای 300 هزار کیلومتر رو (که بدون مشکل بود) اورهال کامل کردم
اکثر قطعات من جمله زنجیر هیچ مشکلی نداشتن و دوباره بسته شدن
البته گایدهای پلاستیکی زنجیر کمی خورده شده بودن و تعویض شدن
—
پ.ن
جهت اطلاع دوستان ضد کره ای، موتور ماشین کره ای بود و بعد 300 تا کار هیچ مشکلی نداشت و فقط به علت سن زیاد اورهال پیشگیرانه شد
خودم ژاپنی سوار هم هستم و معتقدم دوام ژاپنی ها بهتر هست اما به نظرم عامل مهمتر نگهداری درست و به موقع هست.
🇰🇷
۱ شهریور ۱۴۰۳درود بر تو SS عزیز . نکته بسیار خوبی گفتی
کره ای هایی که به کارکرد بالا رسیدن کم نیستند
قرار نیست همشون مشکل داشته باشه . همونطور که خود شما قطعا ژاپنی دیدی که مشکل یاتقان و غیره داشته باشه . به شدت به نحوه استفاده از خودرو و رسیدگی به خودرو بستگی داره . خیلیا به ماشین رسیدگی نمیکنن و فشار هم میارن ، بعد میگن کره ای فلانه بهمانه
اینجور آدما سری ۷۰ هم بدی بهشون بهت لگن تحویل میدن . برای کسی که به ماشین رسیدگی نکنه هیچ فرقی نداره چی سوار بشه . چون همیشه یه پاش تعمیرگاست
سعید
۱ شهریور ۱۴۰۳اگر ماشین مثلا در ۵ سال ۲۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد، زمان تعویض تسمه تایم همان حدود ۶۰۰۰۰۰ میشه یا باید زودتر عوض کرد؟
.
۲ شهریور ۱۴۰۳سعید جان،،،،سوای کارکرد به کیلومتر،،،،شرایط استفاده از خودرو هم مهمه
مثلا چقدر در ترافیک میمونید و درجا انجین کار میکنه؟
اینجا تسمه متوقف نمیشه و کارشو انجام میده
پس نمیشه به کیلومتر اکتفا کرد
شرایط اقلیمی هم میتونه تاثیر گذار باشه
قطعا مناطق گرمسیری،اصطحلاک بالاتری داره
.
و اما مهمتر از همه…..تاریخ مصرف داره تسمه
مثله لاستیک
بعد از گذشت زمان….حتی اگه استفاده نشه،،،،حالت فرسودگی و پودر شدن میگیره
شده هندزفری یا گوشی قدیمیتو بعد چندسال از تو کشو دربیاری ببینی بدنش وا رفته؟
دقیقاً همونجور
آرمین
۲ شهریور ۱۴۰۳معمولا فقط استفاده از روغن موتور اشتباهه که به زنجیر تایم آسیب میزنه ، حتما روغن موتوری که کمپانی توصیه کرده استفاده کنید . اشتباه بزرگ اینه که در ایران روغن 40 W 5 بصورت بی مهابا برای تمام اتومبیلها استفاده میشه ، حتی بعضی از دوستان که کار تعویض روغن انجام میدن روغن موتور با ویسکوزیته دیگر را ندارند و مشتری را راضی میکنند که به جای روغن توصیه شده توسط کمپانی از ۴۰ ۵w استفاده کنند ، این کار اشتباهه و حتما به موتور و زنجیر تایم آسیب میزنه .
Mohammad hasan
۲ شهریور ۱۴۰۳روغن 20w50 معمولا برای موتور مجهز به زنجیر تایم مناسبه البته موتور هایی که بدنه تماما چدنی دارن و چقرمه هستن
موتورهای مدل بالا ژاپنی یا کره ای یا آلمانی از هر برندی که تو ایران هستن مطابق استاندارد باید باهاشون رفتار بشه
مثالی که زدم موتور پیکان و نیسان و یا موتور وی ۸ شورلت بود که تو ایران کم نیستن
هادی
۲ شهریور ۱۴۰۳تو سرعت 90تا با 206تیو فایو گردنه گاماسیاب تسمه زدم توی سرمای زمستون ساعت شش صبح موتور ماشین مرخص شد سال 96بود بدون شک ترمز سنگ میشه و کمک میخوای
امیر
۲ شهریور ۱۴۰۳من یک پیکان مدل 47 داشتم زنجیر تایم داشت حدود 10 سال کار کرد نیازی به تعویض زنجیر تایم پیدا نکرد تو طرح تعویض خودروهای فرسوده تعویض کردم بعد یک تیبا خریدم که صفر بود پولکی اب موتور تتو جاده خطر ناک سوراخ شد و کلی درد سر و بعد مدتی سنسور اکسیژن با کلی درد سر خواست و بعد بربرینگ تسمه تایم خورد کرد تسمه پاره سد و مجبور شدم تعمیر اساسی و چند میلیون رو دستم گذاشت بنجلهای ایرانی
! i M α η δ υ α R
۲ شهریور ۱۴۰۳پیکان مرد بود …
سید حبیب
۲ شهریور ۱۴۰۳آخر خودروسازها مریض هستند تسمه تایم استفاده میکنن و این همه خسارت به مردم میزنن میگویند زنجیر تایم صدا دارد این که بهتر از خسارتی که تسمه تایم وارد میکند
علی
۳ شهریور ۱۴۰۳تسمه تایم اگرپاره شود درهرحال سوپاپ کج میکند چون میلنگ دور دارد وسوپاپ ثابت میشود.خوروهای زنجیرداربه مراتب بهتر هستند.خصوصادرکشورما
ف ن
۴ شهریور ۱۴۰۳خیلی ممنونم از اینکه. همگی شما اطلاعاتی گذاشتید اما گفتنی است من یه کوییک ۹۸ دارم با کارکرد ۴۷ هزار تا به نظرتون کی تسمه عوض کنم ؟
! i M α η δ υ α R
۴ شهریور ۱۴۰۳براتون نوشتم …
به کامنت اولتون ریپلای زدم …